auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Voor info en vragen over audio/navigatie/carkit/video/speakers/amps/enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door marksanne »

Omdat de 'nieuwe' Galant aanwinst een echte opkapper is (details enzo volgen vanzelf in een nieuwe projecttopic), zit ik zwaar in overweging te nemen om de complete (!) auto te voorzien van ontdreuningsmateriaal (zoals Dynamat). Vooral de wielkasten, de deuren, vloer en ook de A-stijlen, reservewiel-kuip, hoedenplank, kofferbak/klep en zelfs het dak. Maar... omdat Dynamat voor zulke hoeveelheden nogal ernstig prijzig wordt kijk in naar alternatieven.

Ik kom in engeland rollen Dynamat-achtig materiaal tegen met een vergelijkbare toplaag (soort aluminium) maar dan meteen 1 meter breed en 10 meter lengte op rol. In verhouding 'spotgoedkoop', zo rond de 180 euro incl. verzending naar NL.

Echter... mijn doel is tweeleding:
1. de geluidsinstallatie optimaal laten klinken
2. rijgeluid van buitenaf dempen

Voor doel 1 zijn die ontdreuningsmatten prima, daar heb ik in de Legnum (RIP) en VR2 al prima resultaten mee behaald, maar of het nou ook wat doet tegen rijgeluiden?! Oftwel: hoeveel nut heeft het om heel de binnenkant van de auto te bekleden met ontdreuningsmateriaal?!

Van wat ik na een paar uur surfen begrijp is het hooguit voor doel 2 een beetje behulpzaam, maar moet je eigenlijk weer een ander materiaal met een hoog geluidsabsorptievermogen gebruiken om de ongewenste 'buiten-geluiden' effectief te weren. Er is werkelijk van alles te koop, maar alles dat 'ideaal' lijkt is meteen afschuwelijk duur! OF het is betaalbaar, maar niet in NL en/of europa te krijgen. De prijzen die in NL voor dit soort producten gevraagd is zo-ie-zo flink aan te hoge kant merk ik. Een bedrijf als Merford lijkt mooie spullen te leveren, maar verdorie wat is het duur.

Nu zit er standaard in de Galants een vilten-ondertapijt met een vinyl-achtige toplaag onder het vloerbedekking. Dat vilt is goedkoop aan te komen, maar die vinyl toplaag is juist weer prijzig! Wat doet die viltlaag nou eigenlijk?!

Wie heeft hier ervaring mee en kan me wat advies geven waarbij behoorlijke resultaten gehaald kunnen worden zonder dat je compleet leegloopt op kosten?!

Het complete interieur moet namelijk toch uit de auto, dus op zich HET ideale moment om zoiets te doen ALS het enigszins binnen budget blijft!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door Twain »

Ik heb altijd eigenlijk het foute idee gehad om normaal dakleer in een auto te branden.. geen idee of het ook zou werken ..

Maar voor de vloer kan je hoe dan ook lood bitume gebruiken.. en dat is er ook redelijk goedkoop
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door MD »

ook mee bezig in de motion.
werkt prima.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door Twain »

ohw.. en geluid weer je met massa. het voordeel van massa is ook dat het minder snel gaat trillen.. dus naast dat het het geluid van de "buren" buiten blijft. gaat je duur niet irritant resoneren als je hard muziek draait..

voor echo enzo heb je weer zachte materialen nodig. gelukkig heeft een auto daar vrij veel van (hemel, vloerbedekking etc..)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door marksanne »

Gewoon dakleer werkt wel, maar als het hartje zomer bloedheet in de auto is, dan heb je kans op een lekker asfalt-achtige lucht in je auto. En wat ik begrijp is de kans groot dat 'staande' delen (zoals de deur of je dak) bij dergelijke temperaturen los kan gaan laten. Da's weer niet zo ideaal. Ik moet zeggen dat ik die ontdreuningsmateriaal op rol waarover ik al schreef nog wel binnen budget vindt, maar ik denk dat het niet voldoende doet voor rijgeluid-demping. En juist deel is 'moeilijk' / 'duur'. En ervaring met materialen en plaatsing ervan zou erg interessant zijn!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door Twain »

deze ken je vast ook al??

[External Link Removed for Guests]
Awesomeness = Verveling x Talent
Erix
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:33

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door Erix »

Ontdreuning gaat alleen het meewerken van je panelen op je muziek installatie tegen zodat bijvoorbeeld je dak niet als passive radiator mee gaat werken. Dit wordt gedaan door het verhogen van de massa-traagheid. Echter het blokkeren van inkomend geluid van de andere zijde van dit paneel wordt hier niet mee verholpen.

Een betere manier is dan om een veel lichtere en dunnere contructie toe te passen van het massa-veer-massa systeem. De vinyl-vilt combinatie is hier een voorbeeld van waarbij je bodemplaat de eerste massa-laag vormt, het vilt de zachte (en absorberende) veer-laag en de vinyl top de binnenste massa-laag. Hierbij verzwakt de buitenste massa-laag het binnenkomende geluid wat echter wel doordringt, hetzij met een een lagere hoeveelheid energie. De veer-laag vertraagt en verzwakt dit verder zodat deze de binnenste massa-laag de rest energie absorbeert zodat er uiteindelijk te weinig energie overblijft om de binnenste massa-laag de doen vervormen of te laten trillen.

Beter is het dus om een verlijming te vinden/maken van traag schuim en een zware binnenlaag en deze zonder opening (elke opening is een lek waar de hogere en midden tonen van rijgeluid makkelijk doorheen komen) aan te brengen achter de bekleding. Wilt je het goedkoop doen probeer dan van die schuimen onder-vloerbedekking met een zware grijze laag op sloperijen of via aangeboden sloopauto's te vinden. Een Renault 5 GTT heeft bijvoorbeeld zo'n mat van net iets dunner dan 1cm dik over de gehele bodem liggen en 2e hands is deze vaak voor een prikkie over te nemen. Zo heb je al gauw een aantal vierkante meter te pakken :)
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door marksanne »

Nice info Eric!! Ik heb uit mijn eigen online onderzoekjes tot dusver exact hetzelfde gelezen. Mijn keuze is gevallen op een rol ontdreuningsmateriaal (muziek) en een nog forsere rol vilt met een dunne vinyllaag. Dat tesamen met wat 'plakken' van het dikkere schuimachtige spul dat ik van de legnum heb overgehouden en waarvan ik nog een paar stukken wil aanschaffen om vooral dat dikke spul ook nog eens op de meest cruciale plekken te gaan plaatsen. Mijn overtuiging is dat vooral de wielkasten en a-stijlen fors bijdragen aan het doorlaten van ongewenst 'buitengeluid'. Natuurlijk zijn dit eigenlijk vooral gokjes mijnerzijds. De autofabrikanten steken enorm veel tijd in simulaties en echte tests om een optimale balans in geluidsreductie te vinden. De hogere modellen van de luxere automerken kennen dat kunstje blijkbaar erg goed maargoed... Daar betaal ja natuurlijk ook fors voor! Mijn paar honderd (intussen nog net geen 400) euro aan materiaal gaan van de galant heus geen Lexus maken maar ik wil met enig budget proberen zover mogelijk te komen.

Ik ben erg benieuwd naar je mening en of suggesties!!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Erix
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:33

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door Erix »

Vilt zou ik zelf niet zo snel nemen. Naast de verende werking van het schuim voor de mechanische ontkoppeling is ook de ontkoppeling van straling (trilling via de lucht) een issue. Dit werkt namelijk alleen bij schuim met een gesloten cel-structuur. Dit kun je een beetje zien als schuim waarin de belletjes niet onderling met elkaar in verbinding staan. Elk belletje gaat dan als een soort gasdempertje werken. Bij vilt heb je dit niet en kan het geluid (vooral de midden tonen) zichzelf door de lucht tussen de vilt-strengen voortbewegen en is niet noodgedwongen om continu van materiaal soort over te gaan zoals bij het schuim met de gesloten cel structuur.

Wanneer je je auto gaat volplakken bedenk dan inderdaad vooral goed waar je wat gaat bedekken.

Als eerste kun je het beste de zwakkere panelen zoals de buitenschelp van je deur maar zeer zeker ook de binnenkant van de deuren aan de kant van de wielkast en natuurlijk de wielkasten en bodem zelf te beplakken met een goede massa demping van bijvoorbeeld SilentCoat zoals bijv MD dat heeft gedaan.

De volgende stap is om alle holle ruimtes die niet nat worden te behandelen (a-stijl, b-stijl, c-stijl, etc) om eventuele resonanties in deze ruimtes te voorkomen. Deze ruimtes kun je bijvoorbeeld vullen met BAF (soort afzuigkap filter achtig spul wat veel in de luidsprekerbouw wordt gebruikt). Dit doe je dan door steeds kleine plukjes BAF door de openingen in de ruimte te drukken tot deze vol zit (niet te strak aandrukken).

De laatste stap is dan uiteindelijk de massa-veer-massa isolatie barrière aanbrengen. De enige waardevolle tip die ik je hierbij kan geven is, bedek alles en laat geen enkele kier open. Let hierbij vooral ook goed op openingen in de deuren etc. Hoe goed je de auto uiteindelijk ook isoleert, al dit werk is voor niets als je nog een opening overlaat waar het geluid langs naar binnen kan komen. De punten die extra aandacht nodig hebben kun je makkelijk zelf achterhalen door bijvoorbeeld de vrouw te laten rijden en zelf achterin te gaan luisteren waar nog het meeste geluid langs naar binnen komt na de 1e isolatie ronde. Ook met eventueel de achterbank plat om ook echt de rij-geluiden die eventueel via de kofferbak en daarna via de hoedenplank naar binnen komen te kunnen identificeren.

Als je zover gaat met isoleren meet dan voor de grap (en voor jezelf) met die mooie dB meter van je de begin situatie en het eind-resultaat. Ik ben wel benieuwd hoeveel je uiteindelijk gaat winnen :)
Gebruikersavatar
Theo
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 sep 2012, 09:53
Provincie: Noord-Holland

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door Theo »

Bij mijn Station 8G heb ik het idee dat het (voor mij) meest storende geluid van boven komt, van de dakrailing of van het ontbreken van isolatie tegen het dak.

De wielkasten en wagenbodem zorgen ook voor overdreven veel geluid, met name op nat wegdek, maar dat komt van onderaf en dat stoort me minder dan het gegons rondom mijn hoofd / oren.

In vergelijk met mijn andere kar, een ouwe BMW 525i uit 1990 is de Galant echt een herriemaker qua rijgeluiden, het verschil is enorm.

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van het isoleren.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door menno3x8g »

Hey Mark,

Heb je deze klus (voorlopig) laten liggen?
Of toch mee aan de slag gegaan, met resultaat?
Ben nieuwsgierig voor een 8G die ik weer wil opbouwen.
Overigens veel mooie tips in dit topic.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door marksanne »

Ik heb schoorvoetend de auto redelijk serieus in gebruik genomen, voordat de makeover heeft plaatsgevonden. Sterker nog we zijn er momenteel mee naar oostenrijk gereden. Probleemloos (natuurlijk), maar nog zonder enige vorm van geluidsoptimalisatie. De auto is van zichzelf tot 120km p/u niet verkeerd stil, het enige dat je hoort is bandengeruis. Daarboven wordt windgeruis een punt. De rubbers voorzien van 4mm rubberslang scheelt al weet ik uit ervaring. Verder is aan de bestuurderzijde de sideskirt weg (zelf losgehaald een keer) en het verschil tussen met en zonder sideskirt is enorm! Die dingen werken schijnbaar uitstekend als geluidsabsorbers! Ook ben ik heel erg benieuwd naar vervanging van de zijspiegels door een setje van die gestroomlijnde Ganadors. Eigenlijk komen die op de VR2 maar ik wil ze voor de geluidstest even overzetten. Ik heb intussen op verschillende snelheden in neutrale weersomstandigheden geluidsmetingen gedaan in het monster zoals ie nu is. Bij iedere aanpassing ga ik dezelfde tests herhalen om zo te zien waar nou de grootste win in zit.

Morgen rijden we weer naar huis en met de stereo al een beetje aan valt het windgeruis tot rond de 170-180 goeddeels weg, daarboven is het eigenlijk al snel irritant en moet of de stereo flink harder of toch maar terugzakken naar wat minder hoge snelheden :)

Wordt dus vervolgd!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door menno3x8g »

Ah, dank je.
Goede reis morgen!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Boed
Berichten: 238
Lid geworden op: 11 mar 2012, 19:19
Provincie: Gelderland

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door Boed »

ik heb idd de spiegels een keer in geklapt bij 180 en idd aanzienlijk verschil hoorbaar.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door marksanne »

Update:

Ik heb gekocht op ebay.co.uk het volgende:

Ontdreuningsmateriaal op rol:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit spul is wat dunner dat wat ik eerder heb gebruikt, zo'n 2.5mm denk ik. Eerder, in andere auto's heb ik van die rechthoekige stukken gekocht die iets dikker waren (3/4mm). Het is wel iets 'luchtiger' lijkt het, ondanks dat het nog steeds een behoorlijke massa heeft en een mooie alu afwerklaag.

Vilt met vinyllaagje:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik had verwacht dat het dat heel dunne, pluizige spul was zoals ook in de auto zelf onder de vloerbedekking zit, maar dit is veel compacter, wat stugger en die vinyl toplaag maakt het zowel stevig als vorm een ander type barierre voor geluid. In de kofferbak heb ik in de lege gaten bij de wielkasten een dubbele laag van dit spul aangebracht. Hopelijk is er aan de voorkant bij de wielkasten genoeg ruimte om dit spul ook aan te brengen. Ik wil graag een merk-/hoorbaar verschil realiseren in demping van 'buitengeluiden' en de audioinstallatie zoveel mogelijk tot z'n recht laten komen. Qua gevoel en gehoor ben ik op de goede weg :)

Daarnaast ga ik foam-achtige 3/4mm rubberplaten in de wielkasten (buiten) aanbrengen om het typische banden/weggeluid trachten extra te dempen. Het is van dat luchtige spul, waar een bedrijf hier in de buurt schijnbaar reststukken van heeft. Ik kan toch geen perfecte vlakken bedekken in 1x, dus dat het stukken zijn vind ik geen punt, als het tenminste ook echt voor leuk geld gaat, anders koop ik alsnog gewoon 'verse' platen van dat spul nieuw.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: auto compleet ontdreunen & geluid-isolatie aanbrengen?

Bericht door SisterOfMercy »

Deze gasten verkopen ook allemaal dempingsmeuk: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Het probleem met die loodbitumen vind ik dat bij warmte het spul gaat 'hangen'. Als je niet zo vertrouwt op de plakkende kant maar er zelf wat goede lijm tussen mikt zal het wel loslopen.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: audio/multimedia”