info gevraagd sohc naar dohc

Voor info en vragen over performance tuning.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GALANDY
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 apr 2012, 12:47
Provincie: Antwerpen (B)

info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door GALANDY »

Ik weet dat de 2liters hier niet zo veel vertegenwoordigd zijn maar ik vraag het toch,
heeft er hier al eens iemand gedacht aan zijn 2l SOHC kop te swappen met een DOHC kop? ik kwam een site tegen (amerikaanse) waar ze een usdm SOHC naar DOHC hadden geswapped.
met dat verschil dat ze daar schijnbaar een 2.4 SOHC hebben in plaats van onze euro 2liter.
wat ik er van kon uitmaken was dat er mits veranderingen aan de water en olie pomp en de krukaspoulies weinig verschil zit tussen een galant SOHC en een EVO DOHC.
persoonlijk vond ik dit interessant omdat je in België in principe niet van motor mag wisselen en dus het motornummer op het blok moet blijven kloppen met wat er op de papieren staat, ik ga er natuurlijk vanuit dat ze bij de keuring niet meteen zullen gaan opmerken dat er een DOHC opzit inplaats van de SOHC daar er nog steeds gewoon "Mitsubishi 16Valve" op de kop en het juiste nummer op het onderblok staat.
Enkel nuttige input gewenst.
Afbeelding
Gebruikersavatar
GALANDY
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 apr 2012, 12:47
Provincie: Antwerpen (B)

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door GALANDY »

niemand?
Afbeelding
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door SisterOfMercy »

Ik heb al tig keer zitten kijken om een DOHC geval op een 1.8 te krijgen. Da's dan wel een 6G, maar het grootste probleem is uitvinden wat wel past en wat niet.
Gaat het over een 4g63 dan zal het vrij weinig uitmaken, zeker als je via ASA kan zien dat de blokken (SOHC en DOHC versie) hetzelfde nummer hebben..
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door marksanne »

Er is hier maar 1 iemand ooit serieus bezig geweest met het 2L SOHC blok en dat dat was MD. Andere krukas, andere zuigers, andere stangen, kleppen, de hele mikmak. Maar er een DOHC van maken... lijkt me een stukje 'ontontgonnen gebied'. Daarbij... welke 2L dohc kop wil je er dan opzetten? De DOHC koppen voor 2L zijn voor EVO's. En... die hebben ook 4G63 als motorcode. Alleen zit daar natuurlijk een turbo op die zorgt voor uitdagingen als je dat niet wil laten zien of zelfs niet eens aanwezig wil laten zijn. De complete timing van de ECU, de compressieverhouding, alles klopt 'voor-geen-meter' en zou heel veel werk opleveren voor een potentiele winst van...????
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door foks »

marksanne schreef:[...] voor een potentiele winst van...????
... omdat het kan. Je moet die jongen juist aanmoedigen :yes:
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door marksanne »

Oh don't get me wrong: I LOVE SUCH PROJECTS!!! Ik ben alleen een tikje te realistisch ingesteld waardoor er plots 'mitsen' en 'maren' tevoorschijn komen. Sorry!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
GALANDY
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 apr 2012, 12:47
Provincie: Antwerpen (B)

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door GALANDY »

turbo op een non turbo is hier in Vlaanderen uit den boze, dus dat gaat hem zeker niet worden. tenzij je kan gaat werken met een turbo ecu die je dan voor de keuring inclusief de turbo demonteert om dan na de keuring weer in te bouwen (veel te veel werk)
mij gaat het hem er alleen maar over dat er met een DOHC wat meet mogelijkheden zijn kwestie van afstellen door middel van de timing van inlaat en uitlaat nokkenassen, de SOHC levert power genoeg een beetje meer mag maar is zeker geen must, wat mij vooral stoort is het ziet er niet uit als je de motorkap open zet van zo een mooie grote auto om dan zo een belachelijk uitziend SOHC motortje te zien zitten
Afbeelding
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door Twain »

als het daar om gaat kan je ook alleen de enginecover overschroeven ;)

is inruilen voor een v6 geen optie?
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
GALANDY
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 apr 2012, 12:47
Provincie: Antwerpen (B)

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door GALANDY »

zal niet passen, bij een sohc zitten de bougies achteraan op de kop bij de inlaat, bij een dohc zitten ze in het midden van de kop
een v6 is in belgie niet zo voordelig wij worden belast op onder andere de motorinhoud bij jullie Nederlanders is het enkel op gewicht.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door SisterOfMercy »

marksanne schreef:Daarbij... welke 2L dohc kop wil je er dan opzetten? De DOHC koppen voor 2L zijn voor EVO's. En... die hebben ook 4G63 als motorcode.
De Galant GTi heeft toch ook een dohc?
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door Twain »

GALANDY schreef:zal niet passen, bij een sohc zitten de bougies achteraan op de kop bij de inlaat, bij een dohc zitten ze in het midden van de kop
een v6 is in belgie niet zo voordelig wij worden belast op onder andere de motorinhoud bij jullie Nederlanders is het enkel op gewicht.
mja , maar dat zie je ook terug in de aankoop prijs in belgie.. en net alsof een motor opnieuw opbouwen goedkoop is.. plak er toch gewoon wat stickers op :agree:
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
GALANDY
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 apr 2012, 12:47
Provincie: Antwerpen (B)

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door GALANDY »

twain schreef:
GALANDY schreef:zal niet passen, bij een sohc zitten de bougies achteraan op de kop bij de inlaat, bij een dohc zitten ze in het midden van de kop
een v6 is in belgie niet zo voordelig wij worden belast op onder andere de motorinhoud bij jullie Nederlanders is het enkel op gewicht.
mja , maar dat zie je ook terug in de aankoop prijs in belgie.. en net alsof een motor opnieuw opbouwen goedkoop is.. plak er toch gewoon wat stickers op :agree:
motor is in principe een eenmalige kost, wegenbelasting is elk jaar opnieuw, hij gaat nu richting de 160k en als ik zo rondkijk op GF zal hij nog wel blijven rijden tot ver de 250k voorbij en ik doe maar een 5k per jaar
Afbeelding
jessie_galant
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 jul 2015, 16:49
Provincie: Zuid-Holland

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door jessie_galant »

Ik ben ook opzoek naar informatie. Tis jammer dat er weinig nederlandse informatie over te vinden. Als iemand tips of trucs voor me heeft hoor ik dat graag.
Mitsubishi Galant 8G 2.0L
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door marksanne »

Wat voor info zoek je dan? Als je hetzelfde zoekt als GALANDY, dan staat hier eigenlijk alles al :)
Er is niets 'standaards' voor te krijgen, want de 'juiste' 2.0L motorblokken die wel flink vermogen leveren maakt(e) Mitsubishi al. Alles wat je uit je gewone standaard 2.0L blok kunt halen is marginaal en als het meer dan een paar PK is kost het een vermogen. Daarom is er niets over te vinden...
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door Twain »

Ik zou eigenlijk altijd voor de "makkelijke" route kiezen en er gewoon een ander blok inlepelen

voorbeeld:
mijn blok is verbouwd van een standaard blok naar een geblazen blok dat project heeft 2 personen een vermogen gekost namelijk de vorige eigenaar en de persoon daarvoor samen zoon 15.000+ ruim 3000 en dan nog eens een berg aan vrije tijd

een vr4 blok lepel je zo in een v6 geland een paar duizend euro en 2 wekendjes werk en je hobbeld vrolijk rond
Awesomeness = Verveling x Talent
jessie_galant
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 jul 2015, 16:49
Provincie: Zuid-Holland

Re: info gevraagd sohc naar dohc

Bericht door jessie_galant »

Swappe dus. Ga ik me daar maar is over inleren. Thnx mensen !! :)
Mitsubishi Galant 8G 2.0L
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: performance tuning”