Trillen bij remmen, remmen in orde..

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
mits8g
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:34
Provincie: Zuid-Holland

Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door mits8g »

wederom een uitermate irritant probleem bij de Galant.
:x: Af en toe denk ik, waarom hou ik het toch zo stug vol... :shock:

Als ik rem komt er een vervelende trilling in de auto en het stuur bij bepaalde snelheden. Mijn klachten zijn:

1.) Onder de vijftig km/h zachtjes remmen tot stilstand voel ik een licht soort elastiek rem effect ( harder, zachter, harder, zachter )
2.) Vijftig tot honderd km/h: als ik nu ga remmen dan trilt de auto en het stuur. Rem ik hard door kom ik heeeeeeel snel tot stilstand zonder trillingen
3.) Hoge snelheden ga ik licht remmen en merk ik bijzonder weinig van de trilling, naarmate de snelheid zakt richting de honderd komt de trilling steeds harder terug.

Wat ik dan gedaan heb om dit op te lossen:

- voor nieuwe remschijven en blokken ( het probleem deed zich hierna een +/- 2000 km/h niet meer voor ).
- Dit deed me gelijk denken aan kromme schijven !
- Schijven gecontroleerd op vlakke bodem , geen krommingen zichtbaar
- Daarop heb ik de beide voorklauwen gereviseerd met de revisie setjes en ATE vet gebruikt om alles soepel/ als nieuw te krijgen.
- rondom nieuwe stabilisator stangetjes ( zat ietwat speling op )
- beide kromme draagarmen voor zijn vernieuwd
- achter zitten de remmen niet vast , en de wielen blokkeren netjes bij een controle op de brug.

Ik ben een beetje lost, wat kan nu nog in hemelsnaam dit rare probleem veroorzaken.
het kan dus bijna niet in de remmen zelf liggen. Ik krijg nu cowboy ideeën waarbij ik de ABS pomp en/of rembekrachtiger ga beschuldigen maar hoe ga ik dit in hemelsnaam bewijzen...

Heeft iemand een idee of ervaring met deze eigenaardige situatie?
-
He Windows bot! Je Moeder was Internet Explorer!
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door menno3x8g »

Lager?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door m4v3r1ck »

Ik niet maar ik heb ook geen ABS. Ik zou juist meteen aan de ABS denken. Dat hard zacht hard zacht heb je meestal bij ABS. Mijn galant gleed gewoon lekker soepel door de weg heen met een dikke zwarte banden strepen erachter voor een paar tientallen meter (ik heb geen ABS). In de sneeuw heb ik de meeste lol want dan kan ik enkel doorglijden zonder controle (niet leuk dus).
mits8g
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:34
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door mits8g »

menno3x8g schreef:Lager?

Als de lager versleten zou zijn, dan zou ik enigzins speling moeten hebben op het wiel.
Dus auto op de brug, wiel vrij en dan moet ik het wel enigzins kunnen knikken/ bewegen als ik speling zou hebben.
Het wiel ronddraaien levert ook geen sleepgeluiden op die ik zou verwachten bij een versleten lager.

Toch?
m4v3r1ck schreef:Ik niet maar ik heb ook geen ABS. Ik zou juist meteen aan de ABS denken. Dat hard zacht hard zacht heb je meestal bij ABS. Mijn galant gleed gewoon lekker soepel door de weg heen met een dikke zwarte banden strepen erachter voor een paar tientallen meter (ik heb geen ABS). In de sneeuw heb ik de meeste lol want dan kan ik enkel doorglijden zonder controle (niet leuk dus).
Ja maar hoe kan ik dat bewijzen, mijn vinger wijst ook voorzichtig naar de ABS maar hoe kom ik van vingerwijzen naar daadwerkelijk weten of die kapot is
He Windows bot! Je Moeder was Internet Explorer!
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door menno3x8g »

mits8g schreef:
menno3x8g schreef:Lager?
Als de lager versleten zou zijn, dan zou ik enigzins speling moeten hebben op het wiel.
Dus auto op de brug, wiel vrij en dan moet ik het wel enigzins kunnen knikken/ bewegen als ik speling zou hebben.
Het wiel ronddraaien levert ook geen sleepgeluiden op die ik zou verwachten bij een versleten lager.

Toch?
Ja.
En als je dan toch bezig bent zou je nog naar deze pagina van de workshop manual kunnen kijken, met een beetje improviseren kan je zelf ook een indruk krijgen of er wat mee is:
35A-13.jpg
Als dat goed is, dan kan het bijna niet meer liggen aan remmerij zelf of lager/hub/ophanging.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door SisterOfMercy »

Kan je de ABS niet tijdelijk uitschakelen door ergens een zekering er uit te halen? Daarna weer testen en kan je - als het goed is - het aantal verdachten verminderen.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door MD »

Ik denk toch een schijf.
De kromming in de schijf is vaak niet zichtbaar.
Je praat namelijk niet over mm in de schijf maar honderste.
Ik zou een andere set lenen van iemand die geen trilling in het stuur heeft dan weet je het zeker.
Problemen uitsluiten door te proberen en niet door op het oog.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Fluff
Berichten: 950
Lid geworden op: 09 mar 2012, 00:55
Provincie: Noord-Brabant

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door Fluff »

Misschien is de schijf wel recht, maar zit hij er scheef op. Zou niet weten hoe je dat kunt controleren..
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door menno3x8g »

Fluff schreef:Misschien is de schijf wel recht, maar zit hij er scheef op. Zou niet weten hoe je dat kunt controleren..
Zie mijn post, 3 etages hoger. Cvw heeft hier ook eens mee te maken gehad.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door galantrijder »

+1
Ik heb exact hetzelfde wat betreft het remmen! Vorig jaar schijven af laten draaien en nieuwe remblokken erop. Toen remde de Galant weer lekker, maar nu is het weer toegenomen, ook trekt ie naar rechts en trilt de auto tussen de 150 en 160 km/h.
Uit laten lijnen, alle wielen laten balanceren, schijven laten controleren. Na deze handelingen is het trillen tijdens het remmen minder geworden, het trilt nu minder hard, ook lijkt de auto strakker te sturen. Maar het verhaal van mits8g is helaas heel herkenbaar, idd alsof de abs voor niets aanspringt :-)

Kan het misschien met de bandenslijtage te maken hebben, of met de velgen? :)
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door Lowlands »

Niet je rem in blijven trappen als je voor het stoplicht staat als je hebt geremd.Daar door kan de schijf krom trekken.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door Twain »

dan kan je net zo goed niet stoppen, want dan rol je vanzelf wel door het rooie licht heen, hier in het bergachtige Schiedam!
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door Lowlands »

Van mij mag je,als je dat zo graag wil! :lol:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door menno3x8g »

johnny83 schreef:Kan het misschien met de bandenslijtage te maken hebben, of met de velgen? :)
:yes: , ook een punt!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door cvw »

Ik zou nu eerst de controle uitvoeren waarvoor Menno die beschrijving heeft toegevoegd; checken of de hubs nog recht zijn en geen slingering hebben. Als de lagers een keer vervangen zijn in dezelfde hub, dan bestaat er een kans dat de hub bij demontage op zijn donder heeft gehad en daardoor niet meer helemaal recht is. Daar kun je prachtige nieuwe schijven tegenaan plaatsen, maar het is een kwestie van tijd voordat ze dan weer krom zijn.

Je hebt al gecontroleerd of de blokken goed los komen van de schijf lees ik. Oftewel of de klauw nog goed gangbaar is. Als de blokken ook maar een beetje aan blijven lopen wordt die schijf bloedheet. Dat kun je na een rit ook controleren door aan het hart van de velg te voelen hoe warm dat is en dit te vergelijken met het wiel aan de andere kant van de auto. De temperatuur zou redelijk hetzelfde moeten zijn. Zo niet, dan loopt er een rem aan of is het lager al een flink eind versleten.
Blijf wel met de vingers van die remschijf af, tenzij je van barbequeluchten houdt. :)
mits8g
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:34
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door mits8g »

cvw schreef:Ik zou nu eerst de controle uitvoeren waarvoor Menno die beschrijving heeft toegevoegd; checken of de hubs nog recht zijn en geen slingering hebben. Als de lagers een keer vervangen zijn in dezelfde hub, dan bestaat er een kans dat de hub bij demontage op zijn donder heeft gehad en daardoor niet meer helemaal recht is. Daar kun je prachtige nieuwe schijven tegenaan plaatsen, maar het is een kwestie van tijd voordat ze dan weer krom zijn.

Je hebt al gecontroleerd of de blokken goed los komen van de schijf lees ik. Oftewel of de klauw nog goed gangbaar is. Als de blokken ook maar een beetje aan blijven lopen wordt die schijf bloedheet. Dat kun je na een rit ook controleren door aan het hart van de velg te voelen hoe warm dat is en dit te vergelijken met het wiel aan de andere kant van de auto. De temperatuur zou redelijk hetzelfde moeten zijn. Zo niet, dan loopt er een rem aan of is het lager al een flink eind versleten.
Blijf wel met de vingers van die remschijf af, tenzij je van barbequeluchten houdt. :)
Ik ga vanavond de auto weer de lucht in gooien en eens iets in elkaar lassen waarbij ik een eventuele slingering kan meten.
Van het weekend zijn de banden opnieuw gebalanceerd. De bandenboer merkte wel op dat ik rechtsvoor en achter een hele lichte tik in de velg heb zitten (* wellicht de vorige eigenaar een keer ergens overheen gereden )....
Het blijft me ook maar verbazen dat ik de auto niet strak rijdend meer krijg op de rijksweg, er blijft een lichte vibratie in zitten met rijden. Vooralsnog trek ik dit los van het euvel waarbij ik de tent uit tril met remmen, maar ik houd het zeker in me achterhoofd dat er wellicht een verband kan zijn.

Vanavond eens kijken wat ik in elkaar kan draaien om een eventuele slingering te meten.
To be continued....
He Windows bot! Je Moeder was Internet Explorer!
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door m4v3r1ck »

mits8g schreef:
cvw schreef:Ik zou nu eerst de controle uitvoeren waarvoor Menno die beschrijving heeft toegevoegd; checken of de hubs nog recht zijn en geen slingering hebben. Als de lagers een keer vervangen zijn in dezelfde hub, dan bestaat er een kans dat de hub bij demontage op zijn donder heeft gehad en daardoor niet meer helemaal recht is. Daar kun je prachtige nieuwe schijven tegenaan plaatsen, maar het is een kwestie van tijd voordat ze dan weer krom zijn.

Je hebt al gecontroleerd of de blokken goed los komen van de schijf lees ik. Oftewel of de klauw nog goed gangbaar is. Als de blokken ook maar een beetje aan blijven lopen wordt die schijf bloedheet. Dat kun je na een rit ook controleren door aan het hart van de velg te voelen hoe warm dat is en dit te vergelijken met het wiel aan de andere kant van de auto. De temperatuur zou redelijk hetzelfde moeten zijn. Zo niet, dan loopt er een rem aan of is het lager al een flink eind versleten.
Blijf wel met de vingers van die remschijf af, tenzij je van barbequeluchten houdt. :)
Ik ga vanavond de auto weer de lucht in gooien en eens iets in elkaar lassen waarbij ik een eventuele slingering kan meten.
Van het weekend zijn de banden opnieuw gebalanceerd. De bandenboer merkte wel op dat ik rechtsvoor en achter een hele lichte tik in de velg heb zitten (* wellicht de vorige eigenaar een keer ergens overheen gereden )....
Het blijft me ook maar verbazen dat ik de auto niet strak rijdend meer krijg op de rijksweg, er blijft een lichte vibratie in zitten met rijden. Vooralsnog trek ik dit los van het euvel waarbij ik de tent uit tril met remmen, maar ik houd het zeker in me achterhoofd dat er wellicht een verband kan zijn.

Vanavond eens kijken wat ik in elkaar kan draaien om een eventuele slingering te meten.
To be continued....
Heb zelf ook in het begin toen ik de auto kocht trillingen gemerkt, komt door de banden. Had toen alle 4 vervangen met michelin en de trillingen zijn weg. Had chineze banden voor, goedkope banden zijn de boosdoener. In mijn geval
mits8g
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:34
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door mits8g »

m4v3r1ck schreef:
Heb zelf ook in het begin toen ik de auto kocht trillingen gemerkt, komt door de banden. Had toen alle 4 vervangen met michelin en de trillingen zijn weg. Had chineze banden voor, goedkope banden zijn de boosdoener. In mijn geval
Ja, ik had Micheling premacy banden eronder zitten. Toen de banden wat slechter werden en ik twee keer zijwaarts de bocht door ging met een spatje regen heb ik deze vervangen voor een ander merk ( ik vond ze ook erg veel herrie maken ).
Nu rij ik op een ander merk: goodridge, geen AA kwaliteit maar ook geen slechte banden. En ik heb toch een goeie 5000 km trillingsvrij, als een tapijtje over de weg gevlogen ermee.
De banden lijken me dus niet het euvel voor de continu aanwezige vibratie.

Naar de dealer(s) brengen levert het volgende op: ja meneer, ik weet niet of we kunnen achterhalen wat de klacht is maar zet maar neer. Gaan we als eerste de remschijven afdraaien.
:argue: nee dat wil ik niet, ik wil dat je het probleem achterhaald waarom de schijven krom trekken. Ik wil geen pleister voor de komende paar duizend kilometer... :evil:

Zodoende is de zoektocht zelf maar door aan het gaan wat dit ineens veroorzaakt....
He Windows bot! Je Moeder was Internet Explorer!
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door Lowlands »

Jaa!Dat is snel verdiend natuurlijk.... :evil:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Zorro
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 jul 2012, 16:44
Provincie: Gelderland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door Zorro »

m4v3r1ck schreef:
mits8g schreef:
cvw schreef:Ik zou nu eerst de controle uitvoeren waarvoor Menno die beschrijving heeft toegevoegd; checken of de hubs nog recht zijn en geen slingering hebben. Als de lagers een keer vervangen zijn in dezelfde hub, dan bestaat er een kans dat de hub bij demontage op zijn donder heeft gehad en daardoor niet meer helemaal recht is. Daar kun je prachtige nieuwe schijven tegenaan plaatsen, maar het is een kwestie van tijd voordat ze dan weer krom zijn.

Je hebt al gecontroleerd of de blokken goed los komen van de schijf lees ik. Oftewel of de klauw nog goed gangbaar is. Als de blokken ook maar een beetje aan blijven lopen wordt die schijf bloedheet. Dat kun je na een rit ook controleren door aan het hart van de velg te voelen hoe warm dat is en dit te vergelijken met het wiel aan de andere kant van de auto. De temperatuur zou redelijk hetzelfde moeten zijn. Zo niet, dan loopt er een rem aan of is het lager al een flink eind versleten.
Blijf wel met de vingers van die remschijf af, tenzij je van barbequeluchten houdt. :)
Ik ga vanavond de auto weer de lucht in gooien en eens iets in elkaar lassen waarbij ik een eventuele slingering kan meten.
Van het weekend zijn de banden opnieuw gebalanceerd. De bandenboer merkte wel op dat ik rechtsvoor en achter een hele lichte tik in de velg heb zitten (* wellicht de vorige eigenaar een keer ergens overheen gereden )....
Het blijft me ook maar verbazen dat ik de auto niet strak rijdend meer krijg op de rijksweg, er blijft een lichte vibratie in zitten met rijden. Vooralsnog trek ik dit los van het euvel waarbij ik de tent uit tril met remmen, maar ik houd het zeker in me achterhoofd dat er wellicht een verband kan zijn.

Vanavond eens kijken wat ik in elkaar kan draaien om een eventuele slingering te meten.
To be continued....
Heb zelf ook in het begin toen ik de auto kocht trillingen gemerkt, komt door de banden. Had toen alle 4 vervangen met michelin en de trillingen zijn weg. Had chineze banden voor, goedkope banden zijn de boosdoener. In mijn geval
Hmz heb ook een lichte trilling boven de 100 in de auto zitten, lijkt minder te worden boven de 130, banden zijn niet de jongste meer maar nog voldoende, zit toch te denken aan de remschijven.. Wat is nu wijsheid, eerst de banden vervangen of eerst de voorschijven en blokken vervangen? (aangezien ik niet de tijd heb om alles te gaan testen en beide wel eens verfrist mogen worden en al op de lijst stonden)
Future: Mitsubishi Galant VR4 Wanted!
Present: Mitsubishi Galant Wagon V6 Lpi & Mitsubishi Grandis
History: 7G Mitsubishi Galant GTI V6, 8G Mitsubishi Galant Wagon V6, Mitsubishi Grandis
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door SisterOfMercy »

mits8g schreef:(* wellicht de vorige eigenaar een keer ergens overheen gereden )
Ja, dat heb je meestal he :uhu:

Trouwens, ik vraag me wel eens af hoe erg die trillingen wel niet zijn.. Misschien overdrijven we allemaal? Ja, ik heb nergens last van, maar ik rem dan ook nooit :P
Wel denk ik soms wel ineens iets te horen, maar dat blijkt dan van buiten te komen of in de muziek te zitten of zo.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
mits8g
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:34
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door mits8g »

SisterOfMercy schreef: Ja, dat heb je meestal he :uhu:

Trouwens, ik vraag me wel eens af hoe erg die trillingen wel niet zijn.. Misschien overdrijven we allemaal? Ja, ik heb nergens last van, maar ik rem dan ook nooit :P
Wel denk ik soms wel ineens iets te horen, maar dat blijkt dan van buiten te komen of in de muziek te zitten of zo.
Hmm, als ik een beetje doorrem tussen de 50 en 100km/h krijg ik de sleutelbos aan het trillen :x:
Het hele lichte trillen tijdens het rijden zou ik nog wel mee kunnen leven, alsmede het lichte elastiek effect bij lage snelheden.

Het trillen bij het remmen echter.... :x
He Windows bot! Je Moeder was Internet Explorer!
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door cvw »

Je kunt vervangen wat je wilt, maar als je de oorzaak van het trillen of gaan trillen niet achterhaalt, dan schiet je er niets mee op. Dan voer je korte-termijn-politiek.

Zijn de schijven krom?
Door oververhitting, hangende blokken, een kromme en slingerende hub? Vervangen van de schijven is een optie, maar binnen korte tijd zijn ze weer krom door oververhitting of tgv die kromme hub.

Banden veroorzaken dat trillen?
Kan in de banden zitten. Maar sluit wel uit dat die hub niet krom is. If so, dan veroorzaakt dit ook een kleine slingering in de velg. En na een paar duizend km is die slinger in je band gesleten.

Een lichte tik in een velg kan ook veel onrust veroorzaken. En vormt een indicatie dat de wielophanging mogelijk toch wel een tik te verwerken heeft gehad.
En ja, ik weet dat onze Galants gevoeliger zijn voor krom trekkende schijven. Maar ik weet ook uit ervaring dat als bovenstaande zaken niet in orde zijn je razendsnel weer aan de beurt bent voor een setje remijzers en/of banden.

Mijn advies: Steek er nu wat tijd in. Controleer eerst die hub; zit daar geen slinger in? Zo ja, dan heeft alles wat daar tegenaan gemonteerd wordt ook te maken met een slinger of krijgt dat op korte termijn. Is die hub goed, dan zit het in de schijf en de klauw die misschien blijft hangen.
Slingert die hub, probeer dan te achterhalen waar dit door ontstaan is. Heeft die klappen opgelopen bij het vervangen van een lager? Zelfs in het geval de wielophanging verbogen is, hoeft er niet per definitie een slinger in de hub te zitten. Dan krijg je de zaak niet uitgelijnd. Die hub is het hart van het draaiende deel van de wielophanging. Alles wordt daarop gemonteerd en dus moet dat ding perfect zijn.
mits8g
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:34
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door mits8g »

Helaas wederom zonder resultaat een avondje sleutelen verder....
Met een beugel een slinger gemaakt die tegen de remschijf aan staat.
LInksvoor: geen slinger in de schijf
rechtsvoor: heeeeele lichte slinger ( mm werk ), schijf eraf en hub nakijken. Buitenste rand van de hub, geen slinger. Alles schoongeschuurd en terug gemonteerd. Nu geen slinger meer in de schijf dus alles maar terug monteren.

Maar toch nog trillen bij het remmen... :-(
He Windows bot! Je Moeder was Internet Explorer!
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door SisterOfMercy »

mits8g schreef:Maar toch nog trillen bij het remmen... :-(
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... 308#p17308" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien overheen gelezen?
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
mits8g
Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jan 2013, 09:34
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door mits8g »

SisterOfMercy schreef:
mits8g schreef:Maar toch nog trillen bij het remmen... :-(
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... 308#p17308" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien overheen gelezen?

Ook de ABS zekering heb ik eruit getrokken maar is het niet / geen verschil met remmen.
Wel moet ik zeggen dat sinds ik de rechterschijf los heb gehad nadat ik een lichte slinger had gemeten en alles schoon heb geboend, het trillen wel wat minder heftig is.
Zou het dan zou kunnen zijn dat van die 1 mm verdikking van roest op me hub er voorgezorgd heeft dat die schijf toch een tikje heeft gehad?
Is het zo dat wanneer ik echt maar 0,5 mm slinger in de schijf heb me stuur al gaat trillen?

Tijdens de zoektocht merkte ik ook op dat de rechter schokbreker achter lekt, op jacht naar een nieuw / gebruikt setje dus...
He Windows bot! Je Moeder was Internet Explorer!
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door Lowlands »

Ja!Elke 0,1 mm telt heb ik gehoord.Daar moet je echt precies in zijn..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door cvw »

1mm verdikking van roest? :o Ja, dat levert gegarandeerd slinger succes op. Als dat stukje roest achter de binnenrand van de schijf zit, in het midden, dan levert je dat aan de buitenrand van de schijf een slinger van enkele mm's op.
Zelfs een kleine slinger van de schijf merk je in het stuur. Die hub moet perfect schoon zijn voordat er een (nieuwe) schijf tegenaan geplakt wordt. Zo niet, dan krijg je de slingerrekening. Helaas........ :(
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door m4v3r1ck »

cvw schreef:1mm verdikking van roest? :o Ja, dat levert gegarandeerd slinger succes op. Als dat stukje roest achter de binnenrand van de schijf zit, in het midden, dan levert je dat aan de buitenrand van de schijf een slinger van enkele mm's op.
Zelfs een kleine slinger van de schijf merk je in het stuur. Die hub moet perfect schoon zijn voordat er een (nieuwe) schijf tegenaan geplakt wordt. Zo niet, dan krijg je de slingerrekening. Helaas........ :(
Zo dus oorzaak gevonden.
Gebruikersavatar
gorch
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 jul 2013, 21:36
Provincie: Utrecht

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door gorch »

cvw schreef:1mm verdikking van roest? :o Ja, dat levert gegarandeerd slinger succes op. Als dat stukje roest achter de binnenrand van de schijf zit, in het midden, dan levert je dat aan de buitenrand van de schijf een slinger van enkele mm's op.
Zelfs een kleine slinger van de schijf merk je in het stuur. Die hub moet perfect schoon zijn voordat er een (nieuwe) schijf tegenaan geplakt wordt. Zo niet, dan krijg je de slingerrekening. Helaas........ :(

Waar is dat precies? Zit het dan achter die zilvere schijf?
Want ik kamp met het zelfde probleem, vermoedelijk links voor.
Is het handig om dan een stuke af te laten schaven?
Of andere methode om het te verwijderen?
Mitsubishi Galant 2.0 GLXI
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door cvw »

Bedoeld wordt dat er geen roest of andere rotzooi op de hub mag zitten. Dat ding achter de remschijf dus. Zie onderstaand de hub van de achteras.
16022013435.jpg
De schijf wordt tegen deze hub aan gemonteerd. Dus als die niet perfect vlak is......... :hypo:

De hub van de vooras ziet er idealiter zo uit (en stel je dan even voor dat hij gemonteerd is op de auto) voordat de schijf er tegenaan geplaatst wordt.
25102012414.jpg
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door Lowlands »

Mocht je willen dat het een zilveren schijf is.... :uhu:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
lucaslijpo
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 feb 2014, 12:41

Re: Trillen bij remmen, remmen in orde..

Bericht door lucaslijpo »

ik heb het zelfde probleem een keer gehad met een ford mondeo er zat een slingering in van 0.15 mm ma dat merkte je echt wel
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”