stealth subwoofer in Legnum

Voor info en vragen over audio/navigatie/carkit/video/speakers/amps/enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

stealth subwoofer in Legnum

Bericht door marksanne »

Een tijdje terug heb ik een subwoofertje in de Legnum gebouwd!

Ik had al meer dan een jaar een Alpine klasse D mono versterkertje liggen, een 10" subwoofer (Vibe Pulse 400W 4 Ohm Dual Kapton Coils staat erop) en 10 meter prachtig dik (HEEL dik) zwart koperdraad.

Eigenlijk wilde ik de subwoofer op de 'originele' Mitsubishi plek plaatsen (dus rechts achterin in het zijwandje). Maar toen ik alles had weggesloopt bleek deze subwoofer 2cm te diep... okee plan 2 dan maar!

Eerst die stroomkabel trekken door de auto. Fijn werkje om zo'n kabel door het toch al overvolle doorvoerrubber te pielen.
Vervolgens moet je halve interieur gesloopt worden om de kabel netjes te kunnen aanleggen richting de reservewielruimte. Daarna heb ik het hele reservewielcompartiment grondig schoongemaakt (eerst stofzuiger, daarna APC) om de ondergrond perfect schoon te krijgen voor de laag dempingsmateriaal. Toen bedacht ik me pas (ja echt...) dat de versterker natuurlijk ook een geluidssignaaltoevoer moest hebben. Lucky, want ik had nog een EXACT lang genoeg setje liggen in een bak met kabels!

Middenconsole eruit gehaald, kabels getrokken middendoor (hup, weer die achterbank eruit) en een gat gecreeerd in de ijzeren u-balk die achter de achterbank loopt om de "L/R" snoeren doorheen te voeren. Mooi gescheiden van de plus-draad (om gebrom te voorkomen).

Ik heb vervolgens de versterker vastgeschroefd op de stevige plastic bak waar je van alles in kunt opbergen. Voor de subwoofer een gat gezaagd en ook vastgeschroefd.

Tenslotte was het eindelijk tijd voor de minpool. Eerst heb ik met een tapeind het draad waar de bout voor het reservewiel ingaat lekker 'bloot' gemaakt en vervolgens ook van een passende losse bout het draad glimmend gekregen zodat er maximaal contact is om de massa echt te kunnen garanderen. Uitdaginkje bleek het oog te zijn van de kabelschoenen welke veel te klein was voor deze megabout maat.

Normaliter was het 0,0 probleem geweest, kwestie van juiste boortje in de kolomboor en klaar, maar... bijna al mijn gereedschap lag nog bij mijn zus ivm verhuizingsklussen daar. Met een handvijl het oog 'opgeruimd' en vervolgens de bout en oog met wat vaseline vastgedraaid en de massa-situatie was ook een feit!

Alleen het 12V contact-signaal mist nog. Ik heb een beetje zitten prikken in de kabelboom die achterin loopt, maar na 3 pogingen was ik het even zat voor die dag. Snel even de constante + doorgelust en eventjes proefdraaien. Verdraaid! Het ding doet het. En niet onverdienstelijk voor een totale gok qua componenten en opstelling! Het scheelt een behoorlijke slok op een borrel om juist dat lekkere aanvullende laag ook te horen en voelen.

Ik moest alleen de 'deksel' van de laadruimte aanpassen om 'm netjes te kunnen sluiten. De versterker is net 2cm te hoog eigenlijk... Even mijn Fein Multimaster erop loslaten.

Ik had nog 1 to-do-tje voor het subwoofer-projectje: de 'deksel' paste niet meer mooi strak op de plek waar de versterker zit. Ik had al geprobeerd met een decoupeerzaag (weer van de buurman, waardeloos als al je gereedschap niet thuis ligt!) om wat van die mooie plastic 'verstevigingsribbels' weg te zagen, maar dat werd 'm niet. Mijn trouwe FEIN multimaster is de ideale tool om mooi vlak die plastic bende weg te krijgen.

Kerstfeest dag 2 was bij m'n zusje, dus: meteen de FEIN tool meegenomen en daarna de boel weggezaagd. Ik had het nog niet eens afgewerkt, eerst wilde ik weten of het nu echt netjes past en hoe het klinkt zonder en met de 'klep'.

Het verschil is er. Maar gek genoeg (voor mij dan) is het met de klep erop nog net even wat strakker allemaal! En... ik had in mijn hoofd om op de plek waar de sub naar 'boven' straalt allemaal kleine gaatjes in het plastic te boren, maar ik vind het nu zo ontzettend goed, strak en rammelloos klinken dat ik er mooi niets meer aan doe.

Alleen nog even een stofzuiger en een doekje erlangs (vooral die Alpine is vreselijk stoffig en vies geworden).

Ik durf te zeggen dat het nog net effe lekkerder klinkt dan in de VR2 en dat vind ik zelf al heel goed, dus wie het ook leuk vindt: kom maar 'ns luisteren / danwel op de eerste de beste meeting (zal verdorie ook weer 'ns tijd worden trouwens!).

PS: op verzoek even met een reserve station bodemplaat/bak geprobeerd of die past in een 8G Galant sedan. Helaas, dat past totaal niet. Van geen kant. Die 'station-bodembak' is bij lange na niet 'diep' genoeg en ook neemt ie flink wat hoogte weg (bij elkaar iets van 8-9 cm!. Schijnbaar zitten er een paar flinke verschillen in dat stukje ontwerp tussen de sedan en station. Jammer, want ik zag eigenlijk zo'n zelfde setup als in de station wel zitten. Niet dat het nu onmogelijk is, maar het zal lastig zijn het zo stealth te krijgen als in de legnum!
Bijlagen
iphone 937.jpg
iphone 938.jpg
iphone 939.jpg
iphone 940.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: stealth subwoofer in Legnum

Bericht door menno3x8g »

marksanne schreef: ... verhuizingskussen ...
???
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: stealth subwoofer in Legnum

Bericht door marksanne »

oeps! aangepast bij deze.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: audio/multimedia”