Radio antenne

Voor info en vragen over alle elektronica interieur en exterieur
Plaats reactie
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Radio antenne

Bericht door kevin1990 »

Heeft er iemand een alternatief voor de originele antenne?
Mijn radio ontvangst is erg slecht... Ligt denk ik aan de radio (onbekend merk)
Nu heb ik een versterker geplaatst maar dit geeft niet het gewenste resultaat.
Nu word me auto over een ruime maand onderhanden genomen voor de wielkasten en zat er aan te denken de antenne gelijk weg te halen en dicht te laten maken.

Heeft er iemand ervaring met andere antenne mogelijkheden? Of is toch de spriet het beste?
Weet niet of het nut heeft een nieuwe spriet te monteren waardoor het ontvangst beter wordt?
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Radio antenne

Bericht door menno3x8g »

De achterruitverwarming via een condensatortje als antenne gebruiken geeft best redelijke ontvangst.
Ook heb ik nog wel eens een ruitantenne geplakt op een niet opzichtige plek: ook redelijke ontvangst. Kost niet veel.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Radio antenne

Bericht door kevin1990 »

oke ik ben dus nu echt op zoek naar een andere antenne. radio ontvangst is ronduit slecht bij mijn huis in de buurt (binnenstad)
de elektrische antenne werkt nog wel maar me auto word binnenkort onder handen genomen voor de wielkasten dus laat hem gelijk denk ik maar dicht maken.

@menno, heb je ook ervaring met radio's die slechte ontvangst hebben met de achterruitverwarming antenne/raamantenne?
versterker wellicht?

alle info is welkom overigens dan kan ik voordat die naar de schade toe gaat een afweging maken wat kost het en word het er beter op ;)
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Radio antenne

Bericht door kevin1990 »

iemand ervaring met de achterruit die gebruikt word voor de antenne met bereik en storingsgevoeligheid?
of toch als advies de raamantenne gaan?

een versterker op mijn huidige antenne had niet het gewenste resultaat (ik woon in de binnenstad en daar is bereik drama)
en weet iemand of er een stekker ligt die van de orginele antenne kabel naar een normale antenne kabel gaat zoals die in de radio gaat?
en uiteraard waar die zit.

ik wil graag op onderzoek uit gaan bij de mijne maar die staat bij de schade hersteller...
Batsgeit
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 jul 2014, 13:53
Provincie: Groningen

Re: Radio antenne

Bericht door Batsgeit »

Ik heb voor m'n DAB+ radio een raamantenne, en die werkt qua ontvangst eigenlijk prima. M'n vader heeft in zijn auto een echte DAB+ antenne en er zit niet echt veel verschil tussen. Nu kan ik je sowieso een DAB+ radio aanraden, geluid is vele malen beter en je hebt veel meer zenders.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Radio antenne

Bericht door menno3x8g »

De Legnum heeft een ingebouwde raamantenne zowel op de linker achterruit als rechts (ik dacht eerst dat het raamverwarming was). De ontvangst is uitstekend.
Bij Pekelbak 1 had ik de achterruitverwarming via een condensatortje op de radio gezet: ontvangst was redelijk tot goed.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Neo--
Berichten: 302
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:23
Provincie: Gelderland

Re: Radio antenne

Bericht door Neo-- »

Is het radio-ontvangst altijd slecht?
Ik weet wel dat vaak met de wat goedkopere setjes xenon ook achterlijk stoort.
Afbeelding
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Radio antenne

Bericht door kevin1990 »

Nee niet altijd en licht aan of uit maakt niet uit. Xenon zit er nog niet zo lang in maar daarvoor ook al hetzelfde euvel.
Nu moet ik wel iets anders doen want me oude antenne is vandaag weg gehaald en t gat gedicht
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Radio antenne

Bericht door kevin1990 »

Dit dus
Bijlagen
IMG-20170330-WA0011.jpg
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Radio antenne

Bericht door menno3x8g »

Dan kan je er weer een gat in boren om een nieuwe antenne in te zetten ;) .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Radio antenne

Bericht door kevin1990 »

Haha dacht het niet. Vond het niet zo mooi zo'n hoge spriet.
Vandaag ga ik der weer ophalen.
Weet iemand of er een punt in de auto zit waar de antenne kabel van de elektrische antenne over gaat naar een normale antenne kabel met eventueel een stekker? Of word het zelf improviseren? Ik wil de raam antenne plaatsen maar laat die liever intact zodat mocht ik het gewenste resultaat niet krijgen ik een andere antenne kan halen
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Radio antenne

Bericht door menno3x8g »

Bij de sedan zit de (normale) antenneaansluiting links in de kofferbak, achter een steun verscholen, waar ook de motor van de antenne zit. Antenneaansluiting kan je er zo uittrekken, zit geen vergrendeling op.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Radio antenne

Bericht door kevin1990 »

Gelukt
Echter geeft de raam antenne niet het gewenste resultaat. Wellicht is de versterker die ik een tijd geleden achter de radio heb geplaatst een stoorzender of ik moet de antenne versterker van de raamantenne gebruiken
Ik wilde m achter me c stijl zetten maar hij is net te groot!
Minder dus je ziet hem net zitten.. Niet als ik aan het rijden bent maar wel van buiten de auto. Toch maar ramen blinderen binnenkort denk ik...
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Radio antenne

Bericht door kevin1990 »

Versterker die achter de radio zat er tussen uit gehaald en die van de raam antenne gebruikt.
Wel een stuk beter! Zeker niet ontevreden mee. Maar nog niet perfect.
Zou het kunnen om ook de achterruit te gebruiken als antenne of gaat het dan alleen maar slechter worden.
Hiermee bedoel ik dus 2 antennes. De raamantenne en de achterruit.

Zelf geen ervaring mee...
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: elektronica”