VR4 (Racepaard) van Toneburst......een verhaal in veel delen

Plaats hier je turbo project. Van 6G tot 8G, VR4, VR2 en 4 cylinder turbo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Toneburst
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2012, 07:38
Provincie: Friesland

VR4 (Racepaard) van Toneburst......een verhaal in veel delen

Bericht door Toneburst »

At ease Dudes,

net als jullie was ik erg bedroefd met het ter ziele gaan van het oude forum. Ik had daar toch een aardig stuk proza neergezet over al mijn belevenissen met de ver-her-verbouw-restoratie van Racepaard. Als je hele verhaal dan opeens tot een twee-dimensionele database met letters en cijfers vervlakt, is dat toch wel erg jammer. Komt nog bij dat ik een figuur ben die alleen iets meld als hij iets te melden heeft. Ik heb het niet zo met de social-media als Facebook en Twitter, tenminste niet in die mate als sommige anderen die er een gewoonte van maken om op die media te vermelden wat ze vanmorgen gegeten hebben en wie ze vandaag hoe laat en vanaf waar een sms hebben gestuurd of hun behoefte hebben gedaan..... Het heeft dus nogal lang geduurd sinds mijn laatste posting op het forum. Check effe http://galant-fans.nl/oldforum/bravo.me ... &start=250 en je weet waar en wanneer ik ben gestopt met posten.

Ik meld me alleen op het forum als ik een bijdrage kan leveren aan het doel van dit geweldige forum, dus als ik iets te vertellen heb over een Mitsu Galant 'Werkpaard' en diens edele zus 'Racepaard'. Dan ook nog alleen als het een aanvulling levert aan de waarde van dit forum, zodat andere Galantfans er iets aan hebben. De informatie die ik kan leveren komt voort uit mijn eigen ervaringen bij de renovatie van Racepaard, een PFL VR4 uit '96. Die ervaringen zijn, zoals dat zo mooi heet, 'uit het leven gegrepen' oftewel, gebaseerd op mijn eigen belevenissen gedurende het langdurige proces van 'revival' van Racepaard. Ik hoop met met mijn verhaal mede-(VR4)galanteigenaars te voorzien van informatie bij hun zoektocht naar oplossingen voor problemen. En ik probeer een leuk, smakelijk en lekker leesbaar verhaal neer te zetten. Dat verhaal is geen verzinsel maar echt een weergave van de werkelijkheid. Verzonnen verhalen kun je beter in de bioscoop bekijken. Ook ik ben gek op films als 'Alien' of 'The Matrix revisisted, directors cut 23' of 'Rocky 86' maar ik heb het toch echt liever over het 'echte leven'. De waarheid en niets anders dan dat dus. Voor wie het wil weten: ik ben eindredacteur bij een landelijk magazine en schrijf een aantal columns + diverse artikelen per maand. Die columns en artikelen gaan over 'echt gebeurde dingen'. Het zijn zo ongeveer 'test-verslagen'. Het verhaal over Racepaard lijkt zo ongeveer het langste testverslag te worden dat ik ooit geschreven heb.....

To the point: na de laatste posting in het eerder vermeldde draadje is er toch echt wel wat gebeurd. De titel van het oude draadje 'Bouw stal Racepaard is gestart' kan inmiddels worden veranderd in 'Stal Racepaard voltooid'. Jawel: 'Her Royal Speediness' staat al een week of vier binnen. Geheel beschermd tegen de invloeden van de elementen. Ik moet toegeven dat de stal nog niet volledig af is (ik mis nog wat 240 volt-vonkies en de directe omgeving van de stal is nog niet geheel jin en jang met de rest van de tuin maar toch: Racepaard staat droog en beschermd tegen het nijdige Ollands klimaat. Met daar omheen meer dan voldoende ruimte om lekker te kunnen knutselen. Speciale dank daarvoor aan Raymond 'uray25' (ij heeft nog een vette barbecue tegoed). Check [External Link Removed for Guests] , [External Link Removed for Guests] en [External Link Removed for Guests] voor een indruk van het project.

Net als jullie heb ik aan 24 uur per dag niet genoeg. Ik heb een aantal jaren geprobeerd om niet te slapen (scheelt al gauw een uur of 8 per etmaal) maar dat beviel niet helemaal. Ik heb nog geprobeerd om onze overheid te overtuigen van het feit dat er 48 uur in een dag horen en dat een normaal mens echt maar 8 uur per dag kan werken maar onze uitvreters in Den Haag waren overtuigd van het feit dat je met 24 uur per dag voldoende tijd hebt om de Nederlandse burger te beroven van z'n centen. Die 48 uur per dag kon ik dus op mijn buik schrijven. Naast werken en slapen blijven er daarom maar weinig uren over om je uit te leven in je hobby. Naast het bouwen van een stal bleven er dan ook wat uurtjes over om Racepaard wat kilometers te laten maken. Exact 1000 (tot op de kilometer nauwkeurig!) tussen APK 2011 en 2012. Voldoende kilometers om met behulp van de Manual Boost Controller de max boost tot 12 op te schoeven. Gedurende het afregelproces natúúrlijk regelmatig tegen het geknetter van de 'fuelcut' aangelopen. Ook de inbouw van een Walbro fuelpump leverde niet veel extra's op. Dertien PSI is echt max. Ook een lichtpunt: op één van de weinige echt warme dagen van afgelopen zomer gingen zowaar de groene bars van de AYC werken.....
Een minpunt natuurlijk ook... De TCL indicatie + EML brand contiue, nadat deze foutmelding eerder slechts af en toe voorkwam. Controle van vacuümleidingen heeft niets opgeleverd. Ook schoonmaken van de connectors á la MarkSanne had geen effect. De gemeten weerstandswaarde van de twee solenoids is buiten het bereik dat in de WSM wordt weergegeven dus vervanging van de twee condensators lijkt noodzakelijk...

Maar of ik dat binnekort ga doen is de vraag. Racepaard is vandaag geschorst bij de RDW. Her Royal Speediness staat op as-steunen in haar stal geduldig te wachten op een volledige overhaul. Die overhaul zal volledig zijn. Niet alleen technisch maar ook kosmetisch zal Racepaard 'als nieuw' uit haar stal komen. Dat is iets wat ik me heb voorgenomen toen ik deze verwaarloosde dame kocht. Die belofte aan dit edele dier staat. 'Failure is not an option'. Promise...
Laatst gewijzigd door Toneburst op 01 okt 2012, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Je stopt niet met spelen omdat je ouder wordt. Je wordt juist ouder als je stopt met spelen....
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR4 (Racepaard) van Toneburst......een verhaal in veel d

Bericht door Twain »

Welcom back dude;)

ga het zeker weer volgen.. en als je maar weet dat wij je aan je belofte gaan houden :D
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR4 (Racepaard) van Toneburst......een verhaal in veel d

Bericht door marksanne »

Welkom terug Jos! Leuk om weer 'ns wat van je te horen/lezen!
Die complete overhaul: daar maak je vast ook weer de nodige hoeveelheid foto's van he?!

Ben erg benieuwd naar wat je allemaal tegen gaat komen en gaat doen. Gaaf!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: VR4 (Racepaard) van Toneburst......een verhaal in veel d

Bericht door KNOEI 8G »

Lekker, weer flink wat leesvoer voor de aankomende koude maanden door te komen. Mooi dat je weer terug bent Jos!!
En wat een werk die bouw zeg! Pfffff.... Chapeau! :thx:
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarkDuffy
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 mar 2012, 18:28
Provincie: Limburg

Re: VR4 (Racepaard) van Toneburst......een verhaal in veel d

Bericht door MarkDuffy »

Hartstikke mooi om weer wat van je te horen!
Erg mooie plannen! Dat gaat zeker goedkomen!!
Gebruikersavatar
Toneburst
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2012, 07:38
Provincie: Friesland

Re: VR4 (Racepaard) van Toneburst......een verhaal in veel d

Bericht door Toneburst »

Ik zal morgen nog wat foto's knippen van de stal met Racepaard d'r in. Niet dat er veel te zien is maar het geeft een indruk van de ruimte (ruimte...ruimte...ruimte -echo-). Ook nog even wat stevige wandrekken aanrukken; die zijn heel toevallig precies bij Ome Gamma in de aanbieding.

Ik bedacht me dat ik een aantal zaken die ik heb beleefd de laatste weken nog niet heb vermeld. Zo was daar de revisie van remklauw linksvoor. De rechter was al eerder onder handen genomen. Linksvoor was een leuk projectje want een van de zuigers was nogal gehecht aan de klauw. Met een klein slootje kruipolie, een bankschroef en een tang 'model moordernaarswapen' met een lengte van 80cm gelukkig toch de zuiger gescheiden van de klauw. Die kon rechtstreeks het ronde metaal-archief in. De stofhoes had het begeven en de boel was lekker vastgeroest. Met een dremel de cilinder wat representatief gemaakt en een andere zuiger aan de klauw voorgesteld. Daarna het revisiesetje erin, de originele flexibele leiding vervangen door een stalen versie, en een nieuw setje Greenstuffs. Daarna afvullen en ontluchten. Fluitje van een halve dag... Een paar honderd kilometer verder kan ik zeggen dat de remmen aanzienlijk beter werken maar wel héél erg snel fading gaan vertonen. De combinatie van 13PSI, ondergetekende achter het stuur en originele VR4 remmen is geen veilige combinatie. Zo trap ik na vier keer de ankers flink uitgooien voordat Racepaard de bocht om harkt steevast op een spons in plaats van een lekker hard rempedaal. OK, de rook komt dan tussen de spaken van de velgen doorkringelen en het verbruik ligt bij dit soort sprints zo rond de 1 op 4. Maar het moet toch mogelijk zijn om vanaf standje 'tiktiktik' (naald snelheidsmeter tegen aanslag) binnen een kilometer tot stilstand te komen..... Tijdens de overhaul gelijk de remvloeistof maar 'ns vervangen door goed spul. Zou me niet verbazen als het merendeel in het reservoir nog stamt uit 1996...

Ik moet ook nog melden dat er een extra stuk Galantfans-nostalgie is gemonteerd in Racepaard. Halverwege afgelopen Zorfst (die zomer die half herfst was) op bezoek geweest bij Xenon naar aanleiding van zijn voorgenomen demontage van Greeny (RIP). Beide voorstoelen, en achterbank van Greeny leven nu voort in het interieur van mijn VR4. Ook de panelen voor de achterdeur en de deurrubbers van Greeny liggen hier op de plank, evenals een dubbele mistlampschakelaar. Die Greeny-relikwieën worden tijdens de overhaul geplaatst.

Dan heb ik vandaag nog eens een lijstje gemaakt van alle zaken die ik aan Racepaard nog moet regelen. Ik zal jullie daar nu niet mee lastig vallen. Ze worden allemaal besproken als het zover is.

Ken je dat trouwens....dat gevoel van 'oeps, even niet over nagedacht'. Van die dingen waarvan je een plat voorhoofd van krijgt? Zo staat Racepaard keurig met de voetjes van de vloer en is dus wat lastig naar buiten te rijden. Nou zat ik vandaag een lijstje te maken van alle elektrikieteitsbende en vonkenspaghetti die ik in de garage ga aanbrengen. Daar vallen een stuk of wat TL-pijpen onder en die monteer je vaak aan een dak. Twee van TL-ers komen midden in de stal.......je raadt 't al: precies daar waar Racepaard op de bokken staat. :shock: Moet ze toch nog een keer naar buiten.....

Oja: iemand trouwens een 2e hands poets/schaarbrug in de aanbieding? Aan een kolombrug heb ik niets, omdat de muren van de garage maar 2.13 hoog zijn.
Je stopt niet met spelen omdat je ouder wordt. Je wordt juist ouder als je stopt met spelen....
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: VR4 (Racepaard) van Toneburst......een verhaal in veel d

Bericht door marksanne »

Tijd voor een update Jos!!!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: VR4 (Racepaard) van Toneburst......een verhaal in veel d

Bericht door KNOEI 8G »

Inderdaad, ben wel toe aan een goed stuk leesvoer :D
Afbeelding
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: VR4 (Racepaard) van Toneburst......een verhaal in veel d

Bericht door Uray25 »

Ik zal het weekend even kijken of die Garage met inhoud niet is meegenomen door Aliens, en het daarom zo stil is uit die hoek... :hypo:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 440
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:54
Provincie: Overijssel

Re: VR4 (Racepaard) van Toneburst......een verhaal in veel d

Bericht door richard »

Mooie stal voor een mooie volbloed stallion!

Leuk item en mooie gedetailleerde films!

Ben benieuwd naar de rest
Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Projecten”