HOWTO: aftermarket Cruise Control in 6G

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

HOWTO: aftermarket Cruise Control in 6G

Bericht door foks »

In deze howto zullen wij [in drie delen] zien hoe een aftermarket Cruise Control geïnstalleerd kan worden in een 6G Galant. De gekochte cruisecontrol is een "WAECO Geschwindigkeitsregler Tempomat GRA", te vinden op de duitse EBay webstek voor circa 100 euro.

Gebruikte materialen:
- WAECO cruisecontrol kit
- 2 slangenklemmen van de Gamma
- gereedschap

Als eerste beginnen wij met de accupool loshalen om ongelukken te voorkomen.

Daarna monteren wij de gastrekkabel naast de bestaande gaskabel.

Op de achtergrond zien wij de doorgesneden vacuümleiding naar de rembekrachtiger. Hierin is een T-stuk geplaatst. Wij houden er rekening mee, dat na modeljaar 1989 een terugslagventiel voor de rembekrachtiging is aangebracht halverwege de leiding, zoals te zien in de servicemanual.

De servo leggen wij voor testdoeleinden even tijdelijk in een hoek.

Voor het digitale snelheidssignaal gebruiken wij niet de meegeleverde kit met magneten. Onze 6G Mitsubishi's zijn reeds uitgerust met een pulsgenerator, zoals te zien in de servicemanual. De snelheidspuls komt op de ECM binnen op pin nummer 18. Wij maken een aftakking voor de CC-rekeneenheid.

Wij sluiten de +12(BATT) aan bij de autoradio (rood/grijs)
Wij sluiten de +12(ACC) aan bij de autoradio (blauw/grijs)

De massa sluiten we aan aan de massa.

De remschakelaar is een lastig karwij. Zoals te zien in de servicemanual, sluiten we de schakeldraad aan aan de min-pool (brede kant). Trek hier maar wat tijd voor uit.

Mijn auto heeft een automatische versnellingsbak en heeft dus geen koppelingspedaal. Van de electrische montage kan ik dus niets laten zien.

In deze testopstelling werkte het systeem bij mij.
Volgende keer meer foto's.

Onthoudt: kroonsteentjes zijn handig om te testen, maar ongeschikt voor permanent gebruik in auto's. Het plaatsen van krimpkous en het solderen van verbindingen is een betere oplossing.
Bijlagen
004.jpg
003.jpg
002.jpg
001.jpg
kif_4041.jpg
kif_4039.jpg
kif_4038.jpg
kif_4037.jpg
kif_4033.jpg
kif_4032.jpg
kif_4030.jpg
kif_4029.jpg
kif_4027.jpg
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOWTO: aftermarket Cruise Control in 6G

Bericht door foks »

Dit is deel 2.

Gebruikte materialen:
- klittebandstrips van de Hema
- soldeerbout+tin
- krimpkous

In de motorruimte controleren wij de maximale uitslag van de gaskabel van het gaspedaal, volgens remco's opmerking. In dit geval was dit tot op 1 millimeter goed, maar een half centimetertje extra speling kan misschien ooit schade voorkomen.

Daarna snijden wij de vacuum-leiding op maat, en sluiten deze aan op de CC-servo.

Opmerkelijk is, dat er in de 6G SOHC motorruimte voldoende ruimte is om de CC-servo van deze inbouwkit te monteren aan de montagebeugel van de CC-gaskabel. Dit voorkomt het boren van gaten en het tappen van draad.

In het interieur solderen wij 4 verbindingen:
- De pulsdraad bij de ECM
- De schakeldraad van de remlichtschakelaar
- De +12V(ACC) schakeldraad
- De +12V(BATT) stroomvoorziening.

Het inbouwen dient geheel naar eigen inzicht te gebeuren. Hieronder is een serveersuggestie beschreven:

Wegens het verlangen om als een verloren zoutzak achter het stuur te hangen is in dit geval het bedieningspaneel op de middenconsole gemonteerd, waarbij een muntenhoudertje is komen vervallen. De aansluitkabels kunnen via de tunnel geleid worden.

Met het oog op trillingen is de electronicamodule met klittebandstrips op de TCU bevestigd. Het lijkt onwaarschijnlijk dat dit sterk genoeg is, maar uit ervaring is gebleken dat deze strips verbazingwekkend sterk en taai zijn.

Het overtollig draad is samengebonden en heeft juist ruimte genoeg in een loze ruimte achter de metalen houder van de radio. Dit levert uiteindelijk een aanzicht op, zoals te zien op de laatste foto.

Naar de nieuwjaarsmeeting en terug was een goede gelegenheid om een testrit te maken. Een CC bevalt erg goed is de conclusie Mr. Green

De totale inbouwtijd was ongeveer 3 halve dagen.
Bijlagen
kif_4063.jpg
kif_4060.jpg
kif_4058.jpg
kif_4057.jpg
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOWTO: aftermarket Cruise Control in 6G

Bericht door foks »

BELANGRIJKE AANVULLING [deel 3]
voor voertuigen met een automatische versnellingsbak.
Vermoedelijk niet relevant voor voertuigen met handgeschakelde bak.

Het was er nog niet van gekomen, hier nog wat foto's van een kleine uitbreiding. Ik heb geluk gehad dat het buiten zo koud was dat de lock-up toch niet gebruikt wordt.

Gebruikte materialen:
- tang
- striptang
- soldeerbout+tin
- relais
- 4 stroomdraden van circa een halve meter lang

Bij het gaspedaal zit een simpel contact dat registreert of het pedaal niet of wel is ingetrapt. Bij voertuigen met een automatische versnellingsbak regelt de ECU/TCU aan de hand van dit contact onder andere twee zaken:
- Het gebruik van de lock-up
- Het afstellen van de stationairloop van de motor (waarschijnlijk, niet met 100% zekerheid te zeggen)

Doordat bij gebruik van de Cruise Control het gaspedaal niet meer wordt gebruikt (begrijpelijk) zal dit contact dus ook niet meer registreren dat het gaspedaal ingeduwd wordt. Een belangrijk gevolg is dat de lock-up niet gebruikt wordt. Dit kan op de lange termijn leiden tot excessieve warmteontwikkeling en mogelijk schade.

De oplossing is eenvoudig: laat het electrisch circuit onderbroken worden, zodra de Cruise Control ingeschakeld wordt. Het grappige is dat bij het raadplegen van de service manual eenzelfde circuit staat afgebeeld bij voertuigen met een fabrieks-CC.

- zoek een 5-polig relais. Wij gebruiken een willekeurig 5-polig relais voor gebruik in auto's (12 volt)

- sluit het zo aan dat zodra er spanning komt op de CC-servo in de motorruimte, het relais aangaat. Wij pakken hier de rode draad van de 3 die naar de servo lopen. De massa sluiten wij aan op een massapunt. Isoleer liefst ook de pinnen van het relais met krimpkous. Dit in verband met kortsluiting.

- onderbreek de spanningsdraad van het gaspedaalcontact. Leidt dit via het relais zodanig, dat als het relais UIT staat, het circuit WERKT (dus niet onderbroken is). Dit is de reden waarom wij een 5-polig relais nodig hebben in plaats van een 4-polig.

- controleer of de installatie werkt. Bij het inschakelen van de cruisecontrol zal het relais 'KLIK' moeten doen en het circuit onderbreken. Bij het uitschakelen van de CC wederom een 'klik' en zal het gaspedaal-circuit weer operationeel zijn.

Nu zal de ECU/TCU denken dat het gaspedaal is ingetrapt (circuit onderbroken) en de lock-up gebruiken van de versnellingsbak. Dit is de gewenste situatie.

Wederom: kroonsteentjes zijn handig om te testen, maar ongeschikt voor permanent gebruik in auto's. Het plaatsen van krimpkous en het solderen van verbindingen is een betere oplossing.
Bijlagen
relais.jpg
relais.jpg (7.47 KiB) 1399 keer bekeken
kif_4113.jpg
kif_4112.jpg
kif_4109.jpg
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Plaats reactie

Terug naar “(6G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”