ik heb een tijd lang een (gratiesch!) subwoofertje in mijn Galant gehad.
Dat was een actief ding, versterker en luidspreker samen in een doos.
Echt geweldig heeft het nooit gewerkt, maar het was gratis en tja, vervangen kost ook tijd.
Recent had ik er echt genoeg van, i.v.m. allerlei storingen.
Dus de afgelopen weken heb ik in verloren uurtjes rustig aan een upgrade gedaan.
Ter lering en vermaak: subwoofer v2.
Misschien voor iemand nog handig als inspiratie, ofzo.
1] Tot mijn verbazing zat er een ventilatortje in de versterker, dat altijd maar aan staat.
Daar heb ik een warmte-afhankelijke regeling van gemaakt via [External Link Removed for Guests]
Door middel van een NTC (vastgeplakt onder in beeld) regelt een MOSFET de hoeveelheid -massa-.
Ja, een soort zwevende massa ja. Hey, maar het werkt. En het kost weinig.
En met het stelschroefje bepaal je zelf wanneer de fan moet gaan draaien.
2] Toen heb ik een montagepunt tegen het frame gemaakt
3] Joepie, het past!
4] Voor de gein de boel eens aangesloten.
"Van voren" sluiten we "12 volt accu", "remote" en "massa" aan.
"Remote" zet de versterker aan en uit. Ik heb het aangesloten op de "Accessoire" stand van de sleutel (ACC).
Je kunt Remote ook aansluiten op je autoradio, bv. voor de antenne-aansturing.
5] Maar dan komt het, er moeten stroomkabels komen.
Maar hoe dik moeten die dan zijn ?
De versterker en de luidspreker zijn 800 W piek. Dat komt neer op circa 150-175 W continue (RMS).
Laten we ruim nemen, 250W continu. 250 / 13.8 volt = 18 Ampere.
Nu zijn de class A/B versterkers maar iets van 50-60% efficiënt. De nieuwere class D zijn 80-90% efficiënt.
Dat betekent dat om die 18 Ampere uit de versterker te krijgen, we 18 / 0.50 = 36 Ampere in de versterker moeten stoppen.
Er kan circa 10 Ampere door elke vierkante millimeter koperdraad. Komen we uit op dat er circa 4 mm2 draad nodig is.
Dan is er ook nog wat spanningsverval door de afstand vanaf de accu naar de versterker, dus dan is een kabelset van 6 mm2 echt wel voldoende.
De luidsprekerkabel is ongeveer hetzelfde verhaal.
Als er 18 Ampere doorheen moet, is dus 2 mm2 voldoende. Dat verkopen ze echter niet in de auto-hi-fi zaak, dus ik heb 2.5 mm2 gekozen.
Een kanttekening; het is natuurlijk leuk om 10 mm2 en groter te kiezen, maar dat is zo dik dat je het lastig weg krijgt, nutteloos veel geld kost, en je krijgt het door de dikte niet aangesloten in de praktijk.
6] Iedereen weet dat zwarte luidsprekerbehuizingen meer vermogen leveren. Motip to the rescue !
7] Datzelfde geldt voor zwarte versterkers
8] Leuk, zo'n kabel direct naar de accu, maar vergeet niet een fatsoenlijke massa-aansluiting voor die 36 Ampere . Dat wil zeggen: blank metaal op blank metaal. Niet vergeten dichtspuiten/kitten tegen corrosie.
9] Laatste check
10] Tja, dan voorzichtig alles in elkaar zetten. Het klinkt 10x beter dan wat ik had, in ieder geval.
Een Handige Harry kan het vast wel in een dag. Maar ik ben niet handig en ik heet ook geen Harry, dus ik doe af en toe een uurtje wat
ome foks' 6G omamobiel - subwoofer v2
ome foks' 6G omamobiel - subwoofer v2
Laatst gewijzigd door foks op 20 nov 2015, 13:41, 2 keer totaal gewijzigd.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: ome foks' 6G omamobiel - subwoofer v2
Netjes! En eh... ik zou zeggen dat je toch echt handig zat bent Erik!!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: ome foks' 6G omamobiel - subwoofer v2
Netjes gedaan handige Erik!
Maarre,als ze van goud zijn leveren ze nog meer power hoor!!
Maar mooi te zien dat er nog echte powertorren er in zitten,je ziet steeds meer versterkermodules,en die hebben toch allemaal een soort van koelingsprobleem waar door het er nooit helemaal uit komt..
Maarre,als ze van goud zijn leveren ze nog meer power hoor!!
Maar mooi te zien dat er nog echte powertorren er in zitten,je ziet steeds meer versterkermodules,en die hebben toch allemaal een soort van koelingsprobleem waar door het er nooit helemaal uit komt..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: ome foks' 6G omamobiel - subwoofer v2
ik had het voorrecht om het al te mogen bewonderen toen het nog niet helemaal af was.. en ik moet zeggen dat je erg goede keuzes hebt gemaakt in mijn optiek:
1 Dit is echt de manier om bijna geen functionele kofferbak ruimte te verliezen
2 het was lekker goedkoop en toch geen elcheapo oplossing
3 je bent stiekem handiger dan je zelf durft te denken klojo
1 Dit is echt de manier om bijna geen functionele kofferbak ruimte te verliezen
2 het was lekker goedkoop en toch geen elcheapo oplossing
3 je bent stiekem handiger dan je zelf durft te denken klojo
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: ome foks' 6G omamobiel - subwoofer v2
Thanks
Ja, dat was ook het idee: Niet al te opzichtig aanwezig.
Ik heb geprobeerd of de versterker onder de passagiersstoel kon hangen, in plaats van dat bakje waar je cassettebandjes in doet. Maar dat zou echt een gigantisch gepriegel worden.
Ja, dat was ook het idee: Niet al te opzichtig aanwezig.
Ik heb geprobeerd of de versterker onder de passagiersstoel kon hangen, in plaats van dat bakje waar je cassettebandjes in doet. Maar dat zou echt een gigantisch gepriegel worden.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic