Pagina 1 van 1

6G: Veelvoorkomende problemen

Geplaatst: 13 nov 2017, 22:47
door Galant-gti-2.0
ECU
Het grootste probleem dat ook in 99% van alle 6G Galants (en de Lancer en Colt van die tijd) voorkomt is de 'computer' ofwel de ECU (spreek uit 'eee-ceee-uuu').

Mitsubishi Electric gebruikte in die periode (1987-1993) inferieure ELCO's (Electrolyt-Condensator). Deze componentjes zitten op bijna alle electronische apparaten en zijn te herkennen aan (meestal) een blauw of zwart rond omhoogstaand busje. Door de slechte kwaliteit ELCO's die gebruikt is lekken de aanwezige condensators op de ECU printplaat langzaam (maar ZEKER!) een zeer bijtend zuur. Dit zuur vreet printbanen, weerstandjes en andere componentjes weg, met als resultaat een falend voertuig.

De symtomen KUNNEN zijn een minder goed lopende motor. Spontaan uitvallen (en daarna toch weer -tijdenlang- werken), soms starten, soms niet, check-engine lampje, slechte stationloop. Dikwijls is er echter helemaal niets te merken en stopt plotseling de auto (tijdens het rijden!) of wil gewoonweg niet meer starten.

De oplossing als dit gebeurd is een nieuwe (trek de portomonee maar en haal er een euro of 500-600 uit) of een gereviseerde (200-300 euro) via bijvoorbeeld AC Tronics of een van de sloop (50-100 euro) en hopen dat die nog niet RIP is.

Loopt de auto nog met/zonder problemen dan is het zaak de ECU direct vanachter het dashboardkastje te halen (dashboardkastje eruit halen en de rechts tegen de zijkant van de auto hangende ECU met 3 moeren losdraaien en naar een specialist of een goede reparatiedienst brengen. De kans dat men de ECU kan behoeden voor totale uitval is dan groot; de printplaat moet worden gereinigd van het bijtende zuur en de slechte ELCO's moeten worden vervangen, plus eventuele andere kleine herstelwerkzaamheden. Bij elkaar moet zo'n revisie tussen de 25 en 60 euro kosten bij een reparatiedienst. Een revisiebedrijf zal snel rond de 125-175 euro komen.

Lekkage
De deurrubbers kunnen uitharden/scheuren en daarmee kan water een weg vinden naar binnen. Ook de antenne-bevestiging (handmatige uitschuif-antenne op dak of electrisch achterop de auto) kan een oorzaak zijn, net als raamkit/rubbers die verhard kunnen raken en beginnen te lekken.

Toch is de meest voorkomende plek rechtsbovenin, bij het lucht-inlaat rooster bij het voorraam. Er loopt ook flink wat water langs deze weg naar buiten, maar na jaren en jaren van bladeren, vuil, zand, modder, enz begint dikwijls in de ronding naar beneden (niet te zien van buitenaf noch vanuit het motorruim) de boel te roesten tot het doorroest en er water in de passagiersruimte binnenloopt. De enige ECHT goede oplossing is het dashboard eruit halen, het rotte stuk staal eruit slijpen en een nieuw stuk er terug inlassen. De methode van buitenaf stukken wegslijpen om er uberhaupt bij te komen en dan alles weer herstellen is niet alleen alsnog heel wat werk, maar laat ook eigenlijk altijd z'n sporen na en op de onderkant van de lasnaden waar je niet of nauwelijks bijkomt is al snel opnieuw roest. Twee van mijn 6G's hadden deze kwaal en ook de 6G GTI van Hans had het. Zowel die van mij als van Hans zijn 'van boven/buitenaf' gefixed, maar het is het eigenlijk net niet helemaal.

Ik ga het bij mijn 6G alsnog goed doen en alles netjes herstellen op de 'goede' manier.

Roestvorming
Naast bovengenoemde plek zijn de wielkasten onderin een gevoelig punt, zeker als er spatlappen zitten/zaten.

Een andere roestgevoelige plek is gek genoeg in de kofferbak rechts naast het reservewiel. Beide 6G's waren hier aan het doorrotten en heb ik moeten herstellen.

Verder valt het met roestgevoeligheid behoorlijk mee, zolang er maar een beetje liefde en aandacht aan de auto is besteed door de jaren heen.
Eigen bevindingen gaan voornamelijk over roest. Hoewel de 6G grotendeels niet echt vatbaar is voor de roestduivel; zijn er toch wel een paar plaatsen die hier wel erg vatbaar voor lijken. Bovenstaande opgesomde ga ik niet nogmaals aanhalen; wel een aantal die ik constant bij mijn 6g's tegen kwam.

Opstaande rand achter de achterbumper, waar de afdichtingsrubber tbv de achterklep ingeklikt zit. Bij echt iedere 6g die ik heb of gehad heb, sedan of hatchback, was hier serieuze roestvorming. Bij mijn witte en de zwarte zodanig dat de rubber loshing en er niks anders op zat dan een nieuw stuk op te lassen, bij de dynamic en diverse slopers waren het 'slechts' kleine gaatjes.

Plaatwerk onderzijde thv achterste ophangpunten draagarmen, Gedeeltelijk nog de afvoer van bovenaf wat hierin uitloopt, vandaar dat het daar ook constant vochtig blijft. Bij elke van mijn 6g's serieuze roestvorming. Echt een aandachtpuntje.

Plaatwerk onderzijde thv achterste punt achterdeur. Daar zit een soort driehoek in de onderzijde , gesitueerd net voor het achterwiel. Ook een punt wat iedere 6g van mij heeft of gehad heeft. Wederom een plaats waar veel water langsaf loopt, dus ook na het repareren blijft het een puntje om in de gaten te houden en te zorgen dat er goede holle ruimte verzegeling/bescherming aanwezig is.

Bovenstaand is een kopie van een bericht van erg lang geleden van Mark Sanne, daaronder van mijzelf; gebaseerd op dik 10 jaar zelf meerdere 6g's gehad te hebben. Misschien een idee om hier een sticky van te maken?

Re: 6G: Veelvoorkomende problemen

Geplaatst: 27 nov 2017, 13:42
door marksanne
sticky it is!