Pagina 1 van 6

Project Sophia

Geplaatst: 13 dec 2012, 19:33
door menno3x8g
Ze gromt: staat ze eindelijk klaar in de startblokken en dan mag ze niet. Mag niet meer meedoen! Geschorst, vastgebonden, opgesloten. Ze is te ruw, te bruut, te grof om zo maar los te laten. De kans is groot dat ze zichzelf iets aandoet, en dan is zelfs spijt achteraf niet meer mogelijk ... Grrr.

Ik streel haar over haar blanke huid. Het is een sensatie om te voelen hoe mijn handen zich vormen naar haar lijf. Een witte mantel sneeuwt zacht om haar schouders. Zo moet sneeuwwitje zijn geweest in haar jonge jaren. Uitdagend kijkt zij mij aan. Nooit, nee nooit was het mijn bedoeling met haar in zee te gaan: te schitterend, te duur, te chique (of is het te opzichtig), te dorstig, te veel voor mij, een ander kan het beter met haar. Maar ze fluistert: ik wil jou, en alleen jou, en alleen maar jou. Hoe kan ik haar nog weerstaan. Het lukt me ... niet. Ze is onweerstaanbaar. Ik moet. Ik ga, vaarwel.

--- Het is donker. De AYC balk licht op: 1, 2 en tenslotte 3 stuks om daarna weer één voor één te doven. Gas! Geef dan gas man! Stuur om, handrem aan, en nog meer gas! Ze aarzelt niet: ze spint en spint als een poes, en haar controle is fenomenaal. Geen moment van aarzeling. Alles doelgericht om mij veilig te brengen naar waar ik maar wil. Wauw! Als een panther, neen, als een alles verslindende haai sprint ze weg -voor zover de TCL het toestaat- en laat de omstanders verbijsterd achter: ‘wat was dit nou …’ Ze schatert het uit, kreunt van genot en vraagt: ik wil meer … ---

Project Sophia werd geboren op 21 oktober 2012 om 12:50 uur. En is beëindigt op 13 december om 12:37 uur. Ondanks haar smeken is ze aan banden gelegd. Ze zal toch op de één of andere manier tot zinnen gebracht moeten worden. Er is werk aan de winkel. Een uitglijder is gauw gemaakt en de gevolgen zijn dan niet te overzien.

Het is stil geworden. Achter een wolkendek flonkeren de verre sterren. De sneeuw omvat haar in een kille omarming. Het hart is gestopt. De transformatie is begonnen. Sophia zal Sophia niet meer zijn.

Re: Project Sophia

Geplaatst: 13 dec 2012, 19:46
door Twain
is THC niet de afkorting die je zoekt ;)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 13 dec 2012, 19:53
door martijn
Mooi verhaal menno !
Je zou een boek moeten gaan schrijven :)
Kan niet wachten om sophia te kunnen bewonderen ;)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 13 dec 2012, 20:32
door KNOEI 8G
Ahaaaa, dus jij bent de nieuwe eigenaar van de legnum van Niels&petra! :mean:

Re: Project Sophia

Geplaatst: 13 dec 2012, 20:57
door ghino
hehehe bijna de xxx versie over een wagen :P

Re: Project Sophia

Geplaatst: 13 dec 2012, 21:25
door marksanne
Ik heb Sophia mogen aanschouwen. Al twee keer zelfs! En ondanks dat ze nog wel wat ruwe kantjes heeft, is nu al zo goed te zien dat de liefde die je haar geeft voor een totale transformatie zorgt. Haar hart blijft sterk en bruut maar haar aangezicht wordt alsmaar mooier. Ik dacht dat ik over de ergste pijn van het wegvallen van mijn Pearl heen was, maar jouw Sophia rijt de nog verse wonden weer open. Wat is ze mooi en wat heeft ze potentie, maar ze is pas 16... kan dit wel?!

Re: Project Sophia

Geplaatst: 13 dec 2012, 21:40
door martijn
Haha daar heb jij ook weer gelijk in mark !
Is het inmiddels gelukt met de wiellagers menno ?

Re: Project Sophia

Geplaatst: 13 dec 2012, 22:18
door Xenon
Kolere, zijn de heren nog volledig in de ban van het Groot Dictee der Nederlandse Taal :wha: :wha:

Klinkt in ieder geval goed Menno. Enne... zit jij niet toevallig ook een beetje aardig in de buurt van de A31 :mean: :hypo: 8-)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 14 dec 2012, 10:45
door menno3x8g
Altijd leuk jullie reacties:
@twain: sloeg op de <space> die ineens vertrokken was (was space for the pixs) :oops:
@nico: ja, ik was de eerste en nu de enige! :roll:
@ghino: ‘ what is in a man’s mind …’ :lol:
@mark: … sweet sixteen … ;)
@martijn: ja, verse lager achter: lekker zoeven 8-)
@vincent: op slechts 5km! You know where I am :yes:

Re: Project Sophia

Geplaatst: 14 dec 2012, 11:21
door cvw
Ongelooflijk wat een schitterende pennevruchten Galant's en Legnum's kunnen veroorzaken. :thx:
Ik waande mij een aantal minuten in een bijna sprookjesachtige wereld waarin mens en techniek bijna samensmelten en de ultieme kick beleven. De techniek die de mogelijkheden uitdagend aanbiedt en de mens die met zijn zelfbeheersing daar optimaal gebruik van moet en kan maken resulterend in een soort paringsdans op een zwarte wegdek. De witte panther Sophia die haar klauwen in het zwarte asfalt duwt. :yum:

Dan overvalt die stilte je ineens. Een stilte met een hoger doel begrijp ik. Niet alleen ter bescherming, maar ook met een verbeterdoel. Om van de jonge schone - ze is tenslotte pas 16 - een prachtige jonge panther te maken die ontdaan is van haar pubertijd littekens en sporen.
Dan rest mij slechts het uitspreken van mijn respect. Respect voor het feit dat je het aankunt om Sophia aan banden te leggen. Om haar uitdaging te weerstaan tot het moment............. ja, tot het moment dat Sophia er weer klaar voor is. Respect voor het feit dat je dit voor Sophia doet.

Geniet er van samen! ;)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 15 dec 2012, 19:18
door speedy500
Doe snel maar eens fototjes al :P

Mooi verhaal zo

Re: Project Sophia

Geplaatst: 16 dec 2012, 12:02
door menno3x8g
Hoe gaat het worden. Inmiddels 4 modificaties aan de buitenkant doorgevoerd. Kan je zien welke?
Foto's zijn genomen een uur voordat ze in komma werd gebracht.
00.jpg
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
09.jpg
10.jpg

Re: Project Sophia

Geplaatst: 16 dec 2012, 12:57
door martijn
Exit windsplitters
Montage windvangers portieren ? Of zaten die er al ?
Wat een strak gezicht met deze gave witte velgen menno !! Dit was het setje van mark toch ?

Re: Project Sophia

Geplaatst: 16 dec 2012, 13:26
door Xenon
-Windsplitters :bye
-Legnum strip onder achterruit wit 8-)
-Wit LM eronder 8-)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 16 dec 2012, 18:36
door KNOEI 8G
Ze ziet er verdomd lekker uit zo!! Vooral die velgen staan haar echt goed! :D

Re: Project Sophia

Geplaatst: 16 dec 2012, 19:16
door Buzz Fuzz
Kentekenplaat voor!

Re: Project Sophia - quiz

Geplaatst: 17 dec 2012, 17:42
door menno3x8g
1- windsplitters exit, Martijn: :cheer: (ja van Mark overgenomen, en die had het weer van N... ?)
2- wit LM onder, Xenon: :cheer:
3- kentekenplaat voor, Buzz Fuzz: :cheer:

4- :-?

Er is nog een heeeele grote modificatie gedaan, heeft me bijna een halve dag gekost om het netjes te doen, over het hoofd gezien? (tip)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 17 dec 2012, 19:35
door KNOEI 8G
:thx: Het dak is weer wit!!! :thx: Nice!!
Ik vond de wagen er ook al totaal anders uitzien, en ik maar denken dat het door die windsplitters kwam.... :bump:

Re: Project Sophia - quiz

Geplaatst: 17 dec 2012, 21:50
door menno3x8g
KNOEI 8G schreef: :thx: Het dak is weer wit!!! :thx: Nice!!
Okay! Allemaal een punt! ;)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 18 dec 2012, 01:07
door MD-Performance
Mooie verhalen weer hahahahaha !

Super en wat kan een auto opbeuren van een paar kleine dingetjes !
Ziet er goed uit die witte wielen en het witte dak !

Re: Project Sophia

Geplaatst: 25 dec 2012, 10:58
door Boed
reincarnatie van de wagen van marksanne. Mooi dings!!!

Vervangen wiellager LA - handleiding

Geplaatst: 02 jan 2013, 20:13
door menno3x8g
’t Is al weer even geleden dat Sophia begon te hinkelen. Het geluid van de motor werd op gegeven moment bijna overstemd door het gezoem en gebrom, dus tijd voor vervanging van het lager. Maar welke? Is lastig vast te stellen bij een permanente 4WD. De bochtentest bleek eerder bij de V6 niet betrouwbaar: voor de vrolijke som van 450 euri werd toen de verkeerde kant vervangen. Dat zal me niet nog een keer overkomen! Het geluid leek wel van achteren te komen. Welnu, vrouwlief achterin gezet en gevraagd waar dat kabaal toch vandaan kwam. Ik las ergens nog een methode: de auto op bokken zetten en laten lopen (ik heb slechts 2 bokken). Toen de gok gewaagd: linksachter. Met de hulp van de instructies van MarkSanne (zie Legnum VR4 RIP) en anderen ben ik aan de slag gegaan. Foto’s gemaakt, maten genoteerd en een gedetailleerde handleiding gemaakt voor als het weer nodig is. Vermoedelijk is vervangen aan de voorzijde wat eenvoudiger: het fusee hoeft namelijk niet los. Hoe het met de V6 en 2.0 zit kan ik nog niet vertellen, maar zal toch niet lastiger zijn.

Deel I: Demontage
De dag voor de klus spuit je de los te halen moeren en bouten van de ophanging rond de fusee goed in met kruipolie. Om de remmen te sparen zou je deze eerst kunnen demonteren (stap 1, 2, 3, 12, en dan ga je voor optie 1 verderop voor het verwijderen van de asmoer)
1- haal de wielmoeren los
2- auto op krik
3- wiel verwijderen
4- splitpen van centrale asmoer verwijderen

Optie 1 (1 mans actie, meeste werk)
5a- naafkap verwijderen van wiel
6a- wiel er weer op met wielmoeren
7a- auto van de krik
8a- met dop 32 en hevel de centrale asmoer loshalen
9a- auto weer op de krik en vervolgens op assteun
10a- verwijder wiel, nu verder naar 11
Optie 2 (2 mans actie, weinig werk)
5b- auto op assteun
6b- motor starten en maatje stevig op rempedaal laten staan (niet de handrem bedienen!)
7b- met dop 32 en hevel centrale asmoer loshalen
8b- motor uit, maatje weg, nu verder naar 11
Optie 3 (1 mans actie, minste werk)
5c- auto op assteun
6c- blokkeer remschijf door stevige pen o.i.d. door de remklauw in de remschijf te steken zodat hij blokkeert
7c- haal asmoer los met dop 32 en hevel

11- verwijder centrale asmoer
12- verwijder de complete rem door de 2 bouten van het anker (dop 14) te halen aan binnenzijde
13- haal de rem uit de weg, bijvoorbeeld door hoog aan de spiraal van de vering te hangen zonder dat de remleiding twist of knakt
14- verwijder de remschijf: gebruik twee bouwmarktboutjes M8 (zijn verderop nog eens te gebruiken) en draai die in de twee schroefdraad plekken op de remschijf; door in te schroeven komt de schijf los (let op plaats rubbertje voor stellen handrem)
15- maak aan de kant de fusee de bout los van de onderste rechte arm (2x17mm)
16- eventueel maak je de ABS sensordraad los van de onderste arm
17- maak los de bout van de trailing arm (2x17mm) (voorste arm)
18- maak los de bout van de achterste lage (toe control) arm
19- maak los de bout van de bovenste arm bij de beugel ophanging
20- maak los de onderste bout van de schokdemper
21- vervolgens verwijder je alle bovengenoemde bouten van de ophanging, let op, ze zijn niet allemaal van gelijke lengte
22- draai de centrale asmoer nu omgekeerd weer op de aandrijfas zodat de as net niet uitsteekt door de moer (reden: beschadig de schroefdraad niet)
23- tik met een hamer op de asmoer om de as vrij te krijgen uit de hub
24- hang de aandrijfas uit de weg (reden: beschadig niet de ashoes of ABS-ring)
25- bevestig voorlopig de onderste rechte arm weer aan het fusee
26- maak aan de binnenzijde los de 4 bouten die de hub vasthouden aan het fusee

Optie 1 zonder trekhamer (minder gedoe, meer risico op beschadigingen)
27a- draai de 4 bouten van net weer terug, maar laat ze 1 cm uitsteken
28a- tik er om beurten op met een hamer zodat de hub beetje bij beetje loskomt; draai de 4 bouten telkens wat uit om ruimte te geven; nu verder naar 30
Optie 2 met trekhamer (meer gedoe, maar veiliger)
27b- bevestig de bovenste arm voorlopig weer bij de beugel, eventueel doe je hetzelfde bij de trailing arm en toe control arm
28b- bevestig de trekhamer aan de hub met passende flens en wielmoeren en sla de hub eruit
29b- verwijder weer de bouten van de bovenste arm en eventueel trailing arm en toe control arm, laat de bout van de onderste rechte arm zitten

30- het lager met hub en handrem is los
foto 1- optie 1 - na verwijderen naafkap centrale asmoer loshalen
foto 1- optie 1 - na verwijderen naafkap centrale asmoer loshalen
foto 2- verwijderen remschijf met 2 M8 boutjes
foto 2- verwijderen remschijf met 2 M8 boutjes
foto 3- remschijf verwijderd
foto 3- remschijf verwijderd
foto 4a- moer onderste rechte arm
foto 4a- moer onderste rechte arm
foto 4b - bout onderste rechte arm
foto 4b - bout onderste rechte arm
foto 5- bevestiging trailing arm voor
foto 5- bevestiging trailing arm voor
foto 6- moer toe control arm achter
foto 6- moer toe control arm achter
foto 7- bevestiging bovenste arm
foto 7- bevestiging bovenste arm
foto 8- bevestiging schokdemper
foto 8- bevestiging schokdemper
foto 9- as eruit, onderste arm weer bevestigen, 4 bouten van hub loshalen
foto 9- as eruit, onderste arm weer bevestigen, 4 bouten van hub loshalen
Deel II: Lager van hub verwijderen en nieuwe opbrengen, als je het zelf wilt doen
41- benodigde materialen: twee M8 bouten (5 cm is ok) met moeren en twee passende ringen, dop (maat 27, 28 of 29 voor op de ashouder), spindel uit trekkerset (eventueel met passende ring voor op dop), ratel/ringsleutel (maat: afhankelijk van de spindel, hier 19mm), passende flens uit trekkerset, dremel met slijpschijf
42- plaats dop 27/28/29 op de as, eventueel de ring erop
43- bevestig de flens met de M8 bouten en ringen op de hub
44- draai spindel in flens tot in de (ring op de) dop, draai door, en trek rustig de lager van de ashouder
45- op de ashouder blijft een binnenring van het lager zitten: slijp deze door met een slijpschijf van een dremel en verwijder hem
46- maak het oppervlak van de ashouder en de binnenzijde van het nieuwe lager schoon (bv vingerafdrukken) en smeer beetje in met dunne olie
47- verwarm het nieuwe lager tot 80° in de oven, en leg de hub in de koelkast/vriezer
48- zodra ze op temperatuur zijn kan je ze in elkaar te schuiven
49- mocht het lager toch (voorzichtig!) getikt moeten worden: doe dat met een passende dop of de oude lager als stempel o.i.d. op de binnenring van het lager (schuifkracht zetten op de buitenste ring geeft beschadiging)
foto 10- gebruikte materialen voor vervangen lager, dremel is uit zicht
foto 10- gebruikte materialen voor vervangen lager, dremel is uit zicht
foto 11- plaatsen dop op ashouder
foto 11- plaatsen dop op ashouder
foto 12- monteren flens
foto 12- monteren flens
foto 13- indraaien spindel
foto 13- indraaien spindel
foto 14- en draaien maar
foto 14- en draaien maar
foto 15- bingo
foto 15- bingo
Deel III: Montage
NB smeer alle bouten voor montage in met wat kopervet
50- nieuwe lager/hub plaatsen, aanhaalmoment 88 Nm
51- aandrijfas in hub schuiven
52- onderste arm monteren, aanhaalmoment 98 Nm* (* betekent: voorlopig vast maar nog niet aanhalen)
53- toe control arm monteren, aanhaalmoment 28 Nm
54- trailing arm monteren, aanhaalmoment 118-137 Nm*
55- schokdemper monteren, aanhaalmoment 98 Nm
56- bovenste arm monteren: plaats een krik recht onder de schokdemper (eventueel een dop o.i.d. ertussen als de krik er niet bij kan) en pomp omhoog, hang vervolgens gewicht aan de beugel waaraan de bovenste arm gemonteerd moet worden tot de stukken passen (je kan bijvoorbeeld een spanband om de beugel hangen, en onderaan met je been erin druk naar beneden geven, dan heb je 2 handen vrij om de bovenste arm te positioneren), aanhaalmoment 98 Nm*
57- ABS-sensordraad monteren
58- remschijf plaatsen (let op plek rubbertje voor stellen handrem)
59- centrale asmoer plaatsen, aanhaalmoment 196-255 Nm (@#&%£!!!)
60- splitpen plaatsen
61- remklauw monteren, aanhaalmoment 100 Nm
62- wiel monteren, aanhaalmoment 98 Nm*
63- auto van krik en steun halen
64- bouten aanhalen die nu aangehaald moeten worden (aangegeven met *)
foto 16- dan hup de nieuwe hub erin
foto 16- dan hup de nieuwe hub erin
Deel IV: het belangrijkste deel ;)
65- shake (and wash) hands!
66-
:agree:

Re: Project Sophia

Geplaatst: 02 jan 2013, 20:30
door marksanne
Mooie how-to Menno! TOP! Ik dacht even... huh?! Heb je nou toch de lagers vervangen ondanks de bijna-nieuwe van mij?! Tot ik me bedacht dat ik je het gewoon wilde doen en meteen mooi voor een how-to! Toch?

Re: Project Sophia

Geplaatst: 02 jan 2013, 22:17
door KNOEI 8G
Dat is toch wel een flinke klus zo!! Weg met dat gebrom! :D

Re: Project Sophia

Geplaatst: 02 jan 2013, 22:32
door martijn
Mooi how to menno ! Nu kan je nog meer genieten van het gebrul van de vr4 zonder je te storen aan het gezoem ;)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 03 jan 2013, 11:28
door menno3x8g
@Mark: ik heb wel jouw bijna nieuwe lager geplaatst in Sophia, en ik heb idd de oude hub gebruikt om het persen uit te proberen
@Nico: eigenlijk valt de klus best mee, rustig stap voor stap aanpakken, je hoeft niet eens super handig te zijn; gebruik wel goed gereedschap
@Martijn: jahaaa, vroem-vroem!

NB officieel moet je na zo'n klus de auto opnieuw uitlijnen ... (niet gedaan)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 05 jan 2013, 13:33
door menno3x8g
Gisteren deze boekjes binnen gekregen: de Engelse vertalingen van de Japanse uitgaves van de manual en workshop manuals VR4. Voor een schappelijk prijsje van een ClubVR4 lid gekocht. Ze zijn nieuw te krijgen op [External Link Removed for Guests]. Ik was weer even zoet.
manuals.jpg
Nog wat bijzonders gevonden in de manual?
- Ik vond het, voor mij nieuwe, lampje ‘exhaust system overheat’. Mmm :x: , wat moet ik ermee als het gaat branden? En wat is er dan aan de hand?
- Handbrake: bij het aantrekken mag je het knopje niet indrukken. Nou, dat doe ik dus wel, vind ik veel beschaafder klinken.
- ASC en TCL gebruiken hetzelfde dash-lampje als een van de systemen actief is.
- De uitvoeringen met zonnedak hebben een hemellampje voor (tussen de zonnekleppen) met spotlight functie. Handig! Heeft iemand nog zo’n hemellampje liggen?
- Er hoort een ‘flare’ te zitten onder het handschoenkastje! Er is een houder in het voetenhoekstuk gemaakt. Nu, die zat er bij Sophia niet in bij aanschaf. Inmiddels wel! Kadootje van MarkSanne :D . Ja, dit is echt leuk.
- De tank blijkt slechts 60 liter peut te kunnen bevatten (de V6 en 2.0 hebben en tank van 64 liter). Wel iets om rekening mee te houden! :vr4:
- Motorolie en –filter moeten elke 5dkm of 6 maanden vervangen worden. Oei :oops: , dat wordt dan hoog tijd.

Ook al mijn neus gestoken in de workshop manuals. Deze zijn ook op internet te vinden, maar dan met Japanse tekentjes (ClubVR4 heeft ze, alleen voor leden toegankelijk). Leest wat lastig. En voortdurend vergelijken met de bekende Engelse workshop manuals voor de V6 en 2.0 is ook niet handig. Ik ben er al veel tips en handigheidjes tegengekomen. Bovendien veel beter leesbaar dan vanaf een schermpje of pdf-print. Waar van toepassing komen ze wel een keer aan de orde. Zo nu weer verder lezen, voorlopig ben ik weer offline … :bye

Re: Project Sophia

Geplaatst: 06 jan 2013, 11:19
door KNOEI 8G
Nice, weer wat leesvoer voor de komende tijd!! :D

Re: Project Sophia

Geplaatst: 18 jan 2013, 13:25
door kc0803
Wat een ongelooflijk gaaf project en wat een brute wagen.....
Ik geloof dat ik ook maar moet gaan sparen.
Een v6 is leuk, maar een VR4 is de overtreffende trap.
Ach en wennen aan een rechtslenker is zo moeilijk niet...Nu de vrouw nog haha.
keep up the good work!!

Re: Project Sophia

Geplaatst: 18 jan 2013, 13:46
door Twain
ik kreeg gisteren te horen dat die bak van navi weer op de markt komt ;)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 19 jan 2013, 15:14
door menno3x8g
@Kees: jahaaa, de VR4 is de overtreffende trap. In de UK staan er de nodige te koop voor weinig. En: vergis je niet in de 'gewone' V6. Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat het een bijzonder fijne motor is die ook op hogere snelheden lekker wil doortrekken.

Overigens trekt de VR4 wel de aandacht, in dit geval helaas :( . Binnenkort meer hierover, moet het nog even verwerken ...

Re: Project Sophia

Geplaatst: 19 jan 2013, 15:53
door KNOEI 8G
oh....oh.... :shock:

Re: Project Sophia - hartje winter

Geplaatst: 22 jan 2013, 20:41
door menno3x8g
14.jpg
15.jpg
16.jpg
Hartje winter ligt Sophia stil op de stenen. Haar ogen zijn neergeslagen. Een zachte en koude sneeuwdeken bedekt haar top en flanken. Het lijkt een vorm van bescherming. Het zou echter ook de ultieme vorm van eeuwige conservering kunnen zijn. Er is geen teken van leven te bespeuren: geen beweging, geen geluid, geen licht. Twee draadjes lopen als een infuus naar haar binnenste, een rode en een zwarte. Als je heel aandachtig zou luisteren, dan zou je toch een zacht gezoem kunnen waarnemen. Het komt van een donker kastje aan het andere eind van de draadjes. Een rood lampje knippert. Wat betekent dat? Is het de sleutel tot wederopstanding? Of is het … de waakvlam, aangestoken op het tijdstip van overlijden om de transitie te vergemakkelijken?

Ergens in het noorden zitten twee mensen om tafel. Een kale lamp dimt op onwillekeurige momenten en schijnt op volgeschreven papieren.
‘Dit gaat eraf, en dit, en dit …’
‘Kunnen we niet betalen man, laat dat erop.’
‘Als we het nou zo en zo doen, dan kan het wel.’
‘Ja, verd :idea: md, je hebt gelijk, doen we!’
De wind giert om de hoeken van het huis. Binnen vindt koortsachtig overleg plaats. Plannen worden gesmeed. Met de juiste diagnose, beleid en een vaste uitvoerende hand moet het mogelijk zijn. Ze zal als een fenix herrijzen, mooier en grootser dan ooit. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden, dat wel. Een stappenplan wordt opgesteld. Eerst de vitale delen veiligstellen, en daarna verder kijken …

Op hetzelfde moment vormen zich voetstappen in de sneeuw. Een wezen, jawel een mens, nadert. Hij kijkt om zich heen en blijft stilstaan aan de bestuurderskant. Met zijn mouw veegt hij de sneeuw van de zijruit. Hij mompelt iets over een stuur dat er niet is en iets anders dat er wel is. Hij haalt een voorwerp uit zijn zakken. Even later valt een mengeling van sneeuw en glas op de, naar nu blijkt, bijrijdersstoel. Het knispert als de man erop plaatsneemt. Hij haalt nog een voorwerp uit zijn zakken. En hij pookt en pookt tot er een gat ter grootte van 2 DIN in de middenconsole gaapt.

Een seconde later verwijdert een schim zich snel van de plek des onheils. De kou sluipt door de open deur dieper en dieper naar binnen. De draadjes zijn los, het gezoem is gestopt, het lampje is uit. De plannen zullen bijgesteld moeten worden.

Re: Project Sophia

Geplaatst: 22 jan 2013, 20:52
door cvw
Grrrrrrrrr, had er maar 360V op gezet in plaats van 12V. :evil:
Hier kan ik zo pissed-off van worden. Laat ze met hun tengels van andersmans spullen en eigendommen afblijven. :puke:

Re: Project Sophia

Geplaatst: 22 jan 2013, 20:56
door Twain
grrrrrrrrrrrrrrrrrr.............. dood rijden dat volk

Re: Project Sophia

Geplaatst: 22 jan 2013, 21:59
door Neo--
jeetje! Das niet grappig!....

Re: Project Sophia

Geplaatst: 22 jan 2013, 22:19
door Echo Whiskey
Kan verschrikkelijk boos worden om dit soort dingen, zeker omdat je je er zo machteloos bij voelt.

Maar wat is er nou precies gebeurd, is er iets gejat of is het puur vandalisme?

Re: Project Sophia

Geplaatst: 22 jan 2013, 22:38
door marksanne
Ach nee he?!! Ook slachtoffer geworden van het dievengilde dat uit is op navigatiesystemen... Kl**tz*kken!!! Ik heb me sinds de inbraak op onze legnum een aantal jaar terug voorgenomen nooit meer een 2Din systeem in de auto te plaatsen voordat er een alarmsysteem opzit. En daar hou ik me aan. Vingers eraf choppen lijkt me een keurige straf. Meteen duidelijk zichtbaar voor iedereen wat voor slappe hap die lui zijn.

Re: Project Sophia

Geplaatst: 22 jan 2013, 22:43
door menno3x8g
Ruitje ingeslagen, 2 DIN radio gepikt, geen schade middenconsole.
Gebeurde paar weken terug.
De autoschade is al hersteld.
Glas zal ik voorlopig nog wel tegenkomen.
De foto's zijn overigens van vanmiddag.

Re: Project Sophia

Geplaatst: 22 jan 2013, 22:50
door MarkDuffy
Pfff balen man, mensen moeten gewoon eens leren om van andermans spullen af te blijven!

ps. moet je wel credits geven voor het verhaaltje