VR2/50 shades - soon my love, soon!

Plaats hier je turbo project. Van 6G tot 8G, VR4, VR2 en 4 cylinder turbo's
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

VR2/50 shades - soon my love, soon!

Bericht door marksanne »

orgineel gepost okt 13, 2007 09:35

Dit is de projectpagina van de 8G Galant (1999) 2.5L V6 Elegance van 'moi'. De auto is december 2006 overgenomen. De vorige eigenaar heeft de standaard 2.5L V6 motor gewisseld voor een 2.5L V6 Twin-Turbo motorblok afkomstig uit een Galant VR4. Naast de motorswap is er ook een custom RVS uitlaatsysteem gemaakt met functionele dubbele einddempers. Verder was er een set AST instelbare (in hardheid en hoogte) 'coilovers' (schokdempers/veren) geplaatst (in 2009 vervangen door een TEIN schroefset) en een mooi laag, vooraan onderin het motorruim gemonteerd K&N open luchtfilter. Tenslotte mogen ook de mooie 17" spaakvelgen van ATS vermeld worden.
vr2-on-the-road02small.jpg
Sinds de aanschaf is er onder andere aan gedaan/toegevoegd/veranderd:

- orginele VR4 strutbar (veerpootbrug) gemonteerd (MD-performance)
- divers spuit/herstelwerk (de Kamper schadeherstel Reeuwijk)
- verwijdering trekhaak (zelf gedaan)
- leer & interieur herstelbeurt (dr. Vinyl)
- vervanging remklauwen, remschijven, remslangen (MD-performance)
- toevoeging turbodruk, oliedruk & olietemperatuur meters in klok-unit (MD-performance)
- vervanging olie & oliefilter door speciale AMSoil olie & filter (zelf)
- vervanging voorste kick-bass speakers (Hertz HSK165) (zelf)
- toevoeging losse versterker tbv op maat gemaakte subwoofer (zx-audio.nl)
- toevoeging achteruit-rij camera (zelf gedaan)
- toevoeging 7" hoofdsteun display dual-zone
- RVS motorkap gasveren geplaatst (zelf)
- vervanging enkele interieurdelen (luchtrooster dashboard, pookknop) (zelf)
- aanschaf orgineel Galant bodemdeel (bescherming motorruim tegen vuil, water, enz plus verbetering luchtstroming)
- RVS Galant instaplijsten (zelf)
- Apexi Blow Off Valve (BOV)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Done:
- ACT custom koppelingsplaat & drukgroep zijn vervangen begin maart 2008
- setje achterdeurgrepen monteren op voordeuren (geen sleutelgat meer)
- montage bodemdeel (motorruim onderkant beschermkap)
- hydraulische lifters (ookwel tappets of kleppenstoters genoemd) alle 24 vervangen
- bougies vervangen (NGK Iridium-IX BKR6EIX)
- airco hervulling (2010) (V6 & VR4 hebben zelfde aircosysteem en gebruiken 670-710g R134 koelmiddel)

Verdere to-do's:
- Aluminium 4-punts remklauwen (van mitsubishi 3000GT) (liggen klaar)
- Ganador zijspiegels (liggen klaar)
- Custom voorschermen (work in progress 2012)
- Orginele wielkastverbreders (liggen klaar)
- schemerschakelaar tbv automatische in/uitschakeling van de instumentariumverlichting ipv de normale instelling die via de lichtschakelaar loopt (ik rij altijd met verlichting aan). Dit printje zou eea moeten kunnen oplossen: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Handige info voor mezelf:
- chassisnummer: JMBSNEA5AXZ000534
- orgineel op kenteken: 08-09-1999
- kenteken: 02-DJ-FZ
- Distributieriem: MD318814
- Rechter draagarm met fusee: MR296296
- Kort (plat) oliefilter: MD356000

Interieur:
- voorste kick-bass speakers (Hertz HSK165)
- losse versterker tbv op maat gemaakte subwoofer
- 7" hoofdsteun display
- RVS Galant instaplijsten
- RVS motorkap gasveren

Exterieur:
- ATS 17” LM
- TEIN HA schroefset
- 2,5” RVS stalen uitlaat met 2 dempers
- Laag model spoiler

Motorisch:
- orginele VR4 strutbar
- remslangen voor en achter goodridge
- turbodruk, oliedruk & olietemperatuur meters in klok-unit
- openluchtfilter K&N
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Apexi Blow Off Valve

Bericht door marksanne »

done ergens 1e jaar bezit:

Apexi Blow Off Valve (BOV) gemonteerd:
Afbeelding

origneel bericht: Wo jan 09, 2008 19:55

Okee... update. Gisteren de auto naar de garage gebracht. Ze zouden/zullen:
- stuurkolom & stuur centreren (stuur staat een beetje scheef en de linkerwiel stond de ..... (kom niet op het woord!!! aaarrgh) op maximaal, rechts minimaal. Dat wordt netjes gecentreerd weer en uitgelijnd natuurlijk
- downpipe monteren
- ACT koppeling & drukgroep monteren
- grote beurt (met AMSoil olie & AMSoil filter)

Stuurkolom & koppeling zijn gedaan, ze kwamen nog een paar dingetjes tegen die wat parts nodig hadden die ze niet meteen hadden liggen (morgen binnen) waaronder een keerring, een lager en een ashoes.

En toen de downpipe... die past dus (net) niet!!! Door de (veeeel) grotere buisdiameter van de nieuwe downpipe komt de korte bocht (die nu veel ruimer is) tegen het subframe aan. Daarnaast heeft de downpipe een 'echte' VR4 layout, terwijl bij mij de 'tunnel' onder de auto anders loopt waardoor eigenlijk ook nog 's een stuk van de uitlaat afgehaald moet worden en een ander stuk losgesneden moet worden en 'andersom' weer gelast moet worden. Maarja... Die bocht... die maak je niet zomaar anders. En ongeveer 3x5cm subframe weghalen is ook niet het beste plan. Ik heb dus besloten dat de oude downpipe maar gefixed moet worden (flex-deel is stuk), dus dat gaan ze nu doen.

Wel een lullig dun buisje hoor, die orginele. Die nieuwe heeft gewoon minimaal 2x zoveel airflow! Over een jaar (in m'n eigen mini-werkplaats) zal ik de downpipe alsnog gaan modificeren en monteren. Want erop gaat 'ie!

Verder heb ik de 'oude' (18 maanden) oude orginele V6 mitsu koppelingsplaat & drukgroep mee terug naar huis genomen. Het had niet heel veel langer gekund, want op bepaalde plekken zat er misschien nog een halve mm en dan was 'ie op de stalen nokjes gekomen!

Verder heb ik het AMSoil oliefilter (25000 miles guaranteed!) ook mee naar huis genomen en zo-even opengezaagd. Ik was benieuwd hoe zo'n filter nou eigenlijk precies in elkaar zat/zit. Smerig klusje. Geen drab, wel zeer donkerbruin gekleurde lammelen. Ook het overdruk ventieltje heb ik nu 's kunnen zien en voelen hoe dat werkt. Tsja, wat kun je er verder van zeggen... Hooguit nog dat er een breed maar zeer fijn randje aan de binnenkant zat met fijne deeltjes, op de plek waar het FilterMag magneet had gezeten. Blijkbaar doet dat dus ook iets.

Morgen vast wel weer updates. Vrijdag hopelijk weer mee naar huis.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Canards

Bericht door marksanne »

originele post: ergens 2010
Originele Mitsubishi canards / windvangers gemonteerd:
Afbeelding
Afbeelding

originele post: Do jan 10, 2008 09:34

Oh ja. Zo-even ook even een verse plens versnellingsbakolie (AMSoil) besteld. Stom, had ik eerder moeten doen.
Voor de Galant V6 handbak adviseren ze dit:

2.7 Litres required.
Amsoil MTG (Manual Transmission and Transaxle Gear Lube 75W-90) (kost per 950cl 17,75 euro).

The manual gearbox MUST have a oil that conforms to GL-4 only. The later GL-5 spec oils will impair your gearchange. This is because GL-5 is so good at reducing friction, it doesn't allow the syncromesh to get enough 'bite' when changing gear.

Do not order Amsoil AGR (Fully Synthetic SAE 75W-90 Gear Oil) as this is a GL-4 and GL-5 spec oil.

-------------------

Nog een updateje: Nog wat bijgesteld: remvloeistof: Amsoil ATE-CN ATE Super Blue Racing Fluid. Schijnt erg mooi spul te zijn, dat een jaar of 3 meegaat en niet de (snel veranderende/verminderende) eigenschappen te hebben van 'echte' race-remvloeistoffen. Meteen ook maar meebesteld, scheelt weer verzendkosten.

-------------------

Instaplijsten
Afbeelding
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

APK, downpipe, grote beurt

Bericht door marksanne »

origineel gepost: Vr jan 18, 2008 20:00

Sinds gisteren is de 8G weer helemaal voor ons en sinds vandaag ook weer voor een jaar APK goedgekeurd!
Het heeft een beetje (belachelijk) lang geduurd, maar het is natuurlijk ook een rare auto plus dat er wat pech was in het garagebedrijf met monteurs die ziek werden. Afijn. Hij is klaar. Dit is er gedaan:

- olie, oliefilter, remvloeistof, versnellingsbakolie vervangen (AMSOIL)
- ACT koppeling en drukgroep gemonteerd
- orginele voorpijp (downpipe) voorzien van nieuw flex-stuk
- grote beurt + apk
- stuurhuis opnieuw gecentreerd + uitlijnen
- stuurpomp lager en keerring vervangen
- katalysator gemonteerd voor APK, na afmelding RDW weer gedemonteerd
olie, ACT en remmen 22012007 008.jpg
olie, ACT en remmen 22012007 009.jpg
Niet gelukt:
- PS-IIda downpipe monteren (buisdiameter is te groot om de bocht naar onder/achter te kunnen maken). Ik ga 'm zelf tzt vermaken tot ie wel past.

Wennen:
- dat de auto rechtdoor blijft rijden als het stuur los wordt gelaten
- dat het stuur recht staat als de auto rechtuit gaat
- dat de koppeling nog maar een aangrijppunt heeft van 1 - 2 cm

Meevallers:
- dankzij de olieverversing is het kleppenstoter getik weer gereduceerd tot heeeeel zachtjes
- de Xenon verlichting is zelfs in de hoogste (electisch verstelbare) stand nog APK-okee!
- dankzij centreren stuurhuis + nieuwe uitlijnen kan je nu maximaal sturen zonder aanloop (nou... okee, als ik erin zit dan heeft 'ie een ienie-minnie-randje aanloop, maar zonder mij erin niet, dus APK okee met deze velgen! dat scheelt gedoe)

1180 euro armer.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Camco Alarm

Bericht door marksanne »

origineel gepost: Vr jan 25, 2008 21:25

Update: vandaag afspraak gemaakt bij Ravis in Katwijk om een Camco 720 alarm met turbo timer, starten op afstand, automatisch kofferbak-pop-up, automatische ramen-dicht functie en en en, ja ach, eigenlijk de complete-package.

Ik (we) wil(len) zo'n systeem al meer dan een jaar en eigenlijk wil ik er helemaal niet meer mee wachten + de kans dat ik het zelf (okee ik kan best wat hulp krijgen natuurlijk) niet zo 1.2.3. geinstalleerd krijg. Ja... of alleen het alarm met deuropening ofzo, maar dan al die andere functies.... dat kost me eigenlijk teveel gedoe en uitzoekwerk en tijd.

We zijn 'm 2 dagen kwijt (7+8 feb), maar dan is alles ook geregeld.
"Kost was, hebbie ook wat" zal ik maar zeggen... Voor de andere Galant (de zwarte GTI 'uiteraard') wil ik eigenlijk ook nog wel een compleet systeem, maar die is net effe wat simpeler qua electra denk ik, dus daar wil ik nog wel zelf een poging toe wagen.

En voor anderen: wie zelf een 8G heeft en een Camco alarm zelf wil inbouwen: kijk gerust straks bij mij af! (maar vraag me niet hoe het zit!)

-------------

Update: camco 720 (knightwatch kfm3000b staat erop overigens) is gisteren gereedgemaakt door Ravis. Vanmiddag de auto weer opgehaald uit Katwijk. Alles werkt eigenlijk best wel logisch en simpel, maar er is wel ERG VEEL mogelijk in dat systeem!!!

- turbo timer werkt geweldig (sleutel uit ocntact en de motor blijft nog rustig een minuutje nalopen)
- deurvergrendeling open/dicht + alarm uit/aan
- kofferbak op afstand openen (van het slot af) (na een jaar overigens weer gedemonteerd, toch eerder lastig dan handig)
- auto op afstand starten (leuk!!!!!!!)

De twee gelijke afstandsbedieningen hebben een LCD display waarop je precies kan zien wat de status is. Als de bewegings/trillingssensor afgaat dan is dat te zien, net als dat de auto ongeoorloofd geopend wordt. Heel simpel, heel duidelijk.

Perfect inbouwwerk van Ravis, aardige kerel ook (en dat scheelt, althans voor mij wel). Enige dat niet is gedaan is de automatische ramen-omhoog-functie (er zou dan weer een extra module bijkomen, plus extra arbeidstijd, en eigenlijk is dat wel de minst spannende functie).

Kortom: erg tevreden!

P.S. dit alarm heeft 'code hopping' technologie zodat eenvoudig 'overnemen' door onbevoegden niet (nauwelijks) mogelijk is.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Schade voorbumper / Groundingkit

Bericht door marksanne »

originele post: maart 2008

De voorbumper bleef hangen... oeps! Daar ging ie... ducktape to the rescue! Opgelapt en herspoten.
DSC02400.JPG
DSC02401.JPG
DSC02403.JPG
DSC02404.JPG
DSC02406.JPG
DSC02407.JPG
DSC02408.JPG
DSC02409.JPG
-------------------

originele post: eind 2008

Van 't weekend een 'groundingkit' geinstalleerd; een setje hittebestendige dikke koperkabels die eruit zien als voedingskabels voor versterkers die op de minpool van de accu en op verschillende onderdelen van de motor en de body moet worden aangesloten. Er wordt nogal positief over gesproken op het clubvr4 forum, dus ik heb ook zo'n setje besteld ( [External Link Removed for Guests] ). Je kunt ze als complete kit bestellen, specifiek voor een type auto, de instructies zijn ook specifiek voor dat type auto. De voordelen van een grounding-kit zijn (naar verluidt):

- verbeterd vermogen*
- verbeterd koppel*
- verbeterd brandstofverbruik
- stabielere stationairloop
- meer heldere lichten
- sneller aanslaat motor
- gereduceerde emissies
- gerecudeerd audio-ruis
- betere bescherming tegen potentieel motorproblemen door slechte ECU aansturing

Afbeelding

*Hierover zegt de site: deze punten zijn nogal onderwerp van discussie - de algemeen geaccepteerde theorie is dat verloren gegaan koppel en vermogen door slechte aarding teruggewonnen kan worden door de installatie van een groundingkit. Je zult misschien niet altijd doorhebben dat je koppel/vermogen verloren bent door de tijd, maar installatie van een groundingkit zorgt ervoor dat in die gevallen het merkbaar terug is.

Okee, klinkt nog wel een beetje plausibel, maar werkt het ook echt? Ik weet het niet. Mijn eerste gevoel na montage was dat de motor net even wat 'smoother' leek, maar IS dat ook echt zo of zit dit gewoon tussen de oren? Daarnaast speelt natuurlijk het feit dat de motor-ECU een tijdje zonder stroom heeft gezet en dus (net als de radio...) weer opnieuw moet inleren. Wat wel meetbaar verschillend blijkt te zijn is de output in Volt. Op de radio-unit zit een virtuele Volt-meter en die heeft nog nooit boven 13.8V gestaan, meestal 13.6 of daaronder. Maar nu: 14.1 - 14.2V!

Op z'n minst frappant te noemen!

Vooralsnog ben ik ook weer niet helemaal blij mee, want ik heb er nu een nieuw probleem bij: als ik hard (echt hard!) rem met de koppeling in dan valt de motor in 50% van de gevallen stil... Althans van het weekend gebeurde dat, ook (!) nadat ik de kit weer had losgehaald en de orginele min-klem er weer op had gezet! Het kan iets met het alarmsysteem zijn, het kan iets met inleren van de ECU zijn misschien, maar fijn is het niet. Vandaag ben ik met deze auto naar de zaak geweest en heb na een aantal keer flink remmen het niet meer voor elkaar gekregen om 'm uit te laten vallen. Maar even een paar dagen afwachten dus...

Een paar plaatjes:
Bijlagen
blacksm.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Nieuwe remschijven en wielkastverbreders

Bericht door marksanne »

originele post: Zo aug 14, 2011 19:51

Vandaag nieuwe remschijven voorzijde, setje remblokken voor moest ik een paar weken terug al vervangen en ook meteen achter nieuwe remblokken. Probleemloos klusje, niet ingewikkeld, tot bij een van de achterklauwen een van de glijpennen niet gangbaar bleek. Bah! Met geweld uiteindelijk eruit gekregen. Het beetje resterende vet was totaal verhard. Alles goed schoongemaakt en ingevet. Die glijdt weer!

Daarna de sideskirts gemonteerd. Wat Kenny al voorspelde is eigenlijk wel waar. Alleen als jet er echt met je neus bovenop zit zijn de krasjes onder de laklaag zichtbaar, dus voor de echte perfectionisten en detail-dudes zou het waarschijnlijk een probleem zijn, maar ik kan er wel mee leven zo. Ziet er eigenlijk behoorlijk strak uit. Beter dan wat Jack op de achterschermen gespoten heeft Smile

Tenslotte de aftermarket (metalen) pre-facelift wielkastranden/verbreders erop gezet. Ik vind het zelf behoorlijk okee zo, alleen had ik het plastic/rubberachtige zwarte randje liever ook in zilver-achtige kleur gehad, maarja, die keuze is er niet. En spuiten van dit soort kunststof is volgens mij echt niet te doen. 's kijken of ik ergens een grijze variant kan scoren.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

JPM koplampen met hoogteverstelling

Bericht door marksanne »

originele post: Za aug 20, 2011 00:08

Lekker een avondje in de garage met koplampen bezig geweest. Een reserve set JDM lampen, een reserve set euro (met hoogteverstelling) en de al eerder opengewerkte en aangepaste BMW 5-serie koplamp. En daar een mix van maken, dat was het plan. Helaas blijken de BMW onderdelen allemaal net te hoog en te lomp om in de koplampunit van de Galant te priegelen. Iedereen die wel 'ns een 8G koplamp uit en in de auto heeft gehaald weet hoe ontzettend netaan het past, dus uitbreidingen aan boven of onderkant van de koplamp is geen optie. Ik wil later toch nog 'ns wat proberen met minder hoge koplampen van andere merken/typen, want het idee vind ik te leuk.

Wat me na het warmstoken van de JDM koplamp opviel was hoeveel beter de materialen zijn die onze Japanse vrienden (of eigenlijk Stanley) gebruiken tov de BMW koplamp (Hella). Letterlijk elk onderdeel dat ik heb losgemaakt van de BMW koplamp (hoe voorzichtig ook) brak of scheurde wel iets van! Enorm verschil. Ook de hele opbouw is minder doordacht, hoewel ik moet zeggen dat het raadsel van de prachtige BMW angel-eye ringen in ieder geval ontrafeld is! Er wordt met een heel klein halogeen lampje een glasvezel doorgeefpunt beschenen die het licht via glasvezelkabeltjes doorgeeft aan de ringen. Zit mooi in elkaar! Als de ringen 1 of 2 cm minder hoog waren geweest hadden ze ook mooi gepast in de galant koplamp!

Wel heb ik de hoogteverstellingsmotor uit de 8G euro-koplamp overgezet in de JDM unit. Heel wat gedoe om het gat en de uitsparingen en eindnokjes op de precies de juiste plek te krijgen, maar het zit nu perfect. Alsof het zo uit fabriek kwam. Ik snap overigens nu wel waarom deze optie niet is geleverd op de JDM koplampen, want de aansluiting van het knipperlicht zit gruwelijk in de weg. Met een hoop choppen, pootjes-verlengen, ombuigen & hot-glue is het nu passend. EN het knipperlicht is gewoon te vervangen zonder dat er eerst een motortje uitgebouwd hoeft te worden. Mitsubishi had met een haakse stekker hetzelfde kunnen doen, maar dat was blijkbaar commercieel niet interessant genoeg als optie.

Volgens mij is dit wel de eerste JDM koplampunit met hoogteverstelling nu! Helaas moet ik nog wel op zoek naar een NL/EURO reflector, want de reflector die in mijn donor euro koplamp (rechts) zat bleek ik al 'ns eerder omgewisseld te hebben. De linker is wel euro, dus die kan ik geheel afmaken.

Verder 'natuurlijk' ook het oranje stukje plastic uit het knipperlichtdeel verwijderd, voor (vind ik) modernere, cleane looks.

Toekomst: projector, misschien die van [External Link Removed for Guests]
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

JPM koplampen met hoogteverstelling deel 2

Bericht door marksanne »

Zo aug 21, 2011 16:10

Pffff... moet zeggen dat je hier geen haast voor moet hebben, want er zijn weer ettelijke uren gegaan in het JDM koplampen projectje. Maar... it's finished & done en... het werkt allemaal perfect!!!

Ik had met de originele koplampen eerst het lichtbeeld op een huishuidtrapje vastgelegd, en na montage van de JDM units moest alleen de linker wat hoger afgesteld worden, maar behalve dat klopte en werkte het allemaal. Is al dat werk het waard? Nou... och, als de hoogteverstelling belangrijk voor je is, dan misschien wel, maar anders... gekkenwerk! Ik vond het gewoon leuk om te zien of het kon en ik wilde vooral graag JDM koplampen ipv de 2-delige euro lampen.

In het kort wat er is aangepast aan de JDM units:
- oranje glaasjes voor de knipperlichten verwijderd
- correcte reflectors overgezet zodat het lichtbeeld klopt
- motors voor hoogteverstelling ingebouwd
- knipperlicht stekkers aangepast

Zie details: viewtopic.php?f=45&t=62
Bijlagen
SANY0058.JPG
SANY0063.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Ashoes vervangen, bodemplaat gemonteerd

Bericht door marksanne »

orignele post: Vr sep 02, 2011 17:45

Gisteren en vandaag nog wat kleine klusjes gedaan:
- ashoes (bestuurderszijde, buitenste hoes) vervangen (had ik nog nooit gedaan, met hulp van de buurman dus :) is eigenlijk niet vreselijk ingewikkeld, maar wel een erg vies en niet bepaald snel klusje
- wielen/banden gebalanceerd (zaten twee wielen bij waar 25gram en een wiel waar 55gram aan gecorrigeerd moest worden
- eindelijk na 2 of 3 jaar de motor onderplaat gemonteerd (zou koeling -door optimale circulatie- moeten bevorderen en staat nog erg netjes ook!)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Op de autobahn

Bericht door marksanne »

orignele post: Ma sep 05, 2011 08:39

Dit weekend waren we op familiebezoek in Duitsland. Jullie snappen wat dat betekent ;) Even legaal planken met de VR2. Heerlijk! Op de heenweg de 240 op een haar na net niet aangetikt, ik vond het wel hard zat op dat punt... De wegen in Duitsland zijn niet bepaald geweldig, tenminste... waar wij gereden hebben. We kwamen binnen via de A12 Arnhem en dan de 1, 2 en 3 (hoe kun je het verzinnen) en even na Kassel was ons eindpunt. Het eerste stuk hadden we een verbruik waar ik ook meer dan over te spreken ben: exact 1 op 10 (!). Na een heerlijk weekendje met zaterdag een "superklasse" en zonovergoten dag reden we zondagmiddag terug. Dat ging sneller: in nog geen 3 uur waren we thuis. Even getracht zo'n nieuw type Jaquar XK (geen R) bij te houden. No way. Die liep rustig van ons weg, terwijl het bij ons intussen behoorlijk begon te suizen en de naald ruim de 200 was gepasseerd en er nog plenty accelleratie plaatsvond! Da's gewoon een maatje teveel en dat soort 'problemen' kun je oplossen op 2 manieren:

1. negeren
2. grotere turbo's en een complete re-tune

Voorlopig zit er niets anders op dat optie 1, maar het blijft desondanks leuk om in een 12 jaar oude Galant een poging te doen om een moderne peperdure sportauto bij te houden, waarbij je niet eens een complete flater slaat :)

De terugweg ging dus snel. Gemiddeld tussen de 160 en 180 gereden en dat gaat echt meer dan prima. Boven de 190/200 wordt het wat te onrustig, zeker op de lappendeken die de duitsers autobahn noemen. Gevolg was wel dat het verbruik duidelijk kelderde naar 1 op 8.6. Nog steeds een getal wat ik heel respectabel vindt voor dergelijke snelheden.

Het olieverbruik was precies 0 (of tenminste ZO weinig dat ik het verschil op de peilstok niet heb kunnen zien) dus hij mag blijven (niet dat het ter discussie stond overigens). :D

Duitsland: auf wiedersehen!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Boem! Bumper troubles deel X

Bericht door marksanne »

originele post: Vr sep 23, 2011 22:18

Vanavond op weg terug naar huis had Carolien in de file een fender-bender. Net iets te laat en/of net te zacht geremd toen een voorligger plots vol in de ankers ging (en dus ook eigenlijk iets dicht erop, maarja... filerijden). Zijn trekhaak dook aardig diep in het vooronder. De bumper is dus behoorlijk stuk. De grille is ook op z'n endje en wellicht ook de intercooler. In ieder geval is de stuurbekrachtigingskoelingsleiding lek en een intercoolerbuis/slang is stuk, dus da's een beetje jammer (en lastig rijden), maar ja... shit happens. En met een vaartje van 3x niks is het gelukkig slechts wat blik en plastic. Ach... heb ik weer wat te doen.
iphone 622.jpg
iphone 631.jpg
iphone 639.jpg
iphone 641.jpg
iphone 643.jpg
iphone 645.jpg
iphone 646.jpg
iphone 647.jpg
iphone 648.jpg
iphone 649.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

File-schade: bumper, intercooler, PAS-cooling

Bericht door marksanne »

originele post: Di sep 27, 2011 17:58

Vandaag de boel even opengewerkt. De bumper krijgt nu zeker een nieuwe kans. Die is prima te redden!

De nieuwe intercooler komt pas over een week, maar zo lang wilde ik niet wachten, dus ik heb de intercooler vervangen door een stuk buis. Die was eigenlijk een 90 graden bocht, maar ik het er iets van gemaakt dat... tsja.. wat voor vorm is het?! Nou ja, hij komt van de ene naar de andere kant.

Ook de buis voor koeling van stuurbekrachtiging even provesorisch gefixed via een U-tje. Eerst wilde ik het via een rubber U-slangetje doen (zie foto) maar dat werkte niet geweldig. Toen maar teruggebracht tot het begin met een U-tje en daarmee weinig koeling dus, maar wel zo handig om de auto in ieder geval rijdbaar te hebben.

Tenslotte het licht verborgen voorframe (geen idee hoe dat officieel heet) teruggebogen en eigenlijk is nu nauwelijks meer wat van te zien. Tenslotte heb ik er een VR4 pre-facelift bumper opgezet die eigenlijk bedoeld is voor de legnum, maar voorlopig doet ie het goed. Ziet er natuurlijk niet bepaald fraai uit zo in de primer en een scheve, gehavende nummerplaat, maargoed, dat moet maar even!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

File-schade: fixed!

Bericht door marksanne »

originele post: september 2011

Gisterenavond de 'verse' intercooler en stuurbekrachtigingsoliekoelleiding (mooie voor wordfeud!) gemonteerd. In recordtijd (voor mij dan) van 1 uur 15 minuten. Dat is inclusief bumper, grille, koplampen verwijderen, alles weer monteren, ATF bijvullen en een testrondje maken.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Deurrubber mod - anti-windgeruis

Bericht door marksanne »

originele post: Ma feb 13, 2012 22:11

Om windgeruis tegen te gaan heb ik de deurrubbers (die op het chassis zitten eigenlijk) voorzien van 6mm plastic luchtslang waardoor de rubbers beter tegen de deurrubbers drukken en er bij hoge snelheden (boven de 170) nu drastisch minder windgeruis is.

6.5 meter luchtslang is nodig voor alle 4 de deuren.

Filmpje van het doodeenvoudige installatie:
[External Link Removed for Guests]
seal1.jpg
seal2.jpg
seal3.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Olieflush

Bericht door marksanne »

originele post: Vr feb 17, 2012 09:25

Flusholie van de week met MPM 5W-40 erin gemikt (km stand 256090) en die verrotte adapter/sandwidge plate er tussenuit gehaald. Elke keer olielekjes door het niet mooi sluitende rubber ervan. Pestzooi. Nu geen olietempweergave meer op het metertje, maar misschien moet ik een list verzinnen om ergens anders die olietemperatuur sensor in te proppen. 'ns even kijken op het reserveblok of er een andere plek is.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Bijgewerkt overzicht

Bericht door KNOEI 8G »

Zooo mark dat zijn nogal wat updates in 1 dag :lol:
Het is een plaatje!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fluff
Berichten: 950
Lid geworden op: 09 mar 2012, 00:55
Provincie: Noord-Brabant

Re: VR2 - de 1e van NL destijds...

Bericht door Fluff »

Wow, wat een plaatje! Ik moet zeggen dat ik erg jaloers ben!
Ik heb helaas geen geld om er zo veel aan te doen, maar over de jaren heen gaat er bij mij ook nog veel gebeuren!
Hopelijk ook nog ooit een VR-4 blok er in maar dat zijn nu alleen nog maar plannen.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR2 - de 1e van NL destijds...

Bericht door marksanne »

Vandaag de linkeraandrijfas losgehaald. De achterste ashoes was compleet doormidden gescheurd en ik dacht ook een keer van die typische tikken te horen tijdens een stevige stuuractie. En al snel denk je: 1 & 1 is 2. Die homokineet zal wel rot zijn. Dus niet! Ik had nog een setje gebruikte aandrijfassen liggen van een VR4, maar die blijken er erg op te lijken, maar niets is uitwisselbaar! Ongelofelijk.
hk.JPG
links V6, rechts vr4

Wel weer veel praktijkervaring met compleet demonteren van assen, hoezen en homokineten. En tsja... Da's weer heel wat waard! Oh en ontzettend vieze vette handen, dat hou je er ook aan over. Maargoed, wat blijkt; niet de achterste homokineet maar de voorste heeft wat speling! En gek genoeg is de rechter aandrijfas precies omgekeerd; de achterste (bij de versnellingsbak dus) heeft wat speling. Kortom; ik moet maar ns op zoek naar een vers setje homokineten en een aandrijfas voor de linkerkant aangezien daar de voorste niet loskomt ondanks eindeloos en hertig rammen met een zware plastic hamer. De voorste van de VR4 ging er prachtig soepel af...

In de tussentijd is zo doorrijden absoluut geen probleem, maar ik wil het gewoon goed hebben natuurlijk. Wel natuurlijk het kapotte hoesje vervangen en de versnellingsbakolie ook maar even ververst met (uiteraard) Amsoil bakolie, maar dit keer de Synchromesh variant die speciaal voor iets haperende bakken de favoriet zou moeten zijn. Morgen het juryrapport van Carolien maar even afwachten ;)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: VR2 - de 1e van NL destijds...

Bericht door MD-Performance »

Je kan de kop die in je fuse stuk zit er af rammen met een grote metalen hamer. Doen wij op de zaak ook maar dan is het ook een groooote hamer. Homokineet recht houden en aan de achterzijde (wel de hoes wegknippen) dan een flinke ros uitdelen. En vasthouden anders ligt hij op de grond :D

gr. remco
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR2 - de 1e van NL destijds...

Bericht door marksanne »

Exact zo gedaan Remco... Loeivast in mijn bankschroef en een zware hamer en maar rammen. Deze hamer heeft een kop van een kilo of 2 denk ik. En geloof me... ik kan rammen! Die borgring zit volgens mij gewoon klem... De buitenste homokineet van de VR4 as ging er met een paar ferme rammen wel keurig af.

Zeg... ik kan in ASA geen losse homokineten selecteren... levert Mitsu die dingen dus niet los?!!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: VR2 - de 1e van NL destijds...

Bericht door MD-Performance »

Nope helaas niet

Maar kan wel even kijken of ik losse homokineten kan leveren aan je.

gr. remco
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR2 - de 1e van NL destijds...

Bericht door marksanne »

Graag!

De Legnum is nog niet koud rijdend en wat denk je... komt Carolien met de melding dat de VR2 als ie eenmaal warm is nauwelijks meer zijn z'n 1... zucht... wtf?!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: VR2 - de 1e van NL destijds...

Bericht door MD-Performance »

check je koppelingscylinder even. Even het rubbertje wegdrukken en kijken of er vloeistof uit loopt. Zo ja ook deze reviseren.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR2 - de 1e van NL destijds...

Bericht door marksanne »

Ga ik vanavond doen. Had gisterenavond eigenlijk geen tijd om rustig de boel te bekijken (we 'moesten' zo nodig naar de bioscoop -Haywire gezien, afrader trouwens-.
Thanks Remco!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MarkDuffy
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 mar 2012, 18:28
Provincie: Limburg

Re: VR2 - de 1e van NL destijds...

Bericht door MarkDuffy »

Mark, check dan beide koppelingcilinders.
De ene die je hevel bediend (hulp-koppelingscilinder)
En die op je schutbord (hoofd-koppcilinder)

Ik heb beide al eens stukgehad (maar dit was gebeurd doordat toen mijn koppelingshevel brak)
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR2 - koppeling & remschijven

Bericht door marksanne »

Vandaag onder de VR2 gelegen om te zien wat ik kan zien aan de koppelingscylinders. Niets eigenlijk, maar ik weet ook niet erg goed hoe ik eea kan constateren. Er loopt nergens vloeistof weg in ieder geval. Maar... toen ik een stukje ging rijden en stilstond hoorde ik een beetje 'schrapend' geluid terwijl ik de koppeling helemaal diep ingedrukt had. Toen ik het koppelingspedaal een paar cm liet opkomen was het geluid weg en kon ik ook prima schakelen! Met de 'diepste' stand van het pedaal is schakelen veeeel lastiger! Dat moet toch een meer duidelijke richting geven aan de guru's hier hoop ik :)

Ik heb ook de voorste remschijven (weer!!) vervangen. Een super-cheapass setje TRW remschijven van 83 euro voor een setje want ik wil eerst wel 'ns zeker weten wat elke keer kromtrekken veroorzaakt. De nog niet eens een jaar oude geboorde remschijven kunnen dus de prullenbak in want het getril was echt te irritant. Afdraaien is in verhouding belachelijk duur, dus ik heb deze set remschijven met de grootste zorg gemonteerd. Alles gecontroleer op gangbaarheid, glijpennen... OEI! Aan de linkerkant zaten de L en G glijpennen verkeerd om!!! Omgewisseld en op de juiste plekjes kopervet en alles gemonteerd, ontlucht en damn!!! Dat remt nu al 10x beter zeg. Nu zorgen dat het inremmen netjes rustig verloopt en dan maar hopen dat het getril 'ns een keer wegbijft.

Ik heb wel bij sturen naar links of rechts een slepend/schurend geluid. Alsof de stofkappen (of hoe die ijzeren plaatjes achter de remschijven ook heten) tegen de remschijven aankomen, maar visueel kan ik geen contact ontdekken... grrrr?!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MarkDuffy
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 mar 2012, 18:28
Provincie: Limburg

Re: VR2 - koppeling & remschijven

Bericht door MarkDuffy »

Uhmmm, klinkt best vreemd, schrapend geluid zou je kunnen omschijven als je druklager... Maar dat is niet de logica dat ie beter ontkoppelt als je je pedaal weer iets meer omhoog laat komen.
Mark werkt dat alleen tijdens het rijden dat als je je koppeling stukje op laat komen ie beter schakeld? Of doet ie dit ook bij stilstand/wegrijden?
(Je kan namelijk zonder koppeling gewoon schakelen op bepaald toerental zonder dat je bak gaat kraken)

Je kan je pedaalslag wel ff iets kleiner maken, dit is met 5minuutjes gedaan. Maar dit lijkt me natuurlijk maar een tijdelijke oplossing.


Hoe zit dat met die L en G pennen, kan je daar wat meer over vertellen, wat waar moet bijv? Ik heb mijn blokken laatst vervangen nou je 't zegt kan ik me wel iets herinneren uit het verleden maar weet niet meer wat.

Dat slepend/schurend geluid gaat straks van zelf weg. had ik ook toen ik de blokken voor 2 weken terug had vervangen. zijn de blokken die tegen de schijf aankomen, zal met paar dagen wel weg moeten zijn (bij was t na 1,5dag weg)
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR2 - koppeling & remschijven

Bericht door marksanne »

Hij schakelt zowel vanuit stilstand als ook tijdens het rijden duidelijk lekkerder als ik het pedaal NIET helemaal diep indruk. Die pedaalslag kleiner maken... hoe/waar doe ik dat?

Over die L/G pennen: ik las in het projecttopic hier op GF van cvw (Cees) (zie http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... t=151#p925) dat bij hem die dingen omgekeerd zaten en na zijn correctie eea beduidend beter remde. Omdat ik alles nu toch aan het doen was, controleerde ik het en zag dat ze omgekeerd zaten. Wat het exacte verschil is tussen deze pennen weet ik niet, maar schijnbaar is stiekem wel spannend! Overigens staan de L en G zowel op de bout als op de remklauw zelf, dus het is supersimpel de controleren.

Over het slepende/schurende geluid: mooi! Ik schaam me rot om zo een bocht te nemen!!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MarkDuffy
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 mar 2012, 18:28
Provincie: Limburg

Re: VR2 - koppeling & remschijven

Bericht door MarkDuffy »

Oh thanks, vorige keer niet meer op gelet, zal dat nog maar eens ff doen als ik terug ben en er is nog wat tijd over ;) (hopelijkheb ik ze per toeval goed gemonteerd haha)

De slag aanpassen staat geloof ik ook in het werkplaatshandboek.

Uit mn hoofd heb je sleuteltje 6 nodig en sleuteltje 12.
-Je gaat op de kop de auto in bij de pedalen, veel ruimte is er niet, dus zet je voorstoel iets naar voren.
- Houd met sleuteltje 6 de draadstang vast (er zit een klein stukje waar die oppast, dit is vlak voordat de draadstang verdwijnd door het schutbord/rubber)
- Dan kan je met de andere sleutel de moer losdraaien die aan vlak voor het "vorkje" zit. (Vorkje zit met een pin en borgveer vast, deze kan je laten zitten)
- Draai deze moer een stukje va dat "vorkje" af en vervolgens kan je door aan sleuteltje 6 te draaien je slag vergroten/verkleinen, je ziet je pedaal op en neer gaan als je dit doet)
-zet 'm in de juiste positie. Ben je niet zeker dan draai de grote moer nog niet vast... test eerst even, is ie goed dan draai je 'm pas vast.
Thom
Berichten: 306
Lid geworden op: 08 mar 2012, 21:00
Provincie: Noord-Brabant

Re: VR2 - koppeling & remschijven

Bericht door Thom »

Pedaal slag zou ik niet zomaar gaan veranderen M.S. die staat gewoon goed afgesteld en kan alleen maar slechter worden door veranderen.
het schrapende geluid bij vol intrappen van je koppeling duidt op een kapot ( aan het gaan ) druklager.

Dat zou geen verschil mogen maken met warme en koude motor, maar ik zou eerder in het mechanische gedeelte zoeken ( koppeling, drukgroep ) dan je slag gaan wijzigen.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: VR2 - koppeling & remschijven

Bericht door KNOEI 8G »

Je hebt het zo lekker druk mark..... :no:
Afbeelding
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: VR2 - koppeling & remschijven

Bericht door cvw »

Lekkere klus heb je zo te pakken zeg. Zeker met die koppeling. Wat dat betreft heb ik weinig toe te voegen aan hetgeen al geplaatst is, al blijft het natuurlijk raar dat je goed kunt koppelen met een halve slag en problemen hebt bij volledig indrukken.

Wel goed (voor mij) om te lezen dat jij dezelfde ervaring hebt met een omgewisselde L en G pen op de rem. Da's voor mij een prettige bevestiging dat jij dezelfde ervaring hebt en er dus verder niets mis is met mijn remmen. Wat die pennen exact doen en waarom het remvermogen bij verwisseling zo dramatisch afneemt heb ik ook niet helemaal helder, maar jou opmerking dat je bij juiste plaatsing 10x meer remvermogen hebt kan ik wel bevestigen.
Kan goed zijn dat je door dit issue ook meer last krijgt van kromme voorschijven. De remmen op de vooras moeten heeeeeel wat meer remvermogen leveren als de achterrem(men) niet of nauwelijks meedoen. Met heel wat meer warmteontwikkeling als gevolg.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR2 - koppeling & remschijven

Bericht door marksanne »

Van 't weekend wat klussen voor de boeg:
- achterremmen (blokken, zuigers en pennen) op gangbaarheid controleren
- homokineten van de vers binnengekomen aandrijfassen overzetten naar de VR2 aandrijfassen
- motorsteunen voor en achter voorzien van polyurethaan, evt ook die L+R
- controle op (te weinig) speling tov motorblok/versnellingsbak van de onderste centrale balk

Als al deze zaken (weer) op orde zijn, dan zou in ieder geval het trillen tijdens accelereren en remmen getackeld moeten zijn naar mijn idee...
Met wat geluk is ook de regelmatig te horen 'bonk' die ik wel 'ns hoor bij het nemen van een drempel of klinkerweg dan ook weg, anders (voor de zoveelste keer) kijken of/welke draagarm me blijft plagen.

Koppeling/cylinders/drukgroep komt pas volgende week aan bod. Ik hoop op mooi weer in ieder geval, dan kan ik op m'n fiets naar werk :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: VR2 - koppeling & remschijven

Bericht door KNOEI 8G »

Dat is een flinke to-do lijst! Suc6 en wel zorgen dat ie zondag rijd he :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR2 - koppeling & remschijven

Bericht door marksanne »

Nou... we komen met de Legnum. De VR2 laat ik mooi even thuis staan Nico. Sorry! :)
(scheelt ook een klap aan poetswerk!)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: VR2 - koppeling & remschijven

Bericht door MD-Performance »

Hoi Mark

Wat ik heb meegemaakt met die act drukgroep cq koppeling was dat de ring die de drukvingers op zijn plek moeten houden gebroken was kon ik dus ook neit meer schakelen en als ik hem iets op liet komen dan had ik net een klein puntje dat ik kon overschakelen ben toen met dit geval vanuit lelystad komen rijden :D.

Hopelijk is het in jouw geval niet de koppeling...

Gr. remco

Ps. parts underway morgen
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR2 - koppeling & remschijven

Bericht door marksanne »

Eerste simpelste checks gedaan:
- zijn de zuigers en glijpennen van de achterste remmen wel mooi gangbaar? En zitten de pennen op de juiste plek en niet per ongeluk omgedraad?

All is well, alleen een glij-pen deed niet zo erg glijden meer, dus vet erop. Dus ik denk dat ik hiermee de remmerij definitief kan uitvinken als verdachte van het trillen. Door naar de homokineten!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR2 - f-ing homokineten!!!

Bericht door marksanne »

Vandaag van de lange donor-as een homokineet overgezet naar de originele en teruggezet. Dat ging netjes. Beide homokineten op die as hebben geen of zeer weinig speling. Dat zou duidelijk verbetering moeten geven.

De andere (korte as, links dus) is een b*tch 1e klas. Ik krijg van de donor-as met geen mogelijkheid de buitenste homokineet eraf. Ik heb al bergen WD40 en enorme hamers gebruikt om de wielaslager en de plaat waarop de wielbouten zitten van de as af te krijgen, maar het lukt voor geen meter. Dat aslager is zo te horen en voelen ook slecht, dus ik MOET die boel uit elkaar zien te krijgen. Zoals je hieronder kunt zien heb ik een flinke stalen schijf waar toevallig een massief cilindertje opgelast zat proberen om te bouwen tot een soort trekker. Maar blijkbaar zit er nog teveel flex in zo'n flinke plaat ijzer... Hij trekt gewoon krom!

Iemand nog ideeen hoe ik die kolorezooi uit elkaar krijg?
Bijlagen
foto.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR2 - f-ing homokineten!!!

Bericht door Twain »

Kan je het niet (deels) verwarmen?
Awesomeness = Verveling x Talent
Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Projecten”