slangetjes vervangen> minder turbodruk
slangetjes vervangen> minder turbodruk
Vandaag ben ik bezig geweest onder de motorkap met het vervangen van de (zichtbare) slangetjes door silicone.
Netjes 1 voor 1 gedaan dus weet zeker dat de slangetjes op de plek zitten waar ze horen.
Tevens heb ik de luchtfilterbak geplaatst waar ik al heel lang mee bezig was. Nou lijkt me niet dat dit laatste de turbodruk zou verlagen.
Auto rijd verder prima, doet precies t zelfde als ie altijd heeft gedaan.
Allleen als ik het gaspedaal intrap dan gaat de turbodruk maar tot 0,6 soms piek 0,7bar ipv 0,9-1.0 piek 1.2bar
Iemand zo idee wat het zou kunnen zijn?
Morgen ga ik 't sowieso nog 1x proberen.
Maar wellicht dat er nog iemand met een idee komt waar het aan kan liggen. (Bijv 1 circuit van die slangetjes die je niet mag vervangen door silicone ofzo)
Als ik geen reactie meer krijg ga ik na het proefrondje de oude luchtfiltersituatie terugzetten en kijken of ie dan weer normaal boost. (Weet ik in ieder geval in welke sectie ik het moet zoeken )
Netjes 1 voor 1 gedaan dus weet zeker dat de slangetjes op de plek zitten waar ze horen.
Tevens heb ik de luchtfilterbak geplaatst waar ik al heel lang mee bezig was. Nou lijkt me niet dat dit laatste de turbodruk zou verlagen.
Auto rijd verder prima, doet precies t zelfde als ie altijd heeft gedaan.
Allleen als ik het gaspedaal intrap dan gaat de turbodruk maar tot 0,6 soms piek 0,7bar ipv 0,9-1.0 piek 1.2bar
Iemand zo idee wat het zou kunnen zijn?
Morgen ga ik 't sowieso nog 1x proberen.
Maar wellicht dat er nog iemand met een idee komt waar het aan kan liggen. (Bijv 1 circuit van die slangetjes die je niet mag vervangen door silicone ofzo)
Als ik geen reactie meer krijg ga ik na het proefrondje de oude luchtfiltersituatie terugzetten en kijken of ie dan weer normaal boost. (Weet ik in ieder geval in welke sectie ik het moet zoeken )
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Hmmm lekker vaag verhaal..
Maar een vraag, heb je ook slangen van je wastegates vervangen?
Hoe zagen die slangen eruit? Poreus, gescheurd, gaatjes?
Loopt ie met standaard turbodruk? Vind 1.0 nogal veel standaard namelijk..
Het kan zijn dat er een lekkage in de oude slangen zat, die er nu uit is..
Als je een gaatje prikt in je wastegate actuator slangen, trekt ie minder hard aan de
wastegates en loopt ie op een hogere turbodruk..
Ben gewoon aan het brainstormen nu hoor..
Maar een vraag, heb je ook slangen van je wastegates vervangen?
Hoe zagen die slangen eruit? Poreus, gescheurd, gaatjes?
Loopt ie met standaard turbodruk? Vind 1.0 nogal veel standaard namelijk..
Het kan zijn dat er een lekkage in de oude slangen zat, die er nu uit is..
Als je een gaatje prikt in je wastegate actuator slangen, trekt ie minder hard aan de
wastegates en loopt ie op een hogere turbodruk..
Ben gewoon aan het brainstormen nu hoor..
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Als 't niet duidelijk is moet je t maar zeggen
Ik heb geen slangetjes naar de wastegate vervangen.
De slangen die eraf zijn gekomen zijn zagen er verder ook prima uit.
Stnd is de turbodruk is 0.45bar. Maar ik draaide vanmorge nog normaal 0.9-1.0 (Dit is in de ecu ingesteld)
Brainstormen is goed
Ik heb geen slangetjes naar de wastegate vervangen.
De slangen die eraf zijn gekomen zijn zagen er verder ook prima uit.
Stnd is de turbodruk is 0.45bar. Maar ik draaide vanmorge nog normaal 0.9-1.0 (Dit is in de ecu ingesteld)
Brainstormen is goed
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Heb dit probleem in het verleden wel eens vaker gehad.
Toen kwam het probleem van de 1 op de andere dag. En verdween ook van de 1 op de andere dag.
(Is toen paar keer een paar dagen een probleem geweest en heb nu dit probleem meer dan een half jaar niet gehad)
Toen kwam het probleem van de 1 op de andere dag. En verdween ook van de 1 op de andere dag.
(Is toen paar keer een paar dagen een probleem geweest en heb nu dit probleem meer dan een half jaar niet gehad)
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Kan ik de ecu eigenlijk ook op een andere manier resetten als dan de accu ff loshalen?
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
mark
ik heb dat probleem ook gehad.
wat bleek nou uit eindelijk dat de silicone slangetjes een zachter materiaal zijn dan de standaard zwarte slangen van mitsubishi, en bij turbodruk trekken veel slangen vaciuum en daar door werden de silicone slangen dicht gezogen, waardoor turbodruk verlies.
dat was bij mij het geval.
ik heb dat probleem ook gehad.
wat bleek nou uit eindelijk dat de silicone slangetjes een zachter materiaal zijn dan de standaard zwarte slangen van mitsubishi, en bij turbodruk trekken veel slangen vaciuum en daar door werden de silicone slangen dicht gezogen, waardoor turbodruk verlies.
dat was bij mij het geval.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder
Co-founder of galantfans
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Update:
Ik had mijn oude topic nog even terug gezocht, deze was nog wel te lezen op het oude forum.
Daarbij gaf Dennis aan de wastegates eens los te koppelen om te kijken of ik dan wel volledige turbodruk heb.
Nou ik kan je zeggen: JA! en ook nog een beetje meer ook haha.
Normaal zit de boost tussen 0.9 en 1.1 ergens.
Zojuist op hobbelig weggetje even keer pedaal ingetrapt maar hij schiet nu door naar 1.4/1.5 bar en gaat dan langzaam klein beetje terug maar is beduidend hoger (Weet niet hoever die terugzakt want durfde 'm niet vast te houden op die weg, en bang dat als ik m op de openbare zou proberen je net zult zien dat een turboslang eraf knalt en lekker stil sta hahha)
Wel erg lekker zoveel turbodruk maar ik denk niet dat 't erg goed is voor mn blokkie anders zouden dr wel meer met hogere turbodruk draaien
Dus lijkt me niet veel wat er nog kapot kan zijn...
Denk de wastegate sol/v? Kan ik deze nog controleren of ie kaduuk is op n andere manier?
Ik had mijn oude topic nog even terug gezocht, deze was nog wel te lezen op het oude forum.
Daarbij gaf Dennis aan de wastegates eens los te koppelen om te kijken of ik dan wel volledige turbodruk heb.
Nou ik kan je zeggen: JA! en ook nog een beetje meer ook haha.
Normaal zit de boost tussen 0.9 en 1.1 ergens.
Zojuist op hobbelig weggetje even keer pedaal ingetrapt maar hij schiet nu door naar 1.4/1.5 bar en gaat dan langzaam klein beetje terug maar is beduidend hoger (Weet niet hoever die terugzakt want durfde 'm niet vast te houden op die weg, en bang dat als ik m op de openbare zou proberen je net zult zien dat een turboslang eraf knalt en lekker stil sta hahha)
Wel erg lekker zoveel turbodruk maar ik denk niet dat 't erg goed is voor mn blokkie anders zouden dr wel meer met hogere turbodruk draaien
Dus lijkt me niet veel wat er nog kapot kan zijn...
Denk de wastegate sol/v? Kan ik deze nog controleren of ie kaduuk is op n andere manier?
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Nou ik ben weer verder op onderzoek uitgegaan
ik heb de slang losgehaald die op de inlaat zit naar de actuators/wastegates gaat.
De compressor gepakt, ingesteld op 1 bar en op de slang naar de actuators gezet.
Resultaat: Alleen de achterste actuator reageerd en maakt de wastegate open, overigens zakt deze zelf weer rustig terug naar beneden en hoor een lichte sis van de actuator afkomen.
Ik zet 2 bar op de slang: beide actuators reageren en vliegen open. achterste actuator blijft klinkten alsof ie wat lucht lekt.
0,5bar: Alleen de achterste actuator reageerd met ook hier weer een lichte sis
Ik voel en zie geen lekjes bij de slang naar de actuator toe, lijkt echt van de actuator zelf af te komen. Kan dat?
En is het mogelijk dat dit mijn probleem veroorzaakt?
Lijkt mij dat in ieder geval beide actuators open hadden moeten gaan op dezelfde druk.
ik heb de slang losgehaald die op de inlaat zit naar de actuators/wastegates gaat.
De compressor gepakt, ingesteld op 1 bar en op de slang naar de actuators gezet.
Resultaat: Alleen de achterste actuator reageerd en maakt de wastegate open, overigens zakt deze zelf weer rustig terug naar beneden en hoor een lichte sis van de actuator afkomen.
Ik zet 2 bar op de slang: beide actuators reageren en vliegen open. achterste actuator blijft klinkten alsof ie wat lucht lekt.
0,5bar: Alleen de achterste actuator reageerd met ook hier weer een lichte sis
Ik voel en zie geen lekjes bij de slang naar de actuator toe, lijkt echt van de actuator zelf af te komen. Kan dat?
En is het mogelijk dat dit mijn probleem veroorzaakt?
Lijkt mij dat in ieder geval beide actuators open hadden moeten gaan op dezelfde druk.
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Ik heb me er nog nooit echt in verdiept, maar zoals je het omschrijft zou ik juist gaan denken dat je op een hogere turbodruk zou moeten uitkomen dan op een lagere.
Hoe later/minder je wastegates openen, hoe minder opgebouwde druk kan ontsnappen.
Hoe later/minder je wastegates openen, hoe minder opgebouwde druk kan ontsnappen.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Nee, want nu opent de achterste eerder, die opent al bij een halve bar druk. (Deze is dus open en lekt denk ik ook nog beetje lucht weg)
Terwijl de voorste 'm langer dichthoud. (dus meer druk wil opbouwen)
Maar ik vermoed dat alle turbodruk nu via de achterste wastegate het pand verlaat
Ik zal ze zo nog individueel nog even testen met een slang erop kijken bij hoeveel bar ie ongeveer open gaat.
Terwijl de voorste 'm langer dichthoud. (dus meer druk wil opbouwen)
Maar ik vermoed dat alle turbodruk nu via de achterste wastegate het pand verlaat
Ik zal ze zo nog individueel nog even testen met een slang erop kijken bij hoeveel bar ie ongeveer open gaat.
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Helemaal gelijk Mark. Ik had m'n conclusie alweer getrokken nog voordat ik bij het stukje tekst over 0.5bar was aanbeland...
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Hhaha geeft niet Vincent 't was nog vroeg
Ik ben net weer terug van mn proefrondje, helaas zonder resultaat.
Ik had nog een keer alle slangen nagelopen naar de wastegates, had nog 2 lekjes gevonden, dichtgemaakt en nou blijft het systeem wel op druk als ik er druk op zet.
Nou rest mijn 1 vraag eigenlijk aan de vr4 bewoners
Zou 1 van jullie met een compressor o.i.d. willen gaan meten bij hoeveel bar de wastegate(s) open gaan.
Dit is eenvouwdig de controleren door:
-1 nippel van de inlaat(geblazen) eraf te halen die naar een klein t-stukje loopt, zie bijgevoegd schema.
Of 1 die ietsjes meer werk is maar dan wel individueel weet:
Bij de voorste turbo en achterste, de actuators (die de wastegate bedienen) los testen d.m.v. de slang er af te trekken en hier direct perslucht op te zetten (Ik stelde zelf vooraf op de compressor in verschillende hoeveelheden druk/bar en kneep dan een keer in het pistool dat ik in de slang had geduwd om te kijken of of de actuator naar buiten ging en de wastegate opende)
Ik ben net weer terug van mn proefrondje, helaas zonder resultaat.
Ik had nog een keer alle slangen nagelopen naar de wastegates, had nog 2 lekjes gevonden, dichtgemaakt en nou blijft het systeem wel op druk als ik er druk op zet.
Nou rest mijn 1 vraag eigenlijk aan de vr4 bewoners
Zou 1 van jullie met een compressor o.i.d. willen gaan meten bij hoeveel bar de wastegate(s) open gaan.
Dit is eenvouwdig de controleren door:
-1 nippel van de inlaat(geblazen) eraf te halen die naar een klein t-stukje loopt, zie bijgevoegd schema.
Of 1 die ietsjes meer werk is maar dan wel individueel weet:
Bij de voorste turbo en achterste, de actuators (die de wastegate bedienen) los testen d.m.v. de slang er af te trekken en hier direct perslucht op te zetten (Ik stelde zelf vooraf op de compressor in verschillende hoeveelheden druk/bar en kneep dan een keer in het pistool dat ik in de slang had geduwd om te kijken of of de actuator naar buiten ging en de wastegate opende)
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Oeps, wel toevoegen, is wel zo handig dan
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Iemand toevallig een vr4 blok staan?
Of losse actuators?
Wil erg graag testen, denk dat de achterste kapot is.
Of losse actuators?
Wil erg graag testen, denk dat de achterste kapot is.
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Ok hele avond bezig geweest.
Een Manual Boost Controller van een vriend van me geleend.
De boost selenoid afgesloten met een griptang en de stekker gewoon laten zitten.
Toen op de geblazen inlaat de slang die normaal naar 't T-stuk (Wastegates-Boostselenoid) gaat eraf gehaald en de MBC ertussen gezet, afgesteld.
Rondje gaan rijden en de turbodruk was zeer netjes te noemen:
Begon met 1.2bar piek dat meteen naar 1.1bar ging vervolgens langzaam terugloopt naar 1bar waar ie even op blijft en dan weer een beetje terugzakt naar 0,9bar.
Dus helemaal niks te klagen
Nou ga ik alleen ff kijken of ik een boost selenoid met spoed kan bestellen zodat ik die nog optijd heb voor streetpower (1april) Ik zal de bevestiging nog plaatsen als t probleem dan uit is gebleven.
Een Manual Boost Controller van een vriend van me geleend.
De boost selenoid afgesloten met een griptang en de stekker gewoon laten zitten.
Toen op de geblazen inlaat de slang die normaal naar 't T-stuk (Wastegates-Boostselenoid) gaat eraf gehaald en de MBC ertussen gezet, afgesteld.
Rondje gaan rijden en de turbodruk was zeer netjes te noemen:
Begon met 1.2bar piek dat meteen naar 1.1bar ging vervolgens langzaam terugloopt naar 1bar waar ie even op blijft en dan weer een beetje terugzakt naar 0,9bar.
Dus helemaal niks te klagen
Nou ga ik alleen ff kijken of ik een boost selenoid met spoed kan bestellen zodat ik die nog optijd heb voor streetpower (1april) Ik zal de bevestiging nog plaatsen als t probleem dan uit is gebleven.
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Ben benieuwd! Ik heb een vr4 blok staan maar zonder de solenoids en turbos dus ik kan je er helaas niet mee helpen. Succes Mark!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Uhhmm vandaag een andere boost solenoid geprobeerd, maar helaas geen verschil.
Het lijkt erop dat het dan toch in 1 van de actuators zit. Poehh, dat zal wel lastig worden om die te gaan regelen....
Het lijkt erop dat het dan toch in 1 van de actuators zit. Poehh, dat zal wel lastig worden om die te gaan regelen....
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Ik ben van de week nog naar ceriel toe geweest om de actuators uit te wisselen en te proberen of dat het probleem was.
Helaas kon geen verschil merken.
Ik ben nog verder gaan zoeken.
Op de inlaat elbow zitten 2 nippels. De rode moet naar de boostsolenoid gaan zeggen ze altijd.
Ik had ergens gelezen dat de reden daarvan is dat er een restrictie zit.
Nou blijkt dus dat die restrictie niet in de nippel zit zoals ik las. Maar de restrictie zit in de originele slang.
Dus heb de originele slang kapot geknipt. Daar zit een restrictie in die er precies inpast, met een klein gaatje daarin van ongeveer 1mm. (zal nog wel keer een foto toevoegen, is altijd handig)
Dus heb die restrictie in de silicone slang vastgezet en het probleem was opgelost.
Ik heb ook direct de restrictie bij de boostsolenoid eruit gehaald, hier zal ik ook nog een keer een foto'tje van toevoegen hoe je dit moet doen
Helaas kon geen verschil merken.
Ik ben nog verder gaan zoeken.
Op de inlaat elbow zitten 2 nippels. De rode moet naar de boostsolenoid gaan zeggen ze altijd.
Ik had ergens gelezen dat de reden daarvan is dat er een restrictie zit.
Nou blijkt dus dat die restrictie niet in de nippel zit zoals ik las. Maar de restrictie zit in de originele slang.
Dus heb de originele slang kapot geknipt. Daar zit een restrictie in die er precies inpast, met een klein gaatje daarin van ongeveer 1mm. (zal nog wel keer een foto toevoegen, is altijd handig)
Dus heb die restrictie in de silicone slang vastgezet en het probleem was opgelost.
Ik heb ook direct de restrictie bij de boostsolenoid eruit gehaald, hier zal ik ook nog een keer een foto'tje van toevoegen hoe je dit moet doen
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Mooi, dat het opgelost is!!
- Evo driver
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 08 mar 2012, 15:10
- Provincie: Noord-Holland
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Nu je het zegt idd had het ook al een keer gehoord over een evo 6. ook andere slangen er op enzo en elke keer in noodloop.
Maar deze ging te veel druk opbouwen ipv die van jou te weinig
maar mooi dat het opgelost is !
gr. remco
Maar deze ging te veel druk opbouwen ipv die van jou te weinig
maar mooi dat het opgelost is !
gr. remco
[External Link Removed for Guests]
INFO@MD-PERFORMANCE.NL
[External Link Removed for Guests] Online sim-racing
INFO@MD-PERFORMANCE.NL
[External Link Removed for Guests] Online sim-racing
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Misschien dat de evo sensor van de boostsolenoid daardoor op noodloop sprong.
Die van mij gelukkig niet, achteraf klinkt het ook best logisch, maar weet ik veel dat die restrictie in de slang zit hahaha
Gaat teveel druk richting de actuators/boostsolenoid. Boostsolenoid kan het niet snel genoeg de lucht laten "bleeden" En daardoor gaan de wastegates open.
Restrictie erin, druk is vele male minder die er naar toe gaat. vervolgens bleedvalve van de boostsolenoid kan het dus makkelijk aan en kan daardoor dus de wastegates regelen
Die van mij gelukkig niet, achteraf klinkt het ook best logisch, maar weet ik veel dat die restrictie in de slang zit hahaha
Gaat teveel druk richting de actuators/boostsolenoid. Boostsolenoid kan het niet snel genoeg de lucht laten "bleeden" En daardoor gaan de wastegates open.
Restrictie erin, druk is vele male minder die er naar toe gaat. vervolgens bleedvalve van de boostsolenoid kan het dus makkelijk aan en kan daardoor dus de wastegates regelen
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Voor de duidelijkheid: Dit is een andere restrictie als de how-to die ik geplaats heb!
Deze restrictie heb je nodig!
Helaas de foto in verkeerde softwaremodus gemaakt waardoor ie niet mooi in beeld is.
Links is het stukje slang kapot geknipt waar de restrictie in zat Hier de restrictie in de nieuwe silicone slang geduwd.
Deze restrictie heb je nodig!
Helaas de foto in verkeerde softwaremodus gemaakt waardoor ie niet mooi in beeld is.
Links is het stukje slang kapot geknipt waar de restrictie in zat Hier de restrictie in de nieuwe silicone slang geduwd.
Re: slangetjes vervangen> minder turbodruk
Mooi dat je het uiteindelijk gevonden hebt zeg! TOP.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---