bochtverlichting?

Voor info en vragen over alle elektronica interieur en exterieur
Plaats reactie
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

bochtverlichting?

Bericht door kevin1990 »

Vanavond moest ik even bij de zekeringen onder de motorkap een relais op zoeken en zag op de afbeelding een auto staan schematisch getekend met een ingedraaid stuur en een lamp naar de kant van de ingedraaide wielen!?
zit er op de galant een optie voor bochtverlichting of is dit totaal iets anders?
Neo--
Berichten: 302
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:23
Provincie: Gelderland

Re: bochtverlichting?

Bericht door Neo-- »

Is dit geen "Parkeer-verlichting"?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: bochtverlichting?

Bericht door Integra »

Het is blijkbaar een optie geweest... (vast niet in NL)

Want het staat ook in de manual
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: bochtverlichting?

Bericht door kevin1990 »

oke misschien ga ik me er toch een x in verdiepen. welk van de 2 staat in de manual? bocht of parkeerverlichting?
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: bochtverlichting?

Bericht door Integra »

Ze spreken daar echt over bochtverlichting (in de bumper)
MSapporo
Berichten: 65
Lid geworden op: 10 mar 2012, 12:12
Provincie: Noord Holland & Georgia (V.S)

Re: bochtverlichting?

Bericht door MSapporo »

Integra schreef:Ze spreken daar echt over bochtverlichting (in de bumper)
De modellen met de 4 mistlampen (2 per kant) hebben bocht verlichting. Dan gaat 1 van de 2 mistlampen aan als je richting aangeeft.
Deze schijnt dan "de bocht in"
Bijlagen
$_1.JPG
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: bochtverlichting?

Bericht door kevin1990 »

oke maar werkt dat bij alle auto's die dus de dubbele mistlampen voor hebben? ben benieuwd of de stekkervoorbereiding er al ligt zoals de elektrische stoelen ook voorbereid liggen uit mijn hoofd? dacht dat mijn 1e 2 GDI's de kabels al hadden liggen onder de stoel en het plug en play zou zijn.

de motion heeft toch ook een dubbele mistlamp? (er zijn dacht ik 2verschillende units mistlampen, die op de foto hierboven en nog 1!?)
ik dacht dat die werkte met het grootlicht dat dan de mistlampen ook aan gingen.

Als het haalbaar is en het enigzins voorbereid is wil ik wel een poging wagen om het op mijn wagen werkend te krijgen.
Geen idee of er iets beschreven staat in het werkplaatshandboek!?
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: bochtverlichting?

Bericht door kevin1990 »

er staat helaas niets in het werkplaatshandboek...
heeft iemand hier kaas van gegeten?
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: bochtverlichting?

Bericht door marksanne »

Die dubbele lampen zoals hierboven afgebeeld zijn nooit in europa geleverd geweest. De motion had overigens wel een dubbele mist-lamp maar dan niet achter 'glas' zoals op deze foto.

Het al dan niet bestaan van een bocht-indicatie-functie is al evenlang genoemd als GF bestaat, maar nog nooit door iemand in werkelijkheid gezien, dus ik zou het vooral met een enorme korrel zout nemen. Van keihard 'wishfull-thinking' is nog nooit iets zomaar ineens werkelijkheid geworden :)

(Neemt niet weg dat het niet te maken is, hoewel ik niet zou weten hoe)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: bochtverlichting?

Bericht door Integra »

Als ie domweg reageert op de richting aanwijzer, is het niet zo moeilijk ;)

Draad van betreffende richting aanwijzer middels diode naar dikke elco... deze stuurt een relais aan welke de lamp weer aan stuurt.
De elco werkt als buffer waardoor er dus nog effe spanning blijft staan als de richtingaanwijzer weer uit is en de diode zorgt er voor dat de richtingaanwijzer er geen last van heeft.

Op deze manier gaat de richtingaanwijzer gewoon knipperen en de "bochtlamp" blijft continu branden.
Wanneer je de richting aanwijzer uit zet zal de "bochtlamp" nog kort nabranden voor ie uit gaat (elco is dan leeg)

Dit is de quick and dirty manier (is al vaker toegepast) Het kan ook nog eleganter met electronica, maar da's een stukkie ingewikkelder ;)
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: bochtverlichting?

Bericht door kevin1990 »

haha juist dat wil ik weten of iemand het er op heeft zitten orgineel en of er al deels voorbereid zit. er is plaats voor het relais in de zekeringenkast en ook de zekering zit er vandaar ;)
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: elektronica”