Legnum VR4 - RIP - endgame
Re: Legnum VR4 - op vakantie - 2x troubles
ik had meteen ff een momentje van "pppffff o nee"
ik haat echt dat soort momenten, daar weet je alles van.
maar goed mooi dat het toch zover opgelost kon worden.
nog wel lekkere vakantie gehad?
ik haat echt dat soort momenten, daar weet je alles van.
maar goed mooi dat het toch zover opgelost kon worden.
nog wel lekkere vakantie gehad?
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: Legnum VR4 - op vakantie - 2x troubles
Jeetje man ! Wat een avontuur ! Gelukkig allemaal goed afgelopen !
Wel een beetje genoten van de vakantie hoop ik ?!
Wel een beetje genoten van de vakantie hoop ik ?!
Re: Legnum VR4 - op vakantie - 2x troubles
Nou moe, dit is al een on-Galante ervaring om te lezen, laat staan om mee te maken . Vooral zo'n moment dat ie de sleepwagen opgaat, moet pijn hebben gedaan.
Hoe is het met je achterband(en) afgelopen? Hebben die de rit een beetje doorstaan, of heb je er eentje kunnen afschrijven?
Koelslang preventief vernieuwen... hmmm ja... ik volg doorgaans het principe "Don't fix it if it aint broke". Maar wellicht heb je hier wel een punt.
Maar ja, alles is 14+ jaar oud, dus waar stop je met preventief vervangen?
Hoe is het met je achterband(en) afgelopen? Hebben die de rit een beetje doorstaan, of heb je er eentje kunnen afschrijven?
Koelslang preventief vernieuwen... hmmm ja... ik volg doorgaans het principe "Don't fix it if it aint broke". Maar wellicht heb je hier wel een punt.
Maar ja, alles is 14+ jaar oud, dus waar stop je met preventief vervangen?
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
- KissMyExhaust
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 15:53
- Provincie: Flevoland
Re: Re: Legnum VR4 - op vakantie - 2x troubles
Heel gedoe zeg..
Op je vakantie wil je dat echt niet..
Enne, misschien heb je m'n vader wel gezien..
Die rijd een zilveren galant station en zit nu ook bij het gardameer!
Op je vakantie wil je dat echt niet..
Enne, misschien heb je m'n vader wel gezien..
Die rijd een zilveren galant station en zit nu ook bij het gardameer!
Re: Re: Legnum VR4 - op vakantie - 2x troubles
@MD & Martijn: vakantie was erg lekker; veel zon, water, lekker eten. Veel weggeweest met de dikke speedboot van een neef die daar alle zomers ligt. Een amerikaans ding (Chapparal ofzo?) met een 5,7L V8 motortje, 350PK, max 100km/u (met 6 man erop haalt ie het niet, maar dat kwam ook door de golfjes die op dat soort snelheden parten gaan spelen). Er kunnen met gemak een man of 8 op die boot, maar ik heb veel achterop het dekje gelegen en genoten van dat heerlijke geluid van die brullende V8, wat is dat toch verslavend! Er zit zo'n klep-systeem die of de uitlaatgassen naar de L+R uitlaten stuurt (mooooooaaaaaarrrrrr) of onder de boot (stil). Van mij mag 'ie op de zij-uitlaten-stand
@Xenon: 1 band heeft een raar afgesleten middenbaan, of 'ie onbruikbaar nu is weet ik niet, maar dat merk ik snel van de week! Tsja, je hebt een punt mbt "waar stop je met preventief vervangen". Alles wordt ouder, maar aan de andere kant; die slangenboel kost niet al te veel en heeft meer te lijden dan veel van de 'metalen' onderdelen. Zelfs de electronica lijkt de temperaturen en de tand des tijds behoorlijk goed te doorstaan tenslotte.
@kissMyExhaust: die kans is dan heeeel groot ja! wat een toeval!
@Xenon: 1 band heeft een raar afgesleten middenbaan, of 'ie onbruikbaar nu is weet ik niet, maar dat merk ik snel van de week! Tsja, je hebt een punt mbt "waar stop je met preventief vervangen". Alles wordt ouder, maar aan de andere kant; die slangenboel kost niet al te veel en heeft meer te lijden dan veel van de 'metalen' onderdelen. Zelfs de electronica lijkt de temperaturen en de tand des tijds behoorlijk goed te doorstaan tenslotte.
@kissMyExhaust: die kans is dan heeeel groot ja! wat een toeval!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Legnum VR4 - poetswoede
Vandaag de auto maar 'ns echt grondig gewassen, geclayed, de wielen heel grondig gecleaned en in de wheelwax gezet, de plastic delen met Plast-X behandeld, de motorruimte een beetje vertroeteld en het gehele interieur schoongemaakt en het leer ingevet. Ook het bumper-sleepoog-kapje dat we tijdens de vakantie eraf hadden gereden weer gemonteerd (met 6 rvs schroefjes ipv de 2 drukpinnen en meteen met wat stevige tie-raps de bumper'flap' aan de binnenzijde wat meer omhoog getrokken zodat ie wat minder snel kan blijven hangen). Carolien heeft de ramen van binnen en buiten schoongemaakt en nu ben ik moe. De auto staat droog binnen, morgen de auto in de wax zetten, dan verklaar ik 't tot klaar wat poetsen betreft!
Even een shotje gemaakt natuurlijk met het mooie weer van vandaag!
Even een shotje gemaakt natuurlijk met het mooie weer van vandaag!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Legnum VR4 - poetswoede
Kolere... die is lichtwit
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: Legnum VR4 - poetswoede
Oei ! Ziet er weer gelikt uit !!
Re: Legnum VR4 - poetswoede
Wat een verhaal.............. Maar wat staat hij nu weer te stralen zeg!!! echt een plaatje!!
Re: Legnum VR4 - radiatorslang-pics
Net uit de Legnum kofferruimte (reservewielruimte eigenlijk) de kapotte koelslang gevist. Je denkt aan de buitenkant "klein pestscheurtje":
Maar kijk je aan de binnenkant van de slang... WOW!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Legnum VR4 - radiatorslang-pics
Zo ! Das zeker wel een aandachtspunt voor de vr4 rijders !
Re: Legnum VR4 - radiatorslang-pics
Morrie!!
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: Legnum VR4 - uitgelijnd
Jeetje Mark, da´s niet fijn om tijdens de vakantie mee te maken. Gelukkig toch ook nog genoten van het e.e.a.
T´is soms onvoorstelbaar wat er uit een klein gaatje kan komen. En dat geldt ook voor koelslangen.
En dan ondanks alles toch nog ff lekker aan de gang om alles weer schoon en blinkend te krijgen. Chapeau! Prachtig weer.
T´is soms onvoorstelbaar wat er uit een klein gaatje kan komen. En dat geldt ook voor koelslangen.
En dan ondanks alles toch nog ff lekker aan de gang om alles weer schoon en blinkend te krijgen. Chapeau! Prachtig weer.
Re: Re: Legnum VR4 - uitgelijnd
Vanochtend de auto laten uitlijnen met een vers setje bouten, moeren en vooral: de speciale uitlijn-ring! Het bleek wel even een klusje te zijn; uberhaupt om de juiste uitlijngegevens te vinden voor een VR4. Na in totaal 2 uur stond het allemaal perfect. Maar... de achterbanden zijn nu zo gesleten dat ze zelf een beetje de nijging hebben om de auto iets opzij (rechts) te duwen. Het verschil is natuurlijk al wel dag-en-nacht tov hiervoor, maar ik vrees toch dat ik een setje nieuwe achterbanden zal moeten gaan bestellen. Carolien moet maar 'ns een stukje testrijden
km stand: 167269
km stand: 167269
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Re: Legnum VR4 - uitgelijnd
Ah kijk mooi zo!
Ik heb vandaag mijn camber setje binnen gekregen dus kan ik die morgen denk ik monteren en dan binnenkort keer uit laten lijnen.
Weet jij of ik deze gegevens van de VR4 ook voor de VR2 mag gebruiken? (Lijkt me dat dat niet veel moet uitmaken)
En die bouten en uitlijnring waar je over spreekt hadden ze die daar gewoon bij de uitlijnboer?
Ik heb vandaag mijn camber setje binnen gekregen dus kan ik die morgen denk ik monteren en dan binnenkort keer uit laten lijnen.
Weet jij of ik deze gegevens van de VR4 ook voor de VR2 mag gebruiken? (Lijkt me dat dat niet veel moet uitmaken)
En die bouten en uitlijnring waar je over spreekt hadden ze die daar gewoon bij de uitlijnboer?
Re: Re: Legnum VR4 - uitgelijnd
Denk dat de verschillen klein zijn maar de gewone galants staan in alle uitlijnbanken, dus da's makkelijk! En die ring is echt een speciale die je alleen bij mitsu kan bestellen, artikelnummer is MB911283. Of die hetzelfde is voor 2WD Galants weet ik overigens niet. Kost trouwens een een paar euro.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Re: Legnum VR4 - uitgelijnd & poetswoede deel 2
Vandaag wat extra foto's geschoten van de auto, toen ie vers in de wax stond en de zon nog zo heerlijk scheen!
zie: viewtopic.php?f=6&t=209&p=4847#p4847
zie: viewtopic.php?f=6&t=209&p=4847#p4847
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Legnum VR4 - uitgelijnd & poetswoede deel 2
Ik dacht al, heb ik die foto's vorige keer gemist.... Wat een plaatje!!
- KissMyExhaust
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 15:53
- Provincie: Flevoland
Re: Re: Legnum VR4 - uitgelijnd & poetswoede deel 2
Mark jij moet poetser worden van beroep hehe
Ziet er goed uit
Ziet er goed uit
Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
Vorige week de hele onderzijde maar 'ns goed geinspecteerd en hier en daar wat vliegroest weggeboend, beetje schoongemaakt en daarna een paar laagjes tectyl gespoten. Wel een fijn idee dat de boel goed beschermd blijft tenslotte.
Zaterdag maar weer 'ns een dagje in de weer geweest met de reserve centre console delen die ik eerder al eens (2x) met zwart leer bekleed heb. Omdat ik de vorige keren spuitlijm heb gebruikt liet dat spul gedeeltelijk los als het echt bloedheet wordt in de auto op zomerse dagen. Dit keer heb ik 2 lagen bison kit gebruikt. Dat kleeft natuurlijk waanzinnig, maar hoe goed het nou tegen hoge temperaturen kan moet zich nog even bewijzen!
Het resultaat is in ieder geval zeer behoorlijk gelukt! Ik zou het een 8.5 geven. Ik kan er met wat extra aandacht en touch-ups waarschijnlijk wel een 9 van maken
Dit keer heb ik een stuk wit (nep) leer gebruikt dat ik nog had liggen. Het past wel leuk bij de witte buitenkant. En hoewel het natuurlijk het enige witte deel in het interieur is, vind ik het veel leuker dan die suffe nep-hout print die er origineel inzit (wat overigens ook nergens terugkomt).
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Work in progress: Before: After:
Zaterdag maar weer 'ns een dagje in de weer geweest met de reserve centre console delen die ik eerder al eens (2x) met zwart leer bekleed heb. Omdat ik de vorige keren spuitlijm heb gebruikt liet dat spul gedeeltelijk los als het echt bloedheet wordt in de auto op zomerse dagen. Dit keer heb ik 2 lagen bison kit gebruikt. Dat kleeft natuurlijk waanzinnig, maar hoe goed het nou tegen hoge temperaturen kan moet zich nog even bewijzen!
Het resultaat is in ieder geval zeer behoorlijk gelukt! Ik zou het een 8.5 geven. Ik kan er met wat extra aandacht en touch-ups waarschijnlijk wel een 9 van maken
Dit keer heb ik een stuk wit (nep) leer gebruikt dat ik nog had liggen. Het past wel leuk bij de witte buitenkant. En hoewel het natuurlijk het enige witte deel in het interieur is, vind ik het veel leuker dan die suffe nep-hout print die er origineel inzit (wat overigens ook nergens terugkomt).
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Work in progress: Before: After:
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
Well done mark !
Ik vind het persoonlijk mega dik !
Ik vind het persoonlijk mega dik !
Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
Waar zit die Like-button?
Persoonlijk vind ik dit by far de meest geslaagde console-verbouwing die ik voorbij heb zien komen.
Meany is ook wit... hmmm... zie ik ook wel zitten. Volgende maand in De Meern maar eens goed bekijken
Ziet er op de foto in ieder geval puik uit!
Persoonlijk vind ik dit by far de meest geslaagde console-verbouwing die ik voorbij heb zien komen.
Meany is ook wit... hmmm... zie ik ook wel zitten. Volgende maand in De Meern maar eens goed bekijken
Ziet er op de foto in ieder geval puik uit!
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 12 mar 2012, 10:52
- Provincie: Utrecht
Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
ziet er zeer sjiek uit zo zeg vind het een hele verbetering.
Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
Waaawie!! Dat ziet er gelikt uit!
Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
wat hij zegtXenon schreef:Waar zit die Like-button?
Persoonlijk vind ik dit by far de meest geslaagde console-verbouwing die ik voorbij heb zien komen.
Meany is ook wit... hmmm... zie ik ook wel zitten. Volgende maand in De Meern maar eens goed bekijken
Ziet er op de foto in ieder geval puik uit!
Awesomeness = Verveling x Talent
- Echo Whiskey
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 08 mar 2012, 22:59
- Provincie: Zuid-Holland
Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
Heel strak!
Hoe dik is dat leer, komt dat niet in de knel met het terugplaatsen van de console?
Hoe dik is dat leer, komt dat niet in de knel met het terugplaatsen van de console?
Re: Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
Klopt. Het leer is misschien 0.7mm dik maar je moet aan alle kanten (zowel de binnen als de buitenkanten) overal een randje wegschuren anders past het niet. Alles past nu behalve de alarmlichtenknop. Die heb ik toch nog te krap gehouden dus dat moet overnieuw. En omdat het hard plastic is valt het niet mee om het weg te schuren...
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
super man.
lekker bezig geweest
lekker bezig geweest
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
Echt helemaal te gek!
Wit is de shit!
Wit is de shit!
- MD-Performance
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
- Provincie: Noord-Holland
Re: Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
Damn jij kan ook niet stil zitten hé ziet er echt super gaaf uit !!!!
Gr. remco
Gr. remco
Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
Ziet er gaaf uit man. Lekker bezig weer
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
- Provincie: Limburg (B)
Re: Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
Kap er nu maar mee en laat de leuke dingen voor mij!!!
XD
XD
Re: Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
Hahaha, nou eh... post dan 's wat gast!METARIPLEY schreef:Kap er nu maar mee en laat de leuke dingen voor mij!!!
XD
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
like!!! kun je die van mij ook doen????
Re: Re: Legnum VR4 - wit lederen centre console
Ik kan het wel maar ik doe het niet. Kost me uuuuuuuren werk!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Re: Legnum VR4 - benzinefiltertje vervangen
Vanavond maar ns het benzinefilter vervangen. Het is een beetje een gok of ik er wat mee opschiet, maar het is het proberen waard en de kosten zijn minimaal. Waarom? Omdat de auto heel af en toe bij lage snelheid (onder de 50) wel 'ns wil schommelen in de toeren. Stel je voor dat je supercontant 50 rijdt en je plots de toerenteller 700 toeren lager ziet vallen. Om een seconde later weer vrolijk terug te komen op het juiste toerental. En dat kan dan zomaar zo door blijven gaan. Rete-irritant. Ik heb al heel wat geprobeerd: uitlezen met EVOscan op schoot/rijdend (buurman kijkt op de laptop, ik rijdt), foutcodes uitlezen via dashboard, samen met de buurman uitgebreid gekeken en gemeten, maar eigenlijk is de vinger niet op de zere plek te leggen. Geen foutcodes (ja, eentje die ik al jaren heb een wiel-sensor, maar die lijkt totaal niet in verband te staan met dit heel af-en-toe verschijnsel.
Nu is het zo dat we vorig jaar ofzo tijdens het legendarische ritje naar duitsland de tank 100% leeggereden hebben. En een jaar daarvoor heeft er 'ns een aantal liter diesel ingezeten. En er staat bijna 170000km op de teller. Dus dat benzinefiltertje kan best wel 'ns een beetje dichtgeslibt zijn. Geeft dat dan dit soort verschijnselen? Misschien, het zou kunnen. Ik geef het een klein kansje. Maar vooral met het idee dat het een goedkoop en simpel klusje is dat eigenlijk veel vaker gedaan zou moeten worden maakte het hoog tijd. Ik heb 't filtertje meteen samen met een Walbro benzinepomp gekocht, maar ik ga de pomp nog niet installeren voor ik de resultaten van het nieuwe filtertje weet. Als ie een week probleemloos rijdt, dan wordt het tijd voor upgrades!
Het viel me nog een beetje tegen trouwens, dat stomme filtertje vervangen. Hij zit vrij goed bereikbaar (zegmaar, ongeveer precies onder de achterbank) maar de ene kant (naar de benzinetank toe) is een klik-sluiting (heel simpel) en de andere kant zo'n irritante sluiting zoals ook de remleidingen hebben, maar dan voor maatje 14 (en zo'n remleidingsleutel maat 14 heb ik niet!). Buurman ook niet. Fuck. Een gewone steeksleutel ben ik niet zo happig op, voor je het weet is draai je de sluiting rond! En dan ben je echt ver van huis als je dan de complete leiding moet vervangen. Kortom, tijd voor wat preciezie gereedschap. Maken!
Ik heb een oude steeksleutel in de bankschroef gedaan, het bekje ietsje samengeknepen, verhit en daarna in 1x afgekoeld. Mijn gok/idee is dat het bikkelharde metaal op deze manier vervormd (kracht+warmte) en daarna gefixeerd wordt (snelle afkoeling). Het bekje was 14.3mm en erna 13.65mm. Dat bleek net iets te klein te zijn. Voorzichtig ietsje weggedremeld en nu past ie verschikkelijk perfect en zit echt ramvast om de sluiting. Nu durfde ik er wel wat meer kracht op te zetten (na ettelijk keren WD40 overigens). En ineens... PLOP! Los. YES! Victorie.
Ok. Nu de goede volgorde. Even de benzinepomp-stekker lostrekken (even de zitting van achterbank loshalen en de stekker eruit trekken). Dan de auto starten. Binnen 2 seconden valt ie dood. Nog 'ns starten. Dood. Perfect! Nu is de grootste druk wel van de benzineleiding.
Tijd voor het werkelijk losmaken van het filter. Ik heb het geduldig gedaan en heb ruim 1.5L benzine opgevangen in een bakje voordat het eindelijk stopte. Daarna 'echt' het ding losgemaakt en de nieuwe ervoor in de plaats. Vastzetten, stekker van de benzinepomp er weet op, starten, nog eens starten en lopen.
Resultaat? Geen idee nog! Wat ik wel weet is dat er echt een ongelofelijke berg troep (brokjes, bruine troep, derrie, enz) uitstroomde tijdens het aftappen. Ik heb ook het filter even opengezaagd (nee niet met een haakse slijper natuurlijk!) en het papier-achtige filtermateriaal was bruinig en als je er in knijpt komt er een viezige bruine benzinedrab uit. Kortom: of het mijn probleem verhelpt of niet: het was wel tijd!
Het kostte me (op deze manier) wel een halve avond. Heb je een leiding-sleutel 14 en vind je het niet erg om onder de benzine te zitten, dan moet dit in een kwartiertje kunnen. Het stelt helemaal niets voor. Eigenlijk zou iedereen die niet weet of/wanneer het filter voor het laatste vervangen is 'm 'ns moeten (laten) vervangen! Die filters doen echt hun werk, maar na x-jaar/km houdt het ook wel een beetje op natuurlijk
Nu is het zo dat we vorig jaar ofzo tijdens het legendarische ritje naar duitsland de tank 100% leeggereden hebben. En een jaar daarvoor heeft er 'ns een aantal liter diesel ingezeten. En er staat bijna 170000km op de teller. Dus dat benzinefiltertje kan best wel 'ns een beetje dichtgeslibt zijn. Geeft dat dan dit soort verschijnselen? Misschien, het zou kunnen. Ik geef het een klein kansje. Maar vooral met het idee dat het een goedkoop en simpel klusje is dat eigenlijk veel vaker gedaan zou moeten worden maakte het hoog tijd. Ik heb 't filtertje meteen samen met een Walbro benzinepomp gekocht, maar ik ga de pomp nog niet installeren voor ik de resultaten van het nieuwe filtertje weet. Als ie een week probleemloos rijdt, dan wordt het tijd voor upgrades!
Het viel me nog een beetje tegen trouwens, dat stomme filtertje vervangen. Hij zit vrij goed bereikbaar (zegmaar, ongeveer precies onder de achterbank) maar de ene kant (naar de benzinetank toe) is een klik-sluiting (heel simpel) en de andere kant zo'n irritante sluiting zoals ook de remleidingen hebben, maar dan voor maatje 14 (en zo'n remleidingsleutel maat 14 heb ik niet!). Buurman ook niet. Fuck. Een gewone steeksleutel ben ik niet zo happig op, voor je het weet is draai je de sluiting rond! En dan ben je echt ver van huis als je dan de complete leiding moet vervangen. Kortom, tijd voor wat preciezie gereedschap. Maken!
Ik heb een oude steeksleutel in de bankschroef gedaan, het bekje ietsje samengeknepen, verhit en daarna in 1x afgekoeld. Mijn gok/idee is dat het bikkelharde metaal op deze manier vervormd (kracht+warmte) en daarna gefixeerd wordt (snelle afkoeling). Het bekje was 14.3mm en erna 13.65mm. Dat bleek net iets te klein te zijn. Voorzichtig ietsje weggedremeld en nu past ie verschikkelijk perfect en zit echt ramvast om de sluiting. Nu durfde ik er wel wat meer kracht op te zetten (na ettelijk keren WD40 overigens). En ineens... PLOP! Los. YES! Victorie.
Ok. Nu de goede volgorde. Even de benzinepomp-stekker lostrekken (even de zitting van achterbank loshalen en de stekker eruit trekken). Dan de auto starten. Binnen 2 seconden valt ie dood. Nog 'ns starten. Dood. Perfect! Nu is de grootste druk wel van de benzineleiding.
Tijd voor het werkelijk losmaken van het filter. Ik heb het geduldig gedaan en heb ruim 1.5L benzine opgevangen in een bakje voordat het eindelijk stopte. Daarna 'echt' het ding losgemaakt en de nieuwe ervoor in de plaats. Vastzetten, stekker van de benzinepomp er weet op, starten, nog eens starten en lopen.
Resultaat? Geen idee nog! Wat ik wel weet is dat er echt een ongelofelijke berg troep (brokjes, bruine troep, derrie, enz) uitstroomde tijdens het aftappen. Ik heb ook het filter even opengezaagd (nee niet met een haakse slijper natuurlijk!) en het papier-achtige filtermateriaal was bruinig en als je er in knijpt komt er een viezige bruine benzinedrab uit. Kortom: of het mijn probleem verhelpt of niet: het was wel tijd!
Het kostte me (op deze manier) wel een halve avond. Heb je een leiding-sleutel 14 en vind je het niet erg om onder de benzine te zitten, dan moet dit in een kwartiertje kunnen. Het stelt helemaal niets voor. Eigenlijk zou iedereen die niet weet of/wanneer het filter voor het laatste vervangen is 'm 'ns moeten (laten) vervangen! Die filters doen echt hun werk, maar na x-jaar/km houdt het ook wel een beetje op natuurlijk
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Re: Legnum VR4 - benzinefiltertje vervangen
haha! mooi verhaal hoor. ik heb mijn benzinefilter vervangen bij 250.000km, maar heel spannend was dat niet. Trouwens, een kunst was het ook niet want je kon er zo bij. Hopelijk scheelt het wat!
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: Re: Legnum VR4 - benzinefiltertje vervangen
tsja dat is wel een beetje tijd ding heeft gelukkig zijn werk gedaan.. zal wel roest zijn van je vulpijp ofzo.. maar diesel?? was je aan het slaapwandelen ofzo...
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Re: Legnum VR4 - benzinefiltertje vervangen
Vanmorgen mee gereden: probleemloos (knock on wood). Maar dat zegt nog niet alles. Wel leek het alsof het allemaal wat stiller in de auto was. Maar ik ben me bewust dat dat waarschijnlijk 100% 'tussen de oren' zit, want ik zie de logica niet. Als Carolien er mee gaat rijden dan hoor ik wel, zonder dat ik het van tevoren vertel. Als ze zelf met dezelfde opmerking komt, dan is het zo. Wat dat betreft hoort en voelt ze feilloos aan als er iets verandert is / aan de hand is.
@twain: Vrouwlief was n keer in een slaap-modus toen ze de ultimate (diesel-variant dus) bij de BP tankte... Het was maar een paar liter (ben vergeten hoeveel nou precies) maar ik vond het spannend genoeg toen!
@twain: Vrouwlief was n keer in een slaap-modus toen ze de ultimate (diesel-variant dus) bij de BP tankte... Het was maar een paar liter (ben vergeten hoeveel nou precies) maar ik vond het spannend genoeg toen!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Re: Legnum VR4 - benzinefiltertje vervangen
De Galant heeft maar 1 benzinefilter dan?
Dacht dat er meestal 2 waren in een auto. 1 in de tank/voor de pomp en 1 na de de pomp. Die laatste zit in het motorruim of zoals bij de galant onder de achterbank.
Dacht dat er meestal 2 waren in een auto. 1 in de tank/voor de pomp en 1 na de de pomp. Die laatste zit in het motorruim of zoals bij de galant onder de achterbank.
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;