extra speakers in achterdeuren - hoe aansluiten?

Voor info en vragen over audio/navigatie/carkit/video/speakers/amps/enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

extra speakers in achterdeuren - hoe aansluiten?

Bericht door marksanne »

Zoals in het 'Monster' projecttopic is te lezen heb ik een extra set speakers in de achterdeuren ingebouwd.

Ik zit nu echter toch flink te twijfelen hoe ik ze aan moet sluiten. Gisteren had ik het met Mark Deen op de whatsapp erover hoe hij het aangesloten had (hij dacht op 1 uitgangskanaal via een crossover op 2 speakers). Nu kan dat misschien wel, maar eigenlijk verlaag je volgens mij de impendatie naar 2 Ohm en hoewel zijn autoradio daar blijkbaar geen probleem mee heeft, denk ik dat mij JVC KW-NT30 het niet zo leuk gaat vinden. Althans, de handleiding zegt 4-8 Ohm.

Daarnaast zit ik ernstig te twijfelen of ik die achterdeur-speakers moet aansturen als zijde 'voorzijde' of 'achterzijde' speakers. Mijn gevoel zegt voorzijde. Ze zitten tenslotte slechts een paar cm achter je voorstoelen en niet echt 'achterin' zoals de hoedenplankspeakers.

Even de huidige situatie compleet:
- 2DIN radio JVC KW-NT30 (4x20Watt RMS vermogen en 4x RCA outputs)
- voordeuren bevatten de Hertz HSK165 composet rechtstreeks aangesloten op de JVC's eigen vermogensuitgangen (front)
- achterdeuren bevatten dezelfde Hertz woofers (eigenlijk heten die dan HV165) (geen tweeters dus) momenteel niet aangesloten
- hoedenplank heeft de originele Mitsubishi speakers (ik vind die dingen echt niet slecht klinken en zie niet echt een reden ze direct te vervangen, ze zitten op de JVC's eigen versterker rear-uitgangen aangesloten
- in de ruimte voor het reservewiel zit een 4cm dikke plaat meubelpaneel (aanrechtblad eigenlijk) met daarin een Vibe 10" woofertje aangestuurd door een Alpine klasse D mono versterker MRP-M350 (700Watt Max, ik weet niet wat het RMS is) de versterker ontvangt het audio signaal via een set RCA kabels. Ik twijfel of het aangesloten zit op de REAR pre-outs of dat het op een sub-RCA output zit...

Ik neig om toch een extra versterkertje erbij te doen die de woofers van de achterdeuren aanstuurt (aangesloten op de JVC's RCA Pre-outs FRONT) en de rest zo laten zoals het nu is.

Wat zouden jullie doen?
Bijlagen
hertzhv165.jpg
sub3.JPG
kw-30nt-galant.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: extra speakers in achterdeuren - hoe aansluiten?

Bericht door Lowlands »

Hmm,zou ik wel een versterker van Alpine nemen,maar dan de stereo uitvoering,of twee mono's.Het probleem is namelijk dat niet alle versterkers het signaal net zo snel door de versterker voeren als een andere.Dan krijg je dus time distortion.Je zal het dan niet echt horen dat het bij ene al er uit komt en bij de andere nog niet,maar het IS vervorming.
Sterk overdreven gesteld krijg je dan dus dat je in de ene speaker al de gitaar hoort,terwijl in de andere pas de stem daar VOOR er uit komt..Dus dezelfde Alpine's nemen als van de woofer,maar dan twee..
Je hebt nu eigenlijk al time distortion,door dat je de originele speakers al gaat gebruiken,maar nog eens een andere versterker wordt dat natuurlijk helemaal een zooitje.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: extra speakers in achterdeuren - hoe aansluiten?

Bericht door SisterOfMercy »

marksanne schreef:Ik zit nu echter toch flink te twijfelen hoe ik ze aan moet sluiten. Gisteren had ik het met Mark Deen op de whatsapp erover hoe hij het aangesloten had (hij dacht op 1 uitgangskanaal via een crossover op 2 speakers). Nu kan dat misschien wel, maar eigenlijk verlaag je volgens mij de impendatie naar 2 Ohm en hoewel zijn autoradio daar blijkbaar geen probleem mee heeft, denk ik dat mij JVC KW-NT30 het niet zo leuk gaat vinden. Althans, de handleiding zegt 4-8 Ohm.
Ehh, hoe zie je dat dan voor je? Normaal sluit je twee speakers ook op een crossover aan op één uitgangskanaal. De ene voor hoge tonen en de andere voor lage tonen, maar volgens mij bedoel je dat niet.
De andere optie is twee lage tonen speakers parallel op één crossover, bedoel je dat?

Ik weet niet zeker of dan dat gewoon kan zonder aanpassingen. De impedantie van het totaal zal ook wel veranderen, maar het is natuurlijk anders dan als je twee crossovers parallel schakelt. Ik zou het uit moeten rekenen, wat het dan wordt. Eerst moet ik bedenken of ik dat nog kan trouwens. Het is wel even geleden en ik heb matlab niet meer geinstalleerd staan.
marksanne schreef:Wat zouden jullie doen?
Verplichte ignorelist aanmaken :lol: :uhu: :mean:

Je zou ook ooit de hele boel actief aan kunnen sturen, met een versterker per speaker. Geen geklooi meer met passieve crossovers. Leuk voor thuis, maar in de auto zijn er zo veel verschillende factoren dat je volgens mij het beter anders aan kunt pakken.

Ik moet eens verder met mijn versterker, dan kan je dat eens bekijken als het af is. Misschien is het wat voor je, misschien ook niet.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: extra speakers in achterdeuren - hoe aansluiten? - beslo

Bericht door marksanne »

Ik heb een aantal dagen terug m'n besluit genomen (en aanschaf gedaan). Een compacte 4-kanaals versterker erbij die zowel de speakers in de voor- als in de achterdeuren aanstuurt. Het is een nagenoeg nieuwe klasse-D van Pioneer geworden uit de huidige line-up van Pioneer (GM-D8604) die qua specificaties heel wat meer RMS vermogen heeft dan de JVC radio zelf in huis heeft (4x75W op 4Ohm RMS tov 4x20W op 4Ohm). De woofers van Hertz hebben qua specificatie 100W RMS en hoewel het eigenlijk nog mooier is om een versterker overbemeten te hebben tov de speakers (zodat de versterker nooit op z'n tenen hoeft te lopen bij maximale uitsturing) denk ik dat ik hiermee een heel aardig eind in de richting kom. In ieder geval meer controle en kracht op die 4 speakers! Ik had nog een mooi verdeelblok liggen om de megadikke 12V accukabel die naar de sub-versterker loopt te kunnen aftappen met opnieuw een stuk fors bemeten kabel :) Het mooie van dit soort nieuwere typen versterkers is dat ze door de manier waarop het vermogen verwerkt wordt nauwelijks nog serieus warm worden waardoor enorme koelvinnen of ventilatoren overbodig zijn. Het opgenomen vermogen wordt voor misschien wel 90% omgezet in muziek en nauwelijks in warmte. Vergelijk het op dat punt een beetje met een gloeilamp tov LED verlichting. De nadelen kunnen een verstrooiing/storing van/op andere componenten die ontvankelijk zijn voor de halve mini-zendmast die klasse-D versterkers eigenlijk zijn. Als de fabrikant z'n werk goed heeft gedaan is dat nadeel er niet of in ieder geval niet merkbaar/hoorbaar. Daarnaast zouden klasse-D versterkers qua 'sound' nog wel 'ns wat minder soepel/natuurlijk/vol zijn. Het is nogal wat generaliserend wat ik zo beschrijf, maar ik weet het en neem de risico's. Bevalt het niet, dan schakel ik wel over naar een conventionele versterker.

Een Dietz RCA kabelsnoer (krijgertje) en in theorie zit de versterker nu aangesloten. In de praktijk moet ik nu toch nog wel weer heel wat werk verzetten om de speakers aan te sluiten (kabels trekken naar de speakers, crossovers plaatsen, al dat soort gedoe).

Mijn idee is om beide sets deurspeakers te behandelen als 'voorspeakers'. Je kunt op de versterker tenslotte per set regelen hoeveel vermogen/enz er uitgestuurd wordt. Ik ben erg benieuwd, maar het zal nog wel een dagje duren voor ik iets kan inbouwen...
Bijlagen
Pioneer_GM-D8604.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Fluff
Berichten: 950
Lid geworden op: 09 mar 2012, 00:55
Provincie: Noord-Brabant

Re: extra speakers in achterdeuren - hoe aansluiten?

Bericht door Fluff »

Ik heb ook boxjes in de achterste deuren gebouwt en heb advies gevraagt bij safe & sounds in valkenswaard. Ik ben daar een paar keer geweest en ben altijd zeer tevreden geweest met zijn werk.
Ik heb alles (4 boxjes in deur, 2 boxjes in de hoedenplank en een bassbox) op 1 versterker zitten (rockford fosgate p600 dacht ik). Werkt prima maar kan niet met alle versterkers!!
Ik heb zelf of advies van Safe & Sounds de boxjes in de achterste deuren gekoppeld aan de hoedenplank speakers.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: audio/multimedia”