Bypass valve vs BOV?
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
- Provincie: Limburg (B)
Bypass valve vs BOV?
Als ik het goed begrijp zit er op de VR-4 standaard een plastic Bypass valve.
Op mijn oude VR-4 zat een BOV die afblies in de atmosfeer. Maar op de 89' Talon (eclipse) zit een bypass valve welke retouneerd tussen MAf en turno.
Nu scheint het zo te zijn dat het zeer slecht is een atmosferische BOV ipv een bypss te zetten.
Mensen hier ervaring mee?
Of ervaring met het crushen van de bypass valve?
Heb dat nu met de Talon geprobeerd.
Dan zou je iets minder kans op boost leaks moeten hebben...
Op mijn oude VR-4 zat een BOV die afblies in de atmosfeer. Maar op de 89' Talon (eclipse) zit een bypass valve welke retouneerd tussen MAf en turno.
Nu scheint het zo te zijn dat het zeer slecht is een atmosferische BOV ipv een bypss te zetten.
Mensen hier ervaring mee?
Of ervaring met het crushen van de bypass valve?
Heb dat nu met de Talon geprobeerd.
Dan zou je iets minder kans op boost leaks moeten hebben...
Re: Bypass valve vs BOV?
Maakt niet echt uit.
Afblazen klinkt gewoon leuk.
Bij een goede BOV is de kans op boostleaks net zo klein. Ik rijd er nu 1,5 jaar mee rond, maar hij heeft daar nog nooit gelekt.
Afblazen klinkt gewoon leuk.
Bij een goede BOV is de kans op boostleaks net zo klein. Ik rijd er nu 1,5 jaar mee rond, maar hij heeft daar nog nooit gelekt.
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
- Provincie: Limburg (B)
Re: Bypass valve vs BOV?
Maar retouneerd de stock valve dan niet?
Want dat heeft te maken met de hoeveelheid lucht die de MAF registreert enzo...
Of zit ik mis?
Want dat heeft te maken met de hoeveelheid lucht die de MAF registreert enzo...
Of zit ik mis?
Re: Bypass valve vs BOV?
Klopt Ceriel, de originele retourneert. Echter de kans op boost leaks verkleinen is waarschijnlijk marginaal! Wel is het zo dat bij de ene VR4 een VTA (Vent-To-Air) BOV probleemloos werkt maar het bij anderen toch ook regelmatig tot ongewenst motorgedrag leidt (pieken in boost, te ver terugvallen in toeren). Het punt is precies wat je zegt: de MAF (nou, eigenlijk de ECU) verwacht een pufje extra lucht op die momenten die niet komt. Bij m'n VR2 heb ik een VTA BOV (een Apexi) en al die jaren al probleemloos. Bij de Legnum had ik exact dezelfde Apexi gekocht en hoewel het aanvankelijk goed werkte heb ik 'm later weer omgewisseld voor de standaard BOV omdat de Apexi lekte. Ik heb 'm helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt tot ie eruitzag als nieuw, maar blijkbaar ergens toch een slap rubbertje ofzo want hij bleef lekken. Met de standaard BOV nooit geen problemen gehad, vooral omdat ik het meest fragiele deel (dat plastic tuutje onderaan) heb vervangen door een messing versie (schroefdraad in het plastic huis van de BOV getapt). Ideale combi! Dat plastic tuutje breekt namelijk nogal eens af of scheurt (helemaal fijn, want dat denk je dat ie heel is, maar dan lekt ie als een malle!
Het plezierige van de standaard BOV is dat ie helemaal dicht is en er geen rotzooi van buitenaf in kan komen en daardoor behoorlijk lang probleemloos z'n werk kan en zal doen (op dat tuutje na dan).
Het plezierige van de standaard BOV is dat ie helemaal dicht is en er geen rotzooi van buitenaf in kan komen en daardoor behoorlijk lang probleemloos z'n werk kan en zal doen (op dat tuutje na dan).
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
- Provincie: Limburg (B)
Re: Bypass valve vs BOV?
Heb een apexi van Deen over genomen. Wilde die op de Talon zetten maar op de forums raden ze dat allemaal af. Dus ik dacht zal hem op de VR-4 zetten.
Maar moet ik zal het wel eens gaan proberen.
Maar moet ik zal het wel eens gaan proberen.
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
- Provincie: Limburg (B)
Re: Bypass valve vs BOV?
@ Marksanne: Apexi in combinatie met aangepaste MAF of standaard? (die schroef wat eronder zit)
Re: Bypass valve vs BOV?
Eerst standaard MAF schroef-positie: probleemloos, daarna de schroef een stukje uitgedraaid: probleemloos.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Bypass valve vs BOV?
Ik heb nog helemaal niet aan mijn maf schroef gezeten en gaat bij mij prima
-
- Berichten: 295
- Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
- Provincie: Limburg (B)
Re: Bypass valve vs BOV?
En de retour gewoon dicht gemaakt dan?
Re: Bypass valve vs BOV?
Ja jij bedoeld waar ie terug zn druk heen gooit? Dat heb ik indd afgedopt