Kachelventilator doet het niet meer
Kachelventilator doet het niet meer
Hallo allemaal,
Een paar weken geleden heb ik mijn auto weer uit de winter stalling gehaald en is hij de volgende dag meteen weer APK gekeurd.
Alleen nu kwam ik er een paar dagen geleden achter dat de kachelventilator het niet meer doet.
Ik heb ook een automatische airco (1 draaiknop plus schermpje en diverse knopjes). De zekering heb ik gecontroleerd maar is nog goed.
Heeft iemand suggesties wat ik vervolgens moet controleren. Ik las in de correspondentie met Marcel iets over de power stransistor. Zit die achter het dashboard kastje? Zit de Ventilator daar ook? ik heb vorig jaar de interieurfilter vervangen. Zou ik een stekkertje niet goed vastgeklikt kunnen hebben?
Een paar weken geleden heb ik mijn auto weer uit de winter stalling gehaald en is hij de volgende dag meteen weer APK gekeurd.
Alleen nu kwam ik er een paar dagen geleden achter dat de kachelventilator het niet meer doet.
Ik heb ook een automatische airco (1 draaiknop plus schermpje en diverse knopjes). De zekering heb ik gecontroleerd maar is nog goed.
Heeft iemand suggesties wat ik vervolgens moet controleren. Ik las in de correspondentie met Marcel iets over de power stransistor. Zit die achter het dashboard kastje? Zit de Ventilator daar ook? ik heb vorig jaar de interieurfilter vervangen. Zou ik een stekkertje niet goed vastgeklikt kunnen hebben?
Re: Kachelventilator doet het niet meer
De ventilator zit helemaal rechts onder het handschoenkastje.
Behalve een losgeraakt stekkertje zou ik niet weten wat er verder kan zijn ...
Behalve een losgeraakt stekkertje zou ik niet weten wat er verder kan zijn ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Kachelventilator doet het niet meer
Even het werkplaatshandboek downloaden en hoofdstuk 55 raadplegen.
Stappen plan 7 op pagina 55-48 volgen dan moet je er wel uit komen.
Als de vermogenstransistor defect is dan zou de aanjager juist constant op vol moeten draaien.
Het zou kunnen zijn dat de koolborstels versleten zijn als alle stekkers op de plaats zitten en er geen breuken zijn in de kabel boom. Die kool borstels kan je helaas niet zo maar vervangen.
Succes
Stappen plan 7 op pagina 55-48 volgen dan moet je er wel uit komen.
Als de vermogenstransistor defect is dan zou de aanjager juist constant op vol moeten draaien.
Het zou kunnen zijn dat de koolborstels versleten zijn als alle stekkers op de plaats zitten en er geen breuken zijn in de kabel boom. Die kool borstels kan je helaas niet zo maar vervangen.
Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Re: Kachelventilator doet het niet meer
bedankt! Ik had een kopie in PDF van de vraagbaak maar die krijg ik niet meer geopend . Waar kan ik deze downloaden of het werkplaatshandboek?
Laatst gewijzigd door EddyB op 11 apr 2022, 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Kachelventilator doet het niet meer
nieuwe blowermotor kost ook de wereld niet, zag ze rond de 20-30 euro bij Rockauto. De mijne begint namelijk ook te knarsen. Maar dat heeft natuurlijk pas zin als er daadwerkelijk spanning op komt te staan
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: Thermostaat
Heb je een Handmatige Airco of Climate control in je Auto?
indien je de kachel motor direct verbind met massa zal deze niet meer geregeld worden en altijd op vol vermogen draaien.
Bij de handmatige Airco wil de weerstand nog wel een doorbranden of de thermische beveiliging van 180 graden in de open stand blijven staan. Alleen een nieuwe weerstand zal dit kunnen oplossen.
Doet de kachelmotor relais het wel? hoor je deze klikken wanneer deze wordt ingeschakeld (zit in de zekeringkast links onder bij de bestuurder in geprikt)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Re: Thermostaat
Ik heb de climate control versie. Ga nu wat doormeten en de relais checken.
Re: Thermostaat
Ik heb de climate control versie. Ga nu wat doormeten en de relais checken.
Re: Thermostaat
Ik heb gecheckt en er staat spanning op de gele draad naar de kachelmotor. Daarentegen met een spanningzoeker tussen de 2 polen van de kachelventilator brande het lampje van de spanningzoeker niet. En toen ik een directe aardedraad trok naar de carrosserie, begint de ventilator vol te draaien als ik mijn sleutelthe 1 keer omdraai. Zelfs met de ventilator uit! Enig idee waar het probleem zit?
Re: Kachelventilator doet het niet meer
Ik heb gecheckt en er staat spanning op de gele draad naar de kachelmotor. Daarentegen met een spanningzoeker tussen de 2 polen van de kachelventilator brande het lampje van de spanningzoeker niet. En toen ik een directe aardedraad trok naar de carrosserie, begint de ventilator vol te draaien als ik mijn sleutel 1 keer omdraai. Daar had Yeti mij al voor gewaarschuwd. Zelfs met de ventilator uit! Enig idee waar het probleem zit?
Re: Kachelventilator doet het niet meer
Het klopt wat je meet. zoals gezegd zit er een vermogens transistor schakeling tussen de blower motor en de massa. Deze regelt de hoeveelheid stroom die door de motor gaat. Deze kan kapot zijn of de aansturing van dit onderdeel door de Airco ECU (bedieningspaneel) is niet op orde.
En heb je de stekker al eens gecontroleerd die op de vermogenstransistor zit (nadat het interieur filter vervangen was)
Heb je het schema al gevolgd of het werkplaatshandboek gedownload?
in hoofdstuk 55 van het werkplaatshandboek staat de storingsprocedure omschreven en hoe je de diverse componenten kan testen. Op bijvoorbeeld pagina 55-24 staat hoe je de vermogenweerstand kan doormeten. (helaas niet voor de Climate control versie sorry)
Dit handboek is ook in de Nederlandse taal beschikbaar als je dat prettiger vind.
En heb je de stekker al eens gecontroleerd die op de vermogenstransistor zit (nadat het interieur filter vervangen was)
Heb je het schema al gevolgd of het werkplaatshandboek gedownload?
in hoofdstuk 55 van het werkplaatshandboek staat de storingsprocedure omschreven en hoe je de diverse componenten kan testen. Op bijvoorbeeld pagina 55-24 staat hoe je de vermogenweerstand kan doormeten. (helaas niet voor de Climate control versie sorry)
Dit handboek is ook in de Nederlandse taal beschikbaar als je dat prettiger vind.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Re: Kachelventilator doet het niet meer
Ik heb de vermogentransistor doorgemeten en er is geen contact tussen de verschillende polen. Ik neem aan dat hij defect is. Ga morgen kijken of ik er
1 op sloop vind.
1 op sloop vind.