vraag aan de electro fanaten

Voor info en vragen over alle elektronica interieur en exterieur
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

vraag aan de electro fanaten

Bericht door MD »

ik wil wat maken in de auto dat de + en - wisselt.
het liefst dat op snelheid signaal werkt.

dus het gaat om een apparaat dat heeft een + en - dan gaat hij aan, maar als je de + en - om draait gaat hij uit.

hoe of wat??
wie weet hoe of wat
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Xenon »

Ik heb geen goed beeld wat je nu precies voor ogen hebt, maar het eerste wat in mij opkomt is het gebruik van een diode.
Daarmee accepteer je slechts één van beide stroomrichtingen. Voorbeeld: een lampje. Het maakt voor de werking van een lampje niet uit hoe je + en - aansluit. Het lampje brandt zowel 'vooruit' als 'achteruit'. Echter met een diode ertussen dwing je af dat hetzelfde lampje alleen 'vooruit', of alleen 'achteruit' brandt. Zoals een LED dus. Bedoel je zoiets :?
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door MD »

ik zal het ff duidelijk uitleggen wat ik er mee wil bereiken.

ik wil in de achterklep een spoiler maken die bij een bepaalde snelheid om hoog komt.
en als ik weer op die snelheid terug kom (of net dr onder) dat hij weer zakt.
het mechanische heb ik al alleen de aan sturen kom ik niet uit.
hij heeft dus alleen een plus en min.
en ik heb het getest, op de eene manier met de plus en min komt hij dr uit, en draai je de plus en min om dan zakt hij weer.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
speedy500
Berichten: 621
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:12
Provincie: Zeeland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door speedy500 »

Zou je eens moeten kijken hoe de snelheids meter werkt

Bijv word de voltage met oplopende snelheid hoger, of blijft ie gelijk maar word de weerstand minder?

Als je dat weet kun je een print gaan ontwerpen die op een bepaalde voltage, of weestandswaarde een positief signaal geeft
En onder die waarde een negatieve puls zodat de spoiler weer terug zakt

Zo heb je bepaalde diodes waar je dat mee kunt doen moet je alleen dus de term meten is weten toepassen
Bij welke waarde moet de spoiler omhoog gaan, en daaronder dus naar beneden

Zet je altijd een negatief signaal erop blijft de spoiler beneden, alleen bij een bepaalde waarde slaat die om naar positief wat weer zorgt dat de spoiler omhoog gaat
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Lowlands »

Dat is met 1 ICtje al te maken.Z.G flipflopschakeling.Zo lang die spanning krijgt op de ene kant(positief of negatief) zal de andere kant van de flipflop tegen over gesteld zijn.Achter het flipflopje een poortje met aan de uitgang een transistor voor de schakeling met een relais.En parallel daar aan schakeling van twee poortjes met een aparte transistor ook met een relais.zo dat het astabiel relais steeds omgekeerde spanningen krijgt en omschakelt.Of nog beter,een raammotor die dan aan gaat naar boven en aan gaat naar beneden.Zo iets...
En dat ICtje moet dan Nandpoortjes hebben..

Of dat kan je denk ik wel instellen met een zenerdiode als je de pulsen van de kilometerteller gelijkricht en afvlakt.Dan zal de zenerdiode op een bepaalde spanning gaan geleiden en kan hij dan een transistor sturing geven en die geeft dan de sturing naar dat Nand IC..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door MD »

Jjjaaaa ja.
Begrijp er geen reet van.
Tis mijn taal niet.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 440
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:54
Provincie: Overijssel

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door richard »

Mijn taal ook niet!

He Lowlands, is zoiets ook gewoon te koop als kastje?
Met een + en - als ingang en twee besturingsdraden als uitgang?

Er moet een aansturing zijn voor de cruisecontrol, deze werkt namelijk pas boven de 50 kmh
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Xenon »

De snelheidsmeter werkt op een pulstrein. Hoe meer pulsen, hoe hoger de snelheid (als ik 't me goed herinner zijn het 637 pulsen/km). Komen die 637 pulsen in één minuut tijd binnen, rij je dus 1 km/h. Bij 80km/h reutelen dus 80x637 pulsen/min je tellerunit in, die je snelheidsmeter vertaald in standje "80".
De schakeling die jij zoekt moet dus een instelbare aantal pulsen per seconde vertalen in een trigger om de spoiler uit te sturen.
Vervolgens moet de schakeling over een hysterese beschikken, zodat de snelheid waarbij de spoiler weer inloopt een (liefst instelbaar) stuk lager ligt als waarbij hij uitloopt (stel: loopt bij 80+ uit, maar pas bij 60- weer in), anders staat je spoiler rond de schakelsnelheid in-/uit te jojo'en. :uhu: Het omschakelen laat je een ompool-relais doen. Dat is het minst spannende van het geheel.
Overigens wel een tof idee om zoiets te fabrieken :thx:

Goed... Dit is zo ongeveer wat je nodig hebt. Maar hoe je het zo even in elkaar zet moet ik je schuldig blijven. Ik heb de laatste jaren teveel achter beeldschermen gezeten en duidelijk teweinig met soldeerboutjes gekloo!t Ik heb dus geen oplossing voor je op de plank liggen. Wellicht heeft Velleman (bestaan die nog? :x: ) nog wel een kant en klaar ontworpen kitje in het assortiment om zoiets mee te kunnen bouwen?
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 440
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:54
Provincie: Overijssel

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door richard »

Klasse Xenon,
Vooral de afstand in snelheidsschakeling, had ik nog niet aan gedacht!
Porsches hebben deze spoiler toch al heel lang!
Moet toch iets te vinden zijn
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door MD »

Superrrr vincent

Maar uuhh wie is velleman.
Waar moet op zoeken in google, velleman electro????

Ik heb er echt geen kaas van gegeten.
Als ik al het spul voor me heb liggen zet ik het zo in elkaar, geen probleem.
Maar wat ik moet kopen??? En waar ????
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Lowlands »

Tja,sorry jongens,maar ik heb een electronica achtergrond,al heb ik daar al een een hele tijd niet meer in gewerkt.Ik gaf dan ook suggesties voor iemand anders die dat begreep.
Om dit in elkaar te fabrieken heb je toch wel wat meer ervaring in nodig.
Velleman is een fabriek waar ze electronicakits in elkaar zetten voor een amateur.Kan je eigenlijk alleen nog maar kopen via b.v. Conrad,want alle echte electronicawinkels zijn verdwenen toen de computerhype begon.
Ik zou zo gauw niet weten welke kit je daar voor kan gebruiken..Zijn meestal heel algemene kits..Maar het principe wordt vaak gebruikt,b.v. in afstandmeting bij de achteruitcamara's met een oplopende piep als je steeds dichter bij een object komt.
Maarja,om die dan te gaan slopen en weer omzetten... :?
Er zal dus geëxperimenteerd moeten worden..Ik zal morgen trachten om mijn idee te tekenen,misschien begrijpen jullie het dan..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Twain »

kan je programmeren Mark?

wellicht is een arduino dan iets voor je.. dan heb je echt heel erg veel minder kennis van de electronica nodig dat is eigenlijk een kant en klaar optie voor mensen die dingen inelkaar zetten en niet steeds bij een kleine verandering de helft van de componenten willen vervangen/veranderen (zoals ik dus) met veranderingen bedoel ik dus bv de snelheid waarmij de spoiler omhoog gaat en bij welke vertraging hij moet worden ingeschakeld

er zijn trouwens heel erg veel manieren om de eerste aansturing te doen.. sommige doen het op het remlicht andere via een accelerometer (versnelling /vertragings meter zoals bv in een iphone zit)

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: had de 3000gt geen active spoiler trouwens, wellicht is het dan allemaal nog iets makkelijker
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Lowlands »

Zat eigenlijk te denken aan de praktische kant,want hoe wil je die spoiler omhoog krijgen??Als dat ding omhoog moet en je rijdt al redelijk snel staat er wel een aardige luchtdruk op,dus zal de aandrijving van die spoiler behoorlijk krachtig moeten zijn.Ik weet niet hoe het in die 3000GT gedaan werd,maar ik denk hydraulisch.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Twain »

veel mensen gebruiken er een stappenmotor voor die dingen zitten namelijk genoeg in sloop auto's en zijn bijna gratis.

en anders natuurlijk een actuator is eigenlijk ook een stappenmotor maar dan al compleet om linear te werken, hydraulisch wordt zover ik weet niet gebruikt..
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door MD »

Ik heb een geheel mechanisme uit een andere auto, wat ook bedoelt is om een spoiler omhoog te duwen,
Dat komt wel goed.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door marksanne »

Opnieuw aan de meer onderlegden, is dit iets?
Het lijkt er volgens mij verdomd veel op, alleen ik zie 35V staan, werkt het dan met 12V ook? Is 35V de 'max' misschien?

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Lowlands »

De module converteert een toets naar een schakelaar (Uit/Aan). U kunt hiermee met een beschikbare toets en een standaard relais een verbruiker in- en uitschakelen, of ook LED's direct aansturen (zie datablad).
Snap niet waarom je dat ding nodig zou hebben,je kan ook zonder dat ding een relais aan en uit schakelen of leds.Of zou die het met een bepaalde frekwentie aan en uit schakelen?Dus dat de Leds aan en uit flitsen met een bepaalde frekwentie?
In ieder geval lijkt me dat niet wat jij zoekt.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Lowlands »

MD schreef:Ik heb een geheel mechanisme uit een andere auto, wat ook bedoelt is om een spoiler omhoog te duwen,
Dat komt wel goed.
En uit welke auto is dat?Een Bugatti Veyron?? :uhu:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Lowlands »

Xenon schreef:De snelheidsmeter werkt op een pulstrein. Hoe meer pulsen, hoe hoger de snelheid (als ik 't me goed herinner zijn het 637 pulsen/km). Komen die 637 pulsen in één minuut tijd binnen, rij je dus 1 km/h. Bij 80km/h reutelen dus 80x637 pulsen/min je tellerunit in, die je snelheidsmeter vertaald in standje "80".
De schakeling die jij zoekt moet dus een instelbare aantal pulsen per seconde vertalen in een trigger om de spoiler uit te sturen.
Vervolgens moet de schakeling over een hysterese beschikken, zodat de snelheid waarbij de spoiler weer inloopt een (liefst instelbaar) stuk lager ligt als waarbij hij uitloopt (stel: loopt bij 80+ uit, maar pas bij 60- weer in), anders staat je spoiler rond de schakelsnelheid in-/uit te jojo'en. :uhu: Het omschakelen laat je een ompool-relais doen. Dat is het minst spannende van het geheel.
Overigens wel een tof idee om zoiets te fabrieken :thx:

Goed... Dit is zo ongeveer wat je nodig hebt. Maar hoe je het zo even in elkaar zet moet ik je schuldig blijven. Ik heb de laatste jaren teveel achter beeldschermen gezeten en duidelijk teweinig met soldeerboutjes gekloo!t Ik heb dus geen oplossing voor je op de plank liggen. Wellicht heeft Velleman (bestaan die nog? :x: ) nog wel een kant en klaar ontworpen kitje in het assortiment om zoiets mee te kunnen bouwen?
Een hysterese heb je toch eigenlijk niet nodig?Als hij omhoog gaat bij 80 en je rijdt steeds harder blijft die omhoog.Ga je langzamer dan 80 en dan gaat die weer naar beneden,dus is gewoon aan of uit.

Dit is mijn gedachtegang:De condensator bij de diode aan de ingang moet zo een waarde zijn dat hij pas na een aantal pulsen niet meer zich zelf tijdens de 0 perioden weer ontlaad.Dan zal de gelijkgerichte spanning steeds hoger worden naar mate er meer pulsen binnen komen.De zenerdiode is het schakelpunt,als de spanning zo ver op loopt dat die hoger is dan zijn doorlaatspanning zal hij geleiden en krijgt het Nandpoortje een plus.Daar door zal de Flip flop gemaakt met de andere Nandpoortjes omslaan en de Transistor aan sturen die dan het relais aan stuurt.Dat blijft zo tot dat er minder snelheid wordt gemaakt en de zenerdiode niet meer geleidt,dan klapt de flipflop weer om en gaat het relais om.
Begrijp me goed,dit is alleen maar een krabbeltje,ik moet dit nog uit proberen,experimenteel.
Bijlagen
Krabbeltje.jpg
Laatst gewijzigd door Lowlands op 29 jan 2014, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door MD »

Lowlands schreef:
MD schreef:Ik heb een geheel mechanisme uit een andere auto, wat ook bedoelt is om een spoiler omhoog te duwen,
Dat komt wel goed.
En uit welke auto is dat?Een Bugatti Veyron?? :uhu:
Vw corrado
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door marksanne »

Ik zal volgende week 'ns bij m'n vaste electronica-reparatiebedrijf (Euronics Radio van Dijk in Reeuwijk) vragen of zij zoiets kunnen bouwen (en wat dat zou kosten ongeveer) zodat het een plug-&-play oplossing wordt Mark, anders zie ik weinig anders dan een handmatige in/uit schakelaar + die flip-flop schakeling die ik vandaag al postte.

Ik snap wel half wat hier allemaal geschreven wordt, maar dat omzetten naar een werkend iets is andere koek. Overigens vind ik het idee om op het kantelpunt een marge 'terug' te hebben zoals Vincent voorstel wel een mooie optie. Anders heb je inderdaad kans dat je tijdens het rijden op rondom dat kantelpunt steeds die spoiler op en neer ziet gaan en da's niet chique.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Lowlands »

Ja,als ik verder nadenk zou dat inderdaad kunnen op een 80 km weg met iemand voor je en die rijdt precies 80 km...Aan,uit,aan,uit,enz..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
ghino
Berichten: 519
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:38
Provincie: Zuid-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door ghino »

Zou gewoon de hele zooi uit bijv. een sloop Porsche trekken...
even aanpassen dat het op de galant past en klaar.
(ok waarschijnlijk iets meer werk maar denk wel de makkelijkste oplossing)
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door marksanne »

Nee zo eenvoudig is het niet. De 'hele zooi' werkt altijd nauw samen met snelheidssignalen en/of gegevens uit de motormanagement ECU. Dat is uit een totaal andere auto nog lastiger 'om te bouwen' dan dat je eenvoudigweg het Galant snelheids-signaal vertaalt naar 'op moment X omhoog' en 'op moment Y naar beneden'. Ik zeg niet dat het doodeevoudig is, maar het moet best te doen zijn. Er gaan uiteindelijk vanaf die schakeling (+ relais) slechts 2 draden naar de spoiler zelf.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Lowlands »

Ja,logisch,1 voor omhoog en 1 voor omlaag.Of de spanning wordt gewoon om gedraait,net zo als bij de raammotoren.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door MD »

Oooooeeeeeee ik voel dat we ergens komen!!!
Top !!!
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Twain »

Lowlands schreef:Ja,logisch,1 voor omhoog en 1 voor omlaag.Of de spanning wordt gewoon om gedraait,net zo als bij de raammotoren.
ik wil wat maken in de auto dat de + en - wisselt.
het liefst dat op snelheid signaal werkt.

ompolen dus ;)
wat ik me eigenlijk afvraag is of de acuator zich zelf uitzet in de maximum of minimum-stand , of blijft dat ding doordraaien en moet het stukje aansturing hem ook nog uitzetten.
ik zou het in iedergeval eerst inelkaar frutten met een simpele ompool schakelaar met uitstand (zoals de meeste raambesturings knopjes) en zodra dat goed werkt (en blijft werken) het stukje electronica ertussen proppen.

Dan kan je denk ik ook veel beter beoordelen wat je nu eigenlijk allemaal met dat ding wil..
aansturen via de snelheids puls geeft al wat nadelen (zoals dat inschuif uitschuif gedrag)
Hem aansturen op g krachten lijkt mij logischer bij remmen ding omhoog (want er komt een bocht aan en hulp bij het remmen) bij acceleratie ding omlaag (want je komt op het rechte stuk)

edit: voor als je helemaal los wil gaan met de aansturing ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door MD »

Ja hij stopt als hij op max is.
En nee met remmen niet omhoog.
Dan moet hij ook kantelen, en dat ken dit mechanisme niet.
Idd gewoon met 80 omhoog en 60a65 omlaag, zoals vincent opperde.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Lowlands »

Twain schreef:
Lowlands schreef:Ja,logisch,1 voor omhoog en 1 voor omlaag.Of de spanning wordt gewoon om gedraait,net zo als bij de raammotoren.
ik wil wat maken in de auto dat de + en - wisselt.
het liefst dat op snelheid signaal werkt.

ompolen dus ;)
wat ik me eigenlijk afvraag is of de acuator zich zelf uitzet in de maximum of minimum-stand , of blijft dat ding doordraaien en moet het stukje aansturing hem ook nog uitzetten.
ik zou het in iedergeval eerst inelkaar frutten met een simpele ompool schakelaar met uitstand (zoals de meeste raambesturings knopjes) en zodra dat goed werkt (en blijft werken) het stukje electronica ertussen proppen.

Dan kan je denk ik ook veel beter beoordelen wat je nu eigenlijk allemaal met dat ding wil..
aansturen via de snelheids puls geeft al wat nadelen (zoals dat inschuif uitschuif gedrag)
Hem aansturen op g krachten lijkt mij logischer bij remmen ding omhoog (want er komt een bocht aan en hulp bij het remmen) bij acceleratie ding omlaag (want je komt op het rechte stuk)

edit: voor als je helemaal los wil gaan met de aansturing ;)
Ompolen is nog het makkelijke,kwestie van een relais met twee schakelarmen..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door MD »

mannen,

ik krijg net bericht van me maat coerd (sorry) hij heeft wat voor de spoiler.
hij verwacht dat het daarmee in 1x werkt.
dit kastje(zie foto) en een speedswitch.
dan werkt het waarschijnlijk zegt hij.

vraag me niet hoe of wat.
hij komt morgen dan gaan we ff testen.
Bijlagen
spoiler schakkeling.JPG
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door MD »

speedswitch link
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door marksanne »

Oei! Al je het zo leest dan lijkt het er heeeel erg op! Spannend!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Lowlands »

Dat lijkt me een betere dan die andere er voor...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Eskimo
Berichten: 425
Lid geworden op: 08 mar 2012, 23:21
Provincie: Noord-Holland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Eskimo »

Je kan oom het relais gebruiken van de elektrische spiegels, deze kan ook + en - opdraaien.
Alleen nog een snelheids aansturing. :D
Galant Owner - because the rest are JUST cars.
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Xenon »

Ja Mark, dat lijkt er zeker op. En ook nog incl hysterese, al lijkt die niet instelbaar.
Overigens wel een best prijsje zeg... :x:

Ik heb trouwens in mijn verhaal (mijn 1e reactie in dit topic) even een klassiek missertje gemaakt: het zijn inderdaad 637 pulsen/km.
Komen die 637 pulsen in een minuut tijd voorbij, dan rij je niet 1km/h maar 1km/min. Ofwel 60km/h. Scheelt maar even een schamele factor 60 :hypo:

Succes! Ben benieuwd :yes:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: vraag aan de electro fanaten

Bericht door Lowlands »

Toch ga ik nog verder met mijn schema,alleen moet eerst mijn hobbykamer weer warm zijn.Mijn oude CVketel heeft het begeven,dus ik zit nu zonder CV.Maandag komt de nieuwe..Heb alleen elektrische warmte in de huiskamer,om over wassen maar niet te praten.. :( :(
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: elektronica”