ET phone home

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

ET phone home

Bericht door Pleun »

Hoi,

Noob question here:

Ik wil onder mijn verse aanwinst (V6 sedan) nieuwe velgen gaan leggen en de auto met behoud van de originele schokbrekers een 3-tal centimeters gaan verlagen. Mijn vraag:

Gaan 17" velgen met een ET-waarde van 40 of 42 passen zonder dat zij buiten de wielkasten uitsteken of deze bij inveren kunnen raken?

De rest van de specs zijn 'standaard' 4x114.3 / 7j / 67.1

Bij voorbaat dank voor jullie hulp :)
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: ET phone home

Bericht door Twain »

42 is zoon vreselijke kleine afwijking van de 45 standaard dat dat echt gewoon nooit een probleem zal geven denk i..k let ook nog ff op de breedte van je wiel en uiteraad de steekmaat en de Naafdiameter

wellicht heb je hier nog iets aan

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Awesomeness = Verveling x Talent
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: ET phone home

Bericht door m4v3r1ck »

Zou je hem 3 cm willen verlagen zonder de shockdempers te vervangen? ik heb zelfs al problemen met een volle bak en de standaard hoogte (mijn auto is de hoogste in de forum, gooi ik een 18 inch onder en ik rij in een Galummer (Galant-Hummer).
Daarom heb ik de shockdempers met sport dempers vervangen.
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

Re: ET phone home

Bericht door Pleun »

Dank voor jullie input. 42 mm lijkt idd een klein verschil met wat standaard wordt gebruikt voor de Galant. Ik ben ook nog wel benieuwd naar reacties op ET40 en eventuele effecten op wegligging.

Vwb 3 cm verlagen: ik heb begrepen dat dit met aangepaste veren (extra progressieve) toch wel moet kunnen.Verdere input is welkom!
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: ET phone home

Bericht door cvw »

Mijn Galant is 4 cm verlaagd met (gele) APEX veren en de originele dempers. Die veren zijn progressief, dus hoe harder je ze indrukt hoe zwaarder ze veren. Zelfs met de caravan aan de haak en 70 kg druk op de trekhaak, bagage in de achterbak en 4 personen in de auto levert dat geen problemen op.
[External Link Removed for Guests]

Die ET-waardes, daar ben ik nooit ingedoken; hoe dat zit. Ik kan dus alleen aangeven wat mijn ervaringen zijn. Mijn velgen zijn ook 7J maar met ET43.
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

De velgen liggen redelijk gelijk met de spatbordranden. Bij de achterwielen past het nu perfect als de veren dieper inveren. Als de velgen verder naar buiten komen dan loop je het risico dat de banden erg dicht bij de binnenrand van het spatbord komen. Het is (nog) geen millimeter werk, maar heel veel scheelt het niet.
Wat ik wel weet is dat, zodra de uitlijning niet meer perfect is, het linker voorwiel bij maximale uitslag van het stuur, op het uiterste randje van de band, de binnenkant van de wielkast raakt. Daar wordt dan net de tectyl laag vanaf geschraapt.
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

Re: ET phone home

Bericht door Pleun »

Dag Cees,

Dank voor je uitgebreide reactie. Je hebt met je Galant wel de look waar ikzelf ook voor zou gaan. Ik zie nu overigens pas dat die Superturismo's mooi vlak zijn. Bij varianten waar ik ook naar kijk, komen de spaken wat naar buiten. Dat lijkt me vervelend bij stoeprandjes. Verder is het prettig om te horen dat met de juiste veren de auto straffeloos een paar centimeter omlaag kan worden gebracht.

De vraag rest nog of velgen van 7J, maar met ET40 buiten de spatbordranden gaan vallen. We hebben toch maar over 3mm verschil?
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: ET phone home

Bericht door cvw »

Er is al een topic over ET40 velgen: http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... t40#p22163" onclick="window.open(this.href);return false;
Zou moeten passen als ik het zo lees. In de "vakliteratuur" kom ik de opmerking tegen dat "gemiddeld genomen een ET afwijking van 5 mm acceptabel is". En dat klopt dan weer met de standaard ET 45 die Twain aangeeft.
Die 3 mm extra ga je wel redden zonder de randen te raken mits je 215 banden monteert. Nog een centimeter extra van 225 banden zou je wel eens in de problemen kunnen brengen.
En ja, die OZ ST's zijn lekker vlak. Als je er banden met velgrandbescherming op monteert dan valt de velg netjes binnen de band. Hoe dan ook; bij stoepranden zul je weg moeten blijven want er liggen straks bandjes op die een stuk platter zijn. ;)
Pleun
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 jul 2014, 21:46
Provincie: Noord-Brabant

Re: ET phone home

Bericht door Pleun »

Hoi,

Onderwerp had ik idd ook al doorgespit. Hoewel ik als gebruiker waarschijnlijk geen bal ga merken van het verschil tussen ET 40 of 42, merk ik dat ik er toch aan hecht om zo dicht mogelijk bij de default 45 te blijven. De keuze is dan idd erg beperkt. Misschien toch de investering van de OZ Superturismo's maar doen...
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”