Rare ramen fix

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Rare ramen fix

Bericht door Twain »

Howto sticky windows
De symthomen:
1 ik rij met het raam geheel of half open de snelweg op
2 bij 120 km/h wil ik graag het raam dicht doen
3 ik bedien het knopje
4 raam gaat omhoog
5 raam is boven
6 raam gaat weer naar beneden

Wat heb je nodig
1 Kranenvet (te koop bij de bouwmarkt vaak onder de naam siliconevet, eigenlijk is het niet veel anders dan siliconespray , maar dan in vaste vorm)
2 siliconespray
3 iets om mee te ontvetten/schoon te maken
4 schroevendraaier
5 stuk stevig papier/dun karton

De fix is simpel.. het probleem voorkomen is echter nog simpeler… onderhoud de rubbers waar de rammen in zitten door ze met enige regelmaat in te vetten, gebruik hiervoor iets van rubbervet of silicone spray let met siliconespray wel op overspray dat spul is echt niet leuk om op je lak te krijgen.
Doe het dus eerst op een doekje / pas heel erg op of koop kranen vet bij de bouwshop. Dit is speciaal voor het onderhoud van rubber in een vochtige omgeving, omdat rubbervet vaak slecht te koop is in kleine hoeveelheden kan je dus voor 4 a 5 euro een kleine tube kranenvet kopen.
Wat er namelijk gebeurd bij slecht onderhoud van de rubbers is het volgende:
Het raam wordt door de extra weerstand van ruw rubber schuin getrokken, zoals veel van jullie weten zit het raam met een nylon blok om een stalen rails.. op deze rails zit vet en omdat het raam schuin wordt getrokken wordt dat nylon blokje een soort van sneeuwschuiver die het vet van de rails af drukt. Doordat vet ontbreekt zal het blokje harder gaan slijten en dus nog schever gaan staan. Hoe ver je raam “heen” is kan je een beetje testen door de speling te “meten”
1 doe het raam half open
2 pak het raam vast en beweeg het naar links en rechts.. doe dit ook bij het raam aan de passagierskant en je zult zien dat er een verschil in zit. Ik kon de speling bij de bestuurderskant uiteindelijk flink verkleinen bij stap 10 in de howto.

Aan het werk !

1 Maak de rubbers aan de zijkant en de bovenkant van het raam schoon mij is het zeer goed gelukt met wat soapywater in een plantenspuit en een doekje. APC lijkt mij in deze ook prima te werken. Om het doekje in de opening te krijgen kan je iets dus gebruiken zoals een verf roer stokje of zoiets
2 smeer de rubbers in met kranenvet/siliconespray of vasaline (al zou ik dat laatste niet direct adviseren gezien de negatieve geluiden op internet over vasaline op rubber.) Doe vooral heeeeeeeeeeeeeeeeeeel zuinig met het spul, je kunt beter 2 a 3 keer weinig inmasseren dan 1 keer veel.. ik gebruik ongeveer een “druppel” te grote van een rijstkorrel voor 1 heel raam
3 in laten trekken
4 na een minuut of 10 met een doekje de rubbers inmasseren
5 laat de boel nog even een minuut of 10 opdrogen
6 ramen kunnen weer dicht 
7 herhaal eventueel de stappen als je denkt dat het nodig is ik moest het bij de voor ramen 3 keer doen en bij de achter ramen slechts 1 maal
8 (erg belangrijk) maak de omgeving zoveel mogelijk vet vrij dit voorkomt problemen bij spuitwerk in de toekomst ik Gegruik daar naast normaal schoonmaak spul ook een doekje met wat wasbenzine voor
Voor de pasagierkant/ ramen achter ben je nu in de meeste gevallen al klaar voor de ramen met veel s
9 haal de bekleding van de deur.
10 controleer of de 2 schroeven waar het raam mee vast zit voldoende vast zijn gedraaid (bij mij was er 1 los) je kunt gewoon met een kruiskop schroevendraaier door het plastic heen steken als je geen zin hebt in zwarte vingers of je hebt zoals bij mijn ene auto zeeeer uitgedroogd plastiek wat toch alleen maar heel hard gaat scheuren.. let op bij het vast schroeven dat je raam niet achterover hangt!!ik heb het raam wat er het ergste aan toe was zelfs iets voorover gehangen!
raam.JPG
11 doe het raam helemaal naar beneden en spuit de rails in met siliconespray ,gebruik het karton om het raam te beschermen tegen overspray),
papier.jpg
Spuit nu dus aan de binnenkant van de U profielen zoals op de foto. Je kunt de spray nu goed aanbrengen, zonder dat het veel spettert.. (dus echt alleen aan de binnenkant van de U spuiten!!) het andere "profiel zit iets dieper achter het wieltje, dit is goed te zien op de laatste foto in deze howto
rietje .jpg
Je kunt er ook voor kiezen om de deur veder open te maken en de rails in te smeren met vasaline of iets wat mitsu zelf voorschrijft.. ik heb het niet gedaan omdat dit al voldoende resultaat heeft gegeven
12 herhaal stap 11 diverse malen met tussen door het raam diverse malen open en neer te laten gaan.. je zult in de meeste gevallen duidelijk verschil gaan merken in het geluid van de motor (hij hoeft steeds minder hard te werken)
13 mocht dit allemaal niet meer helpen is het nylonblokje waarschijnlijk tever weg gesleten om nog te functioneren vervangen van het mechaniek is dan de simpelste oplossing

:note: Maak tussendoor je handen goed schoon dat silicone spul wil je zoals eerder verteld liever niet op je lak of in je interieur hebben
rails.jpg
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rare ramen fix

Bericht door marksanne »

Top how-to Anton! Eigenlijk zou iedereen dit ook preventief moeten doen om de symptomen voor te zijn.

PS: het klinkt wat raar om van van dit topic een 'sticky' te maken, maar ik doe het toch ;)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Rare ramen fix

Bericht door KNOEI 8G »

Duidelijk verwoord anton, Nice! :) :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Rare ramen fix

Bericht door menno3x8g »

Dank!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rare ramen fix

Bericht door Twain »

:)

ik was nog vergeten te vertellen dat ik inmiddels de ramen bij 140+ weer gewoon kan gebruiken het raam aan de bestuurderskant had er soms al last van bij 80/90 km/h de verbetering gaat in stapjes en gaat in de dagen erna steeds beter werken

en nog een leuk iets... ik heb om de puzzelstukjes bij elkaar te rapen diverse andere auto fora gezien in de zoektocht.. eigenlijk niemand gevonden met dezelfde symptomen wel mensen met rare geluiden en rook !!!!:D uit de deur :D :D :D
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Rare ramen fix

Bericht door Lowlands »

Barbecuen in de deur! :uhu:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: Rare ramen fix

Bericht door TPA »

Mooi duidelijke how to, thanks :)
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
yollie76
Berichten: 87
Lid geworden op: 05 jun 2012, 13:27
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rare ramen fix

Bericht door yollie76 »

tnxs
Vroemmmmmmmmmmmmm
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Rare ramen fix

Bericht door galantrijder »

Op de eerste plaats bedankt voor de handleiding, erg handig!
Vandaag begonnen met de fix. Ik heb heel erg veel speling in het raam aan de bestuurderskant, terwijl de schroeven vast zaten. Is mijn raammechanisme dan aan vervanging toe? Bij mn vorige auto klapte het raam een keer naar beneden tijdens het rijden, het raam kon niet meer dicht. Dit ben ik liever voor :-)

Het nylon blokje waar je over praat, is dat het blokje wat je op de foto ziet?
Klopt het dat de speling wordt veroorzaakt door de ruimte (speling) die bij dat blokje zit???
Mechanisme bestuurderskant
Mechanisme bestuurderskant
P.s. Voor iedereen die het net als ik vergeet: haal de kap van je tweeter af als je je deurpaneel verwijdert en monteert!!! Omg wat ben ik lang bezig geweest met dat paneel hahaha
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rare ramen fix

Bericht door Twain »

ik dacht dat dat blok wit is bij mij.. het raam kan bij de mitsu alleen vallen als de kabel breekt

wat is in jouw ogen veel speling? bij mij kan hij ook behoorlijk heen en weer hoor ;) ik ben van mening zolang het nog op en neer gaat.. ben ik blij.
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Rare ramen fix

Bericht door galantrijder »

Ik weet niet of de video via het forum te openen is, maar heb hem toegevoegd.

Als ik het goed begrijp heeft de speling van het raam dus niet te maken met dat het raam weer terugzakt als hij bovenaan is gekomen? Ik heb de randen gereinigd en ingevet, en de u profielen ook, nog niet getest, ben benieuwd! :)
Bijlagen
trim.E0249A57-ADCB-437D-BD99-8DA9CAA72456.MOV
De speling wanneer ik het raam horizontaal beweeg
(2.19 MiB) 1886 keer gedownload
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Rare ramen fix

Bericht door Twain »

de speling in combinatie met de wrijving van de uitgedroogde rubbers / het ontbreken van wrijving van uitgedroogde rubbers veroorzaken het zakken van het raam... het zakken van het raam is de beveiliging die ervoor zorgt dat als je je kop er tussen houd je niet klem komt te zitten danwel het motortje door fikt..
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: Rare ramen fix

Bericht door galantrijder »

Wat betreft die speling... je had gelijk, het kan idd best wat hebben!
Bij 70 km/h gaan mijn ramen (na de rubberbehandeling) in 1x dicht!! Bij hogere snelheden heb ik het nog niet getest.
Ik moet nu vooral mijn gedrag gaan aanpassen, heel vaak sluit ik het raam uit automatisme alsnog in etappes :wha:
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Rare ramen fix

Bericht door menno3x8g »

Vond dit nog op internet:

Here is how i did it,
1. Removed the window only to find it was still malfunctioning - this indicated to me that it is a regulator/motor issue
2. Removed the whole regulator and seperated the motor from the regulator
3. Reconnected the motor to the window switch and held the switch upwards as if closing the window untill the motor physically stopped (it stopped after running for about 9 seconds
4. Reconnected the regulator with the motor and held the power switch upwards as if closing the window and it did not reopen,it now works 100%
Unfortunately this is the only way to reset the motor, hope this helps for anyone in the future (keep in mind this was because i had to replace the regulator).
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”