HOW-TO: interieurfilter vervangen

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

HOW-TO: interieurfilter vervangen

Bericht door marksanne »

Het interieurfilter vervangen is stiekem best een tijdrovend klusje. Niet ingewikkeld, maar wel een hoop stapjes voor je erbij bent! 10 om precies te zijn :)

1. Eerst het handschoenenvak openen, leegmaken en dan het losse nokje wegklikken (naar voren trekken, van schiet ie los).
2. Dan met zachte hand het kastje ietsje opzij duwen (richting het stuur) zodat het vaste nokje aan de andere kant precies voorbij de rand van het dashboard komt.
3. Nu hangt het ding geheel naar beneden te bungelen. En je ziet 2 schroeven! Snel losdraaien!
dash001.JPG
4. Whoppa, je hebt het hele opbergvak los, berg het even op, anders ligt het nog wel even flink in de weg.
5. Niet altijd, maar de kans is groot dat je een plastic paneel onder het opbergvak hebt zitten. Dat zit met een paar van die plastic plugjes vast, haal ze los en leg het paneel opzij.
6 Nu haal je het kleine zichtbare plastic deel van het dashboard rechts van het opbergvak los (eerst 2 schroefjes loshalen, daarna met gepaste kracht recht naar 'achteren' trekken, NIET naar beneden).
dash003.JPG
7. Dan het hele plastic interieurpaneel links van het opbergvak wegnemen. Ook dit paneel zit met een paar schoefjes vast. Uit mijn hoofd 3 stuks, waarvan eentje achter een plastic afdekdopje plus een plastic 'plug'.
8. Eindelijk komen we bij de 2 schroeven en 2 boutjes die het ijzeren balkje/framepje op z'n plek houden. Draai ze allemaal los en klik het ijzeren balkje los.
dash002.JPG
9. Je ziet nu dat het interieurfilter met 3 schroefjes op z'n plaats wordt gehouden. Draai ze los en verwijderen het interieurfilter.
dash004.JPG
10. Spiek met een een zaklamp in de ruimte en gebruik een stofzuiger, of nog mooier een luchtcompressor om de boel daar even lekker schoon te blazen/zuigen. Als dit nog nooit gedaan is zul je je verbazen hoeveel blaadjes en troep eruitkomt! Variatietip: zet de blower op volle kracht aan en uit en speel met de blaas-richting instellingen zodat alle kanelen even goed doorgeblazen kunnen worden.
dash005.JPG
Montage is exact alles in omgekeerde volgorde, dus dat komt wel goed als je dit tot zover is gelukt.

Ik heb helaas geen plaatjes, maar wellicht dat iemand die dit binnenkort eens doet dat wel doet. Post ze als reactie, dan zal ik ze ook in het topic verwerken.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: HOW-TO: interieurfilter vervangen

Bericht door KNOEI 8G »

Ah... Zo moet het dus eigenlijk. Ik heb gewoon 2x het filter frampje gebroken dan hoef je niet dat ijzeren ding weg te halen :uhu:
Afbeelding
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 440
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:54
Provincie: Overijssel

Re: HOW-TO: interieurfilter vervangen

Bericht door richard »

Mark, bedankt voor deze snelle how to!!!

Zou het kunnen dat bij het filter ook n waterafvoertje hoort,
Waar overtollig vocht,na het gebruik van de airco, wordt gelost?
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW-TO: interieurfilter vervangen

Bericht door marksanne »

Zo'n afvoertje zit wel ergens, maar waar precies weet ik niet. Het is geen onderdeel van het filter in ieder geval.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW-TO: interieurfilter vervangen

Bericht door marksanne »

OP aangevuld met foto's van Richard. Bedankt!!!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
odin
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2019, 21:04

Re: HOW-TO: interieurfilter vervangen

Bericht door odin »

Ter aanvulling: in mijn '97 GLX zat geen interieurfilter. Op de plek waar die hoort op de foto's hierboven zat een plastic plaatje die 1 geheel met de behuizing was. Paar tikken met een beitel en het kwam er netjes uit. Toen schoof het filter er zo in (na eerst 20 jaar aan bladeren te hebben verwijderd..).
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”