HOW-TO: plastic lassen (reparatie) en customizen bumper

Voor info en vragen over styling van je 8G!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

HOW-TO: plastic lassen (reparatie) en customizen bumper

Bericht door marksanne »

Na een ritje op en neer naar Belgie met Mark (MD) om daar een rollend zwart chassis-met-motor op een autoambulance te takelen heb ik ook direct van Ceriel (aka Metaripley) een PFL VR4 voorbumper overgenomen. En omdat je je avonden ergens mee moet vullen ben ik maar meteen begonnen om de toch wel gehavende bumper nieuw leven in te blazen en weer subtiel aan te passen.

Ik dacht, misschien is het wel leuk om de stappen die genomen moeten worden voor dit soort werk 'ns neer te pennen, wellicht ter inspiratie en/of vermaak.

Ik doe mijn plastic reparaties/projectjes met de volgende ingredienten:

1. een old-skool full size soldeerbout, zoiets als deze:
Afbeelding

2. wat reststukjes plastic van hetzelfde materiaal (ik heb hele brokken bumpers enzo liggen als 'lijm-materiaal') en da's bij Mitsubishi vrijwel altijd dezelfde plastic, dus dat mixt lekker :) Heb je niets, kijk dan eerst of je iets gaat verwijderen van je project, dan kun je dat weer als lijm-materiaal gebruiken. Ik haal bij voorbumpers altijd de -in mijn ogen- lelijke opstaande randjes weg die onderop de bumper aan de zijkanten zitten weg. Daarmee heb je bijvoorbeeld al meer dan zat materiaal om te lijmen).

3. een gasbrandertje

4. deze spiraal-krammetjes (ik weet niet hoe ze echt heten), zoiets als deze:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

5. een multi-tool (dremel) voor fijn slijp/schuurwerk

6. een FEIN multitool met zaagblad (een decoupeerzaag of iets soortgelijks kan ook)

7. een haakse slijper/slijptol met schuurpapierlammellen-disc (korrel grof) (lekker snel het oppervlak strakmaken en/of ontdoen van verf e.d.)

8. een verfafbrander-pistool (om bobbels of vervormingen in het plastic te corrigeren)


Okee, nu hoe ik mijn gescheurde of plastic werkstukjes aanpak

1. Eerst het deel waaraan je wil werken schoonmaken, ik gebruik meestal APC en een vezeldoek. Snel en grondig :)

2. Dieper schoonmaken van de breuk danwel de plek waarop/tegenaan gewerkt moet worden. Lijmresten, viezigheid en vooral primer/plamuur/verf/laklagen moeten helemaal weggehaald worden (meestel schuren dus).

3. Druk de te verbinden delen tegen elkaar aan en maak met de soldeerbout op het midden van de breuklijn een 2x2cm papje van de beide delen plastic. Hou hiervoor de bout plat zodat je een mooi groot raakvlak hebt. Schraap desnoods van omliggend plastic wat plastic van de toplaag weg en breng het naar het papje. Het moet net niet gaan zakken en dan je bout weghalen, rustig even een seconde of 30-60 wachten tot het plastic weer hard wordt en datzelfde herhaal je op nog 2 of 3 plekken of zoveel als nodig is om een boel 'voorzichtig' als 1 geheel te hebben.

4. Zet nu je gasbrander aan, hou het rvs spiraalvormpje in de vlam tot het gloeiend rood-heet is met een tangetje. Verplaats dan het gloeiend hete vormpje naar de breuklijn en druk het in het plastic en herhaal dat om de 3-5 cm met deze 'krammetjes'.

5. De krammetjes geven goede stevigheid maar hebben 'flex' zodat het niet een keiharde verbinding wordt (die zou anders wellicht toch weer scheuren als er een keer druk op komt te staan).

6. Met de bout de hele naad aan elkaar pappen en waar nodig/mogelijk wat extra materiaal toevoegen.

Dit alles natuurlijk gedaan op de achterzijde van het werkstuk (uit het zicht) en hou een goed spuitmasker op en/of doe het buiten, die plasticdampen zullen vast niet gezond zijn!

Oftewel: pokke-veel werk, maar soms de voordeligste of zelfs enige oplossing om tot een bepaald restulaat te komen. Al mijn custom-bumpers/side-skirt projectjes zijn op deze manier gedaan.

Deze bumper krijgt de volgende aanpassingen/reparaties:
- reparatie breuk onderste 'ligger' (done)
- reparatie mistlamp-houder (done)
- definitief vastzetten en gladmaken trek-oog-afdekkap (done)
- weghalen zij-randjes onderop de bumper (done)
- vervormingen in het plastic gecorrigeerd (done)
- verbreden nummerplaat-ruimte zodat NL kentekenplaat + houder geheel passen
- aansluitstukjes voor de facelift wielkast verbreders customizen en als vast onderdeel van de bumper maken
Bijlagen
galant-bumper-repair-custom01.JPG
galant-bumper-repair-custom02.JPG
galant-bumper-repair-custom03.JPG
galant-bumper-repair-custom04.JPG
galant-bumper-repair-custom05.JPG
galant-bumper-repair-custom06.JPG
galant-bumper-repair-custom07.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Fluff
Berichten: 950
Lid geworden op: 09 mar 2012, 00:55
Provincie: Noord-Brabant

Re: HOW-TO: plastic lassen (reparatie) en customizen bumper

Bericht door Fluff »

Erg handig dit! Was altijd al benieuwd hoe zoiets nou in zijn werking ging en ik heb het altijd al eens willen proberen maar ik ben er altijd een beetje 'bang' voor geweest.
Maar ik denk dat je zoiets gewoon moet proberen met een oude bumper ofzo, de voorbumper van de vr4 die ik heb staan is niet bepaalt netjes meer dus ik denk dat ik het daar eens mee ga proberen :).
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: HOW-TO: plastic lassen (reparatie) en customizen bumper

Bericht door martijnver13 »

Mag ik mijn voorbumper ook gewoon (tegen betaling) naar jou brengen? :-) Is gescheurd onderop, waar jij ook hebt gelast op die tweede foto van je.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW-TO: plastic lassen (reparatie) en customizen bumper

Bericht door marksanne »

Stuur maar een PB!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW-TO: plastic lassen (reparatie) en customizen bumper

Bericht door menno3x8g »

Mooie instructies!

Paar aanvullingen:
- in plaats van soldeerbout kan je ook een hetelucht pistool gebruiken (stuk duurder) met opzetstuk die luchtstroom richt, of voetje waardoor je een lasdraad kan voeren
- in plaats van krammetjes kan je mesh gebruiken, met name handig in hoeken of als je een extra opstaand oog of zo wilt monteren, vaak is de las dan sterker dan het oorspronkelijke materiaal
- stukjes plastic opgelost in aceton of MEK is goed als lijm te gebruiken, met name bij ABS
- gebruik niet verschillende plastics door elkaar
- 3M heeft een aantal instructiefilmpjes over bumperlassen e.d.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW-TO: plastic lassen (reparatie) en customizen bumper

Bericht door marksanne »

Klopt allemaal Menno, goede aanvullingen!
Ik vouw regematig van deze krammetjes in een vorm zodat ik ze bijvoorbeeld als hoekversteviging kan gebruiken.

Die hittepistolen van Steinel waren ook ooit mijn idee om te gaan gebruiken, de opzetstukjes en de Steinel plasticstaafjes heb ik, maar ik kocht er nooit een (juist) heteluchtpistool bij. Die staafjes vind ik overigens minder sterk 'lassen' dan werken met originele stukjes plastic van het werkstuk. Heb jij hier ervaring mee toevallig?

Ook zijn er speciale pistolen voor deze 'krammetjes' waar dmv electriciteit de krammetjes heetgestookt worden zodat je met het pistool in de hand ze zo het plastic in kan drukken. Tenminste... zolang je maar mooi rechtuit kunt werken, want vaak heb je hoekjes waar je alleen met een tangetje goed bijkunt, dus ik doe het lekker met een simpel (en goedkoop) gasbrandertje.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW-TO: plastic lassen (reparatie) en customizen bumper

Bericht door menno3x8g »

Die Steinel dingen vind ik redelijk prijzig. Met een hetelucht pistool die je op de goede temperatuur kunt instellen (verschilt per plasticsoort en sommige pistolen hebben er een speciaal programmaatje voor) en waarop je die opzetstukken kunt schuiven (waarschijnlijk passen die Steinel stukken wel), heb je prima gereedschap. Voor een goede las is het errrug belangrijk om, zoals je al aangaf, uitermate schone lasvlakken te hebben. Dan is ook de heteluchtlas sterk genoeg, en al helemaal met krammetjes/mesh/gloeikrammetjes. Dat die Steinelstaafjes minder sterk (lijken te) lassen komt waarschijnlijk omdat het niet hetzelfde plastic van het werkstuk is. Dus origineel is altijd beter! Als ik wat nodig heb koop ik dus niet de Steinelstaafjes, maar bestel bij modelbouw-web-winkels (zoals voor RC-racers). Daar kan je vele maten en vormen van verschillende plasticsoorten vinden. Voor grotere platen bestel ik weer bij kunststof-web-winkels.

Tenslotte: oefening baart kunst. En dan kan ook een eenvoudig gasbrandertje het werk goed doen. :)
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: HOW-TO: plastic lassen (reparatie) en customizen bumper

Bericht door Xenon »

Ik heb 't nog niet nodig gehad, maar dat van die krammetjes, dat wist ik niet. Good to know! :thx:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW-TO: plastic lassen (reparatie) en customizen bumper

Bericht door martijn »

Aangezien ik momenteel toevallig ook bezig ben met het opknappen van de achterbumper die ik van Mark D overgenomen had zal ik hier maar wat aanvulling geven ..
Bijlagen
Na de schoonmaakbeurt
Na de schoonmaakbeurt
IMG_20140117_125754.jpg
eerst gefond en weer model in gebracht
eerst gefond en weer model in gebracht
solderen binnenkant
solderen binnenkant
solderen buitenkant
solderen buitenkant
matje op maat maken
matje op maat maken
binnenkant goed geschuurd met p040 voor voldoende hechting
binnenkant goed geschuurd met p040 voor voldoende hechting
gereinigd en primer gespoten en vervolgens het matje geplaatst en daarna verstevigd met innotec top fix ( special voor kunstof reparatie )
gereinigd en primer gespoten en vervolgens het matje geplaatst en daarna verstevigd met innotec top fix ( special voor kunstof reparatie )
Buitenkant geschuurd .. eerst blokken met 40 en 60 en vervolgens uitgeschuurd met p080 , p120 , p180 en klaar voor plamuur
Buitenkant geschuurd .. eerst blokken met 40 en 60 en vervolgens uitgeschuurd met p080 , p120 , p180 en klaar voor plamuur
Gebruikersavatar
gorch
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 jul 2013, 21:36
Provincie: Utrecht

Re: HOW-TO: plastic lassen (reparatie) en customizen bumper

Bericht door gorch »

Een hot stapler is ideaal alleen heel duur om voor 1 keer aan te schaffen.
voor dit apparaat zijn die krammetjes eigenlijk bedoeld.
Mitsubishi Galant 2.0 GLXI
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Styling (interieur & exterieur)”