PCM/TCM storing

Voor info en vragen over alle elektronica interieur en exterieur
Plaats reactie
Rathal0n
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2023, 16:32
Provincie: Gelderland

PCM/TCM storing

Bericht door Rathal0n »

Hallo allemaal,

Mijn 8G galant geeft nu al een paar dagen de code p1600 op de obd scanner aan. Dit moet een serial communication link circuit fault zijn.
Hierdoor zit die vast in de failsafe modus waardoor je 3e versnelling en achteruit hebt op de automaat bak.
Nou heb ik de workshopmanual gevolgd en die geeft aan dat je de bedrading moet controleren, mocht daar niks aan zijn je ecu moet vervangen en als laatst je tcu moet vervangen als dat het niet is. Persoonlijk lijkt het mij nogal gortig dat de computers ineens kapot zijn waardoor vervangen ook vrij prijzig is ondanks het wellicht geen effect heeft.

Na inspectie van de bedrading, lijkt het op eerste oog of er niks aan de hand is. Alles is schoon en nog netjes ingewikkeld in de fabrieks wikkel.
Voor de goede orde heb ik de connectoren schoongemaakt met contact cleaner maar zelfs de pinnetjes waren nog gewoon netjes schoon, geen corrosie niks.. zelfde voor de massa punten.(dit is een auto die altijd binnen heeft gestaan bij de vorige eigenaren)
De transmissie unit heb ik eens gewisseld om te kijken of dat verschil maakt, maar de code kwam net zo hardnekkig weer terug.

Is er iemand die mij hiermee verder kan helpen? op de lokale mitsubishi garages hoef ik niet te rekenen daar mag ik van geluk spreken als ik in januari aan mag schuiven :(
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: PCM/TCM storing

Bericht door Qualconu »

Wat is het VIN (chassisnr) van je auto?
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Rathal0n
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2023, 16:32
Provincie: Gelderland

Re: PCM/TCM storing

Bericht door Rathal0n »

Qualconu schreef: 15 okt 2023, 10:21 Wat is het VIN (chassisnr) van je auto?
ik stuur je even een prive bericht
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 321
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: PCM/TCM storing

Bericht door Qualconu »

Volgens info op Internet komt het wel eens vaker voor dat de AT in failsafe mode terecht komt met code P1600, en het probleem opgelost wordt met vervanging van de A/T Control Unit
Volgens de MMC ASA Database is dat in jou auto onderdeelnummer MR534783, maar ik begreep dat je die al vervangen/gewisseld hebt.
Anders is mogelijk nog 'n gebruikte unit de vinden op Internet/eBay.
Zie PM
MR534783.png
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Uray25
Berichten: 974
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: PCM/TCM storing

Bericht door Uray25 »

En anders ECU.DE

Die kunnen hem controleren en eventueel herstellen voor je.
Rathal0n
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2023, 16:32
Provincie: Gelderland

Re: PCM/TCM storing

Bericht door Rathal0n »

Qualconu schreef: 16 okt 2023, 21:05 Volgens info op Internet komt het wel eens vaker voor dat de AT in failsave mode terecht komt met code P1600, en het probleem opgelost wordt met vervanging van de A/T Control Unit
Volgens de MMC ASA Database is dat in jou auto onderdeelnummer MR534783, maar ik begreep dat je die al vervangen/gewisseld hebt.
Anders is mogelijk nog 'n gebruikte unit de vinden op Internet/eBay.
Zie PM
MR534783.png
Ja klopt die heb ik inderdaad al eens gewisseld maar maakte weinig verschil. Momenteel is er een ecu en tcu onderweg vanuit duitsland wellicht dat dat helpt. Ook het automaatbak relais heb ik een verse van besteld
Rathal0n
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2023, 16:32
Provincie: Gelderland

Re: PCM/TCM storing

Bericht door Rathal0n »

Nou ik kan mijzelf wel door de kop schieten zo stom is het... na het wisselen van de achteruitrij lampen zekering doet de hele handel het weer :no: :no: :no:
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: PCM/TCM storing

Bericht door menno3x8g »

Rathal0n schreef: 17 okt 2023, 17:50 Nou ik kan mijzelf wel door de kop schieten zo stom is het... na het wisselen van de achteruitrij lampen zekering doet de hele handel het weer :no: :no: :no:
Easy fix! :yes: :yes: :yes:
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: elektronica”