Pagina 4 van 6

Re: Project Sophia

Geplaatst: 20 sep 2016, 21:26
door menno3x8g
Twain schreef:niet vergeten om voor het cjib een ander adres aan te vragen ;)
:wha: heb je nog een adresje in Schiedam?

Re: Project Sophia

Geplaatst: 21 sep 2016, 01:23
door SisterOfMercy
Zat adressen hier, alleen heb je dan ook -helaas- enige medewerking nodig van de hoofdbewoner. :(

Nou zegt men wel dat het niet de oliepomp kan zijn, aangezien dat altijd een net ding is, maar heb je niet toevallig een model dat ergens buiten viel of gereviseerd is met een cheapskate oliepomp? Bij een 8G zit dat ook allemaal via een riem gekoppeld, die kan ook slippen.

Re: Project Sophia

Geplaatst: 29 sep 2016, 19:00
door menno3x8g
Motorolie voor de VR4 wordt in de gebruiksaanwijzing aanbevolen als 5W30 of 10W30. Aangezien de motor zeer waarschijnlijk gewend is aan 5W30 Amsoil (indertijd geïmporteerd door ex-CVR4 lid), lijkt het me niet verstandig te switchen naar een ander type of merk. Op zoek naar standaardwaardes voor de oliedruk kon ik tot mijn verbazing niets vinden :? . Vreemd, niet in de (uit het Japans vertaalde) workshop manual of elders op internet. Na omspitten van het CVR4 forum bleken leden waardes te hebben gemeten variërend van 10 tot 20 psi stationnair met warme motor, 30 psi bij een rpm van 1500, en 3-4 bar bij accelereren.

Wat is er bij Sophia gemeten stationnair bij warme motor? 1 bar!
Wat is de druk waarbij de oliedruksensor schakelt? 0,2-0,4 bar!
Conclusie: sensor stuk. Wordt vervangen voor een paar euro ;) .

Het probleem van knipperende oliedruklampjes is vaker gemeld op genoemd forum. Vervangen van de sensor bleek de oplossing.
Bij de mits-dealer is bekend dat die sensoren regelmatig vervangen moeten worden en ze hebben ze bij bosjes liggen.

Re: Project Sophia

Geplaatst: 29 sep 2016, 19:53
door marksanne
Wauw! Beste fix ever voor dit probleem! Jeetje Menno, zo hou je geen knipperende lampjes meer over natuurlijk! ;)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 29 sep 2016, 20:11
door Uray25
Goed om te weten... Maar bij mij was de Sensor helaas in orde...

Re: Project Sophia

Geplaatst: 29 sep 2016, 21:46
door menno3x8g
marksanne schreef:Jeetje Menno, zo hou je geen knipperende lampjes meer over natuurlijk! ;)
Ja, daar baal ik onderhand wel behoorlijk van ;) .
Uray25 schreef:Goed om te weten... Maar bij mij was de Sensor helaas in orde...
Helaas werkt ie soms wel goed. Meten is weten, next time better ...

Re: Project Sophia - koelproblemen

Geplaatst: 30 sep 2016, 23:13
door menno3x8g
Nu het oliedrukprobleem lijkt te zijn opgelost wordt het tijd om het aloude probleem van de motorkoeling onder de loep te nemen. Dat komt zeer waarschijnlijk niet vanwege te lage oliedruk zoals Xenon voorstelde, overigens wel een mooie theorie. Wat is het geval. Al in de eerste tijd dat deze VR4 naar NL kwam was sprake van koelproblemen. Nadat uiteindelijk de radiator werd vervangen werd gedacht dat het probleem was opgelost. Niet dus.

De kenmerken van de koeling zijn: soms bij lange stationnair loop, loopt de temperatuur op tot in het rode vak. Ventilator loopt, radiatorslangen zijn niet meer aan te raken (heet!). Er zijn geen koelproblemen tijdens rijden. Na ritten vanaf 50 km zit er lucht onder de radiatordop, en bij langere ritten zit de overlooptank nokvol en kan ik soms wel een liter KVS bijvullen. En als ik eens lekker het gaspedaal hanteer lijkt er nog meer in te moeten. Het gevolg is dat aan het einde van deze ritten, als ik de auto inparkeer de temperatuur natuurlijk gaat oplopen, want onvoldoende koeling van de motor. Het ontluchten van het koelsysteem vraagt speciale aandacht zodat er nergens een luchtbel blijft hangen. Echter ook na professionele ontluchting blijft dit probleem bestaan. Nergens lekkages te zien, olie ziet er keurig uit, geen rare rook uit de uitlaat. De verdenking viel uiteindelijk op een lekkende koppakking. Daarvoor zijn nu metingen gedaan in de KVS en boven de motor naar uitlaatgassen. Was allemaal goed.

Dit sluit nog niet uit dat er KVS via de motor en uitlaat verloren gaat. Om daar achter te komen zal de kop ervan af moeten en daarbij nog een hoop gedoe met distributieriem en andere lekkernijen. Een kostenplaatje dus, want ikzelf heb er de tijd niet voor, en de uitkomst is nog niet zeker. Nu heb ik weleens gehoord dat van oude koelslangen de binnenste laag kan loslaten, opkrullen en zo de doorgang kan versperren. Dus de volgende stap wordt het vervangen van alle koelslangen door een nieuwe set die al klaar ligt. Dat wordt een klus voor de winter. En als dat niet helpt gaat de kop ervan af. Tot die tijd heb ik een jerrycan KVS in de kofferbak liggen ...

Re: Project Sophia

Geplaatst: 02 okt 2016, 13:28
door foks
meh, je zou inderdaad zeggen dat alles op de koppakkingen wijst.
Die lucht moet ergens vandaan komen. Maar je bent er mooi klaar mee dan :(

Re: Project Sophia

Geplaatst: 02 okt 2016, 17:04
door Xenon
Een koppakking kan op veel manieren lek zijn. De pakking moet compressie, koelwater en oliekanalen onderling gescheiden houden en afdichten van de buitenwereld. Genoeg opties om daar een steekje te laten vallen.

- Heb je ook een compressietest laten doen?
- Kan je ergens onder de kap een typische (mierzoete) koelvloeistofreuk waarnemen na een 'hete' rit?

Tenslotte hoop ik oprecht voor je dat het oliedrukprobleem nu inderdaad opgelost is. Maar eerlijk gezegd betwijfel ik het. Want het verhaal dat deze sensoren regelmatig sneuvelen en bij bosjes bij de dealer liggen, lust ik niet. We hebben het over een heuse Japanner, geen Fransoos met louche electronica en inferieure kwaliteitsissues. :P
Je schrijft dat er gemeten is, maar meten is ook een kunst: onder welke condities is gemeten? Ook met een warme motor bij 30+ºC omgevingstemperatuur? En op welke plaats is die druk gemeten? Hoe heet was de olie tijdens de meting? Bij welke druk schakelt de nieuwe sensor? Is het wel een originele sensor? Want een originele heb je niet onder de drie tientjes. Voor je 't weet vergelijk je appels met peren en trek je conclusies die je zo leiden naar schijn- of onmogelijke oplossingen...

Ter illustratie: Meany's olietemperatuur (AMSOIL Signature Series 0W-30) zat tijdens een normale rit doorgaans op zo'n 80 tot 90ºC en liet dan altijd een oliedruk bij stationair zien van rond de 0.7bar. Na een klap stoeien, gooien en smijten in zomerse omstandigheden kreeg ik de olie ook wel eens op 130-140ºC. De bijbehorende oliedruk bij stationair zakte dan tot onder 0.5bar op de niet-geijkte, maar wel nog steeds dezelfde oliedrukmeter. Zonder brandend oliedruklampje! Dus de druk met hete olie was duidelijk lager. Maar ongeacht de olietemperatuur was alleen al kijken naar het gaspedaal altijd voldoende om de oliedruk fors op te bouwen tot tegen de 5bar aan bij ca 4000RPM. Bij mij brandde het oliedrukampje overigens nooit (na de start). Je zult dit relaas op CVR4 hierover dan ook wel tegen zijn gekomen tijdens je speurtocht, gok ik?

Dat de voorgeschreven olie 5/10W-30 is, zegt in beginsel niet alles: de VR4 was enkel geproduceerd voor de Japanse thuismarkt. Vandaar dat de originele VR4-specifieke documentatie alleen in het Japans bestaat. Dus het advies dat ze uitbrengen richt zich op het heersende klimaat van de afzetmarkt. Japan dus. Met uitzondering van het uiterste zuiden van Japan is het Japanse klimaat enigszins vergelijkbaar met dat van ons, waarbij de idioot hoge temperaturen die we hier in september hadden óók daar uitzonderlijk zijn. Om die reden liet ik Meany ook altijd staan bij dat soort achterlijke buitentemperaturen, omdat ik wist dat ik met een -30 olie makkelijker de marge zou gaan opzoeken. Zeker met nog veel hetere tollende turbo's aan boord...
Als je dan ook nog kampt met een haperende motorkoeling, helpt je dat niet bepaald in je oliedrukhuishouding, omdat de boel heter wordt dan waar men van uit is gegaan en je dan nog eerder de marge in gaat duiken.

Re: Project Sophia

Geplaatst: 17 okt 2017, 20:50
door menno3x8g
Wiellager RA vervangen en ashoes bakzijde LV. Deze ashoes kost origineel 80 euri en is van een opvallend type: heeft 3 inkepingen om op de homokineet te passen en is dus heel anders dan voor bijvoorbeeld de 2.0 of V6. Vreemd genoeg deed de rem het RA veel minder dan LA. Vorig jaar de hele handel nog gereviseerd, dus zou prima moeten zijn. Maar na een stevig ritje trok ze genoeg bij voor APK goedkeur. En daarna met Sophia de snelweg op: in één streep door naar de 180 8-) , verder wil niet omdat ze nog de originele begrenzing uit Japan heeft. En die laat ik er mooi op, want de verleiding is errrug groot ... ;) .

Re: Project Sophia

Geplaatst: 17 okt 2017, 22:15
door kevin1990
Wat een schitterende auto's blijven het toch!
Vind ze stuk voor stuk erg gaaf zo ook de jouwe menno!
Alleen het rechts gestuurde vind ik zelf wat minder. Staat een facelift in Duitsland te koop alleen daar koop je dus ook een nieuwe kleins auto voor haha
En een vr4 blok in mijn auto gaat toch behoorlijk wat geld in zitten. Oftewel dilemma!

Re: Project Sophia

Geplaatst: 17 okt 2017, 22:45
door marksanne
Mooi geregeld Menno! Blijft een gemis zo’n mooie witte beauty met de juiste welvingen op de juiste plaatsen!

Re: Project Sophia

Geplaatst: 23 okt 2017, 09:35
door menno3x8g
Dit weekend rondje Nederland gedaan: meer dan 600km op max snelheid. Reed 1:10!
:agree:

Re: Project Sophia

Geplaatst: 23 okt 2017, 11:03
door marksanne
1 op 10 wat? 1 op 10 gallon zeker? ;)

Oh wacht het is alweer bijna 1 april...

Re: Project Sophia

Geplaatst: 23 okt 2017, 11:52
door Uray25
Snelweg op Cruise 130, is haalbaar... Maar een x gas geven bij een verkeerslicht en je kunt het vergeten... ;)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 24 okt 2017, 00:16
door Xenon
Cruise? Wat cruise? Een vr4 met cruise moet nog gebouwd worden. Of... Jaja... Ben Lang niet meer zo vaak online en heb gemist dat je zelf cruise hebt ingebouwd? Met Meany heb ik destijds een keertje opgebracht om een stuk van ca 120km met 160km/h constant te rijden (langer ging niet meer vanwege kramp in m'n rechter kuit). Ook 1:10 gehaald en daarna deze puike score compleet om zeep geholpen door ca 40km met een 535i aan de stoei te gaan. I love it! And I miss it! Hou Sophia in ere Menno!

Re: Project Sophia

Geplaatst: 24 okt 2017, 16:57
door menno3x8g
VR4's hebben idd geen CC, wat me verbaast bij dit show/performancemodel. Ik heb wel het plan om dit in te bouwen. Het stuur is al voorbereid en de onderdelen liggen klaar. Zodra het hele interieur op de schop gaat, komen er een paar subtiele mods incluis de CC. Plannen zat, maar voor het zover is ...

Re: Project Sophia

Geplaatst: 03 nov 2017, 20:38
door menno3x8g
Zomaar twee foto's.

Re: Project Sophia

Geplaatst: 03 nov 2017, 21:33
door Xenon
Gaaf! 8-)
Tsja, kijk...zo'n luxe, cleane garage heb ik dan weer niet. :roll:
Maar Sophia staat zo wel in stijl gestald. :yes: Doe je goed! :D

Re: Project Sophia

Geplaatst: 03 nov 2017, 22:00
door marksanne
Belachelijk chique! Must have! :)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 07 nov 2017, 18:03
door KNOEI 8G
:D wat een plaatje Menno, wat vincent zegt. In ere houden die wagen :yes: :yes: :yes:

Re: Project Sophia

Geplaatst: 07 nov 2017, 18:16
door menno3x8g
Doe ik.
Maar wel eerst de kop (2 koppen) ervan af!

Re: Project Sophia

Geplaatst: 26 nov 2017, 15:26
door mitsu-galant
Echt super gaaf, is dat bij jou in huis Menno?

Dat zijn echt goals! Maare als je hem ooit weg doet laat me het weten aub ;)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 26 nov 2017, 18:29
door kevin1990
Man man man doe mtv crib!
Ben nou benieuwd in wat voor huis je woont haha

Re: Project Sophia

Geplaatst: 26 nov 2017, 18:40
door menno3x8g
kevin1990 schreef:Man man man doe mtv crib!
Ik zal es zien wat ik voor je kan doen!
Duurt wel ff en als het lukt zal de uitkomst je verrassen :mean: !

Re: Project Sophia

Geplaatst: 26 nov 2017, 19:16
door Galant-gti-2.0
menno3x8g schreef:
kevin1990 schreef:Man man man doe mtv crib!
Ik zal es zien wat ik voor je kan doen!
Duurt wel ff en als het lukt zal de uitkomst je verrassen :mean: !

Zo dan! Sprekend over 'goals' in het leven.... Goed bezig!!! :agree:

Re: Project Sophia

Geplaatst: 08 mei 2018, 21:56
door menno3x8g
Met het demonteren van het inlaatspruitstuk zijn we er nog niet. Er blijkt nog een onderste inlaatspruitstuk te bestaan op de 6A13(TT) blokken. Een paar bouten ontbraken en de draad van een schroefgat voor montage van het bovenste uitlaatspruitstuk op het onderste was versleten zodat er uitgeboord en opgevuld met helicoil zou moeten worden. Had ik nou toevallig een extra bovenste inlaatspruitstuk van een V6 én een VR4 liggen. Zo op het eerste gezicht zijn ze verschillend. Maar vergelijking van de onderzijde laat zien dat de gaten voor de bouten op exact dezelfde plek liggen :thx: . Dus heb ik het onderste inlaatspruitstuk uit een V6 gesloopt. En die gaat de originele VR4 vervangen.

Wat gaat er verder gebeuren?
- koppakkingen vervangen
- distributieriem vervangen
- nieuwe bougies
- nieuwe Magnecor 8.5 mm kabels
- injector seals vervangen
- thermostaat vervangen
- luchtfilter enz
En verder:
- aandrijfas naar achteren vervangen

Dat gaat voor komend weekend niet meer lukken :x: .

Re: Project Sophia

Geplaatst: 09 mei 2018, 13:19
door foks
oh, nou dan heb je ook een keer geluk!
Succes met monteren dan maar, met distributie erbij heb je zeker genoeg te doen ...

Re: Project Sophia

Geplaatst: 25 jun 2018, 00:28
door marksanne
Ik heb dezelfde verrassende conclussie over inlaatspruitstukken ook al 'ns getrokken een aantal jaar terug. Best bijzonder!

Succes met alle klussen. Ik ben benieuwd wat je aantreft bij de huidige koppakking!

Re: Project Sophia

Geplaatst: 01 jul 2018, 17:07
door menno3x8g
Update werk aan Sophia: tot onze grote verrassing bleek de waterpomp flink te lekken. Gezien de corrosie aan het blok al lange tijd. Zou goed kunnen dat bij de laatste distributieriem vervanging de waterpomp niet meegenomen is. Dat zou (voor een deel?) het verlies van koelvloeistof verklaren. Of is het zo dat een lekke koppakking het koelsysteem zo onder druk zet dat de waterpompseals het niet meer gehouden hebben? We gaan toch de koppakkingen vervangen. Dan weten we zeker dat ze goed zijn.

Re: Project Sophia

Geplaatst: 05 jul 2018, 21:39
door menno3x8g
Update werk aan Sophia: beide koppakkingen zijn los, en ...
zien er na 22 jaar nog goed uit.
Dat wil nog niet zeggen dat er geen bypass is ontstaan,
met de turbodruk kan ook een piepklein gaatje veel spuwen.

Wat opvalt is dat sommige metalen leidingen/pijpjes van de koeling corrosie, roest en soms gaten (!) hebben.
En dan bedoel ik niet de voor- en achteruitgang, maar daar waar er slangetjes op gedrukt worden.
Betekent wel dat in het verleden te lang slechte KVS/water gebruikt is.
Hier (en daar) bleek eerder al gelast om deze gaten te dichten.
Hier (en daar) dus maar wat vernieuwd.
Prettig: onderdelen waren allemaal compatibel met de V6,
dus (nog) geen probleem om aan te komen.

Overigens: om de waterpomp te vervangen moest de kant van de distributie van de motor 'vrij' gemaakt worden van app's.
Behoorlijk wat extra werk. Mogelijk de reden dat bij eerdere distributiewissel de waterpomp niet vervangen is.
Achteraf hadden we misschien beter de hele motor met subframe kunnen laten zakken om de klussen gemakkelijker uit te kunnen voeren.
Maar ja, achteraf is makkelijk.
Nu de boel weer opbouwen.

Re: Project Sophia

Geplaatst: 06 jul 2018, 00:09
door marksanne
Mooi werk Menno! Inderdaad, de motor los maakt dit soort klussen ontzettend veel gemakkelijker.
Succes met de verdere heropbouw!

On the road again!

Geplaatst: 16 jul 2018, 15:41
door menno3x8g
Ze gromt weer, en nu sterker, krachtiger, dieper 8-) . Daar is alle reden toe, want ze is weer los! Bevrijd van alle beperkingen, aarzelingen en mits-maren. Een siddering gaat door haar lijf als ze haar klauwen in het asfalt slaat voor de 0-100km/h run (slechts 6 seconden) en zich optrekt naar de 180km/h. Dan slaat de Japanse wet toe. Slechts 1 draadje is het verschil naar haar weg van volledige vrijheid: 240, 245? Ze zal het nooit weten.

Ze kijkt om zich heen. Alleen is ze. De concurrentie, van Duitse, Franse, Italiaanse of Aziatische komaf is niet ter zake, blijft achter in het rubber-fijnstof en opdwarrelende graszaden van de snelweg. Vandaag is het 31°C, en juist dan presteren de Pirelli Zero’s optimaal. Bumperklever? Neem de rotonde met 50 en laat de jonkies met verbijstering achter. Weliswaar is haar leeftijd inmiddels 22, maar ze is wel een dame, een echte dame, een koningin van de weg en iedereen die haar beleefd heeft zal daarna zachtjes fluisteren: 'Kijk, daar gaat ze'. In de stad rijdt zij statig, en tevreden brengt zij haar gezelschap comfortabel, veilig, op tijd en gekoeld (!) op de gevraagde locatie. Maar op de snelweg hoef je haar niets wijs te maken. Zij is in de kracht van haar leven.

Er zijn de nodige ingrepen geweest, de belangrijkste vervangingen waren:
- koppakkingen (oude waren nog goed)
- luchtinlaat verdeler (oude had sleetse schroefdraden, van V6 gehaald)
- distributieriem (was nog vrij nieuw, maar was makkelijk bereikbaar)
- waterpomp! (oude pomp was zeer waarschijnlijk de reden van oververhitte motor)
- thermostaat
- 3 injectoren (gingen niet meer altijd dicht)
- injectorseals (mag na 22 jaar weleens)
- bougies, bougiekabels (als we nu toch bezig zijn …)
- multiriemen
- propshaft (aandrijfas naar achteren om te kijken of de acceleratietrilling zou verdwijnen)
Daarnaast airco bijgevuld (was na 6 jaar bijna niet nodig), kleine beurt, enz.
Wat niet lukte was het gasklephuis vervangen voor die van een V6 (met cruise control aansluiting). Het kan wel maar de aansluitingen waren te verschillend om zomaar even uit te wisselen. En het werd tijd om weer te gaan rijden.

Nee, het is geen grommen: het is brullen wat ze doet als ik haar op haar staart trap. Het is als van een steigerend paard, briesende stier, drammende ram … en tegelijk heeft ze ook de souplesse van een jaguar en de elegance van een vliegende vrouw. Nee, oh nee, dat is niet sexistisch bedoeld. Het is slechts een beeldspraak welke wortels heeft in oudere tijden, van mij, een tijdsbeeld dus maar niet van nu, of toch … Afijn, ze was dus aan het brullen …

Re: Project Sophia

Geplaatst: 16 jul 2018, 17:02
door marksanne
Wat mooi geschreven. En wat een mooie machine...

Re: Project Sophia

Geplaatst: 16 jul 2018, 23:20
door Xenon
Een beste ingreep, Menno. Maar wel eentje met resultaat.
Laat de dame maar eens 'haar haar los gooien' :mean: . Heeft ze lang genoeg op gewacht!

Ik zeg: CHAPEAU! :yes:

;)

Re: Project Sophia

Geplaatst: 18 jul 2018, 21:47
door menno3x8g
De koelproblemen waar de motor van Sophia al zo lang mee worstelde lijken nu definitief verleden tijd.
Vandaag een ritje van 400km gemaakt, waar mogelijk op hoge snelheid, met af en toe een file en dan weer maximaal accelereren onder de blakende zon.
De temp meter gaf geen krimp en geen KVS verlies meer zoals eerder.
En de tank niet helemaal leeg!
:agree:

Re: Project Sophia

Geplaatst: 18 jul 2018, 22:35
door marksanne
Ik hoor net dat ik hetzelfde maar ns moet gaan doen voor de VR2. Mooi resultaat Menno!!!

Re: Project Sophia

Geplaatst: 18 jul 2018, 23:01
door menno3x8g
marksanne schreef:Ik hoor net dat ik hetzelfde maar ns moet gaan doen voor de VR2. Mooi restulaat Menno!!!
Ow, succes ermee, dit zijn geen kleine klussen.

Re: Project Sophia

Geplaatst: 19 jul 2018, 00:47
door Ran-DiZzle
Door je mooie stukkie tekst krijg ik gewoon weer zin om aan de Legnum bezig te gaan!

Re: Project Sophia

Geplaatst: 19 jul 2018, 20:17
door cvw
Mooi resultaat Menno. En verdomd leuk stukkie om te lezen. :)