GTi black beauty (RIP)

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

GTi black beauty (RIP)

Bericht door marksanne »

Owned & loved by 3 GF members. Now: RIP.

orginele post: Di okt 16, 2007 09:45

Nadat Hans mij tipte dat de mooie zwarte GTI van zoon Steven (ex-ex-ex- eigenaar) weer te koop stond, en Steven me de auto zeer aanbeveelde, was de koop uiteindelijk vrij snel gemaakt. De buitenkant (op een flink setje 'zachte' deukjes na) is echt erg goed en hard. Het motorblok had wel even heel wat liefde nodig van z'n oude baasje en die heeft 'ie ook gekregen! Hij loopt weer als een zonnetje!

Dr. Vinyl heeft het interieur ontdaan van wat lelijke plekjes en ik heb zelf een erg hippe radio ingebouwd en nieuwe set vloermatten neergelegd. Eerder waren de 15" 3-spaaks velgen al gewisseld voor een eigenlijk erg goed bevallend setje 16" Mitsu 10-spaaks velgen (Stilauto SR500 dark-chrome) en de oranje knipperlichten zijn vervangen door heldere twee-delige orginele VR-4 knipperlichten (gemodificeerd en dus zonder oranje plastic-delen).

Tot dusver het uiterlijk, daar ben ik snel klaar mee, hij is mooi en strak en hard.
Afbeelding

Motorisch bleek het allemaal een heel stuk minder te zijn. Hij liep rauw en totaal niet mooi. Steven heeft heel veel vrije uren in zijn oude liefde gestoken en het resultaat is er!! Het motortje loopt weer prachtig dankzij een perfecte afstelling, nieuwe distributie, nieuwe waterpomp, nieuwe spanners, nieuwe pakkingen, nieuwe gasklepsensor (bedankt Remco!), nieuwe stappenmotor, en, en, en. Kortom: een hele reanimatie, maar het nieuwe leven zit er weer in! Hij rijdt werkelijk erg fijn en fluisterstil. Ik heb van een broer van Steven (Vincent) een setje leuke velgen kunnen kopen, die ik er onder laat. Ik vind ze er goed bij staan! Er zit nu ook nieuw rubber onder (Vredestein Quatrac 2 all-season banden 205/60/16), en dat rijd erg prima (fluitserstil).

Afbeelding
Afbeelding

Nu motor en buitenkant geregeld zijn, is de binnenkant aan de beurt! Gisteren en vandaag ben ik uren en uren met het inbouwen en aansluiten en testen en meten geweest.

De ECU: dit is een lichtjes andere tov de ECU die in mijn grijze GTI zit (de hoofdprocessor-chips verschillen bijvoorbeeld, maar ook het typenummer van de zwarte ECU is van een nieuwer type (JE331B979A tov JE331A979A) en ook anders dan de ECU uit Hans' GTI (hoewel die qua hoofdprocessor-chips wel gelijk zijn aan de ECU van de grijze, maar een totaal ander typenummer voor het moederbord kent: JE331A942C. Kortom: 3 GTI's, 3 verschillende ECU's. Het grootste probleem is ook bij de ECU van de zwarte weer aanwezig: een van elko's lekt gigantisch en heeft een erg lelijk spoor nagelaten.

Afbeelding
Afbeelding
De ECU van de zwarte GTI.

Afbeelding
Afbeelding
De ECU van de grijze GTI.

Afbeelding
De ECU van de GTI van Hans.


Ik heb de ECU naar de de reparatiedienst van de alhier gevestigde radio/tv/wit/bruingoed zaak en men heeft ook deze ECU gered van de dood! De reparateur was echter verbaasd toen ik vertelde dat 'ie het eerder nog wel gewoon deed, want er was al heel wat weggevroten door het lekkende elko-zuur!

Afbeelding
Hoe 'ie was.

Afbeelding
En hoe 'ie is!

De rode pijltjes geven aan waar er dingen vernieuwd zijn (een heel stel nieuwe baantjes, omdat de oude compleet opgegeten waren! een drietal nieuwe elko's, een nieuw weerstandje en nieuwe solderinkjes plus het broodnodige schoonmaken natuurlijk. Kosten: slechts 55,- !). Een nieuwe kost zomaar 600 euro, een gereviseerde tussen de 250 en 300 euro. Dus alle 6G liefhebbers: dashboardkastje even lostrekken, ECU eruit (2 boutjes) en je kunt het eenvoudig zelf controleren of het bij jou ook zover is! Als ze nog niet lekken en het zijn wel van die dikke elko's, laat ze dan toch vervangen, want lekken gaan ze echt! Van de drie 6G's die ik tot dusver gehad heb, hebben ze het allemaal. Zo was een tijdje terug de ECU uit de GTI van GTI-tje net te laat voor een preventieve operatie, dus wees gewaarschuwd. Als het namelijk nog niet (al te ver) is, dan kost het je 3 nieuwe elko's van een paar cent per stuk (plus reparatiekosten van een kwartiertje max), dus iets van 15 euro ongeveer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De radio: een plaatje! heeeel veel werk geweest, maar het staat fantastisch. Het was een enorm karwei om hem ook anti-diefstal-bevestigd te krijgen, maar ook dat is gelukt. Het aanleggen van de bedrading tbv de GPS ontvanger, de BlueTooth ontvanger, de microfoon en de nieuwe bedrading voor de rechter voor-speaker blijft altijd weer een lekker klusje. Maar het werkt en het klinkt heel behoorlijk!

Nieuwe deurrubbers rondom erop gezet en in de voorzijde boven op dashboard zit nu een composet: 10 cm woofers + losse tweeters op de a-stijlen, een behoorlijk duur maar heel erg goed klinkend setje van Focal (polyglass 100v2). Eerst de boel beplakt met dynamat en de ruimte flink gevuld met dempingswol. Het klink echt ongelofelijk uit zulke kleine woofers (+ tweeters)... zoveel geluid. Nu moet ik erbij zeggen dat de 6x9" JBL hoedenplankspeakers die er al in zaten (en dus lekker blijven meespelen) ook helemaal niet beroerd klinken!!! Het aanleggen van de bedrading naar de speakers (en de scheidingsfilters) het beplakken met dynamat, was al met al wel een paar uur werk, maar ik ben er superblij mee.

Afbeelding
Hier een plaatje van het composetje, plaatjes van de auto (exterieur/interieur) volgen zodra ik de digitale camera weer gevonden heb... grr...

Afbeelding
Grote schoonmaak: wow... wat was 'ie vies (ondanks Stevens voorwerk), de penetrante 'luchtverfrisser'-lucht is er nu eindelijk uit en schoner dan dit kan wel, maar alleen door een professioneel bedrijf met de juiste middelen. Niet slecht! Ook de nieuwe vloermatten staan prachtig.

Pedaalrubbers: er zaten van die aluminium 'race' pedaaltjes opgeschroefd. Netjes vervangen door origneel mitsubishi rubber!

Interieurlampjes: op de snelheidmeter-unit na zijn alle lampjes weer ontdaan van hun rode sokjes (sorry Steef!) en alles is weer terug naar orgineel groen.

De electrische antenne: mijn hemel... wat een onding. Na 3 (!) uur zwoegen had ik eindelijk een 'schone' doorvoerbuis waar de nieuwe spriet met ribbelkabel in kon. De boel aangesloten en gemoneteerd: niets. Misschien heb ik het motortje verkeerd-om gemonteerd. Morgen weer verder want ik ben het nu spuugzat. UPDATE: het kabeltje bij de radio maakte NET geen contact... zucht... en die radio zit echt zo anti-diefstal gemonteerd, dat het halve dashboard los moet voordat de radio los te krijgen is. Maar... hij werkt!

"Dr. Vinyl" (een franchise ondernemen met lui die op lokatie je interieur kunnen fixen) heeft het interieur ontdaan van wat lelijke plekjes.
[External Link Removed for Guests]
Afbeelding

De oranje knipperlichten heb ik al de eerste dag dat ik de auto had vervangen door heldere twee-delige orginele VR-4 knipperlichten (gemodificeerd van 3-punts stekker naar 2).

En ja... die kleine oranje kapjes moeten er inderdaad nog uit! (maar eerst moet ik zilveren mini-lampjes zien te vinden die wel oranje knipperen), net zoals de Philips SilverVision normale grote 21W bolletjes.

De 7 deukjes die de auto heeft zijn allemaal via de uitdeuken-zonder-spuiten methode weggewerkt. Er bleef daarom voor de spuiter maar 3 dingen over: de achterklep moest een nieuw stukje ijzer ingelast worden (3x3cm doorgerot), een klein plekje opschuren en bijspuiten aan de binnenkant van een porierstijl, en de achterbumper moest geheel worden overgespoten. Een setje diepe lange krassen van een parkeerfout van iemand, een paar lelijke kale plekjes en de verwijderde NL-stikkers die de lak niet met rust wilden laten.

Afbeelding
De lelijke trekhaak heb ik eraf gehaald!

Afbeelding
Zo, de zilveren sierstrip eraf getrokken, maar verder hangt de bumper nog aan 2 bouten vast.

En eraf (voor de eerste keer deze bumper verwijderen is toch wel een kleine 2 uur werk merkte ik).

Afbeelding
De bumper los.

http://galant-fans.nl/oldforum/webinc.h ... -eraf2.jpg
Bumper eraf, onderkant even snel een beetje schoongewassen:

Afbeelding
De achterbumper heeft 1 slecht stuk (zie eerdere plaatje). Alle losse roestige plekje schoongemaakt, met roestomvormer ingesmeerd en daarna meermalen in de hammerite gezet. Ik hoop tenslotte toch niet al te vaak meer daaronder/achter te moeten komen, dus in een keer goed aanpakken.

Afbeelding
Het enige slechte stukje van de binnenkant van de bumper. Daar ga ik iets moois van proberen te maken...

Afbeelding
Het slechte (weggeroeste) stuk ijzer in de binnenbumper heb ik hersteld met een goedje van Bison (de schadehersteller keek me eerst argwanend aan, maar nadat het een volle dag had uitgehard, was hij best wel onder de indruk). Kombi Power epoxy (2-componenten) heet het. In de foto zie je dat ik nog maar 2 'banen' heb gemaakt, maar de volgende dag heb ik het missende deel gevuld. Ziet er weer goed uit nu en het is met name lekker sterk (maar toch enige mate van flexibiteit, een beetje zoals ijzer dus) zodat de bumper weer stevig kan hangen.

Afbeelding
Afbeelding
Inmiddels is de berg aarde/afval/zand dat zich in de loop der jaren blijkbaar in en rond de bumper heeft verzameld gegroeid tot een kilo of 3!!

Afbeelding
In de holte bij de voorportieren is het altijd een verzamelplek voor zand, bladeren, takjes en andere troep. Zie hier het resultaat van een tijdje 'scheppen'!

Afbeelding
De achterbumper is hersteld van de schaafplekken en opnieuw gespoten. De sierstrip zit er nog niet in.

Afbeelding
De motorkap was erg netjes, op een lange kras overdwars na. De spuiter had er meer moeite mee dan ik en bood aan de motorkap (op eigen kosten) ook over te spuiten. Nou... oke dan!

Afbeelding
Heeeel erg mooi geworden. En omdat er toch een beetje verschil zat tussen motorkap en zijschermen heeft de spuiten de zijschermen ook maar even meegespoten. Mooooooooi!

De afgelopen week heb ik gemerkt dat de laadvloer in de kofferruimte precies boven de einddemper van de uitlaat een beetje roestig was. Aangezien ik dat 2 jaar terug ookal had gezien in de grijze GTI vreesde ik voor hetzelfde (uiteindelijk een gat van 7x10cm). Het bleek iets minder erg te zijn (2x6cm). Maargoed, ook dat heb ik schoongemaakt, in de roestomvormer gezet en daarna met Bison Liquid-Metal (ook weer zo'n 2-componenten-goedje) de boel mee dichtgemaakt. In de grijze GI heb ik er destijds een stuk nieuw ijzer ingezet, maar dit ging nog wel met dat spul. Wordt knijterhard en voelt ook echt als ijzer zodra het is uitgehard. Mooi spul.

Omdat ik alles meteen goed wil doen (bouten/schroeven die roest hebben vervangen, en alles met wat kopervet invetten) en schoon wil terugzetten kost het nogal wat tijd, maar dan weet ik dat de staat van de auto zo optimaal mogelijk is.

De kofferbak-mat is nu vervangen door een nieuwe (bij [External Link Removed for Guests] hebben ze de orginele die ik heb toegestuurd perfect nagemaakt, maar dan in luxe velours! Steviger, dikker en mooier dan het orgineel!

Ook heb ik nog even de olie & oliefilter ververst (was net zo zwart als de auto zelf!!!), daarna alle deurrubbers vervangen (duur geintje, orgineel Mitsubishi en dus 450 euro armer, geen namaak te krijgen helaas).

Rondom is een nieuw setje Vredestein all-season banden erom gelegd (Peek autoservice Bodegraven, m'n vaste adresje voor dat soort dingen, zit direct naast mijn werk)

Afbeelding
En oh ja: goed dat je het nog even hielp herinneren Steven! Dat kleine stukje paneel bij het voorwiel heb ik ook gedemonteerd, nieuwe bevestigings-nokjes erop, de hele boel lekker schoongemaakt en ontvet en nieuw supersterk dubbelzijdige tape erop. Hij zit er weer strak en netjes op.

Afbeelding
De achterklep is een nieuw stukje ijzer ingelast en afgeplamuurd.

Afbeelding
De achterbumper heb ik de sierstrip even losjes ingezet. Niet mooi. De spuiter heeft die hele baan waar het sierlijstje inzit teveel verziekt met het machinaal verwijderen van de dubbelzijdige plakzooi. Hij heeft de gok genomen dat het met de sierstrip niet zou opvallen, maar helaas. Dat mag ie gaan overdoen (en dat gebeurd ook). wel jammer, want anders was 'ie klaar geweest qua spuitwerk.

Alle bouten, moeren, ringen enzo zijn vernieuwd waar nodig, in het vet gezet en toen gemonteerd. Dat vind ik het fijne van het zelf doen: dan weet je zeker dat het goed gebeurd. Kost allemaal (veel) meer tijd, maar dan blijft 't allemaal langer goed en zit het net wat beter.

Afbeelding
Een typisch gevalletje van een 'foute mat'! Maar intussen dus een goeie ontvangen. Nog geen plaatje van geschoten.

Setje nieuwe nummerplaten & houders gemonteerd.

Nieuwe grille gemonteerd.

De auto heeft een professionele poetsbeurt gehad bij Poetscentrale Waddinxveen. Zeeeer mooi geworden (zie showcase). Zowel van buiten als van binnen weer als nieuw!

Todo's:
- achterlichten schoonmaken van binnen en anti-oranje-kapjes maken
- koplampen van Xenon en angeleyes voorzien
- ashoes linksvoor vervangen (twijfel nog of ik het zelf doe of laat doen, ligt aan zin/tijd)
- raamstijlen opnieuw zwarten
- remblokken en zadels schoonmaken en van wat kopervet voorzien
- remklauwen zwart spuiten
- zijwindvangers voor de voordeuren monteren
- ietsje verlagen (1 - 2 cm)
- nieuwe set schokbrekers rondom (nog aan het orienteren, moeilijk, ik wil absoluut comfort behouden)

Info:
- kenteken: DS-FX-66 ofzo
- kleurcode zwart: H84 (standaard zwart, gewoon van Motip in spuitbussen te halen)
- kleurcode bumpers en zijskirts: H52
- chassisnummer:
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Robbert
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jul 2015, 15:30

Re: GTi black beauty (RIP)

Bericht door Robbert »

Waanzinnig mooie 6G was dit....een diepzwarte....volstrekt uniek, zonde dattie zo dramatisch is geëindigd :evil: Wat ook leuk is, is dat ik dingen lees over m,n eigen GTi-X wat ik nog niet wist :)
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: GTi black beauty (RIP)

Bericht door MD »

We hadden toch ook nog NOS in dit beessie ingebouwd?
Was wel lache !!
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: GTi black beauty (RIP)

Bericht door Lowlands »

Wat ik mis in dit verhaal:Wat is er gebeurd met deze mooie 6G?? :?
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: GTi black beauty (RIP)

Bericht door Galant-gti-2.0 »

De man waar ik de auto aan verkocht bleek eerst de boel te willen oplichten, door de km stand 2 ton terug te draaien en de roest creatief op te lossen met plamuur. Toen ik hem serieus confronteerde stuurde hij een foto van een grijper in het dak van de zwarte, met de woorden dat het probleem nu opgelost was...
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: GTi black beauty (RIP)

Bericht door Lowlands »

GVD!! :evil:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: GTi black beauty (RIP)

Bericht door marksanne »

MD schreef:We hadden toch ook nog NOS in dit beessie ingebouwd?
Was wel lache !!
Klopt Mark! NOS in de oude dame, powah!! En wat hadden we dat leuk weggewerkt ook: flesje in het handschoenenkastje en de NOS aan/uit knopjes in het middenconsole in de armsteun :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: GTi black beauty (RIP)

Bericht door MD »

Idd ja . Haha
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Plaats reactie

Terug naar “(6G) Projecten”