HOW TO: rechte draagarm vervangen

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

HOW TO: rechte draagarm vervangen

Bericht door marksanne »

Een rechte draagarm vervangen is in principe heel eenvoudig: het hebt 2 stuks steek- of liever ringsleutels maatje 17 nodig. En een 14 en 12 (en/of doppen natuurlijk).

De draagarm zit met 2 grote (lange) bouten vast:
1. de voorste houdt het hoefijzervormige schokbreker-deel vast
2. de achterste wordt afgeschermd door een metalen kap. Die zit met 3+1 boutjes vast. Als je die los hebt en de metalen kap is eraf kun je de grote bout ook eenvoudig losmaken.

Daarna hangt de oude draagarm nog maar aan 1 punt vast: de bout BOVENOP de fuseekogel. Het losdraaien (1 tot 2 cm is genoeg) van die bout (met een steeksleutel) is niet zoveel moeite. Maar... je draagarm zal gewoon blijven hangen! De conische verbinding heeft zich mooi vastgezet in de het 'fuseestuk' (waar ook je hele remmerij en zo aan vast zit).

Loskrijgen is niet moeilijk, zolang je maar een (liefst zo zwaar mogelijke) hamer hebt. En met die hamer is het een kwestie van rammen aan de ZIJkant van het fuseestuk (daar waar ongeveer je draagarm erin hangt). Je kunt dat fuseestuk niet kapotrammen trouwens, dus hou je niet in :) Dit is echt DE methode. Ineens zul je het draagarmpje horen of zien zakken (afhankelijk hoe ver je die top bout losgemaakt hebt). En zodra de arm is losgeschoten door de schok dan is het een kwestie van de bout verder losdraaien, et voila.

Monteren is precies omgedraaid. Er is 1 klein puntje om op te letten: bij het 'echt' (laatste stukje) aandraaien van de 2 lange bouten moet je even je hele fuseestuk (dus al die bende inclusief de remmerij) een goed eindje (15-20cm ongeveer) omhoogtillen, omhooghouden en dan die twee bouten echt aandraaien. Daar heb je of iemand extra voor nodig, of een 2e krikje. De reden is dat de rubbers in je draagarmen anders onder spanning komen te staan als de auto weer op z'n wielen staat en de hele boel weer in elkaar zakt. Die spanning is niet goed voor de levensduur van de rubber ophangpunten van de draagarm.

Zo'n arm vergangen zou ongeveer voor een amateur max een uurtje werk zijn, een garagebedrijf met brug (en meer ervaring) zal het sneller doen. Alleen de betere garages zullen ook netjes de draagarm spanningsloos monteren zoals ik zo-even beschreef.

Plaatjes heb ik niet, als ik zo'n ding 'ns vervang zal ik plaatjes schieten :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: HOW TO: rechte draagarm vervangen

Bericht door galantrijder »

Super! Ik zal proberen om er aan te denken dat ik ff wat foto's maak! ;-)
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: rechte draagarm vervangen

Bericht door marksanne »

Topper!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: HOW TO: rechte draagarm vervangen

Bericht door galantrijder »

De draagarmen zijn binnen, er zat een beetje roest op.
Ik heb ze net geschuurd en wat anti-roest spul er op aangebracht, over een uur de volgende laag en 24 uur later mag er dan een laagje verf over....
Daarna nog een laagje verf... en dan nog wat doorzichtige tectyl... FCK DIE ROEST :argue:

Alleen moet ik nog wat gereedschap kopen/regelen... een normale krik past namelijk niet meer onder mijn auto :-(
Of ik moet een balk regelen ofzo en daar dan eerst de auto op rijden.... maar ik twijfel nog of dat wel slim is om te doen.
En die lage garage krikken zijn best prijzig (beginnend bij 150 euro?! En hoe vaak ga ik die vervolgens gebruiken (1x?) is waarom ik het duur vind... :D)

Nog even wachten op de foto's dus... ;-)
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: rechte draagarm vervangen

Bericht door Twain »

als je hier ergens of in gouda in de buurt woond mag je die van mij wel lenen.. ik heb die van mij er trouwens allang uit in het geld.. (125 euro)
meerdere malen wielen en banden wisselen... af en toe een badkuip plaatsen en een vloer mee recht gekrikt :D :D :D :D

ik heb het trouwens eerder gedaan door eerst op 2 stoeptegels te rijden
werkwijze:

1 je steelt ergens 2 30 x30 3 cm dik stoeptegels (groter mag ook)
2 je haald ergens een paar spijkers vandaan
3 je legt de stoeptegels recht voor je voorbanden.. je slaat de spijkers achter de stoeptegel in een voeg in de straat (zodat de tegel niet gaat schuiven)...
4 met behulp van een extra paar ogen rustig erop rijden...
5 "normale" krik past weer prima onder de auto..

ps balken en planken zou ik eigenlijk wel een beetje afraden.. die dingen schieten nogal hard onder je auto omhoog als het een beetje mis gaat....
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: HOW TO: rechte draagarm vervangen

Bericht door galantrijder »

Thanks!
Ik woon helaas niet in de buurt, maar... Toevallig moet ik volgende week zaterdag wel rond 16:00 in Rotterdam zijn... Dan ben ik aardig op weg... :-)

Ik zal sowieso eens kijken of ik wat stoeptegels uit de stoep kan halen hahaha... Nee er liggen er hier vast nog wel een paar... Ergens...
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: rechte draagarm vervangen

Bericht door marksanne »

Je weet mijn Cola tarief toch John? Kan altijd hoor :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: HOW TO: rechte draagarm vervangen

Bericht door galantrijder »

marksanne schreef:Je weet mijn Cola tarief toch John? Kan altijd hoor :)
Hahaha ik heb er wel eens ergens over gelezen inderdaad.
Welke cola smaak vind je het lekkerste? :)
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”