Rechte en kromme draagarm vervangen

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
jochem
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:52
Provincie: Zuid-Holland

Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door jochem »

<3
<3
IMAG1735[1].jpg
IMAG1736[1].jpg
Hallo!

Ik heb sinds enkele maanden een Galant 8 G. ik heb nu een aantal problemen die qua kosten flink uit de hand lopen. Het probleem waar ik zo even nog geen budget oplossing voor heb wilde ik hier graag even in de groep gooien, wellicht is er iemand met ervaring hiermee?

Sinds 1.5 maand heb ik last van een tik /knak geluid bij hard optrekken en hard remmen. Dat die ik regelmatig dus dit baarde mij zorgen. Diverse personen vertelden mij dat het om de homokineet zou gaan. Nu zag dat alles er goed uit. na verder zoeken kwam aan het licht dar er toch wel behoorlijke speling op de draagarm rubbers (rechte en kromme, Links en rechts) zit aan de wielzijde. Ik heb dat maar aangewezen als oorzaak va het geluid.

Welnu: De draagarm rubbers zijn schijnbaar niet los te verkrijgen en de draagarmen kosten respectievelijk 143 &134 euro. Dat komt dus in totaal op 277*2= €554,-. Eigenlijk vind ik dit zonde geld want ik wil alleen de rubbers vervangen. Is er iemand met tips of suggesties?

Verder ben ik op zoek naar:
-een setje rechte velgen zonder hoogteslag. Ivm een hoogteslag ik mijn beider achtervelgen zijn de wiellagers niet aan te slepen.205/16" :no:
-een mogelijk achterliggend probleem bij een lekkende kleppendeksel pakking (LPG)
-En methode om (of een bedrijfje) nieuwe lagers in een aantal achterwielnaven te krijgen
-een spatbord rv in de kleur zilver (licht) grijs ( ik heb nu een tint te donker :?
-een voor bumper in de kleur lichtgrijs
-een beetje moed om dit drama weer recht te beunen tegen fatsoenlijke kosten. Anders zal ik hem helaas in moeten ruilen voor zo een super saaie Polo ofzo :cry:
Vol gas. Geen grip. Alle remmen los. 6000 toeren. En dan repareren maar weer.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door Twain »

de lager is incl naaf erg goed en goedkoop verkrijgbaar (oem kwaliteit) kost je tussen de 60 en 80 euro het is echt de moeite niet waard om die lagers eruit te gaan zitten halen met alle risico op schade aan je hub de rechte en kromme draagarmen zijn naast de roest aan de spatbord randen het zwakste punt van de 8g en er is gewoon weg geen goed alternatief voor. Diverse mensen hebben hier verschillende aftermarket producten geprobeerd met eigenlijk allemaal het zelfde resultaat het gaat eerder en harder stuk dan het orgineel. aftermarket is het te krijgen vanaf 60 euro per stuk leuk voor een tijdelijke oplossing, maar denk dan aub niet dat je voorlopig van het probleem af bent.. ik garandeer je dat je binnen 20.000 km weer problemen hebt.
je kan in het geval van de draagarmen beter kiezen voor orgineel en dan 2e hands als je budget het nu even niet toelaat. ik denk wel dat je diagnose juist is wat je beschrijft is typisch kapotte kromme draagarm en dan niet zo zeer de rubbers maar de Fuseekogel

de kleppen deksel tsja dat is echt een beetje gissen. Het zou best kunnen zijn dat iemand een oude pakking heeft terug geplaatst die wellicht licht was beschadigde bij het verwijderen. check in iedergeval of je geen braampjes oid geks ziet.
koop je pakkingen gewoon bij de mitsu dealer zijn niet duur en veelal stukken beter dan aftermarket.

En voor de moed.. iedereen kent tegenslagen met welke auto dan ook.. alleen hun rijden daarnaast ook nog in een klote polo een stom stokbroodje of nog erger in een kia gewoon even doorbijten, mocht je bepaalde klusjes niet zelf willen of kunnen doen, schroom dan niet om even een oproepje te plaatsen hier, er zijn hier genoeg mensen die je willen helpen al dan niet IRL.

(kleine tip stel je vraag over plaatmateriaal in tekoop/gevraagd vermeld er dan meteen de kleurcode bij (die staat op het plaatje aan de onderkant van de motorkap) ik gok A71 ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
jochem
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:52
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door jochem »

HEy! BEdankt voor je uitgebreide re! Ik ga hier mee aan de slag. Ik zal mijn (plaat)materiaal vragen even verplaatsen :)
Vol gas. Geen grip. Alle remmen los. 6000 toeren. En dan repareren maar weer.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door marksanne »

Check dit topic ook even voor tips mbt draagarmen, rubbers, kogels, enz:
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... 72&p=20364" onclick="window.open(this.href);return false;
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door menno3x8g »

En hier hoe je zelf je achterwiellagers kunt vervangen http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... =10&t=1222, tis maar hoever je wilt gaan daarmee.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door speedy500 »

Qua bumper heb ik er nog wel 1 voor je in de goeie kleur, zelfde als je nu hebt, enkel zonder de mistlichten (die kun je dus wel overzetten van je eigen)

Eventueel kun je ook Martijn hier op t forum eens een bericht sturen
Dat is onze clubspuiter en die kan als je wilt natuurlijk ook je zijscherm en bumper weer helemaal strak in de kleur maken
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door martijn »

Ik heb dacht ik nog wel ergens een schermpje liggen rv in de kleur hamilton silver ( a71 )
Kans dat je de exacte goede tint gaat vinden schat ik klein met deze kleur ..
Spuiten is eventueel ook een optie .

Voor info kan je mij altijd een pbtje sturen .
jochem
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:52
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door jochem »

@ menno, over het wiellager heb ik zelf al een keer een berichtje geschreven:
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... =42&t=1336" onclick="window.open(this.href);return false;

Het gaat mij meer om het reviseren van het hubje. Het idee is om er een zeer hoge kwaliteit lager in te zetten om zo eens te kijken of het dan allemaal wat langer mee gaat. Zakelijk koop ik zeer veel lagers. Ik kan dus betrekkelijk makkelijk aan speciale lagers komen. Het idee is een lager te gebruiken met zeer hoge draagtalen / wat geschikt is voor hoge axiale belastingen. wellicht met wat speling?


@ speedy Ik denk dat ik je bumper wel kan gebruiken! die van mij hangt niet echt lekker meer namelijk (tyraps popnagels e.d.) ik kom nog even bij je terug met de kleurcode! (hebben we het al niet eens over deze bumper gehad in mei ;), heb een aantal maanden in het buitenland gezeten vandaar)

@martijn, zelfde verhaal ik kom zo even bij je terug met een PB en een kleurcode, Klinkt goed in ieder geval!


@algemeen, Ik sta op het punt MOOG draagarmen te kopen bij Mister auto. IS dit iets wat ermee door kan? Ik heb een aantal behoorlijke investeringen op stapel staan.. origineel zit er even niet in..

@iedereen: geweldig dat jullie zoveel informatie geven, en zo snel! ik heb er weer zin in!
Vol gas. Geen grip. Alle remmen los. 6000 toeren. En dan repareren maar weer.
jochem
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:52
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door jochem »

Nog even gekeken....De kleurcode is A 69
Vol gas. Geen grip. Alle remmen los. 6000 toeren. En dan repareren maar weer.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door marksanne »

De hub?! Wacht even, bedoel je de naafplaat waar het wiellager aan vastzit? Als je dat wil reviseren dan zou ik het sterk afraden, tenzij je overtuigd bent dat juist die naafplaat kaars maar dan ook echt kaarsrecht is. Die naafplaten zijn namelijk dikwijls oorzaak van gewiebel en getril bij het remmen.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
jochem
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:52
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door jochem »

Hi Mark! Ik begrijp wat je bedoelt, ik zal het nog eens in overweging nemen wellicht is het beter om zoiets te doen met een nieuwe naaf.
Vol gas. Geen grip. Alle remmen los. 6000 toeren. En dan repareren maar weer.
jochem
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:52
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door jochem »

vandaag naar :[External Link Removed for Guests] geweest voor tweedehands draagarmen en een nieuwe wielnaaf verder bij [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false; geweest om velgen te laten richten (hoogteslag) De velgenman brengt voor 250 euro een setje velgen in nieuwstaat (polijsten richten en poedercoaten) voor 850 euro word je hele auto overgespoten.
Vol gas. Geen grip. Alle remmen los. 6000 toeren. En dan repareren maar weer.
jochem
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:52
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door jochem »

Ik heb gepoogd de draagarmen los te halen maar helaas wilde het Fuseestuk niet los. Verder heb ik geen idee hoe ik veren over moet zetten van de ene demper naar de ander. Hebben jullie nog tips..?

Thanks!
Vol gas. Geen grip. Alle remmen los. 6000 toeren. En dan repareren maar weer.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door KNOEI 8G »

Ik ga er vanuit dat je het over schokbrekers hebt. Dan moet je de moer bovenop een tikke losdraaien, de veren opspannen met een veerspanner en dan kan je de bovenkant loshalen.
Afbeelding
jochem
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:52
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door jochem »

Ik heb ondertussen een veerspannerset en een fuseetrekker besteld. volgende week gaan we het nog eens proberen.
Vol gas. Geen grip. Alle remmen los. 6000 toeren. En dan repareren maar weer.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door Twain »

je moet op de zijkant slaan( Dus waar dat deel met die bout ingaat), in de meeste gevallen schrikt hij dan los.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door marksanne »

Ik dacht 'vroeger' ook altijd dat je liefst van bovenaf op de fuseekogel-bout de beste kans had om 'm los te krijgen, maar da's verkeerd gedacht, naast het feit dat je niet lekker kan rammen van bovenaf.

Nee, de methode is zoals Anton al zegt: eerst de bout bovenop ietsjes losdraaien (1cm ofzo) en dan de grootste, zwaarste hamer die je hebt gebruiken om tegen de zijkant van het fusee te beuken. Als je 2 grote hamers hebt dan is dat nog beter: zet grote hamer nr 1 gewoon tegen de zijkant van het fusee en beuk vervolgens met grote hamer nr 2 tegen hamer 1. Zet nu ECHT even een (veiligheids-)brilletje op, mocht een hamer stukjes verliezen die erg hard en scherp kunnen zijn. Geen risico lopen!

Beuken, beuken, beuken in eens, je zult het zien, succes!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
jochem
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:52
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door jochem »

Hoi allemaal! Ik heb 3 maanden in het buitenland gezeten tussendoor wel in nl geweest maar niet veel gereden. Nu eindelijk draagarmen vervangen, schokdempers vervangen, stuurkogels binnen en buiten vervangen, wiellagers achter vervangen, kleppendeksel pakking vervangen, olie en filter vervangen, mistlampen vervangen, bumper vervangen, wielen laten richten enz enz.... Het knakkende geluid hieronder bleek in een loszittende kromme draagarm te zitten.

Maar helaas heb ik niet veel geluk..... bij tussen acceleratie in:
3e versnelling van 60 naar 80
4e versnelling van 80 naar 100
en in 5e versnelling van 100 nar 120

Bij het volledig intrappen van het gas gaat de auto aan de voorzijde heftig op en neer (als in de tom tom valt van het raam) nu is het zo dat dit alleen met accelereren is in deze snelheids- zone. bij constante snelheid valt het probleem bijna weg Boven de 120 word het langzaam minder.

Toch even bij de garage geweest: Het advies waarschijnlijk een kapot lager in de bak of het differentieel anders een tandwiel waar een stuk afgebroken is..... een andere bak ging richting de 1000 euro.......

Kan iemand mij uit de brand helpen met goed advies??

Alvast bedankt!!
Vol gas. Geen grip. Alle remmen los. 6000 toeren. En dan repareren maar weer.
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door MD »

Welke motor zit erin??
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door martijn »

Zo te zien op de eerste foto's ligt er een 2 liter in denk ik mark ..
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door MD »

a foto met de motor erop.
hahahaha

2l bakkie.
is relatief makkelijk te vinden.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door miss_laatjuh »

850 euro voor een hele auto spuiten ? Is dat met motip spuitbus zonder schuren en zonder blanke lak ?? :P
jochem
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 mei 2013, 12:52
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door jochem »

Hoi allemaal,

Er hangt inderdaad een 2.0 GLXI in. De motor lijkt goed te lopen.

Dat spuiten is in een profesionele spuitcabine door een gepensioneerde die het doet voor de hobbie. Ik heb een Alpha 156 gezien die net uit de cabine kwam en dat zag er uitstekend uit. Ik heb mijn auto overigens nog steeds niet laten spuiten...
Vol gas. Geen grip. Alle remmen los. 6000 toeren. En dan repareren maar weer.
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door MD »

Mooi 850€
Voor dat geld liet ik hem elk jaar over spuiten
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Rechte en kromme draagarm vervangen

Bericht door Lowlands »

En is dat alleen spuiten en dat je zelf het schuurwerk enz moet doen,of doet hij alles?
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”