mistlampschakelaar verwijderen.

Voor info en vragen over alle elektronica interieur en exterieur
Plaats reactie
Dope3112
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jul 2012, 15:06

mistlampschakelaar verwijderen.

Bericht door Dope3112 »

Tip. maybe een aparte rubriek maken voor electronica voor dit soort vraagjes, ;)


Als next step in mijn waarschijnlijk langlopende renovatieprojectje ben ik aangekomen bij de dashboardlampjes.
Lampjes van de stoelverwarming kachel middenbakje asbak en dergelijke heb ik er al uit.

nu ben ik aangekomen bij de mistlampschakelaars, bakje beneden verwijderd, knopje van de spiegels eruitgehaald, maar nu moet ik de mistlampknopjes nog eruit slopen.
Wie heeft voor mij de tip hoe ik die eruit haal zonder het te slopen, of het gehele zwarte kapje van de verwarming?
Ik durf er niet te hard aan te rukken voor het breekt onderste gedeelte krijg ik wel los met die 2 clipjes maar de rest,, :bump:
Bijlagen
20131007_143704.jpg
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: mistlampschakelaar verwijderen.

Bericht door marksanne »

Van heel het dashboard is dat het enige onderdeel waar ik echt vrees voor heb. Of eigenlijk beter gezegd: ten diepste haat. Ik heb pas 1x zo'n ding zonder brokken te maken eruitgekregen. En ik ben een geduldig type... Ik heb geen tips denk ik. Of misschien kun je er op gevoel met een kort schroevendraaiertje bijkomen om de 2 kruiskopschroefjes waarmee de schakelaars vastzitten losmaken? Ik weet 't niet meer zeker. Hopelijk heeft anders de kennis en/of (vooral!) een goede tip!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: mistlampschakelaar verwijderen.

Bericht door menno3x8g »

Hahaha.
Ja, over die super irritante ventilatieroosters, om die er netjes uit te krijgen gebruik ik de volgende truc.

Het rechter ventilatierooster:
Je zult eerst het handschoenkastje moeten verwijderen. Dan kan je van onderuit het rooster bereiken met je hand, en de 4 clips aan de zijkanten indrukken, geen probleem. Met een platte schroevendraaier tussen dashboard en roosteromlijsting zorg je ervoor dat ze niet terugschieten. Dan hou je nog de 5e grote clip over aan de bovenzijde, en deze is het irritantst. Vanuit het airbagcompartiment steek ik een platte schroevendraaier op gevoel erboven en druk de clip in (naar beneden). Beetje trial and error, maar het lukt om op deze manier het rechter rooster onbeschadigd eruit te wippen.

Het rooster aan de linkerkant met de mistlampschakelaars:
Je zult eerst de centenbak en dan het paneeltje met koplamphoogteverstelling en dummies moeten verwijderen (beetje zoeken, wijst zich wel vanzelf). Tevens het klokkenspel (eerst de omlijsting met de kruiskoppen aan de bovenzijde (2x), de omlijsting dan stevig naar je toetrekken die zit met clips stevig verankerd, en vergeet de cruisecontrolknop en paneelverlichting niet te verwijderen, vervolgens de klokken losschroeven (4x) en over je stuur wegkantelen). De 4 clips aan de zijkanten van het rooster kan je nu met een platte schroevendraaier indrukken (in plaats van met je vingers zoals aan de rechter kant, er is namelijk te weinig ruimte voor vingers). De 5e, en wederom irritantste clip, aan de bovenzijde is nu met een platte schroevendraaier vanuit het gat van het klokkenspel te bereiken. Er zit daar namelijk een gleuf, precies op de goede plek! Ook hier weer een beetje geduld om het geheel onbeschadigd eruit te wippen.

En vervolgens verwijder je de mistlampschakelaars. Dat wijst zich vanzelf.

Als je wilt kan ik wat fotoos posten, maar die heb ik nu niet paraat.
Je kan ook naar Noordoost Nederland komen, dan demonstreer ik het voor je ;) .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Dope3112
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jul 2012, 15:06

Re: mistlampschakelaar verwijderen.

Bericht door Dope3112 »

Mijn dank is groot, heb het op een iets andere manier gedaan, met een set kunststof trim verwijderaars heb ik het rooster eruit gewipt waarna ik beter bij de clips kon, die eruit gewipt en via de klokkenspel (danku danku menno) de grote clip aan de bovenkant verwijderd.

Nu met mijn plaatselijke leverancier de lampjes proberen te bestellen, enige lastige gaan de kleine lampjes van de stoelverwarming worden. Mocht ik die hebben probeer ik een paar how to's te schieten in omgekeerde volgorde dan. ;)
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: mistlampschakelaar verwijderen.

Bericht door marksanne »

Goed werk!! Leuk als je inderdaad wat how-to's ervan maakt.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: mistlampschakelaar verwijderen.

Bericht door cvw »

Ik heb geen directe extra tips voorhanden voor het vervangen van die lampjes, maar ben er wel zelf mee bezig geweest. Info over de verkrijgbaarheid van die lampjes en over welke schakelaars voorzien zijn van verlichting kun je vinden halverwege de volgende pagina: http://galant-fans.nl/oldforum/bravo.me ... &start=275" onclick="window.open(this.href);return false;
Dope3112
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jul 2012, 15:06

Re: mistlampschakelaar verwijderen.

Bericht door Dope3112 »

Ik ben met Slager (zit toch 5 min van me vandaan), bezig naar een leverancier te zoeken die de lampjes gewoon inclusief voet en losse rubbertjes kan leveren tegenover een redelijke prijs, uiteraard hou ik jullie op de hoogte als ik het vind. maybe kan ik ze tegen die tijd wel kopen en opsturen voor de rest van de forumleden. Maar voorlopen zijn we op lampenjacht! ;)
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: mistlampschakelaar verwijderen.

Bericht door cvw »

Da's een nobel streven, zoeken naar een leverancier die alles compleet en voor een redelijke prijs kan leveren. Ben benieuwd.
Ik heb € 0,75 per lampje betaald bij een electronicazaak en ze binnen een minuut in het voetje geplaatst. Die rubbertjes kosten ook nog eens vrijwel niets en kun je in verschillende kleuren krijgen.
Je loopt dus kans dat de zoektocht naar "complete lampjes" meer gaat kosten dan de aanschaf van losse lampjes en losse rubbertjes. :lol:
Dope3112
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jul 2012, 15:06

Re: mistlampschakelaar verwijderen.

Bericht door Dope3112 »

Ik begrijp wat je bedoeld, echter echte electronicaboeren waar je zo naar binnen kan stappen worden steeds schaarser in de randstad. simpel gezegd zal het prijsverschil alleen al het tanken zijn om er bij eentje te komen.

(uiteraard speelt luiheid ook een rol :wha:)
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: elektronica”