Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door speedy500 »

Gisteren met de auto nog even weg gemoeten en had ineens motorische probleempjes met de Galant die er voorheen nog totaal niet waren

- Geregeld bij een bocht te nemen (of rotonde) lijkt de motor te "weigeren", ofwel valt terug in toeren, reageert NIET op het gaspedaal en ineens met een schok gaat ie weer terug op normale voet verder
Dit doet ie regelmatig achter elkaar

- Na ff te hebben getankt wil ik de auto starten, lukt niet, wel ronddraaien geen draaiende motor
5 minuten gewacht, auto wat verduwt tot ie "rechter" stond en de auto starte weer, nadien in de bochten, zelfde verhaal met bokken

- Met stationair motor laten draaien doet het oliedruk lampje geregeld zachtjes gaan branden, met beetje gas geven gaat dit lampje uit (olie gecontroleerd, staat mooi op peil tussen min en max met koude motor en auto recht)

- ABS lampje is ook plots gaan branden en niet meer uitgegaan, neem aan dat dit een ander probleem kan zijn wat niks met de motor van doen heeft, maar is wel ineens gaan branden zonder ik de ABS nodig heb gehad

Iemand ideen wat dit kan zijn en wat ik kan proberen voor dingen na te kijken, uit te sluiten en die dingen?
Auto leek vanmorgen weer vrij normaal te rijden maar heb er toch geen lekker gevoel bij

Moet wel zeggen overlaatst de multi riemen laten vervangen en die piepen nog steeds, wss door verkeerde riemen die garage heeft gebruikt of een spanrol
Heb ook last gehad van een lekkende klepdekselpakking die hier en daar olie heeft verspreid, dit is vervangen met een andere kleppendeksel inclusief nieuwe pakking, maar weet niet of dat olie resten nog andere dingen kunnen doen vervelen?
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door marksanne »

Heeeeel apart. Klinkt een beetje alsof ergens een stekkertje net niet (meer) contact maakt welke zorgt voor vreemde electrische 'gremlins'. Bij het vervangen van de klepdekselpakking is natuurlijk het eea aan kabels/kabelboom aangeraakt... Zou er ergens een stekkertje niet goed teruggeplaatst zijn? En in een bocht door de zijdelingse kracht zo'n contact net wel/net niet hebben? Iets anders kan ik me moeilijk voorstellen als het spontaan zo'n arsenaal aan gekkigheid is...
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door speedy500 »

Enigste was is losgeweest naast wat clipjes en boutjes zijn de 2 stekkers die op de bobines zitten
Die zijn met wat contactspray weer terug vast geklikt en heb ik gister bekeken

Wel zo dat de deksel al paar weken terug vervangen is en nog nooit last heb gehad van zulke vreemde dingen tijdens het rijden
Behalve dan de piepende snaren, maar dat lijkt met niet echt motorische problemen alla dit op te leveren

Weet niet of de ABS er van op invloed kan zijn?
Want die brande nl wel ineens gister, en toen had ik ook problemen (lampje wilt ook niet uit ook overigens uit zichzelf)

T is tijdens t rijden als je bocht of rotonde neemt alsof de auto ff uitvalt (dus reageert ook niet op het gaspedaal, en stuur voel zwaar aan alsof bekrachtiging weg valt) en daarna met een schokje weer terug aanslaat waarna je verder kunt
Na t stilstaan ff leek het alsof de start motor maar wat in het rond draaide zonder de motor mee te nemen (zo klonk het toch), en pas na 5 minuten en nadat de auto 100% recht stond starte ie pas weer (en stationair branden daarmee ook een oliedruk lampje, die met een beetje gas uitgaat, miss vuile sensor? )
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door foks »

Ja, lijkt mij ook in de categorie slecht elektrisch contact.
Ik weet niet of contactspray en bobines een goede combinatie is. Het is hoogspanning en dat gedraagt zich anders dan laagspanning.
Heb je een v6? Misschien iets dat de verdeelkap niet helemaal lekker consistent aangesloten is.
Oliedruklampje kan aankomen als-ie onder zijn minimumtoerental stationair draait. Althans dat zie ik bij mij wel eens.
Ik zou de motor eens starten en voor de gein aan alle kabels trekken duwen en sjorren. Bougiekabels iets voorzichtiger ;)
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door Lowlands »

Zou ook eens kijken of als hij niet wil starten of hij wel een vonk heeft..Kan best weer een bobine zijn die dan weer wel en dan weer niet werkt..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door speedy500 »

Vanmiddag gestart en ronde gereden (dik 30km) en geen 1x gehad dat ie wegviel of niet wilde starten

Wel t idee overigens dat ie met langzaam, en achteruit rijden een schurend/krakend geluid maakt, denk eventueel troep of ijs bij men remmen waardoor de ABS lamp is gaan branden
Soms t idee dat als ik 80 rijd hij een beetje moeite moet doen om echt goed op gang te blijven qua vermogen ipv dat ie soepeltjes rijd

Is overigens een 2 liter motortje wat erin ligt
Lampje probeert nog steeds soms te branden, en stationair loopt ie bij normaal, zon 750/800 toeren zoals ie altijd heeft gedaan ong
Neo--
Berichten: 302
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:23
Provincie: Gelderland

Re: Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door Neo-- »

Is dit niet een (soms) slippende multieriem?
Denkend aan uitvallende stuurbekrachtiging...
Denkend aan uitvallende motor...(Dynamo wordt dan ook niet meer aangestuurd dacht ik?)
Zeker omdat je aangeeft, deze nog altijd af en toe te horen.
Wellicht niet juist gespannen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door speedy500 »

Riemen heb ik idee dat de garage de verkeerde heeft gebruikt, te lang

Gezien ze nog steeds herrie maken, en ik heb gekeken en de spanrol zo ong op t einde staat en de spanning niet echt optimaal strak is
Moet die dus nog wel gaan vervangen voor een setje andere, originele, riemen, en eventueel een spanrol (alleen spanrol, waar vind ik die, op internet vind ik alleen degene van de distri, niet die van de multiriemen)

Probleem motorisch heeft zich overigens nog niet gereproduceerd tot nu toe, ABS blijft wel branden
Ik hoop dat het een vochtprobleempje was...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door marksanne »

Er zit voor de dynamo maar 1 spanrol op. En die spanrol is niet heel vaak een probleem.
Zeker niet gezien de symptomen. De andere multiriem voor de stuurbekr en airco heeft ook een spanrol. Ook die verwacht ik niet het probleem te zijn. Te lange riemen kunnen inderdaad een probleem zijn. De spanrollen zijn trouwens niet bepaald goedkoop, ik dacht iets van 60 en de andere over de 100 euro.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door speedy500 »

Nu een tijdje later, vervangen van de abs sensor (die lamp brand niet meer), de remmen vervangen (geen geluid meer) en vervangen van de riemen

Blijk ik dus nóg het zelfde probleem te hebben af en toe
Aan het rijden, soms best na echt veel kms, van de motor spontaan uit
Vreemde, als je koppeling op laat komen, geen leven (meestal gebeurt ook met afremmen, en dan is snelheid te laag om op gang te laten komen weer), sta je stil, draait start motor wel rond, maar geen leven
Zodra je em dan aanloopt, istie binnen 5 meter weer aan t brommen, en zonder extra lampjes gaan we verder, tot ie 10 km verderop weer zelfde uitvalt enz

Ook nog steeds dat accu leegloopt, ook al nieuw accu gestoken, hele berg zekeringen uitgesloten (lampen, interieur, radio enz)

Zat zo te denken, zou de start motor kapot kunnen zijn, en zou die de stroom lekkage kunnen veroorzaken?
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door Lowlands »

Nieuwe bobine??Als hij het niet meer doet eens kijken of hij wel vonk geeft.Ik heb een bobine gehad die het dan weer wel en dan weer niet deed..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
galantlwd
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mar 2012, 11:47
Provincie: Friesland

Re: Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door galantlwd »

Krukas of Nokkenassensor probleem.
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: Motorproblemen, uitvallen en slecht starten

Bericht door speedy500 »

Bobines al eens omgewisseld, had nog een set liggen, krukas sensor is met D-riem moeten wisselen wegens kapot geslagen door balansas riem, miss dat daar idd probleem in schuilt...

Ik ga nog serieus denken dat de auto gewoon jaloers is geweest, van de week nog problemen gehad
Vrijdag de Opel verkocht die ik ernaast had, en uurtje later vertrokken voor een weekendje Keulen, nu net terug gekomen, en op een 550 km geen enkele keer problemen gehad met uitvallen
Enkel dat de motorolie druk lampje brand met stationair, miss sensor, of oliepomp die niet 100% werkt meer maar dat geeft geen problemen met rijden
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”