Vraag: banden met verschillende omtrek en ABS

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Vraag: banden met verschillende omtrek en ABS

Bericht door menno3x8g »

Laatst ontdekte ik bubbels op een band om een achterwiel. Vervangen dus.
Nu wil ik de achterbanden vervangen door 215-50-17 (net iets comfortabeler en minder drempelvrees).
De voorbanden zijn nog goed, hebben echter de maat 215-45-17.
Vraagje: gaat dit problemen geven met bijvoorbeeld de ABS?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
miss_laatjuh
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 mar 2012, 20:22
Provincie: Noord-Brabant

Re: Vraag: banden met verschillende omtrek en ABS

Bericht door miss_laatjuh »

Geen idee , ik zou ff Googlen zul je vast en zeker iets vinden ;)
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Vraag: banden met verschillende omtrek en ABS

Bericht door cvw »

Volgens mij kom je daarmee in de problemen Menno. Met die 215/50 banden krijg je een negatieve afwijking van de snelheidsmeting. 120 op de teller is in werkelijkheid 122,3. Een afwijking naar beneden mag, maar naar boven niet. Een teller mag nooit te weinig aangeven. Voor het idee: 215/45 heeft bij 120 op de teller een werkelijke snelheid van 118,3.
Ik ben uitgegaan van de standaard V6 bandenmaat 195/65-15 als basis van de berekening.

Zelf rekenen? [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Vraag: banden met verschillende omtrek en ABS

Bericht door marksanne »

Ja dat gaat problemen opleveren menno. De ABS sensoren geven ook snelheidsinformatie door aan et AYC systeem. Dat gaat vervelend reageren op dergelijke verschillen. Zelfs forse bandenslijtage verschillen kunnen al problematisch zijn.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Vraag: banden met verschillende omtrek en ABS

Bericht door Xenon »

Voor de VR4? Zeker NIET doen. De VR4 heeft rondom dezelfde bandenmaat (en daar bovenop L/R dezelfde mate van slijtage) nodig.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Vraag: banden met verschillende omtrek en ABS

Bericht door menno3x8g »

Het is voor de 'gewone' V6 TMNB.
Daar zitten deze winter (??) al 50% banden rondom onder, en dat geeft idd akelig nauwkeurige snelheden op de teller vergeleken met GPS. Echter nergens gelezen dat dat niet mag.

Op internet zijn diverse reacties te vinden van: niet doen tot geen problemen gehad.
Gevonden argumenten: er zijn snelheidsverschillen in de bochten, er kan eenzijdige slijtage van de banden zijn, reservewiel moet gebruikt kunnen worden, evenals sneeuwkettingen. Argumenten vanuit het ABS: treedt pas in werking wanneer er (stevig) geremd wordt en wanneer een wiel blokkeert. Dus ik zou zeggen: de voorgestelde actie moet geen problemen opleveren?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Vraag: banden met verschillende omtrek en ABS

Bericht door marksanne »

Ohhhh, ik ging blind uit van de VR4. Dan maakt het zover ik heb ervaren geen moer uit. Ik heb wel ns bij de VR2 op totaaaaaal versleten voorbanden gereden terwijl die achter nog dik profiel hadden (tsjee... hoe kan dat nou?!) en dan gebeurd er (qua electronica) helemaal niets.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 974
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Vraag: banden met verschillende omtrek en ABS

Bericht door Uray25 »

Bij een "standaard" Galant geen probleem, VR4's daarentegen houden hier echt niet van, om de verschillende hierboven vermelde redenen...
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Vraag: banden met verschillende omtrek en ABS

Bericht door menno3x8g »

Ok mannen, dank. Goed om de ervaringen te lezen.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Vraag: banden met verschillende omtrek en ABS

Bericht door galantrijder »

cvw schreef:Volgens mij kom je daarmee in de problemen Menno. Met die 215/50 banden krijg je een negatieve afwijking van de snelheidsmeting. 120 op de teller is in werkelijkheid 122,3. Een afwijking naar beneden mag, maar naar boven niet. Een teller mag nooit te weinig aangeven. Voor het idee: 215/45 heeft bij 120 op de teller een werkelijke snelheid van 118,3.
Ik ben uitgegaan van de standaard V6 bandenmaat 195/65-15 als basis van de berekening.

Zelf rekenen? [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi Cees,

Ik heb toch even in de (mijn) gebruikershandleiding gekeken i.v.m. "De standaard" bandenmaat. Ik vond het namelijk raar dat volgens jou, en anderen 65 standaard is, terwijl onder mijn auto 60 zit en mn G nooit een andere garage heeft gezien dan de dealer, en recent dan die van mark...
In het instructieboekje vond ik niets gericht op de bandenmaat, maar wel dit: (zie bijlage).

Waar 65 niet wordt genoemd...
Ik heb een Elegance, misschien dat het toen der tijd per type heeft verschilt wat voor maat band ze er om deden?
Bijlagen
image.jpg
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Vraag: banden met verschillende omtrek en ABS

Bericht door cvw »

Je hebt gelijk Johnny. Ook ik heb 195/60R15 in de handleiding staan.
Maar mijn winterbanden zijn toch echt van de maat 195/65R15. De berekening op die link klopt dan niet met de werkelijkheid zoals ik die zie en meemaak (terwijl iedereen naar deze berekening verwijst om e.e.a. te controleren). Mijn snelheidsmeter is ook met winterbanden akelig nauwkeurig, maar geeft geen lagere snelheid aan als de werkelijke snelheid die ik op de GPS zie.

Menno zal echter niet blij zijn met deze constatering, want het betekent dat de afwijking voor zijn 215/50 nog groter wordt als ik al aangegeven had.
In werkelijkheid is die afwijking dan waarschijnlijk kleiner, maar krijg je wel te maken met een teller die een lagere snelheid aangeeft als werkelijk.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”