Guide - en lock pins omwisselen?

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 676
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Guide - en lock pins omwisselen?

Bericht door Yeti »

Hallo Allemaal,

Ik kreeg een vraag om wat onderdeel nummers te leveren voor een brake conversie van een Europese Galant naar VR-4 Brakes

Nu zag ik in ASA de volgens instructie
Guide pin change over VR4 Brakes..JPG
en in de VR4 Werkplaatshandboek het volgende
VR4_Brakes.JPG
Vertelt deze instructie dat je, ongeacht het bouwjaar, de Lock pin altijd onder moet zitten en de Guide pin altijd boven?
Helaas heb ik geen service bulletins van de VR-4 om dit te bevestigen. Weet iemand hoe het zit?
VR-4 Workshop Manual schrijft ガイドピン (Guide pin) boven maar de tekening laat de Lock pin (die met het rubber busje) boven zien. Ik heb momenteel de Lock pin boven zitten zoals op de tekening in het VR-4 Werkplaats handboek (nog niet mee gereden)

wie het zeker weet mag het zeggen.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Guide - en lock pins omwisselen?

Bericht door menno3x8g »

Tsja, ik doe het volgens de Galant manual: lockpin boven (met rubbertje), guidepin beneden (35A-21 ev).
Zowel bij de 2.0, V6 als VR4. Tot nog toe geen problemen ...
Ik meen dat iemand op het forum hier in het verleden wel eens een probleem mee had toen het verwisseld was.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Guide - en lock pins omwisselen?

Bericht door cvw »

Yes, daar heb ik (ook) over geschreven. Wissel die pinnen inderdaad niet om, dat kost je remvermogen.
Het staat ergens op het oude forum in dit topic: https://galant-fans.nl/oldforum/bravo.m ... tml?t=3285
Helaas kun je niet meer bij alle info die daar staat.

Maar.......toch ook niet getreurd want: Zowel op de pin als op de remklauw staan dat G en L teken. En voor een juiste montage moeten die overeenkomen.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Guide - en lock pins omwisselen?

Bericht door Qualconu »

Het valt nauwelijks op, en als je het niet weet zie je het niet, maar er staan merktekens op de kop van de pennen en op de klauw.
WPHB pagina 35A-23
Merktekens G en L.jpg
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Guide - en lock pins omwisselen?

Bericht door Qualconu »

cvw schreef: 03 feb 2022, 20:59 Yes, daar heb ik (ook) over geschreven. Wissel die pinnen inderdaad niet om, dat kost je remvermogen.
Het staat ergens op het oude forum
Cees, Je uitgebreide verslag staat zelfs op het huidige forum; Maar toegegeven het is 'n tijdje geleden.
viewtopic.php?p=925#p925
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Guide - en lock pins omwisselen?

Bericht door cvw »

Haha, top gevonden! Ja, die bedoelde ik inderdaad. Leuk om weer eens te lezen, was echt pissed off op dat moment. :lol:
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 676
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Guide - en lock pins omwisselen?

Bericht door Yeti »

Allen bedankt voor uw reacties en ervaringen.

Neemt niet weg dat ik nog steeds verward ben naar de reden dat Mitsubishi aangeeft in hun digitale parts catalogus dat de pennen, voor voertuigen van voor 2008, omgewisseld moeten worden.
Partnummers zijn niet veranderd alleen de positie. Iemand ooit en service bulletin tegen gekomen die dit bevestigd of weet een reden waarom dit geschreven is. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat het misschien bij andere modellen, die dezelfde remmerij gebruiken, de verkeerde montage handleiding in het werkplaatshandboek staat.

Mijn logica zorgt ervoor dat ik ze automatisch op de "goede" plaats heb gemonteerd want inderdaad L bij L en G bij G.
VR4_FR_Brakes.jpg
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”