VR2/50 shades - soon my love, soon!
Re: VR2/50 shades - wat er echt misging in de versnellingsba
Sow die is flink toegetakeld. Ben benieuwd hoe die van mij er nu uitziet
Re: VR2/50 shades - wat er echt misging in de versnellingsba
Zodan, en hij was "alleen nog maar" aan het janken en kraken??.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: VR2/50 shades - wat kostte die auto nou eigenlijk in 201
In navolging van Menno's berekening werd ik toch wel nieuwsgierig wat dat fijne ouwe beestje nou eigenlijk kost per jaar...
CB verkeersverzerking 30 p/m 360
wegenbelasting 60 p/m 720
benzine 9000km 1,55 p/l 1:10 1395
versnellingsbak 550
snaren, olie, filters 150
intercooler + slangen 250
spuitbussen 50
olie/temp/turbo metertjes 100
krukassensor 80
velgen lak 100
MAF VR4 75
APK 45
Perrin boost solenoid 140
Totaal in 2015: 4015 euro, waarvan 715 euro 'leukigheid' is.
Oftewel, als ik 'm puur had laten zijn wat 'ie was, dan had het per maand 275 euro per maand gekost, maar door mijn drang naar toch wat mooier, leuker, sneller: 335 euro per maand.
CB verkeersverzerking 30 p/m 360
wegenbelasting 60 p/m 720
benzine 9000km 1,55 p/l 1:10 1395
versnellingsbak 550
snaren, olie, filters 150
intercooler + slangen 250
spuitbussen 50
olie/temp/turbo metertjes 100
krukassensor 80
velgen lak 100
MAF VR4 75
APK 45
Perrin boost solenoid 140
Totaal in 2015: 4015 euro, waarvan 715 euro 'leukigheid' is.
Oftewel, als ik 'm puur had laten zijn wat 'ie was, dan had het per maand 275 euro per maand gekost, maar door mijn drang naar toch wat mooier, leuker, sneller: 335 euro per maand.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - wat kostte die auto nou eigenlijk in 201
Sow! Wat een verschil met mij. Nu zie ik bij jou geen complete distributie, zomer- en winterbanden die er bij mij wel op staan. Scheelt meer dan een slok op een borrel. En met meer kilometers ook meer slijtage ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
- SisterOfMercy
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
- Provincie: Zuid-Holland
Re: VR2/50 shades - wat kostte die auto nou eigenlijk in 201
Met een vlugge berekening kom ik ook zo aan de 3000 euro.
Ach ja, ik had ook 850 euro uit kunnen geven aan een ford ka, zoals een ex-collega van mij. Ding was rijp voor de sloop. Ja, iedere furd is dat wel, maar deze kwam eeeeecht nevernooit niet door de apk.
Ach ja, ik had ook 850 euro uit kunnen geven aan een ford ka, zoals een ex-collega van mij. Ding was rijp voor de sloop. Ja, iedere furd is dat wel, maar deze kwam eeeeecht nevernooit niet door de apk.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Re: VR2/50 shades - koppelingshevel nr2
Anderhalve week terug startte ik de VR2 na lange tijd weer 'ns en zonder morren liet de bekende fijne V6 roffel van zich horen. Het was rond spitstijd en ik zou naar Utrecht rijden, een stukje van niks vanuit Gouda natuurlijk, maar rond de spits is het altijd een gok. Het bedrijfsfeestje wachtte echter niet, dus ik ging gewoon de gok nemen en was ruim op tijd vertrokken, filerijden is geen pretje in de VR2, maar ach, dan train ik in ieder geval mijn linkerbeen!
Het was bij Woerden dat ik in een file terechtkwam. Tien minuten voortkruipen en terwijl ik heel zachtjes in de 1e versnelling voortrolde zag ik een stukje voor me alweer een rij rode lampjes oplichten waar de wallen bij verbleken. Ik trapte mijn koppeling in en voelde direct geen enkele weerstand meer... in een fractie van een seconde realiseerde ik me dat er 2 dingen mis konden zijn: de hydrauliek had het begeven of de koppelingshevel was opnieuw doormidden gebroken. Hoe dan ook, links naast mij was een reeks auto's en pas daarnaast was er een vluchtstrook... Ik rolde nog altijd en direct maakte ik werk om met alarmlichten, de claxon en wat blijkbaar duidelijke arm/handgebaren duidelijk te maken aan de personenauto links van me dat ik echt heel graag in wilde voegen richting vluchtstrook. De beste man hield direct in, een precies groot genoeg gaatje ontstond tussen hem en de vrachtwagen voor hem en verdomd... ik stond keurig op de vluchtstrook aan de kant van de A12. Pfjew.
Het was prutsweer, ik stond half naast de vluchtstrook, zowat tegen de vangrail aan en ik ben toch vrij lang in de auto blijven zitten, ondanks dat het natuurlijk een zeker gevaar is. De alarmlichten van de rijkswaterstaat auto die honderd meter voor me parkeerde maakte de situatie wat veiliger, en nog een kwartiertje later kwam een ANWB takelwagen de boel 'opruimen' en dropte me bij het eerste de beste tankstation in Woerden. Daar zou een ANWB wegenwacht op af komen. "Geef het een paar minuten, ze weten er al een tijdje van, dus het zal echt niet lang duren", zei de berger.
Ik trok alvast zelf de kap open en viste binnen 10 seconden een halve koppelingshevel uit de versnellingsbak... ok, diagnose is wat mij betreft klaar, maarja, de ANWB wegenwacht is al onderweg dus prima, die zal me wel naar Gouda terugbrengen op een bergingswagen. Ach... ik had niet echt haast, muziekje aan, beetje meebleren op diverse foute en fantastische muziek en 40 minuten later dacht ik: tijd voor wat eten, het is intussen al na 19:30 uur, en terwijl ik juist terugkom van boodschappen doen bij het tankstation komt de wegenwacht eraan.
Direct liet ik de gebroken hevel zien en hij keerde direct weer terug naar zijn auto. Mijn gedachten waren direct: scheisse... blijkbaar is deze wegenwachtauto niet voorzien van zo'n sleepsysteem, dat wordt nog meer wachten tot er een echte bergingsauto komt.
Weer een goede 3 kwartier later kwam de volgende hulpwagen. Een (opnieuw) aardige kerel die echt zijn best deed om de auto en vooral de lage voorbumper niet te beschadigen terwijl hij de lier bevestigde aan een draagarm. Zonder een krasje kreeg ie de VR2 op de wagen. Een kort ritje later stonden we voor m'n huis. Mijn buurman had ik al geinformeerd van de defecte hevel, dus die stond al direct buiten. Met drie man duwend kregen we de auto netaan op de iets oplopende oprit, hoewel het neusje een stukje van de stoep bezet houdt
Custom made hevels
Het plan dat ik nu heb (en aan het uitvoeren ben) is een hevel op maat laten namaken, maar dan niet van gietijzer, maar van een gehard type staal waar wel nog enige flex inzit. Een maat van me die in de metaalbewerking zit gaat een paar pogingen wagen. Het plan is om een aantal 'droogtesten' te doen met de nieuwe hevels en de originele hevels onder een pers om te zien hoe sterk en vooral ook: hoe weinig vervorming optreed bij de nieuwe hevels. Het is natuurlijk leuk als een hevel niet meer breekt, maar als het na 100.000x bewegen buigt als een theelepeltje, dan heb je er net zo goed geen moer aan. Het doel is dus om zowel breekpuntbelasting te testen (simpel natuurlijk) alsook een herhalings-belasting-test te gaan doen. Daar moet ik nog iets op verzinnen, want ik heb niet zo'n zin om handmatig 100.000 keer handmatig zo'n belastingstestje te doen
Het was bij Woerden dat ik in een file terechtkwam. Tien minuten voortkruipen en terwijl ik heel zachtjes in de 1e versnelling voortrolde zag ik een stukje voor me alweer een rij rode lampjes oplichten waar de wallen bij verbleken. Ik trapte mijn koppeling in en voelde direct geen enkele weerstand meer... in een fractie van een seconde realiseerde ik me dat er 2 dingen mis konden zijn: de hydrauliek had het begeven of de koppelingshevel was opnieuw doormidden gebroken. Hoe dan ook, links naast mij was een reeks auto's en pas daarnaast was er een vluchtstrook... Ik rolde nog altijd en direct maakte ik werk om met alarmlichten, de claxon en wat blijkbaar duidelijke arm/handgebaren duidelijk te maken aan de personenauto links van me dat ik echt heel graag in wilde voegen richting vluchtstrook. De beste man hield direct in, een precies groot genoeg gaatje ontstond tussen hem en de vrachtwagen voor hem en verdomd... ik stond keurig op de vluchtstrook aan de kant van de A12. Pfjew.
Het was prutsweer, ik stond half naast de vluchtstrook, zowat tegen de vangrail aan en ik ben toch vrij lang in de auto blijven zitten, ondanks dat het natuurlijk een zeker gevaar is. De alarmlichten van de rijkswaterstaat auto die honderd meter voor me parkeerde maakte de situatie wat veiliger, en nog een kwartiertje later kwam een ANWB takelwagen de boel 'opruimen' en dropte me bij het eerste de beste tankstation in Woerden. Daar zou een ANWB wegenwacht op af komen. "Geef het een paar minuten, ze weten er al een tijdje van, dus het zal echt niet lang duren", zei de berger.
Ik trok alvast zelf de kap open en viste binnen 10 seconden een halve koppelingshevel uit de versnellingsbak... ok, diagnose is wat mij betreft klaar, maarja, de ANWB wegenwacht is al onderweg dus prima, die zal me wel naar Gouda terugbrengen op een bergingswagen. Ach... ik had niet echt haast, muziekje aan, beetje meebleren op diverse foute en fantastische muziek en 40 minuten later dacht ik: tijd voor wat eten, het is intussen al na 19:30 uur, en terwijl ik juist terugkom van boodschappen doen bij het tankstation komt de wegenwacht eraan.
Direct liet ik de gebroken hevel zien en hij keerde direct weer terug naar zijn auto. Mijn gedachten waren direct: scheisse... blijkbaar is deze wegenwachtauto niet voorzien van zo'n sleepsysteem, dat wordt nog meer wachten tot er een echte bergingsauto komt.
Weer een goede 3 kwartier later kwam de volgende hulpwagen. Een (opnieuw) aardige kerel die echt zijn best deed om de auto en vooral de lage voorbumper niet te beschadigen terwijl hij de lier bevestigde aan een draagarm. Zonder een krasje kreeg ie de VR2 op de wagen. Een kort ritje later stonden we voor m'n huis. Mijn buurman had ik al geinformeerd van de defecte hevel, dus die stond al direct buiten. Met drie man duwend kregen we de auto netaan op de iets oplopende oprit, hoewel het neusje een stukje van de stoep bezet houdt
Custom made hevels
Het plan dat ik nu heb (en aan het uitvoeren ben) is een hevel op maat laten namaken, maar dan niet van gietijzer, maar van een gehard type staal waar wel nog enige flex inzit. Een maat van me die in de metaalbewerking zit gaat een paar pogingen wagen. Het plan is om een aantal 'droogtesten' te doen met de nieuwe hevels en de originele hevels onder een pers om te zien hoe sterk en vooral ook: hoe weinig vervorming optreed bij de nieuwe hevels. Het is natuurlijk leuk als een hevel niet meer breekt, maar als het na 100.000x bewegen buigt als een theelepeltje, dan heb je er net zo goed geen moer aan. Het doel is dus om zowel breekpuntbelasting te testen (simpel natuurlijk) alsook een herhalings-belasting-test te gaan doen. Daar moet ik nog iets op verzinnen, want ik heb niet zo'n zin om handmatig 100.000 keer handmatig zo'n belastingstestje te doen
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - koppelingshevel nr2
Ai, feestje gemist .
Naarmate onze auto's ouder worden zullen de probleempjes wel vaker voorkomen, en meer bijzonder worden.
Had het deze keer misschien te maken met een zwaarder type koppeling waarop de hevel niet berekend is?
En mocht het lukken met de nieuwe hevel, misschien ook iets voor de ander N/A G's.
Naarmate onze auto's ouder worden zullen de probleempjes wel vaker voorkomen, en meer bijzonder worden.
Had het deze keer misschien te maken met een zwaarder type koppeling waarop de hevel niet berekend is?
En mocht het lukken met de nieuwe hevel, misschien ook iets voor de ander N/A G's.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: VR2/50 shades - koppelingshevel nr2
Klopt Menno. De zwaardere drukgroep geeft extra druk op de hevel en blijkbaar is het een jaar of 7 goedgegaan, ondanks een paar hevel-verversingen gedurende die periode, maar nu lijkt het toch echt een structureel probleem. Ik moet zeggen dat ik een ouder type (org. Mitsu) hevel met een nog kakelverse (ook org. Mitsu) heb vergeleken en daar zitten diverse verschillen in! Ik denk dus dat de fabricage ten nadele is gewijzigd, wat ook niet helpt. Naast mijzelf, heeft ook Mark Duffy al zeker 2 hevels gebroken toen hij zijn VR2 had en zelf een enkeling met een 'gewone' V6 heeft een hevel weten te breken.
Kortom: tijd voor iets beters & sterkers. En ik laat na de prototype zeer waarschijnlijk een kleine oplage maken, dus mochten er tzt meer gegadigden zijn, dan hoor ik wel.
Kortom: tijd voor iets beters & sterkers. En ik laat na de prototype zeer waarschijnlijk een kleine oplage maken, dus mochten er tzt meer gegadigden zijn, dan hoor ik wel.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - koppelingshevel nr2
Top man
Voor mij dr ook wel 1 komen
Voor mij dr ook wel 1 komen
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: VR2/50 shades - koppelingshevel nr2
Das minder Mark, hoop dat het met het eigen design beter komt
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
- SisterOfMercy
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
- Provincie: Zuid-Holland
Re: VR2/50 shades - koppelingshevel nr2
Het ziet er naar uit dat het onderdeel wel heel was gebleven zodra dat gaatje er niet in gemaakt was voor dat pinnetje. Kennelijk zijn scheuren ontstaan vanuit dat gat. Lekker handig dus.marksanne schreef:Ik denk dus dat de fabricage ten nadele is gewijzigd, wat ook niet helpt.
Nou is sommig gietijzer ook niet van al te beste kwaliteit, maar hmm, van een blok aluminium maken zal't misschien net niet worden.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Re: VR2/50 shades - koppelingshevel nr2
nou, lekker dan, want de nieuwe versnellingsbak zat er ook pas net in!
Gelukkig heb je niks geraakt en heb je het veilig thuis kunnen laten bezorgen.
Gelukkig heb je niks geraakt en heb je het veilig thuis kunnen laten bezorgen.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: VR2/50 shades - td04 turbowerk
Die custom koppelingshevel laten maken van speciaal gehard maar niet broos metaal moest 450 euro per stuk gaan kosten, afgaande op 10 stuks minimale afname. Hmmm... dat is me 3500 euro teveel aan investering Als het nou 100 euro per hevel of 150 euro was geweest, ach dan had ik er wel 10 laten maken. Dit is echter (veel) te gek.
Dus... ik ga een oud type vork die ik nog had liggen gebruiken, samen met de ClutchMasters koppelingsset. Ervanuitgaande dat die koppelingsset net iets minder belachelijk zwaar is (tov de ACT) en dat het oude type hevel (je ziet duidelijk giet/vormverschillen tussen de hagelnieuwe die ik nu al 2x heb vervangen en een verse nieuwe lag ook klaar, maar iets in me zegt dat ze wat veranderd hebben in die productie en dat is in mijn geval echt een probleem.
Tegelijkertijd ga ik van meerlaags metaal zelf alsnog een poging doen om een steviger, dikker en sterkere hevel te fabriceren. Zal wel een dagje prutsen zijn, maar ach...
Vanavond zou ik met een maat eindelijk 'ns beginnen aan het custom uitlaatspruitstuk met de TD04 turbo. Hij was 't vergeten en hij zit in de metaal dus hij heeft alle bochtjes en metaalwerk. Hmmm... niet getreurd, ik heb een avond alle originele maten van de de voorpijp-flens, de turbo-inlaat-mond en het intercooler-buis aansluitpunt met een paar malletjes als vaste punten ingesteld. Dat maakt exacte plaatsbepaling en afmetingen een gigantisch stuk makkelijker, aangezien het mijn doel is om de boel (waar mogelijk) plug en play met de originele aansluitpunten te maken.
Dus... ik ga een oud type vork die ik nog had liggen gebruiken, samen met de ClutchMasters koppelingsset. Ervanuitgaande dat die koppelingsset net iets minder belachelijk zwaar is (tov de ACT) en dat het oude type hevel (je ziet duidelijk giet/vormverschillen tussen de hagelnieuwe die ik nu al 2x heb vervangen en een verse nieuwe lag ook klaar, maar iets in me zegt dat ze wat veranderd hebben in die productie en dat is in mijn geval echt een probleem.
Tegelijkertijd ga ik van meerlaags metaal zelf alsnog een poging doen om een steviger, dikker en sterkere hevel te fabriceren. Zal wel een dagje prutsen zijn, maar ach...
Vanavond zou ik met een maat eindelijk 'ns beginnen aan het custom uitlaatspruitstuk met de TD04 turbo. Hij was 't vergeten en hij zit in de metaal dus hij heeft alle bochtjes en metaalwerk. Hmmm... niet getreurd, ik heb een avond alle originele maten van de de voorpijp-flens, de turbo-inlaat-mond en het intercooler-buis aansluitpunt met een paar malletjes als vaste punten ingesteld. Dat maakt exacte plaatsbepaling en afmetingen een gigantisch stuk makkelijker, aangezien het mijn doel is om de boel (waar mogelijk) plug en play met de originele aansluitpunten te maken.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - td04 turbowerk
hm, ik zie dat je wat plaatjes met gaten aan elkaar hebt gelast.
Maar hoe ga je dat dan gebruiken ? Is het de bedoeling dat je die malletjes dan namaakt in "echt" metaal?
Of worden die malletjes juist gebruikt als "plaatshouder" voor het passend maken van het spruitstuk.
Maar hoe ga je dat dan gebruiken ? Is het de bedoeling dat je die malletjes dan namaakt in "echt" metaal?
Of worden die malletjes juist gebruikt als "plaatshouder" voor het passend maken van het spruitstuk.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: VR2/50 shades - td04 turbowerk
Ondertussen al wat verder gekomen met het spruitstuk?
Re: VR2/50 shades - td04 turbowerk
Van de week eindelijk weer wat gedaan aan het TD04 projectje.
Het begin van een uitlaatspruitstuk is er na een avondje lassen, meten, zagen, slijpen, lassen, kijken, losslijpen, meten, passen, lassen enz enz
Is het een plaatje? Oh jee nee, maar met wat liefde kan het er vast wel knap uit komen te zien.
Heeft 't perfecte gelijke lengte pijpjes? Absoluut niet. Ja ik snap de relevantie, maar nee ik maak me er totaal geen zorgen om. Die verschillen tussen een ''hack-job" en een perfecte lengte versie zullen vast meetbaar zijn, maar het zijn die laatste x procent verschil. Ik zoek niet naar die laatste paar procent, ik wil eerst bewijs dat dit passend en werkend te krijgen is. En als dat al lukt pak ik al zoveel vermorgenswinst dat ik me niet zo bekommer om nog een aantal procentjes meer. Denk ik.
Het begin van een uitlaatspruitstuk is er na een avondje lassen, meten, zagen, slijpen, lassen, kijken, losslijpen, meten, passen, lassen enz enz
Is het een plaatje? Oh jee nee, maar met wat liefde kan het er vast wel knap uit komen te zien.
Heeft 't perfecte gelijke lengte pijpjes? Absoluut niet. Ja ik snap de relevantie, maar nee ik maak me er totaal geen zorgen om. Die verschillen tussen een ''hack-job" en een perfecte lengte versie zullen vast meetbaar zijn, maar het zijn die laatste x procent verschil. Ik zoek niet naar die laatste paar procent, ik wil eerst bewijs dat dit passend en werkend te krijgen is. En als dat al lukt pak ik al zoveel vermorgenswinst dat ik me niet zo bekommer om nog een aantal procentjes meer. Denk ik.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - ClutchMasters koppelingsset
JOEHOE!!! Mijn geliefde autootje rijd weer! Gisterenavond na 4 maanden stilstand de kapotte hevel vervangen door een origineel oud type van Mitsubishi (een gebruikte zelfs). Die zijn breder, dikker en ik heb er meer vertrouwen in dan de voorgaande twee hagelnieuwe originele hevels.
Een vers drukgroeplager plus een ClutchMasters FX350 (via
[External Link Removed for Guests]) koppelingsset is nu actief ipv de loeizware ACT set. En die combi (oud type hevel + minder loeizware drukgroep) zou in mijn hoofd tot iets moois moeten kunnen leiden. En verdomd... dat doet het! Ik denk dat ik zelfs filerijden fors minder vervelend vind, want hoewel zeker iets zwaarder dan een originele Mitsubishi koppeling/drukgroep is deze combi echt prima te doen. En het is er een koppelingsplaat met een heel setje van die pucks (dus geen massieve frictieplaat maar ook geen 4 of 5 individuele pucks die letterlijk een AAN of UIT effect geven) en het rijd heel erg prima zo op het eerste ritje van 10 km.
Natuurlijk zal alleen de tijd uitwijzen hoe geweldig dit allemaal echt is, maar tot dusver ben ik erg in mijn nopjes. Zo-ie-zo om weer 'ns in die fijne bak te rijden!
In de tussentijd heeft het Swiftje een lagerprobleempje in de versnellingsbak, dus ik mag binnenkort opnieuw 'aan de bak'... pfff... het lijkt wel alsof ik gedoemd ben om altijd met versnellingsbakken bezig te zijn
Een vers drukgroeplager plus een ClutchMasters FX350 (via
[External Link Removed for Guests]) koppelingsset is nu actief ipv de loeizware ACT set. En die combi (oud type hevel + minder loeizware drukgroep) zou in mijn hoofd tot iets moois moeten kunnen leiden. En verdomd... dat doet het! Ik denk dat ik zelfs filerijden fors minder vervelend vind, want hoewel zeker iets zwaarder dan een originele Mitsubishi koppeling/drukgroep is deze combi echt prima te doen. En het is er een koppelingsplaat met een heel setje van die pucks (dus geen massieve frictieplaat maar ook geen 4 of 5 individuele pucks die letterlijk een AAN of UIT effect geven) en het rijd heel erg prima zo op het eerste ritje van 10 km.
Natuurlijk zal alleen de tijd uitwijzen hoe geweldig dit allemaal echt is, maar tot dusver ben ik erg in mijn nopjes. Zo-ie-zo om weer 'ns in die fijne bak te rijden!
In de tussentijd heeft het Swiftje een lagerprobleempje in de versnellingsbak, dus ik mag binnenkort opnieuw 'aan de bak'... pfff... het lijkt wel alsof ik gedoemd ben om altijd met versnellingsbakken bezig te zijn
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - ClutchMasters koppelingsset
wheeeee ! lekker bezig!
kun je weer 100 rijden ....... in z'n 2
kun je weer 100 rijden ....... in z'n 2
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
- Provincie: Limburg
Re: VR2/50 shades - ClutchMasters koppelingsset
Goed bezig!!!
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Re: VR2/50 shades - ClutchMasters koppelingsset
Yes!
Toch hoop ik dat je niet teveel file hoeft te rijden .
Toch hoop ik dat je niet teveel file hoeft te rijden .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: VR2/50 shades - ClutchMasters koppelingsset
Thanks Menno! Ik werk 99,9% van de tijd vanuit huis dus ik maak de spits gelukkig zelden mee!
Maar mocht het onverhoopt een keer gebeuren dan is het fijn dat de kramp niet al te snel meer komt in het linkerbeen & voetje
Maar mocht het onverhoopt een keer gebeuren dan is het fijn dat de kramp niet al te snel meer komt in het linkerbeen & voetje
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - ClutchMasters koppelingsset
Beter man
Weer lekker knallen
Weer lekker knallen
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: VR2/50 shades - ClutchMasters koppelingsset
Vandaag even verloren geraakt in het centrum van Dordrecht waar ik moest keren in een opgebroken straatje en ineens een aardige kans op een kiekje.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - ClutchMasters koppelingsset
Mooi plaatje! Goed te lezen over je nieuwe koppelingset en dat 50 shades weer Beemer & Co kan afdrogen. Hoe ben je uiteindelijk op deze Clutchmaster uitgekomen? Getipt geworden? Tegen recensies aangelopen? In ieder geval mooi dat je niet meer met de nodige vrees voor (ook eigen ) betrouwbaarheid alleen aan die ACT vastzit. Enjoy!
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: VR2/50 shades - APK ok, sensor vervangen
Ik zie dat ik verzuimd heb fatsoenlijk te reageren op je opmerkingen Vincent!
De ClutchMaster sets ben ik door Johan (J&J performance en Erik (echo whiskey) op getipt al een paar jaar terug. Ik heb toen ook meteen maar zo'n set gekocht, met het idee: dan grijp ik niet mis zodra de ACT ermee stopt. Dat laatste is dus niet gebeurd, wat top is, maar deze set bevalt uitstekend! Iets minder zwaar op het pedaal maar prima bijtkracht dus dit lijkt me een blijvertje.
Vandaag was het APK tijd (nou, eigenlijk nog een maand te gaan, maar ach, gedaan is maar gedaan). Ging allemaal zonder enig probleem, op de achteruitrijverlichting na. Huh?! Zou ik bij de koppelingswissel een paar weken terug dat stekkertje niet goed erop hebben geklikt? Helaas moet je om uberhaupt de sensor te zien toch een paar dingen even wegslopen dus eenmaal goed in beeld de multi meter erop. In geen enkele stand een signaalbrugje, dus... Sensor stuk!!? Huh?! Dit was een hagelnieuwe die op de nieuwe versnellingsbak gemonteerd zat. Dus nog niet eens een jaar in gebruik. Apart. Snel naar huis gereden in een leen-auto, reserve-sensor van een reservebak erafgehaald en die weer gemonteerd. Klaar! Lekker hoor, mag weer een jaartje de weg op.
Binnenkort de al maanden klaarliggende nieuwe radiator erin om te zien of het koelprobleem daarmee eindelijk eens onder controle te krijgen is. Alleen op warme dagen en lang filerijden loopt de temp meter omhoog, beide koelfans draaien maar blijkbaar kan ie niet genoeg koele lucht happen. Het probleem is er al sinds een jaar of 3, de eerste keer was na afloop van een autoevenement met GF op Zandvoort. De oplossing is overigens gewoon airco uit, kachel op hoogste en warmste stand aan en dan blijft ie vrij netjes rond het midden hangen. Maar lekker is het niet natuurlijk. Ik weet intussen wel hoe ik het op koudere dagen (zoals vandaag met 18 graden) kan reproduceren: 15 kilometer rijden en vooral in z'n twee blijven hangen. Zeker op een mooi lang stuk waar je 80 mag dan begint de meter voorzichtig omhoog te kruipen. Plan is om naast de radiatorwissel ook het blok onder hoge druk door te spuiten zodat alle oude koelvloeistof en eventuele troep eruit is.
De ClutchMaster sets ben ik door Johan (J&J performance en Erik (echo whiskey) op getipt al een paar jaar terug. Ik heb toen ook meteen maar zo'n set gekocht, met het idee: dan grijp ik niet mis zodra de ACT ermee stopt. Dat laatste is dus niet gebeurd, wat top is, maar deze set bevalt uitstekend! Iets minder zwaar op het pedaal maar prima bijtkracht dus dit lijkt me een blijvertje.
Vandaag was het APK tijd (nou, eigenlijk nog een maand te gaan, maar ach, gedaan is maar gedaan). Ging allemaal zonder enig probleem, op de achteruitrijverlichting na. Huh?! Zou ik bij de koppelingswissel een paar weken terug dat stekkertje niet goed erop hebben geklikt? Helaas moet je om uberhaupt de sensor te zien toch een paar dingen even wegslopen dus eenmaal goed in beeld de multi meter erop. In geen enkele stand een signaalbrugje, dus... Sensor stuk!!? Huh?! Dit was een hagelnieuwe die op de nieuwe versnellingsbak gemonteerd zat. Dus nog niet eens een jaar in gebruik. Apart. Snel naar huis gereden in een leen-auto, reserve-sensor van een reservebak erafgehaald en die weer gemonteerd. Klaar! Lekker hoor, mag weer een jaartje de weg op.
Binnenkort de al maanden klaarliggende nieuwe radiator erin om te zien of het koelprobleem daarmee eindelijk eens onder controle te krijgen is. Alleen op warme dagen en lang filerijden loopt de temp meter omhoog, beide koelfans draaien maar blijkbaar kan ie niet genoeg koele lucht happen. Het probleem is er al sinds een jaar of 3, de eerste keer was na afloop van een autoevenement met GF op Zandvoort. De oplossing is overigens gewoon airco uit, kachel op hoogste en warmste stand aan en dan blijft ie vrij netjes rond het midden hangen. Maar lekker is het niet natuurlijk. Ik weet intussen wel hoe ik het op koudere dagen (zoals vandaag met 18 graden) kan reproduceren: 15 kilometer rijden en vooral in z'n twee blijven hangen. Zeker op een mooi lang stuk waar je 80 mag dan begint de meter voorzichtig omhoog te kruipen. Plan is om naast de radiatorwissel ook het blok onder hoge druk door te spuiten zodat alle oude koelvloeistof en eventuele troep eruit is.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - APK ok, sensor vervangen
Hoppa, weer een jaar rondknallen met de TT
Re: VR2/50 shades - APK ok, sensor vervangen
oh, en de thermostaat gaat wel helemaal open?
Dan zal die radiateur wel vol met prut zitten, als ie het met 80km/u nog steeds benauwd krijgt klopt het niet.
Anyway, succes maar weer, jij blijft sleutelen
Dan zal die radiateur wel vol met prut zitten, als ie het met 80km/u nog steeds benauwd krijgt klopt het niet.
Anyway, succes maar weer, jij blijft sleutelen
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
- Provincie: Limburg
Re: VR2/50 shades - APK ok, sensor vervangen
Mark; Heb je al eens naar je waterpomp gekeken? Ik heb onlangs hetzelfde probleem gehad met mijn *yep, vloeken in de kerk; geen Galant, sterker nog niet eens een Mitsubishi* Omega. Bij echt warme dagen, filerijden, lage snelheden altijd de temperatuur oplopen. Nu heeft de Omega 2 enorme koelfans erop zitten voor de airco, dus als ik de Climate Control op zo koud mogelijk zette, en die fans gingen op de allerhoogste stand volop meedraaien; was het probleem wel binnen de perken te houden. Maar zelfs dan was het toch wel waarneembaar, en soms bij extreem warme dagen ook met stationair draaien in de volle zon of iets dergelijks.
Bleek uiteindelijk de waterpomp te zijn. Volgens mij nog nooit vervangen sinds 2003(zit niet op distributie), maar had dus plastic schoepen die best wel in staat van ontbinding waren. De koelwatercirculatie was dus genoeg om hem met normale buitentemperaturen stationair te koelen, en als het weer gewoon normaal buiten was ook met normaal rijden. Maar als het echt extreem warm was, en de auto het ook wat zwaarder had met de koeling, was die circulatie dus niet meer voldoende om het koelwater snel genoeg door die radiateur te krijgen voor koeling. Nieuwe waterpomp erin (met koperen schoepenwiel), en probleem opgelost alsof het nieuwe motor is. Temperatuur staat eenmaal dit bereikt is vast op 90 graden en komt op een enkele zeer hete dag nog eens op 92/93, maar dat is het hem dan ook wel.
Bleek uiteindelijk de waterpomp te zijn. Volgens mij nog nooit vervangen sinds 2003(zit niet op distributie), maar had dus plastic schoepen die best wel in staat van ontbinding waren. De koelwatercirculatie was dus genoeg om hem met normale buitentemperaturen stationair te koelen, en als het weer gewoon normaal buiten was ook met normaal rijden. Maar als het echt extreem warm was, en de auto het ook wat zwaarder had met de koeling, was die circulatie dus niet meer voldoende om het koelwater snel genoeg door die radiateur te krijgen voor koeling. Nieuwe waterpomp erin (met koperen schoepenwiel), en probleem opgelost alsof het nieuwe motor is. Temperatuur staat eenmaal dit bereikt is vast op 90 graden en komt op een enkele zeer hete dag nog eens op 92/93, maar dat is het hem dan ook wel.
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Re: VR2/50 shades - APK ok, sensor vervangen
Hey Dennis, ja ik heb de oude waterpomp vorig jaar met de distributie gewisseld. De oude zag er eerlijk gezegd nog als nieuw uit, geen speling, ijzeren schoepen, maar toch maar wel vervangen. Ik heb toevallig van het weekend de radiator eruitgehaald, thermostaat eruitgehaald en daarna het hele systeem doorgespoeld met de hogedrukspuit. Niet dat het echt met zoveel kracht er natuurlijk uitspuit uit de retour maar er zat van die rode koelvloeistof in en dat zint me eigenlijk niet. Klinkt me teveel als VW. Onzin, zit tussen mijn oren maar toch wil ik het eruit hebben en gewoon groen/geel zoals het 'hoort'. De thermostaat heb ik los getest en hij leek een beetje langzaam te openen, morgen verwacht ik de nieuwe binnen te hebben. Daarmee heb ik dan een verse thermostaat, plaats ik een hagelnieuwe radiator en verse koelvloeistof. Dan nog maar ns hetzelfde testje doen. Als dit niet helpt heb ik eigenlijk geen idee meer, de auto heeft in de snikhitte in de eerste 7 jaar dat ik m heb gehad nooit een mm bewogen op de temp-meter, dus wat er anders is dan voorheen... Ik zou het niet weten. Bedankt voor het meedenken in ieder geval!!!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - kleine klusjes
Een maandje terug ofzo heb ik dus een nieuwe radiator en nieuwe thermostaat geplaatst. Terwijl ik de radiator verving viel me op hoe ontzettend geoxideerd en vervallen de aircoradiator is... Er zat ook zoveel rommel op en tussen de lammellen dat ik dacht met een beetje perslucht de boel een beetje schoon te blazen. In plaats daarvan blies ik een paar rijen lamellen los / eruit. Het aluminium is totaal broos en ik vermoed nagenoeg 'op'. Misschien dat ook dit meespeelt, aangezien enerzijds de luchtstroom 'door' de aircoradiator niet geweldig is (en dus meer moeite heeft de gewone radiator te bereiken) en anderszijds moet het hele koelsysteem (inclusief de fans) veel meer moeite doen om uberhaupt de airco lekker koel te krijgen.
Ik denk dus dat ik binnenkort maar een verse aircoradiator ga bestellen (MR29879)en monteren, weer een twijfelpunt wegnemen en dan maar weer 'ns een nieuwe test doen.
Vandaag heb ik een lijstje kleine dingetjes aangepakt die ik al tijden wilde doen maar niet graag genoeg blijkbaar
- achterlichten LED strip weer aangesloten (had ik voor de APK losgeklikt -gewoon een nette stekkerverbinding-)
- voorzijde knipperlichten (bolletjes) voor de APK voor de zekerheid oranje bolletjes ingedaan, nu weer witte.
- het schot aan de bestuurderzijde van de middenconsole bij je rechtervoet weer gemonteerd (moest open om een extra draadje te trekken voor de max-boost-ECU-map)
- busje injectorreiniger in de tank gedaan (ik heb op youtube diverse tests van 'reinigers' die in de benzine kunnen worden gedaan gekeken en de enige waar een meetbaar verschil is te zien is bij injectorreiniger. en aangezien deze injector al aan paar ton gedraaid hebben...)
- de zware (extra) subwoofer die ik een jaartje terug ofzo ingebouwd heb in de reservewiel-ruimte toch maar weer eruitgehaald en vervangen door alleen een afdekplank zodat ik alle losse rotzooi makkelijk kwijt kan
- geconstateerd dat mijn achteruitrijcamera toch echt defect is
- geconstateerd dat mijn electrische antenne (die niet meer helemaal inschoof) geen originele is! (voor jan met de korte achternaam een nieuwe originele ribbelslang voor de antenne gekocht...)
Voorlopig geen spannende plannen verder, behalve dus dat aircoradiatortje vervangen en een beter (werkend) knopje vinden voor de max-turbo-MAP schakelaar.
Ik denk dus dat ik binnenkort maar een verse aircoradiator ga bestellen (MR29879)en monteren, weer een twijfelpunt wegnemen en dan maar weer 'ns een nieuwe test doen.
Vandaag heb ik een lijstje kleine dingetjes aangepakt die ik al tijden wilde doen maar niet graag genoeg blijkbaar
- achterlichten LED strip weer aangesloten (had ik voor de APK losgeklikt -gewoon een nette stekkerverbinding-)
- voorzijde knipperlichten (bolletjes) voor de APK voor de zekerheid oranje bolletjes ingedaan, nu weer witte.
- het schot aan de bestuurderzijde van de middenconsole bij je rechtervoet weer gemonteerd (moest open om een extra draadje te trekken voor de max-boost-ECU-map)
- busje injectorreiniger in de tank gedaan (ik heb op youtube diverse tests van 'reinigers' die in de benzine kunnen worden gedaan gekeken en de enige waar een meetbaar verschil is te zien is bij injectorreiniger. en aangezien deze injector al aan paar ton gedraaid hebben...)
- de zware (extra) subwoofer die ik een jaartje terug ofzo ingebouwd heb in de reservewiel-ruimte toch maar weer eruitgehaald en vervangen door alleen een afdekplank zodat ik alle losse rotzooi makkelijk kwijt kan
- geconstateerd dat mijn achteruitrijcamera toch echt defect is
- geconstateerd dat mijn electrische antenne (die niet meer helemaal inschoof) geen originele is! (voor jan met de korte achternaam een nieuwe originele ribbelslang voor de antenne gekocht...)
Voorlopig geen spannende plannen verder, behalve dus dat aircoradiatortje vervangen en een beter (werkend) knopje vinden voor de max-turbo-MAP schakelaar.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - kleine klusjes
Lekker bezig geweest mr Sanne
Mooi dat dit beestje zn gevraagde aandacht blijft krijgen!
Mooi dat dit beestje zn gevraagde aandacht blijft krijgen!
Re: VR2/50 shades - kleine klusjes
Nou, maar kun je niet gewoon alle rommel thuis laten en je subwoofer meenemen?
Die airco-radiateur is wel een mooie. Ik snap dat je niet zo veel zin hebt om die te gaan vervangen.
Als het onderhoud van het koudemiddel ook al even terug is, ... misschien combineren. Je doet 'm toch voorlopig niet weg
Die airco-radiateur is wel een mooie. Ik snap dat je niet zo veel zin hebt om die te gaan vervangen.
Als het onderhoud van het koudemiddel ook al even terug is, ... misschien combineren. Je doet 'm toch voorlopig niet weg
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: VR2/50 shades - aircocondensor
Het is dus toch zover gekomen... dat ik die oude airco condensor ( MR216132 / MR513005) eruitgefriemeld heb (weer de gewone radiator eruit, alles weer leeg... zucht) en om een beetje bij de twee bouten te komen waarmee de condensor op z'n plekje blijft moet je eigenlijk ook de grille en de koplampen loshalen (in ieder geval de koplampen een stukje naar voren halen).
Vanmiddag was ik al even snel langs mijn vaste airco&uitlijn-garage garage geweest om het koelmiddel eruit te laten pompen (netjes van me toch?!) en nu had ik dus de oude in mijn handen, terwijl ik de doos openmaakte met de nieuwe. Voordat ik alles aan stukken snijd en lostrek uit de verpakking vergelijk ik de oude en de nieuwe en... grrrrrrrrrrr. De maten kloppen, alleen de aansluitnek is anders!
Lekker... dus maar weer de gewone radiator teruggebouwd, weer bijgevuld en nu maar wachten op een condensor die wel klopt. Wat een gezeik, en ik had er al zo geen zin in om dit te doen!!!
Vanmiddag was ik al even snel langs mijn vaste airco&uitlijn-garage garage geweest om het koelmiddel eruit te laten pompen (netjes van me toch?!) en nu had ik dus de oude in mijn handen, terwijl ik de doos openmaakte met de nieuwe. Voordat ik alles aan stukken snijd en lostrek uit de verpakking vergelijk ik de oude en de nieuwe en... grrrrrrrrrrr. De maten kloppen, alleen de aansluitnek is anders!
Lekker... dus maar weer de gewone radiator teruggebouwd, weer bijgevuld en nu maar wachten op een condensor die wel klopt. Wat een gezeik, en ik had er al zo geen zin in om dit te doen!!!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - aircocondensor
Jammer, dubbel werk.
Hoe is dit te voorkomen, fotootje?
Hoe is dit te voorkomen, fotootje?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: VR2/50 shades - aircocondensor
Ik heb het fotootje naar de leverancier gestuurd, waarvan ik gisteren de vervanger kreeg. Opnieuw een schuine aansluitnek... Meteen aan de chauffeur weer mee teruggegeven.
Schiet lekker op zo.
Maar intussen weet ik wel dat de airco condensor, noch de koelradiator die ik eerder vervangen heb, noch het koelmiddel in het blok debet zijn geweest aan de rijzende temperatuurmeter... Van de week toen ik een langer ritje stapvoets door de stad reed, met veel stilstaan, begon 'ie ook weer op te lopen. Dat was dus zelfs zonder de airco condensor, dus maximale airflow. Ik begin toch de aansturing of de fans zelf te verdenken die wellicht (soms) niet netjes meewerken... Of natuurlijk alsnog een sensor, maar dat lijkt me erg stug aangezien ik die al vervangen heb. Ik zou wel een losse koelwater-temp sensor met uitleesklokje willen hebben om te bepalen of nu echt wat aan de hand is. Lastig.
Ik zie verder geen koelvloeistof verdwijnt dus koppakking lijkt me ook uitgesloten.
Wordt vervolgd.
Schiet lekker op zo.
Maar intussen weet ik wel dat de airco condensor, noch de koelradiator die ik eerder vervangen heb, noch het koelmiddel in het blok debet zijn geweest aan de rijzende temperatuurmeter... Van de week toen ik een langer ritje stapvoets door de stad reed, met veel stilstaan, begon 'ie ook weer op te lopen. Dat was dus zelfs zonder de airco condensor, dus maximale airflow. Ik begin toch de aansturing of de fans zelf te verdenken die wellicht (soms) niet netjes meewerken... Of natuurlijk alsnog een sensor, maar dat lijkt me erg stug aangezien ik die al vervangen heb. Ik zou wel een losse koelwater-temp sensor met uitleesklokje willen hebben om te bepalen of nu echt wat aan de hand is. Lastig.
Ik zie verder geen koelvloeistof verdwijnt dus koppakking lijkt me ook uitgesloten.
Wordt vervolgd.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - aircocondensor
De fans hebben 2 snelheden... Misschien werkt een van de twee niet ? Ik weet ook niet of de "tweede trap" afhankelijk is van de "eerste".
Re: VR2/50 shades - aircocondensor
Heeft de motor niet toevallig 2 sensoren, 1 voor de ECU en 1 voor het instrumentcluster ?marksanne schreef:Ik zou wel een losse koelwater-temp sensor met uitleesklokje willen hebben om te bepalen of nu echt wat aan de hand is. Lastig.
Dan kun je een voltmeter vastmaken aan die anderee (ECU) koelwatertemp-sensor. Dan zie je een meting van een fysiek andere plek.
Of de komende tijd onderweg een scanner gebruiken om de ECU koelwater-temp uit te lezen, wie weet wat dat oplevert.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: VR2/50 shades - aircocondensor
Ik heb net even gekeken in ASA en inderdaad... er zitten 2 sensoren in. Welke wat aanstuurt weet ik niet, maar ik weet wel dat ik er maar 1 vervangen heb! (de MD177572)
De andere is de MD091056 (zo'n heel simpel sensortje met maar 1-polig schuif-connectortje) en die zou ik ook 'ns moeten vervangen. Eerdaags pik ik er eentje op en dan opnieuw kijken wat er gebeurd!
Goeie tip Erik!
De andere is de MD091056 (zo'n heel simpel sensortje met maar 1-polig schuif-connectortje) en die zou ik ook 'ns moeten vervangen. Eerdaags pik ik er eentje op en dan opnieuw kijken wat er gebeurd!
Goeie tip Erik!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - aircocondensor
De temperatuursensor vervangen (kostte mooi 5 euro!), airco condensor (eindelijk de goede binnengekregen!) teruggeplaatst, temp/druk/turbodruk klokjes weer rechtgezet en... ik heb weer meer dan alleen Qmusic aan radiozenders!
De electrische antenne is nu definitief verleden tijd, ik heb opnieuw de achterruitverwarming als antenne gebruikt, net zoals ik dat had gedaan in het Monster. 3kV 1000pF condensator en gaaan!
Het punt dat de Galant nu dus eigenlijk meer en meer een nieuwe laklaag verdient met al die plekjes, kleine deukjes en nu dus een antennegat (tijdelijk professioneel afgedicht met zilver ducttape).
Maargoed, technisch gezien het meest spannende is natuurlijk of die temp-sensor enig verschil maakt. Zekerheid heb ik niet, maar:
- stukje 'enthousiast' rijden over de A12, daarna een paar KM langzaam rijden naar een verlaten parkeerterrein en daar een half uur lang in mijn eentje filerijden gespeeld. De toeren van de stationairloop lopen beetje bij beetje op tot na een half uur op 1400 toeren. De koelfans slaan netjes aan en maken overuren denk ik, maar ik merk er verder weinig van. De temperatuurmeter op het dashboard laat in ieder geval helemaal niets bijzonders zien. Roerloos in het midden.
Ik denk dat ik het tijdens de zomer in een file echt met zekerheid kan zeggen of er nog een koelingsprobleem is, vooralsnog lijkt alles keurig te werken!
De electrische antenne is nu definitief verleden tijd, ik heb opnieuw de achterruitverwarming als antenne gebruikt, net zoals ik dat had gedaan in het Monster. 3kV 1000pF condensator en gaaan!
Het punt dat de Galant nu dus eigenlijk meer en meer een nieuwe laklaag verdient met al die plekjes, kleine deukjes en nu dus een antennegat (tijdelijk professioneel afgedicht met zilver ducttape).
Maargoed, technisch gezien het meest spannende is natuurlijk of die temp-sensor enig verschil maakt. Zekerheid heb ik niet, maar:
- stukje 'enthousiast' rijden over de A12, daarna een paar KM langzaam rijden naar een verlaten parkeerterrein en daar een half uur lang in mijn eentje filerijden gespeeld. De toeren van de stationairloop lopen beetje bij beetje op tot na een half uur op 1400 toeren. De koelfans slaan netjes aan en maken overuren denk ik, maar ik merk er verder weinig van. De temperatuurmeter op het dashboard laat in ieder geval helemaal niets bijzonders zien. Roerloos in het midden.
Ik denk dat ik het tijdens de zomer in een file echt met zekerheid kan zeggen of er nog een koelingsprobleem is, vooralsnog lijkt alles keurig te werken!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---