Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
Zoals jullie hier al konden lezen heb ik (nog) een reserve VR4 blok gekocht. Maar deze heeft ook de originele TD03 turbootjes met al het pijpwerk nog mooi compleet. Dit moet de ombouw 'makkelijker' maken naar een twin TD04HL-13T turbo situatie.
Mijn doel is om met zo min mogelijk breekwerk, oftewel met zoveel mogelijk standaard fabriekscomponenten te blijven werken en de aanpassingen zoveel mogelijk aan de turbokant te doen of de uitlaatspruitstukken en intercooler buizen te voorzien van custom verloopdelen zodat alles zoveel mogelijk 'standaard' blijft. Dat heeft een aantal nadelen (misschien zijn er wel wat restricties die dan -extra- gaan tegenwerken) maar heeft natuurlijk ook voordelen: het is 'proven technology', het past, het werkt en als het toch een keer stukgaat is het niet moeilijk om aan onderdelen te komen.
We zullen zien hoeveel van dit doel overblijft naarmate het project vordert.
Voorlopig heb ik nu de basis-ingredienten in huis! Een TD04HL-13T van een Volvo V70 ofzo. En het mooie is dat zelfs de pre-downpipe flens een schuine hoek heeft, net als de VR4 TD03 turbo. Er zijn ook TD04HL-13T's voor Volvo's met een rechte flens, maar dit is natuurlijk echt heel aardig vergelijkbaar zo!
De grootste uitdaging zou wel 'ns in de olieleidinkjes enzo kunnen gaan zitten. Ik heb namelijk al een aardig idee hoe die Volvo flenzen met custom adapterflenzen naar de mitsu-flenzen omgebouwd kunnen worden.
Mijn doel is om met zo min mogelijk breekwerk, oftewel met zoveel mogelijk standaard fabriekscomponenten te blijven werken en de aanpassingen zoveel mogelijk aan de turbokant te doen of de uitlaatspruitstukken en intercooler buizen te voorzien van custom verloopdelen zodat alles zoveel mogelijk 'standaard' blijft. Dat heeft een aantal nadelen (misschien zijn er wel wat restricties die dan -extra- gaan tegenwerken) maar heeft natuurlijk ook voordelen: het is 'proven technology', het past, het werkt en als het toch een keer stukgaat is het niet moeilijk om aan onderdelen te komen.
We zullen zien hoeveel van dit doel overblijft naarmate het project vordert.
Voorlopig heb ik nu de basis-ingredienten in huis! Een TD04HL-13T van een Volvo V70 ofzo. En het mooie is dat zelfs de pre-downpipe flens een schuine hoek heeft, net als de VR4 TD03 turbo. Er zijn ook TD04HL-13T's voor Volvo's met een rechte flens, maar dit is natuurlijk echt heel aardig vergelijkbaar zo!
De grootste uitdaging zou wel 'ns in de olieleidinkjes enzo kunnen gaan zitten. Ik heb namelijk al een aardig idee hoe die Volvo flenzen met custom adapterflenzen naar de mitsu-flenzen omgebouwd kunnen worden.
- Bijlagen
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
- miss_laatjuh
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
- Provincie: Noord-Brabant
Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
dit word met klem het meest interresante project om te volgen (voor mij) erg vet !! veel succes ermee
Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
Gaaf projecf Mark, ze zijn niet giga groot maar toch een stuk groter dan de TD03's. More Boost
Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
Het heeft 'even' stilgestaan, maar turbo-liefde vergaat niet, dus ik heb maar 'ns wat voorbereidend werk gedaan. Van een setje oude V6 (non-turbo) uitlaatspruitstukken (die zijn dus alsnog niet bij het oud-ijzer terechtgekomen Nico ) heb ik de flenzen erafgeslepen en helemaal schoongemaakt. Het kan nog mooier, maar ik denk dat ik het wel goed genoeg vind zo
Het aardige van de V6 non-turbo flenzen is dat ze ietsje forser zijn dan die van de turbo-uitlaatspruikstukken. Dat vind ik wel prettig want zo heb ik meer body om mee te lassen.
De volgende uitdaging is een contra-flens voor de TD04 turbo te maken. Die zal ik echt uit een ruw stuk metaal moeten zagen, dat kan nog wat worden zeg!
En dan een collectie bochtjes en rechte pijp scoren, dan kan ik 'ns een wat gaan puzzelen en lassen!
Het aardige van de V6 non-turbo flenzen is dat ze ietsje forser zijn dan die van de turbo-uitlaatspruikstukken. Dat vind ik wel prettig want zo heb ik meer body om mee te lassen.
De volgende uitdaging is een contra-flens voor de TD04 turbo te maken. Die zal ik echt uit een ruw stuk metaal moeten zagen, dat kan nog wat worden zeg!
En dan een collectie bochtjes en rechte pijp scoren, dan kan ik 'ns een wat gaan puzzelen en lassen!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
- SisterOfMercy
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
- Provincie: Zuid-Holland
Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
Is het niet handiger om een paar elektrisch gestuurde superchargers te nemen? Scheelt een hoop meters uitlaat :-p
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
Welnee, het meeste van al die ellende loopt toch al rond en onder de motor. Het zijn alleen het uitlaatspruitstukken die custom moeten worden, de rest wil ik 'factory'-connected houden.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
Nice! komt die hoop ijzer toch nog van pas.
Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
Leuk werk.
Ben benieuwd
Ben benieuwd
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
haha, geweldig. Ik lees belangstellend mee Maar ga je dat blok ook ergens inbouwen ?
Ik neem aan dat je ook met de timing, etc., van de onsteking aan de slag zult moeten.
Ik neem aan dat je ook met de timing, etc., van de onsteking aan de slag zult moeten.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
Ik heb er echt geen verstand van, maar zijn de maten van een TD04 zo anders dan van een TD03?marksanne schreef:Welnee, het meeste van al die ellende loopt toch al rond en onder de motor. Het zijn alleen het uitlaatspruitstukken die custom moeten worden, de rest wil ik 'factory'-connected houden.
Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
timing en ontsteking heeft geen invloed op grotere turbo'sfoks schreef:haha, geweldig. Ik lees belangstellend mee Maar ga je dat blok ook ergens inbouwen ?
Ik neem aan dat je ook met de timing, etc., van de onsteking aan de slag zult moeten.
er zal misschien grotere injectoren moeten komen en misschien een sterkere ontsteking.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04
Op jhet plaatje helemaal in de openingspost zie ze naast elkaar. 'Heel' verschillend? Nee, maar aan alle kanten is die TD04 een paar cm groter en dan is het dus bij elkaar een enorm verschil...Jouke schreef:Ik heb er echt geen verstand van, maar zijn de maten van een TD04 zo anders dan van een TD03?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---