Startproblemen na 2/3 dagen stilstaan

Voor info en vragen over alle elektronica interieur en exterieur
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Startproblemen na 2/3 dagen stilstaan

Bericht door cvw »

Krijg nou jubeltenen; er zit een lampje in het dashboardkastje. :o En die is ook in mijn Galant defect want ik heb daar nooit verlichting gezien. Nu niet meer, er zit een vers lichtje in. En dat lampje werk alleen als de verlichting van de auto aan is. Minimaal stadslicht dus en geen schakelaartje. ;)

Om dit verhaal verder aan te vullen................... in hoeverre is de 8G uitgerust met CAN/VAN systeem. CAN is het modernste zeg maar. Simpel gezegd het principe van een computer netwerk met adressen. Bij een CAN systeem is een wachttijd van toepassing na het uitschakelen van het contact voordat "het netwerk" uitgeschakeld wordt. Zodra het laatste component een signaal gegeven heeft dat het gereed is schakelt de boordcomputer het netwerk uit. Tijdens die wachttijd zul je een hoger stroomverbruik niveau zien/meten. Daarna zakt het verbruik naar een "werkelijk uitgeschakeld" niveau. Dat fluctuerende hoge en lage meetwaarden verhaal triggerde mij hiervoor.
Bij Franse auto's zie je vaak dat het 15 minuten duurt voordat het netwerk uitgeschakeld wordt. Bij de Duitse beemers is dat zelfs ruim een half uur. Als je dus het slaapverbruik aan stroom wilt meten zul je minimaal die tijd moeten wachten voordat je een werkelijke waarde krijgt. Het is een kwestie van motorkap openzetten, contact uitschakelen, portieren sluiten en wachten....... De auto zul je helemaal met rust moeten laten, want het openen van een portier kan alweer de aanleiding zijn om het netwerk te starten en dus hogere stroomverbruikwaarden te genereren.
Het werkt ook andersom. Heb je een accessoire (of storing) in een onderdeel van de auto zitten, dan zal dat onderdeel "actief" blijven en dus geen "gereed" signaal aan de computer geven. Gevolg is dat het "netwerk" actief blijft en je dus te maken hebt met een hoog stroomverbruik.

Ik weet dus niet wat voor de 8G van toepassing is. Is alleen het motordeel CAN of de totale auto (dus inclusief alle accessoires en functies in dashboard etc.).

Is er sprake van een VAN deel in de auto dan is ieder onderdeel dat van stroom voorzien wordt geschakeld via eigen bekabeling. In dat geval kun je met het verwijderen van zekeringen kijken of het stroomverbruik daalt.

In geval van een CAN systeem geldt die garantie niet standaard, er is dan veel meer afhankelijkheid van de intelligentie die in de boordcomputer is ingebouwd/geprogrammeerd. Als voorbeeld: Als een achterlichtje defect is kan de computer het remlicht op halve kracht laten branden zodat er in ieder geval verlichting brandt (gecombineerd met een foutmelding dat er een lampje defect is), dat is een CAN functionaliteit. De computer "meet" dus op het netwerk of alle bekende onderdelen actief en operationeel zijn.
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Startproblemen na 2/3 dagen stilstaan

Bericht door galantrijder »

Heb je het al gevonden??
Ik heb er namelijk ook last van, maar dan in minder erge mate.
Als ie 2 dagen heeft stil gedaan duurt het starten wat langer. Vervelender is dat mijn accu na 2 weken vakantie leeg is.
Opvallend is dat mijn binnenverlichting lichtjes blijft branden als de sleutel er uit is, er zitten led lampjes in, dus veel stroom is er niet voor nodig, maar toch raar?
Tijdens het rijden branden ze dus ook lichtjes, vanochtend knipperde de binnenverlichting als ik over een drempel reed en nog opvallender; toen ik mijn stuur naar rechts draaide gingen de lampjes uit, wanneer ik mn stuur terugdraaide gingen ze weer aan (minder fel dan wanneer de deur open staat). :roll:

Ik heb fusee 1 er uit gehad, daar zit op: binnenverlichting, klok, centrale deurvergrendeling, climate control.
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: Startproblemen na 2/3 dagen stilstaan

Bericht door speedy500 »

Heb er laatste tijd weinig last van gehad nog, paar keer een aantal dagen (5 dagen) stil gestaan, en gewoon starten
OOk een keer gehad, toen was accu wel leeg

Moet wel zeggen, die kabel rechts, van voor naar achter voor oa elec ramen heb ik vervangen, met gevolg dat brandstofpomp ook weer normaal werkt, en niet via licht schakelaar

Toch miss een massa probleem
GalantRijder: Zou jij ook geen massa probleem hebben, bij je lampunits of, of bij de deurschakelaar dat die blijft hangen en een open signaal geeft half?
Normaal moeten je lampjes gewoon uitgaan als je deur dicht is
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Startproblemen na 2/3 dagen stilstaan

Bericht door galantrijder »

Raar dat de accu 1x wel leeg was en de andere keren niet... dan zit er toch nog iets niet goed...?

Ik heb bij mij nog nader onderzoek gedaan omtrent de binnenverlichting en ben achter het probleem daarvan gekomen: als ik op de schakelaar v/d binnenverlichting duw (richting het dak) terwijl de schakelaar op 'off' staat dan gaat het lampje aan en uit, kortom die schakelaar is niet goed. Ik heb de unit uit mijn plafond gehaald en daarbij valt mij nog iets op waarvan ik mij af vraag of dit zo hoort te zijn:

Voorkant:
Ik verdeel de unit even in 3 vierkanten: lampje links, schakelaars, lampje rechts.
Bij lampje rechts zie je linksonder een koperen plaatje en bij lampje links zit geen koperen plaatje. Via deze gaten schroef je de unit vast aan je plafond.

Achterkant:
Hier zie je aan de linker kant dat de metalen strip stopt... terwijl er in het plastic verder op wel een uitsparing voor is gemaakt....


Ik was eerst van plan om de schakelaars opnieuw te solderen, maar ik wacht daar even mee...
Ik vermoed namelijk dat er een stuk ontbreekt in mijn lichtunit...

Is er iemand die dit kan bevestigen?
Bijlagen
Voorkant
Voorkant
Achterkant
Achterkant
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Startproblemen na 2/3 dagen stilstaan

Bericht door Lowlands »

Nee,dat maakt niks uit,want als je kijkt naar het gat waar de schroef in hoort zit daar het uiteinde van het koperen stuk en daar door wordt kontakt via de schroef met het metaal van het dak gemaakt,en dus met de massa.Want alles wordt geschakeld naar massa.Wat wel kan is dat de soldering aan de schakelaar van die massapen niet goed vast zit aan de schakelaar.Of de verbinding van het lampklemmetje niet goed kontakt maakt met de schakelaar.Dus als je een soldeerbout hebt,of kan lenen en een beetje soldeerdraad,kan je die kontakten even extra goed vast solderen.Ik weet niet of er onder de schroeven waar mee hij vast zat een ring zat?Die moet dan wel onder de schroef zitten die kontakt moet maken met het metaal van het dak.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: elektronica”