Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Plaats hier alles over turbo, VR4 en VR2 gerelateerde techniek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Bericht door marksanne »

Zoals jullie hier al konden lezen heb ik (nog) een reserve VR4 blok gekocht. Maar deze heeft ook de originele TD03 turbootjes met al het pijpwerk nog mooi compleet. Dit moet de ombouw 'makkelijker' maken naar een twin TD04HL-13T turbo situatie.

Mijn doel is om met zo min mogelijk breekwerk, oftewel met zoveel mogelijk standaard fabriekscomponenten te blijven werken en de aanpassingen zoveel mogelijk aan de turbokant te doen of de uitlaatspruitstukken en intercooler buizen te voorzien van custom verloopdelen zodat alles zoveel mogelijk 'standaard' blijft. Dat heeft een aantal nadelen (misschien zijn er wel wat restricties die dan -extra- gaan tegenwerken) maar heeft natuurlijk ook voordelen: het is 'proven technology', het past, het werkt en als het toch een keer stukgaat is het niet moeilijk om aan onderdelen te komen.

We zullen zien hoeveel van dit doel overblijft naarmate het project vordert.

Voorlopig heb ik nu de basis-ingredienten in huis! Een TD04HL-13T van een Volvo V70 ofzo. En het mooie is dat zelfs de pre-downpipe flens een schuine hoek heeft, net als de VR4 TD03 turbo. Er zijn ook TD04HL-13T's voor Volvo's met een rechte flens, maar dit is natuurlijk echt heel aardig vergelijkbaar zo!

De grootste uitdaging zou wel 'ns in de olieleidinkjes enzo kunnen gaan zitten. Ik heb namelijk al een aardig idee hoe die Volvo flenzen met custom adapterflenzen naar de mitsu-flenzen omgebouwd kunnen worden.
Bijlagen
De voorste turbo met de lastige oliefilter-nek. Er zit een paar cm ruimte rondom de originele TD03 turbo en die nek, maar is het genoeg voor de TD04?!
De voorste turbo met de lastige oliefilter-nek. Er zit een paar cm ruimte rondom de originele TD03 turbo en die nek, maar is het genoeg voor de TD04?!
Links de TD04, rechts de TD03. De totale lengte is nagenoeg gelijk! En HEEL veel groter is die TD04 nu ook weer niet!
Links de TD04, rechts de TD03. De totale lengte is nagenoeg gelijk! En HEEL veel groter is die TD04 nu ook weer niet!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Bericht door miss_laatjuh »

dit word met klem het meest interresante project om te volgen (voor mij) erg vet !! veel succes ermee ;)
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Bericht door KNOEI 8G »

Gaaf projecf Mark, ze zijn niet giga groot maar toch een stuk groter dan de TD03's. More Boost :cheer:
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Bericht door marksanne »

Het heeft 'even' stilgestaan, maar turbo-liefde vergaat niet, dus ik heb maar 'ns wat voorbereidend werk gedaan. Van een setje oude V6 (non-turbo) uitlaatspruitstukken (die zijn dus alsnog niet bij het oud-ijzer terechtgekomen Nico :)) heb ik de flenzen erafgeslepen en helemaal schoongemaakt. Het kan nog mooier, maar ik denk dat ik het wel goed genoeg vind zo :)

Het aardige van de V6 non-turbo flenzen is dat ze ietsje forser zijn dan die van de turbo-uitlaatspruikstukken. Dat vind ik wel prettig want zo heb ik meer body om mee te lassen.

De volgende uitdaging is een contra-flens voor de TD04 turbo te maken. Die zal ik echt uit een ruw stuk metaal moeten zagen, dat kan nog wat worden zeg!
En dan een collectie bochtjes en rechte pijp scoren, dan kan ik 'ns een wat gaan puzzelen en lassen!
Bijlagen
turbo-flenzen.JPG
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Bericht door SisterOfMercy »

Is het niet handiger om een paar elektrisch gestuurde superchargers te nemen? Scheelt een hoop meters uitlaat :-p
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Bericht door marksanne »

Welnee, het meeste van al die ellende loopt toch al rond en onder de motor. Het zijn alleen het uitlaatspruitstukken die custom moeten worden, de rest wil ik 'factory'-connected houden.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Bericht door KNOEI 8G »

Nice! :agree: komt die hoop ijzer toch nog van pas. :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Bericht door MD »

Leuk werk.
Ben benieuwd
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Bericht door foks »

haha, geweldig. Ik lees belangstellend mee :) Maar ga je dat blok ook ergens inbouwen ?
Ik neem aan dat je ook met de timing, etc., van de onsteking aan de slag zult moeten.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Jouke
Berichten: 58
Lid geworden op: 23 dec 2013, 21:28
Provincie: Utrecht

Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Bericht door Jouke »

marksanne schreef:Welnee, het meeste van al die ellende loopt toch al rond en onder de motor. Het zijn alleen het uitlaatspruitstukken die custom moeten worden, de rest wil ik 'factory'-connected houden.
Ik heb er echt geen verstand van, maar zijn de maten van een TD04 zo anders dan van een TD03?
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Bericht door MD »

foks schreef:haha, geweldig. Ik lees belangstellend mee :) Maar ga je dat blok ook ergens inbouwen ?
Ik neem aan dat je ook met de timing, etc., van de onsteking aan de slag zult moeten.
timing en ontsteking heeft geen invloed op grotere turbo's
er zal misschien grotere injectoren moeten komen en misschien een sterkere ontsteking.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Twin Turbo TD03 - Twin Turbo TD04

Bericht door marksanne »

Jouke schreef:Ik heb er echt geen verstand van, maar zijn de maten van een TD04 zo anders dan van een TD03?
Op jhet plaatje helemaal in de openingspost zie ze naast elkaar. 'Heel' verschillend? Nee, maar aan alle kanten is die TD04 een paar cm groter en dan is het dus bij elkaar een enorm verschil...
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Techniek”