Swift projectje

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Swift projectje

Bericht door marksanne »

Ik heb al jaren een zwak voor de 'nieuwe' Swiftjes. Gewoon leuke karretjes, leuk smoeltje, kweenie, soms heb je dat. Vooral de modellenreeks 2004-2010. De nieuwste types van na 2010 vind ik eigenlijk net iets minder leuk.

En dan zit je een paar maanden terug een beetje the youtuben en stuit op een kanaal van ene Chris van "B is for Build" ([External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;). Ik zag 'm een beetje sleutelen aan een Toyota GT86/Subaru BRZ en toen hij een schade BRZ kocht en daaraan begon dacht ik: leuk! En toen dacht ik... hij is niet onhandig, maar ik denk dat ik het beter zou kunnen :oops:

En toen gebeurde het. Ik struinde op internet naar schadeauto's en vond eigenlijk niet direct een geweldige site, behalve schadeautos.nl, maar echt een fijne site om lekker te bladeren is dat ook niet. Toen bedacht ik me opeens dat de zwager van mijn buurman, die ik al jaren 'ken' van de verjaardagen daar, een schadeauto-bedrijf heeft. Samen met m'n buurman op een ochtend een maand of 2 terug even gaan kijken, want ik zag op hun site (auto-didact.nl) een leuke Swift in de kleur die ik wilde: zwart (wit is de andere kleur die ik ook goed vind voor deze auto). Het werd een beetje een teleurstelling want er zat echt flink werk aan. Voor de aardigheid ging ik maar 'ns in het ding zitten om te zien of ik uberhaupt een beetje lekker pas in zo'n wagentje. Wow! Verbazigingwekkend ruim!

Even starten mocht niet, er waren zoveel leidingen los of stuk dat het geen goed plan zou zijn. Op dat moment besloten de auto mooi te laten staan.

En toch kriebelde het teveel. Ik heb een detailbegroting gemaakt en kwam uit op alles bij elkaar even over de 4000 euro. Daar heb je zo'n dingetje niet voor, zou natuurlijk wel heel wat tijd in gaan zitten, maar ach, da's de hobby en het experiment natuurlijk :)

Dus een week later toch maar de gok gewaagd en een paar dagen later werd 'ie gebracht en duwden we 'm de garage in.
Meteen de boel pellen natuurlijk, kijken wat er echt allemaal mis zou zijn zonder de drift-style gefixte bumper.

Hmm... serieus klusje.
Een rondje auto leverde het volgende lijstje op:

- motorsteun links
- motorsteun achter
- draagarm links
- motorkap
- zijscherm links
- radiator-frame
- 2x impact beugels voorzijde
- voorbumper (meteen maar de stoerdere GT-versie gekozen)
- mistlampen
- koplampen
- 1x koplamp hoogte-verstel-motortje
- radiator + ventilator
- airco radiator
- impact/ophangbalk
- luchtinlaatmondstuk
- hydraulische koppelings-leiding (een plastic (!) variant)
- olie (MPM 5W-30 ESP volsynth), oliefilter, koelvloeistof, hydraulische (rem) vloeistof, versnellingsbakolie
- modderkuip links
- voorruit
- airbag stuur + passagier dashboard + gordelspanners + SRS ECU
- hoedenplank (die miste)
- instaplijst linksachter (lomp iemand die dat gebroken moet hebben ooit)
- luchtfilter + interieurfilter
- flat blade ruitenwissers voorzijde + specifiek achterruitenwissertje

En dan wat mooimakerij:
- GT achterspoiler
- op maat automatten velours
- deuren/zijkant custom sticker wit 'SWIFT'
- achterbumper RVS bescherm/sierplaat 'SWIFT'
- instaplijsten RVS bescherm/sierplaten 'SWIFT'
- spatlappen op maat voor dit type (geeft net iets meer body)
- bluetooth FM transmitter (de ingebouwde radio en speakers zijn verrassend goed, alleen geen AUX ingang, dus dit is het proberen waard)
- spuitwerk (voorwerk zelf gedaan, eindlak & blanke lak door prof spuiterij)

Ik heb een stukje van het project met een gopro opgenomen: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Al met al: een flinke berg werk. En kosten. Achteraf had ik de auto OF voor flink minder moeten hebben kopen, of niets van de mooimakerij moeten doen, OF een combi van beiden, want intussen schiet het al net over 5000 euro heen en er zit eigenlijk nog wat uitdeuken-zonder-spuiten werk aan en eigenlijk voor het mooie nog gewoon spuitwerk ook. Ik zal of moeten doorbijten of het niet 'perfect' moeten willen hebben. Ik zie wel.

Voorlopig heb ik vandaag de eerste echter kilometertjes gemaakt en het is een lekker bakkie om in te rijden! De voordeur links moet nog wat afgesteld worden want boven de 80 hoor ik een windgeruis dat ik me niet kan voorstellen dat het zo hoort. En de voorruit moet nog vervangen worden (heeft een giga-ster), er moet nog uitgelijnd worden en de airco moet nog afgevuld worden. Ik denk eind deze week dat die dingen klaar zijn.

Als het uitdeuken zonder spuiten gebeurd is ga ik de deuren beplakken met de custom stickerset.

Huidige KM stand: 154500
Weetje: velg steekmaat 4x100, ET waarde 40, naafdiameter 54,1mm, 195/50/16
Misschien leuk voor later, deze velgenset:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

49-GSK-8
JSAEZC11S00481569

Zou ik dit nog eens doen? Waarschijnlijk wel. Maar dan zou ik nog veeeeel nauwkeuriger de auto inspecteren en een nog betere begroting maken voor ik eraan begin, want het loopt snel op en het punt dat je dan net zo goed een tweedehands auto kunt kopen en die eventueel naar eigen smaak aanpast is snel bereikt.

Weer meeeeeer dan genoeg geschreven, hier komen de plaatjes!
Bijlagen
zo kreeg ik 'm
zo kreeg ik 'm
swift-org-002.jpg
swift-org-003.jpg
swift-org-004.jpg
swift-org-005.jpg
swift-org-006.jpg
na het pellen bleef dit over
na het pellen bleef dit over
toch aardig aangetikt...
toch aardig aangetikt...
oh die stickers... wat een pestwerk is dat zeg! en er kwamen helaas wat lelijke vogelpoep en kras-plekken onder vandaan... grr...
oh die stickers... wat een pestwerk is dat zeg! en er kwamen helaas wat lelijke vogelpoep en kras-plekken onder vandaan... grr...
swift-04.JPG
De achterbumper was ooit een keer zachtjes geraakt, dus die heb ik ook maar meteen erafgehaald om mee te laten spuiten
De achterbumper was ooit een keer zachtjes geraakt, dus die heb ik ook maar meteen erafgehaald om mee te laten spuiten
het gekreukelde deel
het gekreukelde deel
nog meer pelwerk
nog meer pelwerk
bij de puntlassen losgehaald en losgepeld.
bij de puntlassen losgehaald en losgepeld.
dat ziet er nu al frisser uit :)
dat ziet er nu al frisser uit :)
van de sloop (van Deijne) een ruim afgezaagd goed deel exact uitgemeten teruggeplaatst
van de sloop (van Deijne) een ruim afgezaagd goed deel exact uitgemeten teruggeplaatst
lijkt alweer wat zo
lijkt alweer wat zo
even snel naar de binnenkant. ik heb tijdelijk het plofzakje van het stuur eruitgesneden en de plastic delen even aan elkaar gelast. dit stuur is nu vervangen door een vervangende met verse sleepring en airbag
even snel naar de binnenkant. ik heb tijdelijk het plofzakje van het stuur eruitgesneden en de plastic delen even aan elkaar gelast. dit stuur is nu vervangen door een vervangende met verse sleepring en airbag
de sleepring
de sleepring
het interieurfilter was denk ik al een poosje niet vervangen...
het interieurfilter was denk ik al een poosje niet vervangen...
het achterste motorsteuntje was duidelijk niet meer in vorm :)
het achterste motorsteuntje was duidelijk niet meer in vorm :)
het vervangende deel geschuurd en in de 2K primer gezet
het vervangende deel geschuurd en in de 2K primer gezet
de poot met een paar puntlasjes vastgezet. dit is een paar keer overgedaan tot de exacte maten en merkpunten overeenkwamen.
de poot met een paar puntlasjes vastgezet. dit is een paar keer overgedaan tot de exacte maten en merkpunten overeenkwamen.
het nieuwe voorframe opnieuw met een paar puntlasjes vastgezet
het nieuwe voorframe opnieuw met een paar puntlasjes vastgezet
alle nieuwe delen gemonteerd om te zien of alles ook werkelijk uitlijnt
alle nieuwe delen gemonteerd om te zien of alles ook werkelijk uitlijnt
na perfectie van de uitlijning en aflassen + nadenkit alles geschuurd en in de 2K primer gezet
na perfectie van de uitlijning en aflassen + nadenkit alles geschuurd en in de 2K primer gezet
3 lagen zwart (de meeste delen kwamen trouwens al met een zwart laagje, maar dat is zo flinterdun dat je waarschijnlijk over 2 jaar overal al roest had gezien)
3 lagen zwart (de meeste delen kwamen trouwens al met een zwart laagje, maar dat is zo flinterdun dat je waarschijnlijk over 2 jaar overal al roest had gezien)
zo begint het echt ergens op te lijken!
zo begint het echt ergens op te lijken!
verse motorsteun. gezandstraald, primer, kleurlak... ach... het oog wil ook wat, zelfs als je het eigenlijk nooit meer ziet (behalve als je eronder ligt/staat)
verse motorsteun. gezandstraald, primer, kleurlak... ach... het oog wil ook wat, zelfs als je het eigenlijk nooit meer ziet (behalve als je eronder ligt/staat)
de verse koelwater- en aircoradiatoren weer op hun plek
de verse koelwater- en aircoradiatoren weer op hun plek
en ook de impact-beugels (ook weer primer + kleurlak)
en ook de impact-beugels (ook weer primer + kleurlak)
De achterbumper geschuurd en een paar kleine plekjes geplamuurd
De achterbumper geschuurd en een paar kleine plekjes geplamuurd
2K primer uitschuren tot uiteindelijk nat korrel 1200
2K primer uitschuren tot uiteindelijk nat korrel 1200
wachtend op dat zwarte kleurtje
wachtend op dat zwarte kleurtje
En zo staat ie er momenteel bij! Ik heb het Suzuki logo zwart gemaakt, dat was chroom.
En zo staat ie er momenteel bij! Ik heb het Suzuki logo zwart gemaakt, dat was chroom.
Dit is de sticker die ik leuk vind. Alleen dan in het wit ipv rood en natuurlijk niet de letters 'ABARTH' maar 'SWIFT'
Dit is de sticker die ik leuk vind. Alleen dan in het wit ipv rood en natuurlijk niet de letters 'ABARTH' maar 'SWIFT'
Het motorruim ziet er ook behoorlijk fris uit, hoewel ik er eigenlijk niet heel veel aan gedaan heb.
Het motorruim ziet er ook behoorlijk fris uit, hoewel ik er eigenlijk niet heel veel aan gedaan heb.
Ik miste een hele berg van de verschillende soorten plastic pinnetjes. Dit merk is peperduur. Ik heb voor andere types/maten Ali Express gebruikt. Kost meer tijd voor je het hebt natuurlijk maar het kost dan ineens 3x niks!
Ik miste een hele berg van de verschillende soorten plastic pinnetjes. Dit merk is peperduur. Ik heb voor andere types/maten Ali Express gebruikt. Kost meer tijd voor je het hebt natuurlijk maar het kost dan ineens 3x niks!
Elk (!) boutje, moertje en schroefje en onderdeeltje dat roest had of wat ik 'mooi' wilde hebben heb ik gezandstraald, primer en kleurlak gegeven.
Elk (!) boutje, moertje en schroefje en onderdeeltje dat roest had of wat ik 'mooi' wilde hebben heb ik gezandstraald, primer en kleurlak gegeven.
Ook de wielbouten fris in de zilverlak.
Ook de wielbouten fris in de zilverlak.
nice ass
nice ass
swift-35.jpg
rvs instaplijstjes
rvs instaplijstjes
rvs instaplijstjes
rvs instaplijstjes
het verse stuur en dashboard met werkende (neem ik aan) airbags
het verse stuur en dashboard met werkende (neem ik aan) airbags
nou nog eentje dan! met dat leuke bumperberschermplaatje in RVS.
nou nog eentje dan! met dat leuke bumperberschermplaatje in RVS.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door marksanne »

Nog te doen:

- uitlaat sierstukje monteren (vandaag besteld)
- voorruit laten vervangen
- uitlijnen
- airco gas vullen
- linker voordeur windgeruis nakijken
- uitdeuken zonder spuiten op een paar delen van de auto
- stickers plakken
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Swift projectje

Bericht door cvw »

Ik ken je ondertussen een tijdje Mark, maar je blijft me verbazen. :yes:
HF (iets met heilig en liefde), wat een vreselijke gave, knappe, strakke, virtuoze job heb je hier gedaan.
Ik kan er geen passende smiley bij vinden, maar denk dat dit het beste past: :yum: :yum: 8-) 8-) :o :shock: :thx: :thx: :thx:
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Swift projectje

Bericht door menno3x8g »

Jeej!
Petje af 8-) .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: Swift projectje

Bericht door TPA »

Weer erg goed gedaan weer Mark 8-)

Eigenlijk al weer benieuwd naar het volgende verassingsproject :yes:
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Swift projectje

Bericht door Xenon »

Diepe buiging, Mark.
Wat een beste klus. En wat een gaaf resultaat. Ik heb even geen pet bij de hand hier, maar ik doe 'm voor je af :wha: :yes:

Maaruh... wat k me nu afvraag... Ik proef uit je verhaal dat een wijziging in de tenaamstelling van deze 49-GSK-8 niet in je planning voorkomt? 8-)

Kleine tip voor de in de planning staande Tomason's: schitterende velgen (ik heb zelf destijds de TN9's overwogen voor Lexxy), maar ondanks dat ze made in Germany zijn, lijken ze te zijn voorzien van een 'Franse' :x: laklaag...
Ofwel: uit de doos gaan ze al na een jaartje zwaar afbreuk doen aan al je fantastisch geleverd staaltje Swiftwerk. Behandel ze voor de eerste montage meteen met een 2k blanke lak.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door marksanne »

Bedankt Vincent en bedankt voor de tip mbt die velgen!

Die komen er pas als ik een beetje meer Swiftervaring heb opgedaan, want ja, het idee is inderdaad om 'm erbij te houden als makkelijk (als in ongecompliceerd) autootje. De Galant gaat natuurlijk nooit weg, maar zo'n VR2 is toch een gevalletje apart, zeker als ik steeds verder afdwaal in customizing (zoals met de TD04's). Daarmee wordt het natuurlijk meer en meer een speel-auto en de kans op ellende neemt meer en meer toe. Dan is het lekker om toch overal te kunnen komen als de VR2 even wat aandacht en liefde nodig heeft :)

De kosten zijn ook niet al te gek voor zo'n Swiftje, 28 euro verzekering en 35 euro wegenbelasting p/m. Ik denk dat ik er nog een paar tientjes aan benzine ingaan, maar totaal meer dan 100 euro per maand zal het met mijn uiterst weinige gebruik niet worden :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
maarten_galant
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 mar 2013, 08:50
Provincie: Utrecht

Re: Swift projectje

Bericht door maarten_galant »

Ze ziet er goed uit Mark, zeker nu ik zie hoe ze was.
Ik had dit topic nog niet gelezen, maar naar aanleiding van jouw opmerking van de week en hoe netjes ze er nu bij stond toch even opgezocht.
Goed werk verricht zeg dit is toch nog wel even wat meer werk geweest dan ik aan de galant heb.
Mitsubishi Galant Avance 2.5 V6 zwart (2001) Sold
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 zilver (1998) Sold
Mitsubishi Galant Elegance station 2.5 V6 blauw (2003)
Mitsubishi Galant GLXI 2.0 V4 bordeaux(1997)
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 blauw (2000) Sold
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door foks »

tjonge! ja, zo'n handig wagentje is altijd....handig. Ik snap dat je wat hebt met zo'n schattig ding.
Ik heb het halverwege een keer mogen aanschouwen, respect hoor dat je het geduld er voor kunt opbrengen.
Staat er bij als nieuw, en onder de kap misschien nog wel beter dan dat ;)
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
mitsu-galant
Berichten: 1000
Lid geworden op: 09 jul 2012, 13:12
Provincie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Swift projectje

Bericht door mitsu-galant »

Knap werk!
Huidige Galantpark

Keilder green 7G V6 GTi V6 '96 #weekend
Bordeaux red 7G Galant 1.8 GLi #track
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Swift projectje

Bericht door KNOEI 8G »

Wat een project weer Mark, chapeau! Het zijn inderdaad ook erg gave karretjes! :yes:
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door marksanne »

Een maandje terug probleemloos door de APK gerold.
Echter nog steeds had ik de airco niet werkend, er bleek een scheurtje in de leiding te zitten precies bij het aansluitstuk naar de condensor.
Okay, uiteindelijk maar even diep ademgehaald en 140 euro neergelegd voor een nieuwe leiding. Beetje k-klusje om die gekronkelde leiding uit 1 stuk van voor naar achteren door het motorruim te krijgen, maar uiteindelijk gelukt.

Laten afvullen en... het werd koud! Alleen... de fan sloeg niet aan?! Snel airco weer uitgezet om zeer hoge druk (en uiteindelijke leegloop via het overdrukventiel te voorkomen) en gaan kijken en meten. Raar... 3 relais voor een 2 standen fan. Hier moet ik langer over nadenken. Eenmaal thuis met de buurman samen even wat verder gemeten, circuit lijkt gewoon correct, alleen die fan draait gewoon niet rond, why? Eh... oh wacht 'ns de hele fan staat scheef en vast! Weeeeer een boel loshalen om de complete fan te kunnen demonteren. Verdomd, dat plastic fan deel heeft zich waarschijnlijk losgewerkt en is vast komen te staan waarna de fan-motor lekker is door blijven proberen te draaien en is daarbij zo warm geworden dat het hart helemaal gesmolten is!

Lijkt me een gevalletje garantie en de leverancier waar ik de fan besteld had een half jaar terug deed ook niet moeilijk, een nieuwe was zo geleverd. En toen? Toen had ik niet alleen airco maar ook weer een werkende fan!

Het volgende probleem deed zich echter al aanmelden: bij het sturen naar links maakte een lager in de versnellingsbak een geluid, dat naarmate de weken volgende steeds luider werd. Waarschijnlijk is een van de differentieellagers door de botsing een beetje geraakt dacht ik, dus ach, meteen maar alle lagers, keerringen en ook maar de koppelingsplaat, drukgroep en druklager vervangen, dan is ie toch los. Na twee volle avonden klussen is de hele boel vervangen en zit er weer een echt frisse bak onder. Toen de bak eenmaal openlag kon ik zien dat ie ooit al eens eerder open was geweest (bijvoorbeeld door twee kleuren vloeibare pakking, maar ook doordat een M10 boutje was gebroken en niet was vervangen, net als een bout aan de buitenkant van de versnellingbak, waar alleen een stompje schroefdraad restte). Uitboren, natappen en verse bouten. Ik gok dus dat de vorige keer er iemand mee bezig is geweest die het verder niet zo nauw nam en ook vast niet alles heeft vervangen waardoor een van de lagers duidelijk geluid begon te maken.

Nu alleen nog wat cosmetisch werk en dan... doe ik 'm weg denk ik :)
Op naar een volgend project!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Swift projectje

Bericht door Uray25 »

LoL... Jij vindt het sleutelen volgens mij veel leuker dan het erin rijden...

Ben benieuwd wat je volgende slachtoffer word...
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door kevin1990 »

die bakken van swiftjes zijn niet heel erg sterk. hebben vaker het probleem met geluiden uit de bak...
wel echt een leuke auto! 8-)
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door foks »

ja, jij rijdt heel weinig heb ik wel eens begrepen. Als de Galant het weer doet snap ik dat 1 werkende auto ook wel weer genoeg is.
Ik blijf me verbazen dat jij "even" de versnellingsbak uit elkaar haalt.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door marksanne »

Vandaag probleemloos via LeenAPK weer een jaar de keuring verlengd.
Km stand: 164530

Updates: een maandje terug een Yatour bluetooth/aux/carkit ding ingebouwd (zit op de fabrieksradio, dus alle functies blijven behouden, ook stuurbediening.

Verder niets te melden eigenlijk. Of toch! Ik heb een week of 6/7 terug ofzo een setje Stilauto SR500 velgjes (15 inch dacht ik) op de kop getikt (steekmaat is 4x100) en separaat een setje in nog zeer verse staat verkerende Vredestein winterbanden. Combineer die twee en je hebt voor 250 euro een set leuke wielen met goede banden. In de winter gaat de Swift er dus eigenlijk qua looks op vooruit! Als we een aantal maanden verder zijn dan komt er vanzelf een fotomoment :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MD
Berichten: 1689
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:23
Provincie: Noord-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door MD »

Hier ook lekker bezig pik.
Had ik helemaal gemist dit projectje.
huidig MOTION met swapped V6 en CC
VR4 engine build voor de motion, en V6 swap completed
RIP 8G met EVO TME engine
en 6 donor galants verder

Co-founder of galantfans
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door marksanne »

De Stilauto SR500 (4x100 steek) wielen zijn er uiteindelijk niet ongegaan voor de winter, dat had twee redenen:

1. de wielmoeren die ik gekocht had hadden 12x1.5 spoed ipv de 12x1.25 OEPS. Dus dat gaan niet passen natuurlijk.
2. ik vond het eigenlijk zonde om in de winter de mooiere wielen eronder te hebben.

Dus ik heb (een paar maanden terug uiteraard) de 'goed gebruikte' (lees: bijna slicks) zomerbanden van de originele Swift wielen afgehaald en de Winterbanden erop gedaan.

Rond maart zet ik de Stilauto's eronder, het rubber moet nog gekocht worden, maar het wordt waarschijnlijk Dunlop SP Blu Response 84H 185/60/15. Die zijn goed, laag verbruik, goed bij natte omstandigheden en erg stil. Prachtige combi lijkt me. En redelijk betaalbaar. Een complete set 266 euro op dit moment.
En de juiste speciale wielmoeren (met juiste spoed!) liggen ook klaar.

Verder niet veel spannends te melden eigenlijk.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door marksanne »

Twee weken terug APK keuring: 1 dimlicht lampje vervangen. En dooooorrrrr!
Olie meteen weer ververst met oliefiltertje natuurlijk (5W-30 full synth), ruitenwissers, interieurfiltertje.
KM stand: 192046.

Wel to do's:
- koppelingsplaat begint te slippen
- remblokken voorzijde vervangen
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door marksanne »

Koppelingsplaat, drukgroep en druklager plus de remblokken zijn kort na de vorige post vervangen. Ook bleek de priseas oliekeerring niet helemaal meer goed te sluiten en lekte wat versnellingsbakolie. Helaas moest daarvoor de hele bak uit elkaar, maargoed, liever geen lekkende bak natuurlijk!

Helaas is vanavond de schakelkabel gebroken. Morgen een vervangende kabel bestellen dan kan 'ie weer door! Ik vermoed dat de impact die de auto ooit heeft gehad de kabel geraakt heeft en nu 50.000km verder was het heen-en-weer bewegen was het genoeg. Dit is totaal geen typisch voorkomend issue bij deze auto's dus het kan haast niet anders dan dit zijn geweest.

km stand: 196600
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door marksanne »

In maart was er weer een schakelprobleempje. Versnelling 4 was weg.

Bak open en... Alle tandjes eraf van de vierde versnelling! Warmgelopen door een lekkende bak en dan houd het wel op. Verse gereviseerde versnellingsbak eronder en intussen weer ruim 10.000km verder.

APK is vandaag ook weer geregeld zonder issues, verse olie en filter bij km stand 208000.
Bijlagen
15621868347160.jpg
15621868468201.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door foks »

ah, leef jij ook nog. Ineens allemaal updates op het forum. Knap dat je dat weer uit elkaar en in elkaar krijgt.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door marksanne »

De Swift had dit jaar wat dingetjes. Niets schokkends, maar toch een paar kleine verrassingen om weer door de APK te komen.
Met nu bijna 227000km op de teller waren de voorbanden aan vervanging toe, de achterbanden waren niet veel daarvanaf, dus compleet nieuw setje 185/60/15 Dunlop SP Blu Response (fuel efficiency klasse B, nat wegdek klasse A, weggeluid klasse 1 -67db-).

Een paar lampjes waren stuk, de linker voorveer was gebroken (laatste ring van de veer was afgebroken, zat er nog wonderwel tussengeklemd) dus vervangen door een nieuwe, de claxon deed het niet en de linker achtergordel had een gerafeld deel.

De falende claxon bleek te komen door een breuk in de sleepring achter het stuur. Dat verklaarde ook het airbag lampje dat was gaan branden. Na een vervangende sleepring en een reset van de storingscode blijft nu het airbag lampje uit en de claxon werkt ook weer.

De gerafelde gordel achter (zelden gebruikt) bleek veroorzaakt door een scherp stukje afgebroken plastic waar de gordel langsloopt. Een vers plastic paneel en gordel beide van de sloop verhelpen ook dat.

Tenslotte wat basisonderhoud:

- olie & oliefilter vervangen
- interieurfilter vervangen
- remvloeistof vervangen
- ruitenwissers vervangen
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Swift projectje

Bericht door menno3x8g »

Een geoliede garage, zo te lezen ;)
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Swift projectje

Bericht door marksanne »

Jeetje wat heb ik dit niet bijgehouden!

Intussen staat er 269000 op de teller!

Vers:
Olie 5W-30 esp-x van MPM 3.7 Liter
Nipparts oliefiltertje
Nipparts interieurfilter
Nipparts luchtfilter
Gates 4PK813 multiriem (airco)
Gates 5PK838 riempje (dynamo)
Verser motorkapje erop (degene die ik erop had gezet destijds had erg veel steenslag en zou overgespoten moeten worden)
Origineel Suzuki einddempertje
Nieuwe accu ERA Sli 45A
Nieuwe bougies NGK iridium IFR6J11
In dec 2021: nieuwe draagarmen L en R voor plus uitlijnen
In aug 2021: revisieset versnellingsbak
In aug 2022: setje nieuwe mistlampen

Probleemloze APK keuring.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
maarten_galant
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 mar 2013, 08:50
Provincie: Utrecht

Re: Swift projectje

Bericht door maarten_galant »

Gaaf dat je het swiftje nog steeds hebt en er flink wat extra KM op hebt kunnen zetten na alle opknap werkzaamheden bij aankoop!
Mitsubishi Galant Avance 2.5 V6 zwart (2001) Sold
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 zilver (1998) Sold
Mitsubishi Galant Elegance station 2.5 V6 blauw (2003)
Mitsubishi Galant GLXI 2.0 V4 bordeaux(1997)
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 blauw (2000) Sold
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Swift projectje

Bericht door menno3x8g »

Japans he.
En een goeie mecanicien.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”