Greeny (v2.0)

Een mooie fotocollage van je eigen Galant!
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Zoals in het "Good Old Greeny (v1.0) topic al werd aangehaald, heeft deze v2.0 inmiddels v1.0 afgelost en is nu weer de enige Greeny in huize Xenon.

Goed, het was ergens eind oktober 2011 toen vrouwlief met kleptop op schoot het inet afstruinde naar Galants in de aanbieding. En waarempel: daar stond ineens Greeny v2.0 in beeld.
Ergens in Duitsland. Oktober 2002, 51k op de klok, 2.5V6 Avance, A/T, zwart leer... zomer- en winterwielen, hmmm...
Even mailen over 't prijsje en nog wat andere details, zoals dat 'ergens in Duitsland' zomaar ineens even 800km verderop bleek te liggen :uhu: ... :shock: Ach, mooi stukje om Meany nog eens lekker uit te laten :mean:
Drie dagen later waren vrouwtje en ik met Meany op locatie (pakweg 20km van de Oostenrijkse grens vandaan) en stonden we oog in oog met Greeny, die de vorige week was ingeruild door de eerste eigenaar. Op een Audi nogwel :nocheer: , de stakker!
De jas van Greeny vertoonde wel typische wasstraat sporen. En behoorlijk ook. Schoon, netjes, maar swirls. Kilo's swirls. Voer voor de Monello's en DAP's :mean:
Bij het instappen vervloog meteen elke twijfel over de bijzonder lage km-stand: deze auto is nog helemaal nieuw van binnen. Stuur nieuw, pedalen nieuw, stoelen nog vrijwel kreukvrij. Gordels, schakelaars... aan alles voelde je dat dat dit een nieuwe auto (van negen jaar oud) is. Zelfs hing er nog een tamelijk 'nieuwe lucht' erin. Nooit in gerookt, wel zo prettig.

Goed! Stukkie sturen. Je kunt merken dat de bak zich geheel anders gedraagt dan in v1.0. De overbrengingen zijn langer, waardoor de motor minder toeren draait bij dezelfde snelheid in vergelijking met v1.0. Tijdens de rit bleek echter het CE-light ook van mening zich even te moeten laten zien :x . Hmmm, ik had m'n kleptop bij me, dus gelijk maar even uitgelezen. En voilà: een P0125, ofwel "Insufficient Coolant Temperature for Closed Loop Fuel Control".
Owkee... zal iets met een thermostaat of sensor te maken hebben. Gaan we vast wel uitkomen, was ik van overtuigd. Het voorval was in ieder geval voldoende basis om bij terugkomst de onderhandeling over de prijs nog eens open te breken :mean:. Met succes! De verkoper gaf toe dat ook hij op het CE-lampje werd getrakteerd en dat naar aanleiding daarvan 'n O2-sensor vernieuwd was, maar zonder resultaat bleek nu. Die nieuwe sensor had ik al ontdekt. Vervolgens de DTC gecleared, nog wat onderhandeld en weer een half uurtje later zaten de exportplaten erop en waren de formaliteiten geregeld om aan de terugreis te kunnen beginnen. Eerst maar eens ff tanken :yes:

Nog geen 10 minuten onderweg of het CE-light kwam weer op de proppen. Kleptop er weer aan... jawel hoor: P0125. Niets ernstigs verder, dus we kachelden gewoon door naar huis. Nog maar iets van 800km te gaan :P
De terugreis verliep verder vlekkeloos. We zaten niet voor niets in Duitsland, dus af en toe hadden we de cruise een stuk op 200km/h staan :P. Closed Loop of niet, het schoot wel lekker op zo :yes: . Het tanken helaas ook :emo:...

Eenmaal thuis aangekomen, hebben we 'm meteen aangemeld bij de RDW voor de keuring en een vers setje gele platen. Het CE-light probleem had ik niets mee gedaan (koud, donker en vooral nat :puke: :-x)
Dus vlak voor de keuring (hier 4km vandaan) de boel gereset. Nix aan het handje... toch? :hypo:

Meneer, hij is bijna goedgekeurd... op één puntje na: hij haalt de emissie eisen net niet helemaal...

:nocheer: :-x

"Oh, u woont vlakbij? Dan zal het een kwestie zijn van even goed warm rijden. Rijdt u nog even een blokje om, komt u terug, meten we 'm even opnieuw en dan zal het vast in orde zijn" zei de RDW-keurmeester.

Wij blij met deze aanbieding! Dus instappen, starten, CE-light ging na de start nog steeds uit :x: , en ff een blokje om gestuurd. Durfde niet erg veel meer in de vrees dat het CE-lampje weer wakker zou worden. Dus gauw weer terug aan de longanalyse bij de RDW en voila: "Tsja, hij hikt er tegenaan. Soms binnen specs, soms er net buiten. Maar beter als zojuist, dus houden we 't erop dat ie nog niet helemaal op temperatuur is. Hij is wat ons betreft door de keuring heen."

:cheer:

Zo kwam Greeny in november op vers NL-kenteken 46-STB-8. Sindsdien stuurt "Miss Xenon" maar wat trots rond in haar jonge bolide :cheer: met CE-light :nocheer:

Dus hoogste tijd om daar vandaag eens goed in te gaan duiken. Die P0125 is de oorzaak van het CE-light en zou je laten denken dat de koelvloeistoftemp niet de beoogde bedrijfstemperatuur haalt...
Dat wilde er bij mij niet helemaal in, want de warmtehuishouding van Greeny leek me volledig in orde. Ook kon ik maar één sensor ontdekken die de koelvloeistoftemperatuur meet, en die geeft zijn bevindingen ook op de dashboardmeter weer. Dat gedraagt zich volkomen normaal. Evenmin had ik redenen om aan de werking van de thermostaat te twijfelen... hmmm... tsja... Closed Loop en emissie grensgeval... nieuwe O2-sensor... hmmm... kan ik daar wat mee?

Vooraan op het spruitstuk zit een nieuwe sensor. Geen originele. Heeft een labeltje waar op staat: DOX-0313... :? Inet vertelt me dat het een sensor is van DENSO, net als de OEM MR507749. Die is ook van DENSO. Het artikel belooft me dat de core van de DOX-0313 identiek is aan de OEM sensor, maar dat de kabel vanwege de ruimere toepassing wat langer is dan die van de OEM-sensor.

Dus maar weer eens tijd om EVOSCAN uit de kast te halen om te kijken of ik de gemeten waarden kon uitlezen. Deze 2002-ECU kletst geen MUT meer, maar OBDII.
M'n 1.3-kabel bakte er niets van en kon niet communiceren met de ECU. Maar gelukkig kon ik 'm met de 2.0-kabel wel uitlezen: BANK1-SENSOR1, BANK1-SENSOR2, BANK2-SENSOR1 en BANK2-SENSOR2 :D
En ja hoor: van drie sensoren kreeg ik waarden in beeld, maar van ééntje niet (BANK1-SENSOR1). Die stond hard op "0".
Maar wat is bij een V-blok nou BANK1? Zit dat aan voorzijde, of aan achterzijde?

Antwoord van Ome Google: bij een dwars geplaatst V-blok zit BANK1 aan achterzijde! Dus de bovenste sensor aan achterzijde is dood, blijkbaar?

Aha, daar was ik nog niet geweest. Eens kijken wat ik ga aantreffen...
Daar zit er ook een, ja. Ziet er ook knap nieuw uit. Hmmm... eerst een grijze kabel die daarna over gaat in een zwarte kabel :? Beetje vreemde gang van zaken voor een OEM-product, lijkt me.
Dus nix OEM. Die achterste sensor had ook geen labeltje, dus toen maar de kabelkleurtjes genoteerd en bewapend daarmee de Sherlock Holmes uitgehangen op het inet. Blijkt het een sensor van BOSCH te zijn :puke: (ja sorry, moet niets van BOSCH hebben. Geen accu's, al helemaal geen bougies, niets, helemaal niets!). Ook kwam ik de betekenis van de gebruikte kabelkleurtjes tegen:

OEM (=MR507750 / DENSO)
HEATER = Zwart + Zwart
SIGNAL+ = Blauw
EARTH = Wit

BOSCH
HEATER = Wit + Wit
SIGNAL+ = Zwart
EARTH = Grijs

Daarmee was meteen duidelijk dat op de plaats waar de grijze kabel overging in zwart, deze vier kleuren aan elkaar gesoldeerd moesten zijn. En wat trof ik aan?

Wit op Zwart (2x) = HEATER = :yes:
Grijs op Blauw = EARTH op SIGNAL+ = :no:
Zwart op Wit = SIGNAL+ op EARTH = :no:

Ofwel het signaal wat de sensor afgeeft wordt door de auto aan massa gehangen en de "meetingang" van de auto hangt keihard aan de massa van de sensor. Dan is die waarde "0" ineens wel een erg logisch gevolg :uhu:

Een kwartiertje later was door een geringe chirurgische ingreep deze vergissing vakkundig gefixed en liet daarna EVOSCAN weer mooi vier werkende sensoren zien :cheer:
Bijlagen
IMG_3515 [1024x768].jpg
IMG_3520 [1024x768].jpg
IMG_3522 [1024x768].jpg
IMG_3523 [1024x768].jpg
IMG_3525 [1024x768].jpg
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door KNOEI 8G »

Mooi verhaal vincent! En het is een super gave uitvoering zo in 't donker groen!! :thx:
Afbeelding
White_VR4
Berichten: 150
Lid geworden op: 06 mar 2012, 21:46
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door White_VR4 »

Behoorlijk stukkie verhaal vincent :mrgreen:

Maar even de laatste foto van je topic: Wat heeft meany nou allemaal gevangen? :lol:
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

White_VR4 schreef:Behoorlijk stukkie verhaal vincent :mrgreen:

Maar even de laatste foto van je topic: Wat heeft meany nou allemaal gevangen? :lol:
Herfstblad! Meany had z'n hele 'bek' vol ermee :lol:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Owja, de volgende todo's voor Greeny, compleet:

[x] Xenon inbouwen
[x] 2DIN
[ ] Achteruitrijcam plaatsen
[x] 2x Nieuwe zomerbandjes
[x] Verlagen
[x] P0125 / DTC's om zeep helpen :D
[x] VR4 Achterspoiler plaatsen
[x] Dap'en
[x] Subtiele striping over de flanken
[x] Trekhaak eronder zetten :x:

Je begrijpt: IK WIL VOORJAAR! :yes:

[x] = stand 01.08.2012
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door KNOEI 8G »

Oehhh..... Striping!!! Wat had je in gedachten???
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Niet te gek hoor.
Het wordt iets van door elkaar slingerende, golvende lijnen in een paar verschillende tinten grijs/zilver.
Komt onderlangs over de portieren, dus onder de stootstrip.
Komt natuurlijk tzt wel een piccie van op GF :)
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door cvw »

Mooi verhaal Vincent. ;) En complimenten voor het opsporen van die verkeerde aansluitingen. Een "aardig zoekklusje", maar op het resultaat mag je trots zijn. :yes:
Geeft toch altijd weer een kick als het lukt. :)
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door marksanne »

Mooi verhaal! Bosch... tsja... ik heb er ook niet de warme gevoelens bij. De ellende is natuurlijk dat de gemiddelde automaterialenzaak bergen van dat spul heeft liggen...
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

:thx: voor al jullie leuke reacties! Inderdaad Cees, voldoening geeft het zeker :).
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Malfie
Berichten: 121
Lid geworden op: 11 mar 2012, 17:18
Provincie: Gelderland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Malfie »

Hey..


Top dat je het opgelost hebt!
Gelijk daarop een vraag, vanaf welk jaar kletsen ze geen MUT meer maar OBDII?
Die van mij is van 2001, welke taal zou ie lullen denk je?
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Twain »

Malfie schreef:Hey..


Top dat je het opgelost hebt!
Gelijk daarop een vraag, vanaf welk jaar kletsen ze geen MUT meer maar OBDII?
Die van mij is van 2001, welke taal zou ie lullen denk je?
Uit mijn hoofd werdt het in januari 1996 verplicht in alle auto's , de 8G is hoe dan ook ontworpen met OBDII
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

twain schreef:
Malfie schreef:Hey..


Top dat je het opgelost hebt!
Gelijk daarop een vraag, vanaf welk jaar kletsen ze geen MUT meer maar OBDII?
Die van mij is van 2001, welke taal zou ie lullen denk je?
Uit mijn hoofd werdt het in januari 1996 verplicht in alle auto's , de 8G is hoe dan ook ontworpen met OBDII
Om die laatste zin af te maken: De 8G is hoe dan ook ontworpen met een OBDII-connector ;)
De OBDII-standaard komt oorspronkelijk uit de USA en kent verschillende dialecten, zoals JOBD (Japanese OBD) en EOBD (European OBD). Deze protocollen zijn merk-onafhankelijk, maar dat geldt niet voor de locatie.
Een USDM-8G Galant kletst vanaf het eerste model OBDII, simpelweg omdat de US-wetgeving dit voorschrijft.
De orspronkelijke JDM en EUDM 8G's babbelen echter nog vrolijk MUT. MUT is weer een dialect van JOBD, maar dan merkgebonden. Het is dus een protocol dat je alleen in Mitsu's zult aantreffen.
OBDII kan het MUT-II protocol niet volgen, omdat MUT-II ca 50% sneller kletst dan OBDII (MUT-III zelfs 400%!). MUT-III kan overigens wel met MUT-II overweg.

In Europa werd eind vorige eeuw aan alle autofabrikanten de eis opgelegd, dat nieuwe EU-modellen vanaf (ik meen) bj2001 het algemene, merkonafhankelijke OBDII aan boord moesten hebben. Lopende modellen (waaronder dus de 8G) mochten later volgen, maar ik heb nooit een deadline gelezen (ook nooit naar gezocht overigens). Hoofdreden was de wens naar één standaard, zodat garagehouders / keuringsstations niet over vijf (of nog meer) verschillende diagnosesystemen hoefden te beschikken.

Nu de praktijk:
Good Old Greeny (nu dus RIP) liet zich alleen uitlezen met MUT. Zo ook m'n VR4. Maar met diezelfde instellingen aan nieuwe Greeny vertikt ie 't om met de ECU te linken. Ik moet specifiek OBDII-ECU instellen, en voilà :)

Dus om op de vraag terug te komen welke taal een 2001-8G babbelt? Ik denk dat je met een 2001-8G in het grensgebied verkeert waarin de fabricagedatum de doorslag zal geven. Ik gok op MUT, met een klein kansje op OBDII.
Misschien dat aan de hand van het chassisnr de ECU opgezocht kan worden en daar eea van afgeleid zou kunnen worden?
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
FUNK3
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 mar 2012, 08:56
Provincie: Overijssel

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door FUNK3 »

echt een leuk verhaal! en een mooie bak hoor!

greetz Patrick
Uray25
Berichten: 974
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Uray25 »

Heerlijk dit soort succes stories...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Lowlands »

Zo lang ze tijdens het rijden maar hun mond houden!Stel je voor dat ze dan ook nog tegen je gaan kletsen.... :x
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Lowlands schreef:Zo lang ze tijdens het rijden maar hun mond houden!Stel je voor dat ze dan ook nog tegen je gaan kletsen.... :x
:lol: Nou, dan komen de verhalen pas echt op gang! Is soms nog boeiend ook! :wha:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Twain »

Xenon schreef:
twain schreef:
Malfie schreef:Hey..


Top dat je het opgelost hebt!
Gelijk daarop een vraag, vanaf welk jaar kletsen ze geen MUT meer maar OBDII?
Die van mij is van 2001, welke taal zou ie lullen denk je?
Uit mijn hoofd werdt het in januari 1996 verplicht in alle auto's , de 8G is hoe dan ook ontworpen met OBDII
Om die laatste zin af te maken: De 8G is hoe dan ook ontworpen met een OBDII-connector ;)
De OBDII-standaard komt oorspronkelijk uit de USA en kent verschillende dialecten, zoals JOBD (Japanese OBD) en EOBD (European OBD). Deze protocollen zijn merk-onafhankelijk, maar dat geldt niet voor de locatie.
Een USDM-8G Galant kletst vanaf het eerste model OBDII, simpelweg omdat de US-wetgeving dit voorschrijft.
De orspronkelijke JDM en EUDM 8G's babbelen echter nog vrolijk MUT. MUT is weer een dialect van JOBD, maar dan merkgebonden. Het is dus een protocol dat je alleen in Mitsu's zult aantreffen.
OBDII kan het MUT-II protocol niet volgen, omdat MUT-II ca 50% sneller kletst dan OBDII (MUT-III zelfs 400%!). MUT-III kan overigens wel met MUT-II overweg.

In Europa werd eind vorige eeuw aan alle autofabrikanten de eis opgelegd, dat nieuwe EU-modellen vanaf (ik meen) bj2001 het algemene, merkonafhankelijke OBDII aan boord moesten hebben. Lopende modellen (waaronder dus de 8G) mochten later volgen, maar ik heb nooit een deadline gelezen (ook nooit naar gezocht overigens). Hoofdreden was de wens naar één standaard, zodat garagehouders / keuringsstations niet over vijf (of nog meer) verschillende diagnosesystemen hoefden te beschikken.

Nu de praktijk:
Good Old Greeny (nu dus RIP) liet zich alleen uitlezen met MUT. Zo ook m'n VR4. Maar met diezelfde instellingen aan nieuwe Greeny vertikt ie 't om met de ECU te linken. Ik moet specifiek OBDII-ECU instellen, en voilà :)

Dus om op de vraag terug te komen welke taal een 2001-8G babbelt? Ik denk dat je met een 2001-8G in het grensgebied verkeert waarin de fabricagedatum de doorslag zal geven. Ik gok op MUT, met een klein kansje op OBDII.
Misschien dat aan de hand van het chassisnr de ECU opgezocht kan worden en daar eea van afgeleid zou kunnen worden?
kijk.. weer wat geleerd .. 8-)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Alphamage
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Alphamage »

Xenon schreef:
twain schreef:
Malfie schreef:Hey..


Top dat je het opgelost hebt!
Gelijk daarop een vraag, vanaf welk jaar kletsen ze geen MUT meer maar OBDII?
Die van mij is van 2001, welke taal zou ie lullen denk je?
Uit mijn hoofd werdt het in januari 1996 verplicht in alle auto's , de 8G is hoe dan ook ontworpen met OBDII
Om die laatste zin af te maken: De 8G is hoe dan ook ontworpen met een OBDII-connector ;)
De OBDII-standaard komt oorspronkelijk uit de USA en kent verschillende dialecten, zoals JOBD (Japanese OBD) en EOBD (European OBD). Deze protocollen zijn merk-onafhankelijk, maar dat geldt niet voor de locatie.
Een USDM-8G Galant kletst vanaf het eerste model OBDII, simpelweg omdat de US-wetgeving dit voorschrijft.
De orspronkelijke JDM en EUDM 8G's babbelen echter nog vrolijk MUT. MUT is weer een dialect van JOBD, maar dan merkgebonden. Het is dus een protocol dat je alleen in Mitsu's zult aantreffen.
OBDII kan het MUT-II protocol niet volgen, omdat MUT-II ca 50% sneller kletst dan OBDII (MUT-III zelfs 400%!). MUT-III kan overigens wel met MUT-II overweg.

In Europa werd eind vorige eeuw aan alle autofabrikanten de eis opgelegd, dat nieuwe EU-modellen vanaf (ik meen) bj2001 het algemene, merkonafhankelijke OBDII aan boord moesten hebben. Lopende modellen (waaronder dus de 8G) mochten later volgen, maar ik heb nooit een deadline gelezen (ook nooit naar gezocht overigens). Hoofdreden was de wens naar één standaard, zodat garagehouders / keuringsstations niet over vijf (of nog meer) verschillende diagnosesystemen hoefden te beschikken.

Nu de praktijk:
Good Old Greeny (nu dus RIP) liet zich alleen uitlezen met MUT. Zo ook m'n VR4. Maar met diezelfde instellingen aan nieuwe Greeny vertikt ie 't om met de ECU te linken. Ik moet specifiek OBDII-ECU instellen, en voilà :)

Dus om op de vraag terug te komen welke taal een 2001-8G babbelt? Ik denk dat je met een 2001-8G in het grensgebied verkeert waarin de fabricagedatum de doorslag zal geven. Ik gok op MUT, met een klein kansje op OBDII.
Misschien dat aan de hand van het chassisnr de ECU opgezocht kan worden en daar eea van afgeleid zou kunnen worden?
My mind was blown! Toffe post. Thanks voor de info. :)
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0) - going LOW!

Bericht door Xenon »

Soow, vanmorgen scheen het zonnetje en was het temperatuurtje rond het middaguur-zolang je in de zon bleef- niet eens zo frisjes :D . En volgens het KNMI zou het 's middags alleen nog verder opknappen :D .
Dus toch maar de stoute schoenen aangetrokken en met de Eibachs aan het stoeien geslagen. Greeny de oprit opgetuft, snuit omhoog, voorwielen eraf, bokjes eronder en ja hoor: het begon te druppelen :x :evil: . Niet goed voor mijn humeur, dus. Gauw nog ff de boel ingespoten met kruipolie. Kan het mooi druppelen. De regen dan hè ;) .

Goed, stap 1: de stabi-stangetjes demonteren van de vork... Ja, mooi niet dus. Jeemig, wat zat dat spul vast.
Naja, dan eerst de rest maar eens losdraaien. De vork ging goed los van de demper. Andere kant ook. :). Bovenop de schotels van de dempers losschroeven: ook een eitje :) . Toen de vork van de draagarm losschroeven. Jeemig, degene die dat spul ooit heeft aangedraaid, heeft waarschijnlijk het aanhaalmoment in Nm aangezien voor KiloTon. En natuurlijk pas je op dat -mocht het spul toch ineens losschieten- je niet met je handen tegen de wielophangingsdelen stoot. Alleen ging me dat vandaag op een of andere manier niet zo goed af en hebben behalve mijn humeur ook m'n handen de nodige deuken opgelopen :emo: . Op een gegeven moment (lees: twee uur later) had ik eindelijk alles los... behalve die verr*^&%#kte stabistangetjes :x . Gewoon geen beweging in te krijgen. Heb je de hele zooi uit elkaar liggen op twee van die pokkedingen na :evil: . En ja hoor, voor de nodige afkoeling ook weer even een buitje eroverheen. KNMI, ga eens op cursus :evil: .

Tsja, en daar sta je dan met de paasdagen in het vooruitzicht. De gedachte om de boel dan maar weer onverrichter zake in elkaar te gaan zetten stond me ook niet aan: behalve deuken in humeur en handen kon ik een deuk in mijn imago er niet ook nog bij hebben, dus ik zou in ieder geval de vooras verlagen. Hoe dan ook! Want ook de achteras verlagen zou ik niet redden qua tijd. Dat had Murphy inmiddels al goed geregeld voor me.

Ik was het helemaal zat. Dan maar -tegen al m'n principes in- the hard way en heb de stabistangetjes kennis laten maken met m'n zaag :uhu: . En voila: twee veerpoten, waarvan ik nu alleen nog maar de veren van hoefde uit te wisselen.
Veerspanners erop en schotel losdraaien. Dacht je! Ook de moer bovenop de schotel zat zo ontieglijk vast... ongelooflijk :evil: . Ja, ik had ze al een slag los kunnen geven toen ze nog in de auto zaten, maar dit had ik gewoon niet verwacht. Toen de Eibachs in de veerspanners. Die waren eigenlijk net te dik voor m'n spanners en zijn me toch een partijtje stug, dus om nou te zeggen dat dit soepel verliep... euh.. nee :x . Maar wees gerust: ik heb geen voorbijvliegende veren hoeven happen, dus het had erger gekund :emo: .
De boel weer in elkaar zetten ging eigenlijk zo soepel dat ik het eigenlijk niet helemaal vertrouwde :uhu: . Maar 6 uur na de start :oops: :oops: :oops: staat Greeny's neus heuse 32mm lager dan voorheen. En dat doet 'm goed 8-) .
Owja, ik moet wel even achter twee nieuwe stabistangetjes aan :hypo:
Volgend weekend eerst ene Murphy een flinke trap verkopen en dan de achteras 'even' gaan verlagen, zodat Greeny er niet meer bij staat of ie een noodstop maakt...bij stilstand :lol:
Foto's? Uuh... komen er aan als de job done is :bye
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door KNOEI 8G »

Wat een verhaal vincent!!
Ik ben zelf bij de achteras begonnen en dat was echt een piece off cake. Maar voor leverde bij mij ook een hoop gevloek en pijnklachhten op :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

KNOEI 8G schreef:Wat een verhaal vincent!!
Ik ben zelf bij de achteras begonnen en dat was echt een piece off cake. Maar voor leverde bij mij ook een hoop gevloek en pijnklachhten op :D
Zat bij jou die meuk ook zo achterlijk vast dan? Kreeg jij de stabilisator stangetjes een beetje fatsoenlijk los? Ik heb ze uiteindelijk rondgedraaid en ja, dan ben je al snel door je opties heen...
Ik heb bij de oude Greeny vorig jaar (of nog eerder, weet niet meer precies) achter eens een gebroken standaardveer vervangen. Dat ging fluitend. En voor het verlagen moet eigenlijk hetzelfde gebeuren als ik toen ook heb gedaan :yes: .
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
MD-Performance
Berichten: 332
Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
Provincie: Noord-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door MD-Performance »

Lekker bezig vincent en de greeny zal er zeker beter bij staat zo dichter bij het asfalt !

Gr, remco
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door KNOEI 8G »

Nou ik weet echt niet meer hoe ik het voor elkaar heb gekregen maar heb ze zonder al te veel onderdelen te demonteren eronderuit gekregen...
Wel veel gevloekt en volgende keer ga ik het toch anders aanpakken....
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door marksanne »

'mooi' verhaal Vincent! Vooral mooi dat het deels in ieder geval gelukt is! Op zowel de legnum als onze vr2 ging en gaat schokbrekers wisselen eigenlijk nogal fluitend. Gelukkig! Maar ik heb van de week een gevecht gehad met de schokbrekers van het 1991 coltje van mijn zus waar ik ruimte moest creeeren voor de aandrijfassen die eruit moesten om de motorwissel te kunnen doen zeg! Niet normaal! Die dempers zitten aan de voorkant gewoon met twee flinke bouten vast, maar... Al 21 jaar en ondanks plenty WD40 kreeg ik uiteindelijk alleen met bruut geweld die krengen eruit. Dan ben je ineens een uur bezig om een aandrijfas los te krijgen... Dus ik snap je frustratie ;) succes met de achterzijde!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Fluff
Berichten: 950
Lid geworden op: 09 mar 2012, 00:55
Provincie: Noord-Brabant

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Fluff »

Hey Vincent,

Hoe zit dat eigenlijk met die achterlichten van jou avatar? heb je die zelf gemaakt?
Ziet er in ieder geval super uit!! Als ik nie te bang was voor electro, had ik ze zelf ook zo gemaakt ;)
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Greeny (v2.0) - going LOW!

Bericht door KNOEI 8G »

Xenon schreef:Volgend weekend eerst ene Murphy een flinke trap verkopen en dan de achteras 'even' gaan verlagen, zodat Greeny er niet meer bij staat of ie een noodstop maakt...bij stilstand :lol:
Foto's? Uuh... komen er aan als de job done is :bye
Ik neem aan dat die week al voorbij is vincent!!
Oftewel FOTOOOOOOOOS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :yes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Fluff schreef:Hey Vincent,

Hoe zit dat eigenlijk met die achterlichten van jou avatar? heb je die zelf gemaakt?
Ziet er in ieder geval super uit!! Als ik nie te bang was voor electro, had ik ze zelf ook zo gemaakt ;)
:yes: , I did. Later had ik ook de richtingaanwijzers in LED uitgevoerd (moet ik ook nog ergens een piccie van hebben), maar in één unit kwam vocht binnen. Die bleek dus niet goed dichtgedrukt na de LED modificatie. Bij het opnieuw open stoken van de unit bleek ik iets te voortvarend te werk gegaan: de unit kreeg deels een wel héél aparte vorm :emo: :x: :oops: :x. Het kwam neer op een nieuw setje achterlichtunits... waar op dit moment weer gewone peertjes inzitten :bump:. Maar... ooit... :yes:
IMG_2787.JPG
IMG_2788.JPG
KNOEI 8G schreef:
Xenon schreef:Volgend weekend eerst ene Murphy een flinke trap verkopen en dan de achteras 'even' gaan verlagen, zodat Greeny er niet meer bij staat of ie een noodstop maakt...bij stilstand :lol:
Foto's? Uuh... komen er aan als de job done is :bye
Ik neem aan dat die week al voorbij is vincent!!
Oftewel FOTOOOOOOOOS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :yes:
Ach, hou op :uhu: . Ik was afgelopen week vrij. Mooi, dacht ik, alle rust en tijd om zowel Greeny's achterkant aan te pakken, als ook eindelijk de Tein's incl EDFC onder Meany te schroeven.
Ja, mooi niet dus. En wederom heb ik een goed "excuus": we hebben namelijk weer een sleurhut gekocht. Voor de oudgedienden onder ons: weer eentje van het kaliber dat ik voorheen ook al eens had, ofwel 7.82m schoon aan de haak.
Behalve dat als de bliksem Greeny even voorzien moest worden van een trekhaak (komt van v1.0 af) had ik met de (bijna) nieuwe aanwinst toch even meer werk aan dan verwacht. Deels werkte de interieurverlichting niet. Ook de waterpomp zweeg in alle talen en op een gegeven moment werd de omvormer vrij overmoedig en maakte van 230V geen 12V meer, maar zelfs 0V :x . Ding opgestuurd en twee dagen later gemodificeerd terugontvangen. Prima. Maar nog steeds deels geen licht, geen water, geen niveau aanduiding... hmmmz :roll: . Kwam ook wat kapotgetrokken kabels tegen achter de verwarming (die het overigens wel deed). Na de uitstekend weggewerkte bekabeling achter het bed te hebben bereikt, was het aandrukken van een connector op de tiptoets schakelaar voldoende om de spots weer tot leven te wekken. Toen weer het oog op de watervoorziening: de 50L schoonwatertank bevat een pomp. Blijkbaar een héél modern exemplaar, want hij was volledig draadloos... :roll:. Ook de niveaumeter bleek van dezelfde draadloze "techniek" te zijn voorzien. Kortom: het begon me te dagen waar die stukgetrokken bekabeling wel eens voor kon zijn. En inderdaad: na inzet van wat snoer en reserve cat6a materiaal werkte ook de pomp en niveaumeter weer as advertised. Zowaar de boiler bleek ook zomaar te werken. Hoera... totdat bleek dat het keukenblok blijkbaar was voorzien van heuse waterkoeling... Wat nou weer! Kraan lek? Afvoer lek? Kraan dus. Een minuscuul barstje in het kunststof dat voor een venijnig fonteintje zorgde aan de verkeerde kant van het aanrechtblad. Maar goed, het is wel de ultieme manier om alle ins and outs van een object goed te leren kennen. Vanmiddag heb ik de twee stuks zeven polige aansluitstekkers :? vervangen door één dertienpolig exemplaar, dus (o.a.) de achteruitrijverlichting moet nu ook kunnen ontwaken.
Bijlagen
IMAG0224.jpg
IMAG0225.jpg
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door martijn »

Zo te lezen hoef je je niet te vervelen :)

Leuk verhaal en mooie sleurhut !
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door cvw »

Prachtige sleurhut Vincent. En een goede kennismaking tussen jullie als ik het zo lees. :lol:
Is een mooi object waar je ook met de DAP500 op los kunt. :hypo: Ken je Meguiars Marine RV One Step Cleaner Wax no 50 al? Heb ik al eens een caravan projectje mee gedraaid. [External Link Removed for Guests]
Niet om je aan het werk te krijgen hoor.............................. :wha:

Wij moeten op gaan passen met die grote sleurhutten. Straks moeten die dingen mee naar een meeting om als onderkomen dienst te doen. Sta jij daar met 7.82 mtr en ik met 7.53 mtr. Kun je zo met een man of 20 schuilen tijdens een regenbui. :yes:
Maar eh, ik heb niets gezegd. :x:
Gebruikersavatar
Fluff
Berichten: 950
Lid geworden op: 09 mar 2012, 00:55
Provincie: Noord-Brabant

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Fluff »

Sow, die lampen zien er toch wel echt goed uit! vooral die knipperlichten er zo bij :o
Als ik ooit een goedkoop extra setje kan regelen ga ik dat misschien ook nog wel proberen ;)
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Staat Greeny eindelijk een beetje fatsoenlijk op de foto (zie VR4-topic), zijn ze een week later alweer achterhaald...
Vandaag namelijk de achterspoiler in kleur gespoten (was groen, nu opnieuw groen, maar natuurlijk weer net anders :P) en zojuist gemonteerd.
Meany diende als voorbeeld v.w.b. de juiste plaatsing. Maar goed, hij zit erop. Alleen werkt het 3e remlicht nog niet.
Van de week maar eens in orde maken en dan zal ik hier weer eens wat updeet-piccies (striping en spoilert) plaatsen...

denk ik...

toch?
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door KNOEI 8G »

:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
Afbeelding
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Buzz Fuzz »

Nou, dat werd ook tijd zeg!
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Buzz Fuzz schreef:Nou, dat werd ook tijd zeg!
:x

[x] Xenon inbouwen
[x] 2DIN
[ ] Achteruitrijcam plaatsen
[x] 2x Nieuwe zomerbandjes
[x] Verlagen
[x] P0125 / DTC's om zeep helpen :D
[x] VR4 Achterspoiler plaatsen
[x] Dap'en
[x] Subtiele striping over de flanken
[x] Trekhaak eronder zetten :x:


Zie je 't verschil met nog geen twee maanden geleden? :P
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Effezien
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2012, 17:47
Provincie: Noord-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Effezien »

Dit topic is al een tijdje geleden geopend natuurlijk, maar ik lees het met veel plezier en ben nu ook erg benieuwd of je striping etc. etc. al gelukt is ? Erg leuk en mooi verhaal, en zou leuk zijn om nog wat fotoooo's te zien !? Iig bedankt voor je verhaal ;-) !
Galant 2.0 Comfort 2003
Trigger Mauve
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Haha, bedankt :D
Ja klopt, ik loop een beetje achter met het vermelden van wat updates van zowel Greeny als Meany. Dit weekend gaan we (eindelijk) verhuizen, maar dat heeft wel wat voeten in de Aarde gehad de laatste tijd. Vandaar dat de topics een beetje stoffig zijn geraakt :oops: ...
Maar dat gaat straks ongetwijfeld goed komen. Er zitten straks wat leuke updates aan te komen waarmee ik de topics weer kan oppoetsen. Alleen is het nu jammer genoeg nog niet zo ver :emo:

To be continued... :yes:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
KissMyExhaust
Berichten: 332
Lid geworden op: 06 jun 2012, 15:53
Provincie: Flevoland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door KissMyExhaust »

Ben ook eens gaan lezen Vincent..
Wat een verhaal, ben inmiddels 25minuten verder.

Is het de G25A kleur variant??

Leuk en leerzaam verhaal!
Keep it up en succes met verhuizen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Effezien
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2012, 17:47
Provincie: Noord-Holland

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Effezien »

:wha: :thx:
Galant 2.0 Comfort 2003
Trigger Mauve
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Greeny (v2.0)

Bericht door Xenon »

Vanmorgen is Greeny, met de sleurhut aan de trekhaak, bij ome TÜV-doktor op consult geweest voor het verkrijgen van witte nummerplaten.

Eerst natuurlijk alle verlichting controleren. En aha... de ledstrings... ik was er al bang voor. Ik dacht: nou dat begint al meteen goed. Punt 1 en Bingo! :emo:
Verder niet zo'n probleem: ik schroef wel twee standaard units erin en weg zijn de ledjes... totdat de nieuwe platen erop zitten :mean:
Kreeg ik netjes tekst en uitleg dat lampen niet gemodificeerd mogen worden, geen andere pitjes erin mag zetten, de kleur niet mag veranderen, etc, etc...
Waarschijnlijk heeft hij net iets te lang in de koplampen gekeken, want de aftermarket xenons die er nog inzaten, daar repte hij niet over :roll: . Lichtbeeld was prima, zei hij nog. Yow! :++: :wha:
Vervolgens kom je op de remmenbank. Dat gaat vergelijkbaar met NL. Niets bijzonders.
Dan de ophanging: per as komen de wielen op twee platen in de vloer die hydraulisch alle kanten op worden geforceerd. Daarmee komen spelingen aan het licht... die er niet waren. :bye :)
Daaropvolgend een rondje gordels, wissers, knoppen, claxon en DOT-codes. Check, check en nog eens check.
Toen naar de emissietest. Daarbij werd Greeny's brein uitgeknepen op foutcodes... Jammer dan, vergeefse moeite. Alles mooi blanco. Hoe zou dat nou komen? :hypo:
En de gecorrigeerde lambdasonde-actie (zie paar posts terug) bleek zijn vruchten te hebben afgeworpen: allemaal diep groene kolommetjes :D . "Sehr Gut", kreeg ik als bevestiging te horen. :cheer:

Ik: Whoppa, ome TÜV heeft mogen kennismaken met een stuk Japanischer Gründlichkeit. :yes:
Hij: Ihr Fahrzeug ist völlich Fit und Top in Ordnung. Aber...
Ik: Ja, Ich weiss, die LED-Leuchten im Scheinwerfer...
Hij: Ja genau, und es fehlt eine Kontrollleuchte.
Ik: Wie bitte? :nocheer:

Blijkt dat in Duitsland een extra controlelampje is voorgeschreven waaruit de werking van de richtingaamwijzer van een aanhanger blijkt. We kennen 'm wel: het groene trekhaakje op je dash (dat in NL niet werkt).
Dat moet hier dus wel werken. :x

Damn. Hoe ga ik dit geintje nou weer even voor elkaar braaien? Ik weet niet eens of ik in de HC-dash wel zo'n trekhaaklampje heb zitten (ook nooit op gelet, who cares?). De standaard dashes hebben 'm wel. Ik dacht uiterst rechts, onderin.
Maar goed: de sleurhut was er zonder enig commentaar doorheen. :cheer:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Showcase”