Pagina 1 van 1

4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 22 nov 2019, 10:10
door Yeti
Hallo Allemaal,

Nu ik mijn 8G (2.0L) weer aan het opbouwen ben, begint het toch weer te kriebellen om misschien er toch een EVO (VI) blok er in te lepellen.
Heel even aan een electrische Turbo gedacht (nee niet die crappy ones) maar die komt ook al snel op €2500,- voor max 4 minuten power voordat de 48V batterij is uitgeput.

Op het oude Forum was veel info te vinden doordat Mark Deen de TME versie van de 8G had gemaakt, echter is daar weinig meer van terug te vinden.

Zelf weet ik dat, als ik mijn huidige bak wil blijven gebruiken, de starter in de weg zit en er dus een ander belhousing op moet komen maar welk? (als je de huidige aandrijfassen wil blijven gebruiken).

Welke dingen zouden er nog meer veranderd moeten worden als je een evo blok inclusief bekabeling en ECU koopt om het allemaal werkend te maken.

Wat kunnen jullie nog herinneren

Bedankt voor het meedenken.

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 23 nov 2019, 00:30
door marksanne
Je hebt een V6 bak nodig (de behuizing) daar zit het gat voor de starter bovenop.

De motorsteunen waren een mix van 2L en V6 dacht ik.

Mark heeft een hoop aftermarket upgrades toegepast die het hele process ook niet meteen simpeler maakte. Intercooler en radiator, turbo dacht ik ook...

Hoe meer je herbruikt van een evo hoe 'makkelijker' het waarschijnlijk zal zijn.

Zou wel weer gaaf zijn om een EVO Galant gebouwd te zien worden!

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 23 nov 2019, 14:11
door Yeti
Hi Mark,

Als ik de clutch housing gebruik van een V6 dan moet ik waarschijnlijk ook de V6 aandrijf assen gebruiken. Of ik moet het differentieel overzetten maar past het Diff van een 2.0l in een V6 Clutch Housing.

Turbo en Exhaust Manifold heb ik al, want het was ooit de bedoeling om het geheel op de standaard 2.0L te zetten. In de USA zijn er die een 2.4L N/A om hebben gebouwd dus dacht ik dat het ook wel op een 2.0L zou kunnen. Maar die verd... Starter zat in de weg als je een standaard exhaust manifold gebruikt.

Kijk vaak worden complete engine clips (incl bekabeling en ECU) aangeboden op internet. Dan hoef je ook niets meer zelf uit te zoeken qua koeling, smering en vooral ECU programmering.

Het is op dit moment nog een inventarisatie van wat er allemaal benodigd is. Daarnaast moet ik eens ten rade gaan bij de lokale tuning scene omdat de verzekeringspremies voor gemodificeerde auto's hier in Ierland toren hoog schijnen te zijn.

VR4 Remmerij enz. om het onder controle te houden liggen al klaar om geïnstalleerd te worden, dus dat gaat niet mee met de berekening.

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 23 nov 2019, 16:41
door marksanne
Ik zal ASA 'ns opstarten om te zien of al die delen gelijk zijn tussen de V6 en 4cyl versnellingsbakken. Ik heb er heel wat opengehad voor revisie door de jaren heen en ze leken/lijken vreselijk veel op elkaar van binnen. Ik ga het checken.

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 25 nov 2019, 17:33
door marksanne
Ik heb ASA erop nageslagen. Ik ben vrijwel zeker dat alles fysiek past in de V6 behuizing.
De meeste onderdelen zijn exact gelijk als ik de V6 bak interne delen vergelijk met die van de 2L bak.

Voor het differentieel heb ik wat hoofdverdachten naast elkaar gezet.
Niets wat (fysiek) niet in de andere behuizing zou passen als ik het zo bekijk.
mitsu-manual-gearbox-diff.jpg
2L:
MD746397 grote tandwiel diff
MD748538 diff 4-gears centre locking gears
MD770937 diff as-behuizing
MD747924 idler gear

V6:
MD746397 grote tandwiel diff
MD748541 diff 4-gears centre locking gears
MD746800 diff as-behuizing
MD747924 idler gear

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 25 nov 2019, 20:42
door menno3x8g
Yeti schreef: 23 nov 2019, 14:11 ... de clutch housing gebruik van een V6 dan moet ik waarschijnlijk ook de V6 aandrijf assen gebruiken ...
Ook 2.0 assen passen, mits ze van het meest gebruikte 'dikke' type zijn.

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 25 nov 2019, 20:54
door marksanne
Precies. Die dunne zijn een zeldzaamheid. Ik heb trouwens van de V6 en 2L beide een Galant van 1999 geselecteerd.

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 26 nov 2019, 13:39
door Yeti
Nu de Hamvraag in deze (v.w.b de assen)

Heb ik dunne of dikke aandrijf assen (volgens ASA is mijn 8G van 01-12-1997) Dikte is 29,25mm
volgens ASA nummers:

Links MR446077 (vervangings nummer MN156275) met ABS
Rechts MR39934 (vervangingsnummer MN156276) met ABS

Daarnaast vraag ik me af, als ik de V6 bak gebruik, of de starter daar wel geplaatst kan worden in combinatie met een 2 liter. Zit de waterkoelingsbuis en de ondersteuning van de inlaat niet in de weg om de starter daar te plaatsen? Evo heeft de startmotor lager zitten dan de N/A 4G63 en zal waarschijnlijk ook een andere center front suspension member bar hebben. Afdekplaten van de motor aan de koppelingskant is totaal anders van een V6.

Jammer dat er hier in Ierland weinig demontage bedrijven zitten om dit eens uit te kunnen zoeken.

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 28 jul 2020, 21:35
door MD
Ik had de 2l bak erop Zitten.
4cil motor - 4cil bak
6cil motor. - 6cil bak

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 29 jul 2020, 11:57
door Yeti
MD schreef: 28 jul 2020, 21:35 Ik had de 2l bak erop Zitten.
4cil motor - 4cil bak
6cil motor. - 6cil bak
Hi Mark,

Ik wil zelf graag de 2.0L gebruiken. Kijkende naar de EVO bak en onze 2.0l bak zijn ze hetzelfde op de belhousing en het Differentieel na.

Nu zal de bell housing ongetwijfeld passen op onze standaard bak maar kan je die housing gebruiken zonder het gebruik van de center diff. Hoe heb jij toentertijd de 2 wiel aandrijving voor elkaar gebokst (welke aandrijfassen heb jij toen gebruikt). Heb jij de (cross)members moeten aanpassen. Waar zat jouw starter gemonteerd?

Het was allemaal te lezen op het oude forum maar helaas is van dat draadje weinig meer van te vinden.

Alvast bedankt voor je antwoorden.

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 29 jul 2020, 12:08
door MD
Laat ik het zo zeggen, heel simpel gezegd
Onder de kap was alleen het blok van de evo de rest was allemaal
2L.
Zelf de koppeling van de 2L, alleen fikte die zo weg.
Na 2x nieuwe koppeling een act eclipse koppeling erin gedaan.
Ik had alleen 1 probleempje en dat was de slangen van de stuur bekrachtiging.
2x vrouwelijke aansluiting.
Daar heb ik toen een koppel stukje voor laten maken en dat was ook opgelost.

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 30 jul 2020, 17:03
door Yeti
Hi Mark,

Hoe heb jij het probleem van de startmotor opgelost? Had je een ander spruitstuk gebruikt? Dit is nl het enige probleem waar ik tot nu toe tegen aan loop. Een standaard Uitlaatspruitstuk van een EVO zorgt ervoor dat de turbo en de startmotor elkaar in de weg zitten.
Is er een oplossing met een standaard van de plank uitlaatspruitstuk of moet er ééntje custom worden gemaakt.

Alvast bedankt.

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 30 jul 2020, 17:29
door MD
Spruitstuk heb ik idd laten maken toender tijd.
Startmotor volgens mij op de standaard plek.

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 30 jul 2020, 19:14
door Yeti
Mark, Heb je nog ergens foto's van je project? en dan voornamelijk van onder de motorkap. Om te zien welke ruimtes er zijn en hoe de intercooler pijpen geroute moeten worden.

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Geplaatst: 08 sep 2020, 11:04
door Yeti
Ik laat dit project even voor wat het is.

In Ierland is het teveel gedoe en de verzekeringspremies absurd hoog voor een auto die zo is gemodificeerd.