Onderhoud van een Galant

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Onderhoud van een Galant

Bericht door Integra »

Dit is dus mijn eerste Mitsubishi, dus alles is mij nog onbekend.

Allereerst iets wat mij opvalt en wat volgens mij niet zo hoort:

De koppeling gaat erg zwaar en zit heel diep. Je moet 'm haast door de bodem trappen om zonder schrapen te kunnen schakelen....
Niet lang geleden is volgens het onderhoudsboekje de koppeling vervangen en de hulp cylinder?
Is dit af te stellen of is er gewoon toch iets mis? (toch een afgeragde koppelingsplaat o.i.d.? )

2e punt:

De distributie.
Het betreft een 2 liter blik.
Wanneer is de wissel interval (jaren/kilometers)? Ik denk dat ie er aan toe is... bij Honda was het een ton of 5 jaar
En wat heb je nodig? Zit bijvoorbeeld net als bij Honds de waterpomp mee op de distributieriem, of niet?
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Twain »

wat er mis is met je koppelings pedaal is moeilijk te zeggen vanaf de bank hier..

De distribusie riem is dat nagenoeg gelijk aan honda (en bijna elke andere japanner ;)

90.000 of 8 jaar staat er in het boekje geloof ik..

de waterpomp zit ook bij de distributsie en wordt door de meeste mensen mee vervangen.. net als de span en looprollen
het dinamospan wieltje hoor je eigenlijk ook te vervangen niet dat er iets ergs kan gebeuren als je het niet doet hihih
de interieur filter wordt nogal eens overgeslagen ivm de wat onhandige plek
galants lusten graag de juiste olie... te dikke olie is nooit een heel erg goed idee
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Integra »

90.000 of 8 jaar voor een distributie is toch anders dan bij Honda... een ton of 5 jaar...
Maar goed, dan weet ik dat :)

De riem zou er volgens het boekje dit jaar 8 jaar op zitten.
Tijd om een bestellijstje te maken dus :)
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door KNOEI 8G »

Koppelingspedaal kun je verstellen in de auto bij het pedaal zelf. Maar t is wel verstandig om eerst even de hulpkoppelcilinder te contoleren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Integra »

Ah, daar ga ik eens naar kijken... Die cilinder is volgens de papieren vorig jaar vervangen...
Kan de werking er van dat op een of andere manier testen/controleren?
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door MD »

Misschien je pendeel meer opdruk zetten tussen de pendaal en hulpcilinder(op de versnellingsbak)
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door marksanne »

Ik zou beginnen met de koppelingleiding te ontluchten. Als al dat spul nog redelijk recent vervangen is dan zou het koppelingspedaal niet zo diep moeten zitten. Een beetje lucht kan eenvoudig achtergebleven zijn. Een enkele keer gaat het koppelings-dempertje lekken waardoor koppelen steeds minder goed gaat (het is dat 5x5cm vierkante blokje dat op de versnellingsbak gemonteerd zit tussen de hydraulische leiding. Check die ook even voor de zekerheid.

Over distributie: zoals gezegd riem, waterpomp, rooprol. Persoonlijk zou ik de riem altijd origineel Mitsubishi houden. Net als de v-riempjes. De kwaliteit is ontzettend goed, zelden tot nooit problemen mee en voor de v-riempjes: geen gepiep.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Integra »

En nog een vraag....
Hebben alle Galants van deze serie ABS? Of sommigen niet?
Bij mij gaat geen lampje branden als ik het contact aan zet....
Niet dat ABS mij iets boeit, maar als het er wel op hoort te zitten, is het slim om te kijken of het lampje misschien stuk is of dat er iets anders loos is.
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door MD »

Yep alle galants (8ste generatie) hebben abs.
Als het goed is gaat er ook geen lichtje branden.
Trek de motorkap maar open en dan links boven aan zit het abs kastje.
Je ziet hem zo zitten
Het gebeurt nog wel eens dat er een zekering stuk is van de abs
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Integra »

Oké, gaan we zo effe bekijken...
Zover ik weet hoort het ABS lampje bij het aan zetten van het contact normaal op te lichten en na een paar seconden weer uit te gaan, net als SRS.... Maar misschien is het bij de Galant anders?
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door MD »

Van het lampje durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen.
Ik let daar nooit op.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Integra »

Ik heb gekeken, maar zie zo snel niets zitten (heeft iemand er een foto van?)
Zekeringen zijn heel, maar volgens mij werkt er niets... bij een gang van 80 de rem vol naar de bodem, keurig stilstaande dus schuivende wielen en geen lampje.... Dus áls het er op zit, doet het dus mooi niets :(
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door menno3x8g »

Dan zal het lampje er wel uitgevist zijn.
Dat is eenvoudig te controleren door het klokkenspel eruit te halen.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Integra »

Ik heb eerder het idee dat de hele ABS er uitgehaald is.... ik kan geen ABS pomp vinden ofzo.... Van de rembekrachtiger gaan de leidingen naar een doodnormaal verdeelblok en van daar uit naar de remmen....

Echter zijn er ook geen sporen te zien dat ergens iets gezeten heeft...
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door m4v3r1ck »

MD schreef:Yep alle galants (8ste generatie) hebben abs.
Als het goed is gaat er ook geen lichtje branden.
Trek de motorkap maar open en dan links boven aan zit het abs kastje.
Je ziet hem zo zitten
Het gebeurt nog wel eens dat er een zekering stuk is van de abs
Behalve die van mij, weet je het nog?
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door marksanne »

Jij hebt de uitzondering op de regel inderdaad. Zou mij niet verbazen als dat ooit is uitgebouwd.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Integra »

Mogelijk dat er ooit problemen mee geweest zijn?
Van de andere kant zegt carbase dat het vanaf januari 2000 standaard is, voor die tijd een optie....
Die van mij is in april 2000 op kenteken gekomen en kan dus net zo goed in 1999 gebouwd zijn... (Maar carbase heeft het ook niet altijd bij het juiste eind!)
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Twain »

Carbase heeft volgens mij gelijk de glxi had standaard geen abs in de begin jaren .
de glsi de diesel de gdi en de v6 wel

m4v3r1ck heeft ook een glxi toch?

Maar je kan het checken in asa :)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Integra »

asa?
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Twain »

ja asa het onderdelen programma van mitsu.. op basis van je vin nummer (sorry kom ff niet op het nederlandse woord LOL) kan je alle onderdelen "zien" die op je auto wel en niet hebben gezeten toen hij de fabriek verliet (let wel, geheel waterdicht is dit niet omdat de importeur ook nog soms dingen toevoegt en wellicht weghaalt (al is dat laatste wel heeeeeeeeeel erg raar ;) )

het ziet er ongeveer zo uit

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Integra »

Ah, duidelijk.
Ik ga er maar van uit dat er nooit ABS opgezeten heeft, ook omdat er geen sporen van te vinden zijn dat het er ooit ingezeten zou hebben.... Enige wat weer wél maf is, dat beide zekeringen voor ABS er wel gewoon in zitten...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door Lowlands »

Te veel werk om die tijdens de fabricage er uit te halen.. :)
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door m4v3r1ck »

Twain schreef:Carbase heeft volgens mij gelijk de glxi had standaard geen abs in de begin jaren .
de glsi de diesel de gdi en de v6 wel

m4v3r1ck heeft ook een glxi toch?

Maar je kan het checken in asa :)
@marksanne
Inderdaad, misschien kwam dat ook om dezelfde reden. Auto is op januari 2000 op kenteken gezet, wellicht bouwjaar 1999.

@Twain
Yeap, een GLXi inderdaad.

@Integra
Die van mij had ook totaal geen sporen dat er een ABS ooit op heeft gezeten. De montage gaten (waar de ABS verdeler zou moeten zitten) zijn helemaal schoon.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Onderhoud van een Galant

Bericht door KNOEI 8G »

En anders ff t wiel eraf halen en kijken of er een sensor zit. Die kun je niet over het hoofd zien.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”