VR2/50 shades - soon my love, soon!
Re: VR2/50 shades - juiste MAF!
Nieuw apktje is altijd fijn!
Re: VR2/50 shades - interieurfilter bah
Vandaag kwamen eindelijk met de post de interieurfilters die ik al een poos terug besteld had (aftermarket spul, Febi heet het merk, spotgoedkoop).
Anywho, natuurlijk even de compressorlucht er doorheen geblazen en man man man, een half bos! En dat in een jaar / minder dan 9000km!
Een blaadje zat blijkbaar ramvast in het ventilatorhuis en maakte een irritant ratelend geluid, maar na zeker een minuut of 10 en doorblazen vanaf de rechtkant van de unit (dat kan als je de climate control op stand interne lucht als aanvoer gebruiken zet) en ja hoor, weg dat blaadje en vooral weg met dat ratelende geluid!
Anywho, natuurlijk even de compressorlucht er doorheen geblazen en man man man, een half bos! En dat in een jaar / minder dan 9000km!
Een blaadje zat blijkbaar ramvast in het ventilatorhuis en maakte een irritant ratelend geluid, maar na zeker een minuut of 10 en doorblazen vanaf de rechtkant van de unit (dat kan als je de climate control op stand interne lucht als aanvoer gebruiken zet) en ja hoor, weg dat blaadje en vooral weg met dat ratelende geluid!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - interieurfilter bah
En ik dan?Zonder interieurfilter...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: VR2/50 shades - switchable / getunede ECU
Vandaag heb ik na een jaar of... twee?! heb ik eindelijk een ECU in de VR2 van het 7202 type. Niet alleen zijn deze ECU's relatief eenvoudig her-programmeerbaar, er is ook fatsoenlijke kennis van en beter nog: die kennis was vandaag in Nederland en in Helmond trof ik Jason waar we een middag bezig zijn geweest om de ECU te voorzien van 2 mappen:
1. zo goed als standaard, maar geoptimaliseerd voor de condities die uit de logs te lezen waren, en het verschil is merkbaar: alles voelt net wat soepeler, lekker!
2. 'sport' modus: opgekrikte boostniveau's tot juist bij het punt dat in de hoogste toerengebieden af en toe een knock voorkomt zonder dat het dramatisch is. en dat voelt inderdaad behoorlijk sportief!
Ik moet nog even een nette schakelaar ervoor inbouwen, maar dit is wel echt gaaf! Duidelijk meer koppel en hogere curves in de logs. Vraag niet hoeveel PK extra er nu is, want dat zou ik alleen op een dyno echt kunnen meten, maar het voelt lekker!
Ben ik er nu? Absoluut niet... de wideband moet ik nu echt gaan installeren vooral om in de 'sport'-stand wat beter in de gaten te kunnen houden (loggen) wat er gebeurd.
Daarnaast de Walbro benzinepomp erin. Ik heb heel bewust die pomp niet ingebouwd, omdat ik eerst wilde weten wat er met de basis gebeurd en als dat goed is pas wisselen zodat duidelijk is waar de tekortkomingen zijn. Nou... het is vrij duidelijk: de benzinepomp kan in de sport-modus in de allerhoogste toeren eigenlijk niet meer genoeg leveren, dus dat hebben we voor nu netjes in de ECU opgenomen en afgekapt. Oftewel: nu blijft het heel, maar is het maximale er nog niet uitgehaald
Daarnaast andere boost solenoids. Perrin schijnt het merk te zijn dat je moet hebben (de EVO boys gebruiken ze ook). Die solenoids reageren veeeeel sneller en daarmee krijg je meer controle op de boost.
Tenslotte de decat-pijp. Stom... ik had de kat weer netjes onder de auto zitten voor de APK en had 'm niet meer gewisseld. Makkelijk zat, maar ik moet 't wel effe doen natuurlijk
Al met al: heel blij met deze basis tunes en superleuk vooruitzicht om de laatste puntjes op de i te zetten zodat eea straks ook goed voorbereid is voor de 2x TD04 turbo situatie
1. zo goed als standaard, maar geoptimaliseerd voor de condities die uit de logs te lezen waren, en het verschil is merkbaar: alles voelt net wat soepeler, lekker!
2. 'sport' modus: opgekrikte boostniveau's tot juist bij het punt dat in de hoogste toerengebieden af en toe een knock voorkomt zonder dat het dramatisch is. en dat voelt inderdaad behoorlijk sportief!
Ik moet nog even een nette schakelaar ervoor inbouwen, maar dit is wel echt gaaf! Duidelijk meer koppel en hogere curves in de logs. Vraag niet hoeveel PK extra er nu is, want dat zou ik alleen op een dyno echt kunnen meten, maar het voelt lekker!
Ben ik er nu? Absoluut niet... de wideband moet ik nu echt gaan installeren vooral om in de 'sport'-stand wat beter in de gaten te kunnen houden (loggen) wat er gebeurd.
Daarnaast de Walbro benzinepomp erin. Ik heb heel bewust die pomp niet ingebouwd, omdat ik eerst wilde weten wat er met de basis gebeurd en als dat goed is pas wisselen zodat duidelijk is waar de tekortkomingen zijn. Nou... het is vrij duidelijk: de benzinepomp kan in de sport-modus in de allerhoogste toeren eigenlijk niet meer genoeg leveren, dus dat hebben we voor nu netjes in de ECU opgenomen en afgekapt. Oftewel: nu blijft het heel, maar is het maximale er nog niet uitgehaald
Daarnaast andere boost solenoids. Perrin schijnt het merk te zijn dat je moet hebben (de EVO boys gebruiken ze ook). Die solenoids reageren veeeeel sneller en daarmee krijg je meer controle op de boost.
Tenslotte de decat-pijp. Stom... ik had de kat weer netjes onder de auto zitten voor de APK en had 'm niet meer gewisseld. Makkelijk zat, maar ik moet 't wel effe doen natuurlijk
Al met al: heel blij met deze basis tunes en superleuk vooruitzicht om de laatste puntjes op de i te zetten zodat eea straks ook goed voorbereid is voor de 2x TD04 turbo situatie
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - switchable / getunede ECU
Ik houd het allemaal in de gaten..
Goed bezig!
Goed bezig!
Re: VR2/50 shades - switchable / getunede ECU
Das mooi nieuws Mark
Zat de standaard v6 benzinepomp er nog in? Zo ja, dan pompt hij best veel rond als hij alleen in de allerhoogste rpm net wat tekort komt.
Ook genoeg geleerd om zelf verder te mappen of is nog wat meer leren noodzakelijk?
Zat de standaard v6 benzinepomp er nog in? Zo ja, dan pompt hij best veel rond als hij alleen in de allerhoogste rpm net wat tekort komt.
Ook genoeg geleerd om zelf verder te mappen of is nog wat meer leren noodzakelijk?
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: VR2/50 shades - switchable / getunede ECU
Cool
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: VR2/50 shades - switchable / getunede ECU
(Bijna) ready for take-off .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: VR2/50 shades - switchable / getunede ECU
Nice!!!
Maar met de decat, solonoids en andere benzine pomp moet ie opnieuwd gemapped worden of niet?
Maar met de decat, solonoids en andere benzine pomp moet ie opnieuwd gemapped worden of niet?
Re: VR2/50 shades - switchable / getunede ECU
@TPA/Akim:
- Ja de standaard V6 benzinepomp zat er nog in. Voor een 16 jaar oud ding niet zo verkeerd nee.
- Absoluut niet genoeg geleerd om ook maar 1 instelling aan te kunnen passen Het is echt een heel samenspel van waardes en het luistert behoorlijk nauw. We zijn een paar uur aan het testrijden, logs lezen, timing aanpassen, benzine aanpassen, weer testen, enz enz. Het lijkt allemaal niet zo ingewikkeld maar voor je dit kunstje echt onder de knie hebt... ik ga proberen er wijs uit te worden en mocht het zover komen dat ik echt snap, dan ga ik die kennis natuurlijk delen!
@KNOEI 8G/Nico:
- Opnieuw mappen moet dan inderdaad ja. Met alleen al de brandstofpompwissel zullen waardes niet meer kloppen, dus voor ik dat doe wil ik ofwel snappen wat en hoe ik het zelf kan aanpassen of ik moet iemand achter de hand hebben die het voor me kan doen, anders heeft het totaal geen zin!
- Ja de standaard V6 benzinepomp zat er nog in. Voor een 16 jaar oud ding niet zo verkeerd nee.
- Absoluut niet genoeg geleerd om ook maar 1 instelling aan te kunnen passen Het is echt een heel samenspel van waardes en het luistert behoorlijk nauw. We zijn een paar uur aan het testrijden, logs lezen, timing aanpassen, benzine aanpassen, weer testen, enz enz. Het lijkt allemaal niet zo ingewikkeld maar voor je dit kunstje echt onder de knie hebt... ik ga proberen er wijs uit te worden en mocht het zover komen dat ik echt snap, dan ga ik die kennis natuurlijk delen!
@KNOEI 8G/Nico:
- Opnieuw mappen moet dan inderdaad ja. Met alleen al de brandstofpompwissel zullen waardes niet meer kloppen, dus voor ik dat doe wil ik ofwel snappen wat en hoe ik het zelf kan aanpassen of ik moet iemand achter de hand hebben die het voor me kan doen, anders heeft het totaal geen zin!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - switchable / getunede ECU
Is helaas niet zo eenvoudig, maar zou toch wel mooi zijn als je het enigszins zelf zou kunnen doen.
Was het maar zo eenvoudig dat je daarvoor een programma of app voor had
Was het maar zo eenvoudig dat je daarvoor een programma of app voor had
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: VR2/50 shades - verse bak
Na een jaar of 8 trouwe dienst was het een dikke maand terug (ik denk wel 6 weken inmiddels of zelfs langer) over met de versnellingsbak. Nou... over... het is een Jap dus hij laat je niet meteen in de steek natuurlijk, maar met duidelijk hoorbare tegenzin rolde de lagers in hun huisjes. En ik bedoel niet een beetje lagergeluid dat zelfs verstomt als je wat harder rijdt of de radio op 10 zet, nee... denk aan een wals die vrolijk een stukje over een klinkerweg rammelt. Okee, misschien is dat weer wat overdreven, maar het type geluid kwam overeen en de herrie in de auto was serieus fors. Ik durfde niet meer harder dan 80 te rijden want het leek wel of er daarna iets zou gaan ontploffen
Ik had een reservebak liggen, dus na een paar weken uitstel omdat ik de auto toch zelden nodig heb en daarnaast ik een Colt moest slopen en mijn garage moest verbouwen kwam dat er allemaal niet zo van. Die reservebak stond me niet aan, er stonden een stel datums ingeslagen en gegraveerd dus hij was al een paar keer opengeweest. Hmmm... Ik vond het maar niets. En aangezien ik natuurlijk een beetje veel meer van de bak vraag dan waar op berekend is zit ik niet zo te wachten op verrassingen. Ik heb besloten een nieuwe bak te kopen. HA-GEL-NIEUW! Man man man, dat ziet er lekker fris uit allemaal zeg! Ik moet zeggen: ik was erg benieuwd of er verschil merkbaar zou zijn met de vorige bak. Na twee halve avondjes sleutelen was de wisseltruc gedaan. Het had zelfs in 1 avond gekund, ik begin iets teveel ervaring te krijgen, en alles is lekker gangbaar natuurlijk omdat het allemaal nog vorig jaar (of het jaar daarvoor?) los is geweest. Maar vooral de ervaring scheelt veel.
Dus met 299285km op de teller een nieuwe bak en... dat rijdt voortreffelijk! Heel strak, heel netjes. Ook het Ross schakelvoetje natuurlijk overgezet op de nieuwe bak, wat ook helpt in het strakke schakelgevoel. Zo'n strak schakelgevoel heb ik bij een 8G Galant nog niet gevoeld! Natuurlijk heb ik de ACT drukgroep/koppelingsplaat even bekeken en (afkloppen) dat ziet er nog prima uit. Geen rare hitteplekken of drukgroepvingers die op punt van breken staan, althans, niets zichtbaars natuurlijk.
Volgende week krijgt ie een schadekeuring, want 2 maanden terug heeft ie een berg hagelstenen proberen terug te koppen, maar mooier wordt een auto er niet van... Eens kijken of de schade nog binnen de waardebepaling valt.
Verder heb ik uit de VS (!) een extra 'cruise' knopje binnengekregen vanuit een 7G, precies eenzelfde als ik al heb voor het schakelen van de rode terminator lampjes in de koplampen, echter deze gaat dienst doen als 'sportstand'-knop voor het omschakelen naar de max getunede stand van de ECU Het aardige van die knop is dat na uitschakelen van de auto, de ECU weer vanzelf terugwisselt naar de normale stand, zodat ik er niet over hoef na te denken in welke stand de ECU staat.
De komende decembermaand heb ik eindelijk weer wat vrije dagen dus dan ga ik wat meer knutselwerkjes doen, waaronder:
- de wideband sensor en meter aansluiten
- de Walbro benzinepomp installeren die al een paar jaar klaarligt
- de mitsu boost solenoid vervangen door de Perrin die ik maanden terug kocht
Met die upgrades moet ik eigenlijk opnieuw de ECU gaan mappen, in ieder geval de 'sportstand'. De potentie op meer en krachtiger paardjes is natuurlijk erg aanlokkelijk!
Ik had een reservebak liggen, dus na een paar weken uitstel omdat ik de auto toch zelden nodig heb en daarnaast ik een Colt moest slopen en mijn garage moest verbouwen kwam dat er allemaal niet zo van. Die reservebak stond me niet aan, er stonden een stel datums ingeslagen en gegraveerd dus hij was al een paar keer opengeweest. Hmmm... Ik vond het maar niets. En aangezien ik natuurlijk een beetje veel meer van de bak vraag dan waar op berekend is zit ik niet zo te wachten op verrassingen. Ik heb besloten een nieuwe bak te kopen. HA-GEL-NIEUW! Man man man, dat ziet er lekker fris uit allemaal zeg! Ik moet zeggen: ik was erg benieuwd of er verschil merkbaar zou zijn met de vorige bak. Na twee halve avondjes sleutelen was de wisseltruc gedaan. Het had zelfs in 1 avond gekund, ik begin iets teveel ervaring te krijgen, en alles is lekker gangbaar natuurlijk omdat het allemaal nog vorig jaar (of het jaar daarvoor?) los is geweest. Maar vooral de ervaring scheelt veel.
Dus met 299285km op de teller een nieuwe bak en... dat rijdt voortreffelijk! Heel strak, heel netjes. Ook het Ross schakelvoetje natuurlijk overgezet op de nieuwe bak, wat ook helpt in het strakke schakelgevoel. Zo'n strak schakelgevoel heb ik bij een 8G Galant nog niet gevoeld! Natuurlijk heb ik de ACT drukgroep/koppelingsplaat even bekeken en (afkloppen) dat ziet er nog prima uit. Geen rare hitteplekken of drukgroepvingers die op punt van breken staan, althans, niets zichtbaars natuurlijk.
Volgende week krijgt ie een schadekeuring, want 2 maanden terug heeft ie een berg hagelstenen proberen terug te koppen, maar mooier wordt een auto er niet van... Eens kijken of de schade nog binnen de waardebepaling valt.
Verder heb ik uit de VS (!) een extra 'cruise' knopje binnengekregen vanuit een 7G, precies eenzelfde als ik al heb voor het schakelen van de rode terminator lampjes in de koplampen, echter deze gaat dienst doen als 'sportstand'-knop voor het omschakelen naar de max getunede stand van de ECU Het aardige van die knop is dat na uitschakelen van de auto, de ECU weer vanzelf terugwisselt naar de normale stand, zodat ik er niet over hoef na te denken in welke stand de ECU staat.
De komende decembermaand heb ik eindelijk weer wat vrije dagen dus dan ga ik wat meer knutselwerkjes doen, waaronder:
- de wideband sensor en meter aansluiten
- de Walbro benzinepomp installeren die al een paar jaar klaarligt
- de mitsu boost solenoid vervangen door de Perrin die ik maanden terug kocht
Met die upgrades moet ik eigenlijk opnieuw de ECU gaan mappen, in ieder geval de 'sportstand'. De potentie op meer en krachtiger paardjes is natuurlijk erg aanlokkelijk!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - verse bak
Wow, dat moet je een kapitaal gekost hebben! Maar wel lekker natuurlijk.
Nou vraag ik me af: moet deze bak na 100dkm gereviseerd worden zoals ik al een paar keer bij de handgeschakelde bakken heb meegemaakt? Of zijn er intussen wat modificaties doorgevoerd zodat de risico's kleiner zijn geworden, zeker met de aandrijving van de VR4 motor. Time will tell of course.
Nou vraag ik me af: moet deze bak na 100dkm gereviseerd worden zoals ik al een paar keer bij de handgeschakelde bakken heb meegemaakt? Of zijn er intussen wat modificaties doorgevoerd zodat de risico's kleiner zijn geworden, zeker met de aandrijving van de VR4 motor. Time will tell of course.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: VR2/50 shades - verse bak
Goeie vraag Menno. Ik zal het je over een jaar of 10 kunnen vertellen
EDIT: ohja, apart om te zien dat op een losse sticker een 2006 jaartal stond... Blijkbaar is de bak zelf 9 jaar terug gefabriceerd
Ook merkte ik dat er een klein verschil zat tussen mijn originele bak en deze, want het pinnetje waar de achterste schakelkabel was 1mm korter en het eerder gebruikte originele ringetje dat eigenlijk nodig was als opvulling zodat het borgpin-gaatje mooi in lijn loopt is nu niet meer nodig. Sterker nog... het was een beetje een gevecht om het borgpinnetje door het gaatje te krijgen!
EDIT: ohja, apart om te zien dat op een losse sticker een 2006 jaartal stond... Blijkbaar is de bak zelf 9 jaar terug gefabriceerd
Ook merkte ik dat er een klein verschil zat tussen mijn originele bak en deze, want het pinnetje waar de achterste schakelkabel was 1mm korter en het eerder gebruikte originele ringetje dat eigenlijk nodig was als opvulling zodat het borgpin-gaatje mooi in lijn loopt is nu niet meer nodig. Sterker nog... het was een beetje een gevecht om het borgpinnetje door het gaatje te krijgen!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - verse bak
Kolere... jij draait zo langzamerhand ook nergens meer je hand voor om. Even een bakje wisselen... toch wat anders dan een bakje doen.
Maar lekker, zo'n frisse bak.
Maar lekker, zo'n frisse bak.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
- mitsu-galant
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 09 jul 2012, 13:12
- Provincie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Re: VR2/50 shades - verse bak
Top man!
Huidige Galantpark
Keilder green 7G V6 GTi V6 '96 #weekend
Bordeaux red 7G Galant 1.8 GLi #track
Keilder green 7G V6 GTi V6 '96 #weekend
Bordeaux red 7G Galant 1.8 GLi #track
Re: VR2/50 shades - verse bak
Hey, is het er dan toch van gekomen. Mooi man, nu de remschijven schoonmaken van het lange staan ?
Ja, die bak had je tijden terug ook al klaarliggen meen ik mij te herinneren.
Ja, die bak had je tijden terug ook al klaarliggen meen ik mij te herinneren.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: VR2/50 shades - verse bak
De schijven heb ik met wat remacties alweer glimmend hoor
De bak die ik had liggen is het dus niet geworden en daarvoor in de plaats heb ik deze nieuwe gekocht.
Vandaag hoop ik nog de boost solenoid van Perrin te plaatsen. Zou eigenlijk maar 10 minuten werk moeten zijn maar dat zie ik straks wel
De bak die ik had liggen is het dus niet geworden en daarvoor in de plaats heb ik deze nieuwe gekocht.
Vandaag hoop ik nog de boost solenoid van Perrin te plaatsen. Zou eigenlijk maar 10 minuten werk moeten zijn maar dat zie ik straks wel
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - verse bak
Oei !!! Das wel lekker z'n vers nieuw versnellingsbakkie.
Dat zal idd wel heeeeerlijk schakelen.
Dat zal idd wel heeeeerlijk schakelen.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: VR2/50 shades - verse bak
Alvast een paar plaatjes, uitleg komt later (plaatsen Perrin Boost solenoid (ipv fabrieks boost solenoid).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - verse bak
Lekker en goed bezig Mark!
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: VR2/50 shades - verse bak
Zo te lezen kan de VR2 er weer een paar ton op t klokkie bijzetten
Lekker bezig geweest Mark!
Lekker bezig geweest Mark!
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Eergisteren reed ik een beetje van hot naar her binnen Gouda voor wat onnozele kerstmeuk-inkopen toen ik af en toe een geluidje hoorde. Eenmaal thuisgekomen keek ik even snel onder de kap en ik zag iets dat ik vaker gezien heb: een van de 2 v-snaren was een tandje opgeschoven. Hmmmm... nu waren dit twee Gates riempjes en zoals ik altijd roep: hier en daar is aftermarket okee en soms zelfs aan te bevelen (stabilisatie-stangetjes bijvoorbeeld) maar riemen: altijd origineel!
Deze had ik ooit een keer gekocht omdat het even niet anders was, ik moest nieuwe riemen en die Gates dingen waren bij de lokale automaterialenzaak op voorraad. En spotgoedkoop. Ik had ook direct al de bestelling doorgegeven aan de Mitsu dealer hier om de hoek in Waddinxveen (Boonstoppel) maar die langste riem was niet direct leverbaar. Een x aantal dagen later was ie er, dus ik zou ze wel ophalen.
Enfin. Dat ophalen was er nog niet van gekomen en inmiddels 8 maanden lagen de snaartjes te wachten op me. Omdat de hefbrug in Waddinxveen een lange tijd stuk was had ik ook niet zo'n haast om langs te gaan daar, maar... die zou gemaakt moeten zijn intussen dus gisteren dacht ik: laat ik die riempjes maar 'ns halen, want zo'n Gates riempje die een tandje verschuift... hoe lang zou die het uithouden?! Een origineel riempje houdt het gerust maanden zo niet jaren uit, wist ik uit ervaring
Ik reed dus gisteren naar Waddinxveen en nog geen km vanaf huis gaat ineens mijn accu-lampje branden. Iets dat ik nog NOOIT gezien had in real life! Hmmm... zou de dynamo stuk zijn?! Tsja het kan, hoewel ie nog behoorlijk vers hoort te zijn als ik me niet vergis. Anyway: ik neem geen risico dat ik het wel heen en terug ga halen, dus rechtsomkeert gemaakt en thuis direct de garage ingereden, kap open... krijg nou wat:
Complete riempje weg! Echter... niet degene die ik verwacht had, want juist die andere was een tandje verschoven.
Goed kijken, je ziet de laatste flarden nog zitten: En dit is het riempje dat een tandje mist. Ook aardig om te zien is dat deze riempjes welliswaar het juiste aantal 'nokjes' hebben, maar de vorm is veel vierkanter dan de meer puntige nokjes van originele Mitsu snaren. Daarnaast zit er in de originele snaren ook een soort canvasversterking in het rubber dat het steviger en harder maakt, en dankzij de vorm grijpt het ook beter in de poelies. Hoe dan ook, ik moest toch in Waddinxveen zien te komen, dus ik had een riempje nodig... gelukkig heb ik het reserve VR4 blok op mijn werkbank staan en daar zaten twee originele riemen omheen. Snel eraf en er bij de VR2 weer op. Poging twee naar Waddinxveen ging probleemloos. Ik heb de verse riempjes achterin de auto liggen, just in case
Deze had ik ooit een keer gekocht omdat het even niet anders was, ik moest nieuwe riemen en die Gates dingen waren bij de lokale automaterialenzaak op voorraad. En spotgoedkoop. Ik had ook direct al de bestelling doorgegeven aan de Mitsu dealer hier om de hoek in Waddinxveen (Boonstoppel) maar die langste riem was niet direct leverbaar. Een x aantal dagen later was ie er, dus ik zou ze wel ophalen.
Enfin. Dat ophalen was er nog niet van gekomen en inmiddels 8 maanden lagen de snaartjes te wachten op me. Omdat de hefbrug in Waddinxveen een lange tijd stuk was had ik ook niet zo'n haast om langs te gaan daar, maar... die zou gemaakt moeten zijn intussen dus gisteren dacht ik: laat ik die riempjes maar 'ns halen, want zo'n Gates riempje die een tandje verschuift... hoe lang zou die het uithouden?! Een origineel riempje houdt het gerust maanden zo niet jaren uit, wist ik uit ervaring
Ik reed dus gisteren naar Waddinxveen en nog geen km vanaf huis gaat ineens mijn accu-lampje branden. Iets dat ik nog NOOIT gezien had in real life! Hmmm... zou de dynamo stuk zijn?! Tsja het kan, hoewel ie nog behoorlijk vers hoort te zijn als ik me niet vergis. Anyway: ik neem geen risico dat ik het wel heen en terug ga halen, dus rechtsomkeert gemaakt en thuis direct de garage ingereden, kap open... krijg nou wat:
Complete riempje weg! Echter... niet degene die ik verwacht had, want juist die andere was een tandje verschoven.
Goed kijken, je ziet de laatste flarden nog zitten: En dit is het riempje dat een tandje mist. Ook aardig om te zien is dat deze riempjes welliswaar het juiste aantal 'nokjes' hebben, maar de vorm is veel vierkanter dan de meer puntige nokjes van originele Mitsu snaren. Daarnaast zit er in de originele snaren ook een soort canvasversterking in het rubber dat het steviger en harder maakt, en dankzij de vorm grijpt het ook beter in de poelies. Hoe dan ook, ik moest toch in Waddinxveen zien te komen, dus ik had een riempje nodig... gelukkig heb ik het reserve VR4 blok op mijn werkbank staan en daar zaten twee originele riemen omheen. Snel eraf en er bij de VR2 weer op. Poging twee naar Waddinxveen ging probleemloos. Ik heb de verse riempjes achterin de auto liggen, just in case
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Goed afgelopen avontuurtje! Was idd maar de vraag of je heen en terug zonder dynamoaandrijving had gehaald.
Ik heb ook originele riemen in de achterbak, en wel die het laatste vervangen zijn. Er is geen spat slijtage aan te zien .
Ik heb ook originele riemen in de achterbak, en wel die het laatste vervangen zijn. Er is geen spat slijtage aan te zien .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Een geweldig verhaal om ff lekker "spannend" wakker te worden. En natuurlijk weer goed opgelost.
Toch kom je nog wel een eindje zonder stroomaanvulling. Ik heb een Colt uit '82 gehad. Stonden we in Ede en ging de dynamo kapot. We moesten nog naar huis rijden, naar Beuningen. Zo'n 40 kilometer grotendeels snelweg. Het was spannend want je ziet alles steeds flauwer branden en dat blokje gaat ook steeds iets minder lekker lopen. Maar toch, we hebben het gered.
Toch kom je nog wel een eindje zonder stroomaanvulling. Ik heb een Colt uit '82 gehad. Stonden we in Ede en ging de dynamo kapot. We moesten nog naar huis rijden, naar Beuningen. Zo'n 40 kilometer grotendeels snelweg. Het was spannend want je ziet alles steeds flauwer branden en dat blokje gaat ook steeds iets minder lekker lopen. Maar toch, we hebben het gered.
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Tja,maar dat was de goede oude tijd,met nog een carburateur als vullingmaker.Nu hebben we al een tijd elektrische inspuiting en nog meer elektrische dingen,en dan red je het niet meer zo lang,al zal de grootte van je accu een hoop uit maken.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Tja, "made in EU". Daar gaat het volgens mij al fout
Maar wel apart dat ze zo snel achter elkaar scheuren. Belt timing?
Maar wel apart dat ze zo snel achter elkaar scheuren. Belt timing?
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Ik ben er inmiddels ook achter dat je met de orginele riemen met net iets meer weg kan komen..
De spanning kan net te los staan.. er kan net een klein defect zitten in de uitlijning etc etc de aftermarket riemen vliegen echt bij het minste geringste in bonken (in de meeste gevallen door bij een hoog toerental van de poelie te lopen en 1 of meerdere ribben te slopen.. maarrrr als de spanning goed is zijn het prima riempjes... soms
De spanning kan net te los staan.. er kan net een klein defect zitten in de uitlijning etc etc de aftermarket riemen vliegen echt bij het minste geringste in bonken (in de meeste gevallen door bij een hoog toerental van de poelie te lopen en 1 of meerdere ribben te slopen.. maarrrr als de spanning goed is zijn het prima riempjes... soms
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Wij hebben 3 dagen rondgereden met een Defecte Dynamo, ok, Woon / Werkverkeer, maar toch...
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Heel apart, maar gelukkig goed afgelopen. Hmm... dubbele bodem: dat geldt dan niet voor de riem die er ook goed is afgelopen
In autoland heb je eigenlijk voor elk soortonderdeel een aantal fabrikanten. Zo rijden de Europese merken rond met bijvoorbeeld lampunits van Hella, de Japanse merken met die van Stanley.
Toen bij Greeny 1.0 een fuseepen afscheid nam van een draagarm, was dat een 'imitatie' draagarm. Maar ook die 'imitatie' kwam van een voor andere automerken gerenommeerde OEM-fabrikant vandaan, waarvan er wereldwijd slechts een stuk of vijf van blijken te bestaan (voor onderstel-onderdelen dan). Blijkbaar is het geleverde kwaliteitsniveau toereikend voor merk A, B en C maar tegelijk ontoereikend voor merk Mitsubishi & Co.
Ik vermoed dat het met snaren / riemen weinig anders zal zijn, waardoor de 'imitatie'snaar de belasting niet (lang) aankan en voortijdig rekt / opwarmt / slijt / whatever. Misschien zijn ze erachter gekomen dat hun riem, die oorspronkelijk bedoeld is voor in de Renault Twingo 1.0 (ik roep maar wat) net zo breed, en op 4mm na net zo lang is als die voor de Galant V6 en ze 'm daarom ook mooi als Galantriem verkopen? Een 1.0 vs 2.5... Wie zal 't zeggen? Maar ik zou 't me zo kunnen voorstellen met de gangbare praktijken van tegenwoordig...
In autoland heb je eigenlijk voor elk soortonderdeel een aantal fabrikanten. Zo rijden de Europese merken rond met bijvoorbeeld lampunits van Hella, de Japanse merken met die van Stanley.
Toen bij Greeny 1.0 een fuseepen afscheid nam van een draagarm, was dat een 'imitatie' draagarm. Maar ook die 'imitatie' kwam van een voor andere automerken gerenommeerde OEM-fabrikant vandaan, waarvan er wereldwijd slechts een stuk of vijf van blijken te bestaan (voor onderstel-onderdelen dan). Blijkbaar is het geleverde kwaliteitsniveau toereikend voor merk A, B en C maar tegelijk ontoereikend voor merk Mitsubishi & Co.
Ik vermoed dat het met snaren / riemen weinig anders zal zijn, waardoor de 'imitatie'snaar de belasting niet (lang) aankan en voortijdig rekt / opwarmt / slijt / whatever. Misschien zijn ze erachter gekomen dat hun riem, die oorspronkelijk bedoeld is voor in de Renault Twingo 1.0 (ik roep maar wat) net zo breed, en op 4mm na net zo lang is als die voor de Galant V6 en ze 'm daarom ook mooi als Galantriem verkopen? Een 1.0 vs 2.5... Wie zal 't zeggen? Maar ik zou 't me zo kunnen voorstellen met de gangbare praktijken van tegenwoordig...
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Wel kort woon werk verkeer dan.Zeg dat ik naar Amsterdam moet is dat zeker zo'n 40 heen en veertig terug.Dat hou je niet drie dagen vol.Maar zag je dan het laadlampje niet branden?Uray25 schreef:Wij hebben 3 dagen rondgereden met een Defecte Dynamo, ok, Woon / Werkverkeer, maar toch...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
18 heen, 18 terug...
Jawel, onder de 2000RPM, en dat doe je snel Continue met die V6... Maar ze kwam op dag 4 dan ook stil te staan.
Maar je moet wat als je naar je werk moet, andere 2 stonden bij de Garage voor APK, en met nummer 4 was ikzelf weg.
Zal hem binnenkort eens uitelkaar trekken, eens zien wat er Kaduuk is gegaan...
Jawel, onder de 2000RPM, en dat doe je snel Continue met die V6... Maar ze kwam op dag 4 dan ook stil te staan.
Maar je moet wat als je naar je werk moet, andere 2 stonden bij de Garage voor APK, en met nummer 4 was ikzelf weg.
Zal hem binnenkort eens uitelkaar trekken, eens zien wat er Kaduuk is gegaan...
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Amsterdam West is verder.Je moet niet alleen maar de afstand rekenen van bebouwd naar bebouwd,je moet ook in Amsterdam zelf mee rekenen..
Maar hoe is het mogelijk dat je vier auto's hebt en nog dit krijgt..
Maar hoe is het mogelijk dat je vier auto's hebt en nog dit krijgt..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Een Paar zijn Geschorst, Anderen mogen in December, Januari & Februari de weg niet op i.v.m. het "Kwarttarief" En zoals gezegd stonden er toevallig die week twee bij de Garage voor een APK.
Dus, zo moeilijk is dat niet. Ik ben geen Miljonair ofzo hoor, dat ik voor elke Auto maar effe de Volle Mep aan Wegenbelasting ga betalen.
We kunnen Murphy erbij halen ?!
Dus, zo moeilijk is dat niet. Ik ben geen Miljonair ofzo hoor, dat ik voor elke Auto maar effe de Volle Mep aan Wegenbelasting ga betalen.
We kunnen Murphy erbij halen ?!
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Nou liever niet,wordt het misschien nog erger!
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
- SisterOfMercy
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
- Provincie: Zuid-Holland
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Jij hebt toch wel méér dan vier auto's? Ik neem aan dat je schorsingsmeuk onder de verzamelaarsregeling valt. Ja, tenzij je er binnen drie maanden weer mee gaat rijden, etc.Uray25 schreef:Een Paar zijn Geschorst, Anderen mogen in December, Januari & Februari de weg niet op i.v.m. het "Kwarttarief" En zoals gezegd stonden er toevallig die week twee bij de Garage voor een APK.
Dus, zo moeilijk is dat niet. Ik ben geen Miljonair ofzo hoor, dat ik voor elke Auto maar effe de Volle Mep aan Wegenbelasting ga betalen.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
- SisterOfMercy
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
- Provincie: Zuid-Holland
Re: VR2/50 shades - typische 'timing' belt
Maar dat geldt dan toch alleen voor de Japanners die in Europa rijden? Ik kan me niet voorstellen dat een Japanse 6G met Stanley lampunits rondrijdt.Xenon schreef:In autoland heb je eigenlijk voor elk soortonderdeel een aantal fabrikanten. Zo rijden de Europese merken rond met bijvoorbeeld lampunits van Hella, de Japanse merken met die van Stanley.
Ik had in mijn 6G nog originele lampjes zitten, die zijn ook van Stanley. Of heeft dat geen fuck te maken met dat gereedschapsboertje en is het een Japans iets? Voor ander spul kom je vaak Denso tegen. Bijvoorbeeld de motor van de ventilator.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Re: VR2/50 shades - wat er echt misging in de versnellingsba
Het moest er natuurlijk toch van komen: die jankende, krakende versnellingsbak uit elkaar peuteren en zien wat er precies stuk was.
En dat bleek best een verrassing! Van het grote differentieel tandwiel alsook het tandwiel op de uitgaande as waren een heleboel tandjes afgebroken! Niet te zuinig zeg... niet gek dat het zo'n hels kabaal maakte die laatste paar kilometers dat ik er mee reed
Ik vermoed dat een van de tandjes het simpelweg niet meer hield tijdens een erg enthousiast moment mijnerzijds, is afgebroken en toen een verwoestende kettingreactie heeft veroorzaakt. Frappant is overigens dan geen van de andere tandwielen in de versnellingsbak geraakt zijn. Er zaten wel een berg tandjes bij het magneetje, dus ik vermoed dat die z'n werk goed heeft gedaan en de rest heeft beschermd!
Soit. Nu kijken of ik de juiste delen kan vinden zodat deze bak weer fris en fruitig verder kan.
En dat bleek best een verrassing! Van het grote differentieel tandwiel alsook het tandwiel op de uitgaande as waren een heleboel tandjes afgebroken! Niet te zuinig zeg... niet gek dat het zo'n hels kabaal maakte die laatste paar kilometers dat ik er mee reed
Ik vermoed dat een van de tandjes het simpelweg niet meer hield tijdens een erg enthousiast moment mijnerzijds, is afgebroken en toen een verwoestende kettingreactie heeft veroorzaakt. Frappant is overigens dan geen van de andere tandwielen in de versnellingsbak geraakt zijn. Er zaten wel een berg tandjes bij het magneetje, dus ik vermoed dat die z'n werk goed heeft gedaan en de rest heeft beschermd!
Soit. Nu kijken of ik de juiste delen kan vinden zodat deze bak weer fris en fruitig verder kan.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: VR2/50 shades - wat er echt misging in de versnellingsba
Wonderlijk dat je hiermee nog kon rijden.
Heeft het toch bijna 300dkm volgehouden, met een TT-motor!
Heeft het toch bijna 300dkm volgehouden, met een TT-motor!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
- SisterOfMercy
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
- Provincie: Zuid-Holland
Re: VR2/50 shades - wat er echt misging in de versnellingsba
Er is dus een dik wijf op gaan zitten!
Nou ja, ik had aan de aangepaste topictitel afgeleid dat die _nieuwe_ bak naar de tering was!
Nou ja, ik had aan de aangepaste topictitel afgeleid dat die _nieuwe_ bak naar de tering was!
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]