Dashboardklokje repareren.

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

Lowlands schreef:Waarom hebben de galants dan voor de 8 g helemaal geen last van rottige solderingen.?.
Om die vraag goed te kunnen beantwoorden moet je hem eigenlijk omdraaien..

Dus.... Waarom heeft de 8g last van rotte solderingen en de voorgangers niet???
m.a.w. wat is er veranderd in het productie proces. (een mogelijk antwoord op die vraag staat hier boven namelijk, loodvrije soldeer de ontwerpfase van de 7g valt buiten de introductie periode.. en de 6g al helemaal )


maar ok.. stekkers aandrukken.. de type stekkers verschillen niet zoveel met de vroegere galants.. dus waarom zouden die harder moeten worden aangedrukt, in japan kan je van 1 ding veilig uitgaan.. er gaat niemand van de ene op de andere dag ineens stekkers harder aandrukken. een japanse productielijn werkt als volgt :

we bouwen met zijn alle een auto.. gaat er iets mis of iets stuk.. dan moet er worden uitgezocht waar de fout is begonnen.. en passen dan het proces aan (overheid regels enzo) toyota heeft dit concept geheel uitgewerkt en dat noemen we lean. ik geef als voorbeeld toyota omdat ze daar een goede manier hebben gevonden om het geheel samen te vatten, en het een aardig inzicht geeft hoe japanners denken en doen.

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

als je de werkwijze van Toyota gaat bestuderen vallen een paar dingen extreem op: discipline is er daar 1 van, juist door die discipline acht ik de kans dat iemand zomaar stekkertjes tehard aandrukt NIHIL. Daar komt nog bij dat verschillende mensen dat zelfde werk zullen hebben gedaan..de kans dat 1 van hun zachter duwt is eigenlijk 100% Je zou dus kunnen zeggen doordat het klokje in 100% van de gevallen stuk gaat is enige menselijke variatie uitgesloten... de kans dat de oorzaak dus ligt tijdens de productie van de printplaat is dus vele malen groter.. Hoewel het in theorie zou kunnen dat er gereedschap is gebruikt, zoiets als een momentsleutel , maar dan voor het aandrukken van stekkertjes. Is de kans dat dat is gebeurd ook niet zo heel erg groot.. 1 waarom zou je hem vaster dan vast willen drukken.. het is gewoon een stekker die over wat omgevouwen pinnen schuift? het is immers maar een klok. mocht de stekker loskomen dan komen de inzittende niet in levensgevaar o.i.d. ook zal de klok geen blijvende schade ondervinden aan een los stekkertje (zoals bv een koppakking kan hebben bij verkeerd vast draaien) de stekker is beveiligd tegen terug schuiven dus hard aandrukken heeft totaal geen zin. maar misschien wel het belangrijkste!! Je kan de stekker helemaal niet te hard aandrukken.. de behuizing zit namelijk in de weg!!
Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de kwaliteits-controle van de fabrikant .. die schroeven een aantal modellen uit elkaar vlak na productie en gaan op zoek naar juist fouten zoals te hard aandraaien.. te hard of tezacht aanduwen o.i.d. die dingen die tijdens het in elkaar zetten fout kunnen gaan en welke de kwaliteit van de auto verlagen. dit is namelijk met stip de goedkoopste manier om de kwaliteit van je auto te verbeteren.(je hoeft er geen onderdelen voor te her ontwikkelen)

natuurlijk waren wij er geen van alle bij.. maar de kans dat het grote spaghettimonster in de lucht bestaat is mijn inziens groter dan dat het klokje kapot is gegaan door het te hard aandrukken van de stekker.

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Awesomeness = Verveling x Talent
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door m4v3r1ck »

Twain schreef: als je de werkwijze van Toyota gaat bestuderen vallen een paar dingen extreem op: discipline is er daar 1 van, juist door die discipline acht ik de kans dat iemand zomaar stekkertjes tehard aandrukt NIHIL. Daar komt nog bij dat verschillende mensen dat zelfde werk zullen hebben gedaan..de kans dat 1 van hun zachter duwt is eigenlijk 100% Je zou dus kunnen zeggen doordat het klokje in 100% van de gevallen stuk gaat is enige menselijke variatie uitgesloten... de kans dat de oorzaak dus ligt tijdens de productie van de printplaat is dus vele malen groter.. Hoewel het in theorie zou kunnen dat er gereedschap is gebruikt, zoiets als een momentsleutel , maar dan voor het aandrukken van stekkertjes. Is de kans dat dat is gebeurd ook niet zo heel erg groot.. 1 waarom zou je hem vaster dan vast willen drukken.. het is gewoon een stekker die over wat omgevouwen pinnen schuift? het is immers maar een klok. mocht de stekker loskomen dan komen de inzittende niet in levensgevaar o.i.d. ook zal de klok geen blijvende schade ondervinden aan een los stekkertje (zoals bv een koppakking kan hebben bij verkeerd vast draaien) de stekker is beveiligd tegen terug schuiven dus hard aandrukken heeft totaal geen zin. maar misschien wel het belangrijkste!! Je kan de stekker helemaal niet te hard aandrukken.. de behuizing zit namelijk in de weg!!
Damn dat is een hele lange uitleg om simpelweg te zeggen: "je kan niet te hard aandrukken"
Ik heb zelfs de wikipedia over Lean gelezen daardoor .... LOL :wha:
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Jaja...Zal ik dan eens uitleggen wat ik heb mee gemaakt bij de japanners en de aziaten in het algemeen toen ik nog in de reparatie zat van electronica van hun?
Je hebt een apparaat van hun geimporteerd,dat ding gaat steeds stuk.Het is steeds hetzelfde onderdeel wat stuk gaat,dus duidelijk een productiefout!Dat onderdeel gaat pas na een x tijd kapot,niet meteen,of snel na gebruik.Jij geeft de fabriek dit door en met het advies om dat onderdeel te vervangen voor een beter onderdeel.Krijg je een commentaar terug van de fabriek dat ze al zo veel miljoen van dat apparaat hebben verkocht en dat ze van die andere firma's die ze verkopen nooit dit advies hebben gekregen!Dus waarom zouden ze dat onderdeel dan moeten vervangen??Die fabriek hield er helemaal geen rekening mee dat wij misschien de enigste waren die dat advies gaven en dat die andere firma's gewoon alleen maar dat onderdeel vervingen!
Dus als zo'n fabriek totaal geen informatie ontvangt over een slecht onderdeel die een tijd later kapot gaat weet de fabriek helemaal niks daar over!Kunnen ze een prima testsysteem hebben waar ze na de fabricage met heel weinig uitval uit komen,de werkelijkheid van gebruik kan je maar heel slecht in testen uit laten komen.En als ze dan nog zo arrogant zijn om te denken:ach dat firmaatje in Holland zal wel iets verkeerd gedaan hebben,tja dan blijft die fout er in...Dit is wat ik in mijn tijd meerdere keren ben tegen gekomen.Maar goed,dat is in de tijd dat Japan op kwam als HET land van de electronica,(tot 1989)dus wel wat eerder dan toen de 8 g uit kwam...En ik wil ook niet zeggen dat dit de oorzaak was,alleen wil ik zeggen dat testen in de fabriek heel moeilijk de werkelijkheid is na te bootsen.Hoe vaak zie je niet tegenwoordig dat auto's worden terug geroepen omdat er iets kapot gaat,zelfs na jaren gebruik??

En dat die stekker er niet te hard is in te drukken door jouw zegt dus niks,ze hebben er vast wel een gereedschapje voor... ;) En het gaat ook over het willen vast drukken,iemand heeft bepaald dat het met x kracht vast gedrukt moet worden om te zorgen dat het vast zit,en in de fabricage zag het er goed uit.Het is toch niet zo dat iemand denkt: ik moet echt dat ding heel goed vast drukken,vind ik veel lekkerder..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

pfff serieus???

ga je nu japaners vergelijken met taiwan, china etc ??? dan durf je wel zeg...

Japan staat vol met A merken, Mitsubishi, nec, thosiba , Toyota sony etc etc etc denkje nu echt dat ze markt leidende posities in kunnen nemen als ze troep verkopen??? als je ook maar 1 marktleidend bedrijf kent uit china vreet ik mijn schoenen op, Mitsubishi roept tig duizend auto's terug ivm olie lekage, weet je wat de overheid doet?? een fucking inval om te zien waarom ze op deze manier japan een slechte naam geven.. zeg maar gerust dus de duimschroeven aandraaien.. zie jij mark rutte al bij philps naar binnen lopen om te vragen waarom hun tv's te snel stuk gaan?? en terwijl hij wacht op hun antwoord , meteen maar de gehele administratie mee neemt om te kijken of wat hun gaan beweren ook echt klopt???

nu we het toch over onze nationale *kuch* trots Philips hebben, alle grote uitvindingen van philps.. dvd cd etc.. zijn allemaal in samenwerking met een japaners ten eerste de bedenker van het geheel (hij is net een soort kruising tussen einstein en edison, maar daarna de bedrijven die het ontwikkeld hebben ) de enige trots die wij hebben is dat de software code door een nederlander is geschreven.

japannners bieden hun ontslag aan als ze een fout hebben gemaakt (als bv de productie lijn door stil is komen te staan, of als hun ploeg een te lage week productie heeft gedraaid)
kan je je dat ubberhaubt voorstellen.. jij maakt een foutje.. ipv dat je wacht totdat je baas er iets van zegt, ga je naar hem toe , je maakt een buiging en je bied je ontslag aan.. jappanners zijn trots op hun gemaakte product.. in tegen stelling tot de meeste andere wereld bewoners... ik kan me dan ook echt niet voorstellen dat het product waar jij over spreekt ook echt uit japan kwam de keizer wil namelijk geen gepruts . hij sluit gewoon je deuren als je hem of het land een slechte naam geeft.

japanners hebben de neiging zichzelf te willen verbeteren, daarom is er geen bullet train het zelfde.. elke heeft iets nieuws.. iets beter wat de vorige nog niet had... de geld zelfs voor de galant.. in de 8g zie je duidelijk kleine verschillen, je komt ze toch met regelmaat tegen.. een automaatcomputter met een ander versie nummer o.i.d.
het zelfde als je achterop een sony product kijkt..
maargoed tot zover mijn verdediging t.o.v. de japanners

Dan nu...de stekker.... ik weet dat ik geen oneindioge kracht heb... (ik ben godzilla immers niet) maar even serieus het is gewoon echt onmogelijk, de behuizing houd de stekker tegen zolang de behuizing heel blijft is het onmogelijk om het te hard aan te drukken. zie het als het stopcontact in de muur... hoe hard moet je drukken om binnen in iets te verbuigen en het ding stuk te krijgen??? kan haast niet psies.. de afdek plaat vangt jouw harde geduw op.. en binnen is er niets aan het handje... wat jij vrij vertaald voorsteld.. is een stekker die je in een stopcontact stopt en er daarna een klap met een hammer op geeft om zeker te weten dat hij erin zit.... best wel maf toch??
Gezien je toch de gehele dag achter de tv lijkt te zitten.. kijk eens voor de grap naar megafactories en dan naar de bouw van een auto (maakt niet uit welk merk) zie je daar iemand iets van stekkers aandrukken met een gereedschapje??? ik niet, waarom niet.. gereedschapjes geven je niet het juiste vingertopjesgevoel als je stekkers aan het prikken bent.. en als je het stukje over lean hebt gelezen dan weet je nu dat gereedschap gebruiken word gezien als waste wanneer dit niet noodzakelijk is. De kans op beschadigingen is tegroot.. het werkt onhandig en maakt het geheel langzamer.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

m4v3r1ck schreef:
Damn dat is een hele lange uitleg om simpelweg te zeggen: "je kan niet te hard aandrukken"
Ik heb zelfs de wikipedia over Lean gelezen daardoor .... LOL :wha:

mooi man.. dat zal de ondernemer in je wel wakker hebben gemaakt, echt zo tof dat het allemaal beschreven is (en openbaar is)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Twain,dat is NU!Toen ik die problemen had was dat Japan in op komst was...En toen lieten de japanners ook nog dingen maken in Korea enz.Hoe dacht je anders dat zij in Korea het geleerd hebben?En toen was de kwaliteit ook nog niet zo goed hoor!We hadden dealer kunnen worden voor heel Europa van Samsung!De baas zal nu wel alle haren er uit hebben getrokken omdat hij geweigerd had..Of hij is zich dood geschrokken,weet niet eens of de man nog leeft..
Het is dat ze de eerste transistorradio hebben uit gevonden,anders was het misschien heel anders gelopen..
En Philips laat al jaren vrijwel alle consumentenelectronica in Japan of China maken.
En over die stekker,tuurlijk zitten ze niet met een hamer er op te slaan!Gewoon een tang waar de steker in past en dat je op een bepaalde manier vast knijpt of zo,ja precies weet ik het ook niet want ik heb nooit in zo'n klokje gekeken natuurlijk en is misschien ook anders als bij de 7 G.En een stopkontakt kan je echt wel indrukken hoor als je het echt wil,die afdekplaat houdt het echt niet tegen en de doos zit ook vaak niet zo vast als je denkt..Tegenwoordig wordt die vaak door de smeerkees "vast gezet" en dat is slechter dan wanneer ik het gedaan heb..

En ja,ik heb inderdaad alle tijd van de wereld,ben al een tijd werkeloos omdat de bouw op zijn gat ligt,en bovendien ga ik in November met pensioen..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door m4v3r1ck »

Mensen, het is maar een dashboardklokje hoor .... het is het niet waard om tot een verhitte discussie helemaal in te gaan. Gewoon lekker genieten (en blijven genieten) van onze japanse producten. Chineze troep koop ik nog omdat ze heel goedkoop zijn, Koreaanse producten komen mijn huis er niet in.

Maar Twain, ondernemer in me? Naaahhhhh ik heb wel een eenmanszaak maar loopt vast ;-) iemand voor een studio foto? Familie portrait of zoiets?
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Ja,die kan ik wel laten maken....Om dan te zien dat ie in minstens 4 stukken wordt gescheurd... :x:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

hmmm is dit al een verhitte discussie.. LOL... nee joh...
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door menno3x8g »

Hey Martijn: als je dit topic bijwerkt heb je nog heel wat te doen :lol:.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Laat toch zitten!Wat heeft het voor zin om dat te schoonmaken,als of je dan veel kB's weer terug krijgt...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
ghino
Berichten: 519
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:38
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door ghino »

Levert wel leuk lees stof op zo...
Zat al bijna *Jerry Jerry* te roepen achter me pc :D
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Of deze:
Bijlagen
yesno.gif
yesno.gif (23.84 KiB) 1922 keer bekeken
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door foks »

Afbeelding
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door menno3x8g »

:wha:

(mmm, waar ging het ook weer over?)
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Is dat belangrijk??
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

Lowlands schreef:Is dat belangrijk??

ja
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door SisterOfMercy »

foks schreef:Afbeelding
No, that's not it, you turdburglar!
This is teh shitz0rrz:
Bijlagen
meanwhile_in_holland.jpg
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 440
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:54
Provincie: Overijssel

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door richard »

Is dit de oorzaak van het achterlopen van de klok, na een warme dag?

Bemoei me verder niet met de discussie!

Heb nog wel een rolletje oud tin in de schuur!

ca 44 jaar oud.

Zoveel soldeer ik. :yes:
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door menno3x8g »

Volgens mij de zomertijd ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door SisterOfMercy »

richard schreef:Is dit de oorzaak van het achterlopen van de klok, na een warme dag?
Zou kunnen, mits er een los kristal op zit om het IC klokpulsen te geven.
richard schreef:Bemoei me verder niet met de discussie!
Houd je kop dan! :lol: :uhu:
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 440
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:54
Provincie: Overijssel

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door richard »

menno3x8g schreef:Volgens mij de zomertijd ...
Bij de handje!
Ik breng je nog 'n klusje mee naar de Meern.
Hoop dat je het op kunt lossen!
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Een discussie van een jaar oud...En dat soldeer is neem ik aan wel met harskern?En niet soldeer van de CVboer?? :D
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door menno3x8g »

richard schreef:
menno3x8g schreef:Volgens mij de zomertijd ...
Bij de handje!
Ik breng je nog 'n klusje mee naar de Meern.
Hoop dat je het op kunt lossen!
Met koningswater kan ik alles oplossen, ook het dashboardklokje :yes: .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
rojo
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 jul 2014, 18:04
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door rojo »

wat een lange topic.......

ook nog even het elco`tje vervangen is een aanrader,

verder alle soldeerpuntjes even met een klein drupje vers

weer laten vloeien, [ zo`n drie secondjes ]

laatst die van mij gedaan, en die loopt weer gewoon gelijk................


het huisje demonteren gaat het beste als je de bij de klemmetjes [4] ruimte maakt met een schroevendraaiertje

en dan een stukje van een ty-ripje tussen stopt, heb je ze allevier gedaan, trek je het doosje er zo vanaf.

mvrgrtjs ro
MattoB
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 feb 2017, 16:21

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door MattoB »

Ook bij mij 3 contactpunten zaten scheurtjes in de soldering. Dus alle 4 opnieuw gesoldeerd met een beetje tin en klaar :D. Bedankt voor de tip
Plaats reactie

Terug naar “How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”