Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
Sir_Galant
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:53

Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Sir_Galant »

Hallo allemaal,

Ik heb ooit ergens gelezen dat de wielnaven van de Eclipse MK2 (tot 1999) en Galant 8g op het aantal gaten na identiek zijn en theoretisch op beide auto's moeten passen. Nu kan ik niet meer vinden waar ik dat gelezen had dus vroeg ik mij af of iemand hiermee ervaring heeft?

Ik wil 5-gaats wielnaven hebben ivm de velgen die ik wil en heb 2 onderwerpen op deze forum gevonden waarin er ook gevraagd werd waar je deze kan halen maar nergens staat een duidelijk antwoord :?

Hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Yeti »

Ik zal, als ik er aan denk, morgen in ASA zoeken. Heb een 2G Eclipse GS-T gehad dus heb nog een chassisnummer ergens liggen om het te kunnen opzoeken.

Maar als je het mij vraagt zijn er Galants geleverd met 5 x 114 hubs zal eens kijken wat daar het artikelnummer van is.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Sir_Galant
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:53

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Sir_Galant »

Dat zou helemaal top zijn! Ik wacht het af :D
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Yeti »

Hi Sr Galant,

Na enig speurwerk nog steeds geen 100% garantie maar hier komen de nummers. Er zijn forum leden die met 5X114.3 rijden dus die mogen inspringen om zekerheid te bieden.

Naar mijn weten hebben alle Europeese 8G galants dezelfde Hubs aan de voorkant n.l.

MR369518
MR403969
MR475333

ASA geeft aan dat MR475333 de vervanger is van zowel MR369518 als MR403969

De Fusee RH (MR223629) is voor een PFL 8G Galant en is gelijk aan die voor een 2G Eclipse GS-T (gechecked met eigen Chassisnummers)
Je zou dus kunnen stellen dat een 2G Eclipse GS-T Hub zou moeten passen in een Galant Hub.

Maar nu de vraag: Past een Aandrijfas van een 8G Galant in een 2G Eclipse Hub.

Ik heb even de Catalogus van SKF erbij gehaald (vantage North America) die stellen als vervanger van de Eclipse Hub nummer BR930124
Zie Specs BR930124 op de site van SKF [External Link Removed for Guests]

In mijn 2L PFL heb ik een as met 25 Splines dus dat zou moeten passen. Aangezien MR369518 = MR475333 zou het ook op een FL moeten passen.

Voor de achteras is een FL 8G Galant Fusee weer gelijk aan die van een 2G Eclipse GS-T. Naar mijn weten zou dus ook de achterste Hub (Met ABS) zo over te zetten zijn. SKF heeft hier nummer BR930172 voor in het assortiment. Ik heb de achterwiel hub van de Galant nagemeten en die komen overeen met de afmetingen die SKF op geeft voor de Eclipse Hub. Tanden ABS ring 43 geteld op foto en 43 op eigen achterwiel Hub.

Mijn net nieuwe SKF VKBA7592 hubs 4x114.3 passen perfect. Leuk detail: het lager wat SKF gebruikt is van Koyo = wat Mitsubishi zelf ook gebruikt.
Ik noem hier SKF omdat het een goed merk is en het scheelt de helft met wat Mitsubishi er voor durft te vragen. Ga niet voor de goedkope spullen op internet aangezien je dan lagers blijft verwisselen.

Tip!: Zet de moer van de aandrijfas op aanhaalmoment vast zonder dat het lager belast is met het gewicht van de auto. (wielen van de grond) anders zijn je lagers binnen de kortste keren weer aan de beurt

Ik hoop dat je nu wat meer info hebt. Misschien zijn er nog forumleden die andere oplossingen hebben voor dit probleem.

Ik zelf ga op termijn ook over naar 5 X114.3 als de huidige VR4 schijven versleten zijn. (Scheelt weer een setje schijven omboren).

Succes ermee en veel plezier met de Galant.

Yeti
Laatst gewijzigd door Yeti op 10 aug 2018, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Sir_Galant
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:53

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Sir_Galant »

Super zo uitgebreid, ik denk dat ik hier meer dan genoeg informatie mee heb! Bedankt voor je speurwerk! :D Ik had zelf geen idee gehad waar ik dit allemaal had kunnen vinden. Na even gegoogled te hebben, zag ik dat Brezan SKF onderdelen verkoopt dus ga ik met hun even contact opnemen voor de hubs.

De remschijven zullen dan uiteraard ook vervangen moeten worden met passende schijven, zal even moeten kijken of Eclipse schijven dezelfde afmetingen hebben.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Yeti »

Schijven zijn geen problem, EBC levert aftermarkt.
Eclipse GS-T heeft de "inferieure" maat van 254mm voor de voorkant, dat gaat op jouw FL Galant niet werken.

Wat Waarschijnlijk wel gaat werken is:

Voorkant:
EBC D1295
Diameter 276mm
Hoogte 44mm (Standaard is 46mm)
Dikte 24/22mm
Bolt holes 5

Achterkant:
EBC D1567
Diameter 262mm
Hoogte 60mm
Dikte 10/9mm
Bolt holes 5

Al kunnen er via andere aftermarkt fabrikanten andere maten geleverd worden (voorkant is qua hoogte bij EBC net 2mm uit van standaard) Niet alle fabrikanten publiceren de schijfafmeting.

Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door menno3x8g »

De 8G VR-4's zijn met de 5-gaats wielnaven uitgevoerd.

Aan de voorzijde kunnen deze in de fusee van een V6 geplaatst worden, want de lagers zijn hetzelfde.
Of de ABS-vertanding hetzelfde is als V6 weet ik niet, maar zou ik voor je na kunnen kijken, ik heb alle assen hier liggen.
Aan de achterzijde heb je een probleem omdat de VR-4 lagers groter zijn.
Bovendien ontbreekt hier de ABS-vertanding, die zit namelijk op de achterassen net zoals bij de voorassen VR-4 en V6.
Dus je zult voor de achterzijde 5-gaats wielnaven moeten vinden, met een lager die in de fusee past, en met ABS-vertanding die klopt en op de juiste plek zit ...

VR-4 lagers vind ik moeilijk om aan te komen in NL. Ik bestel ze bij [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;, een prima bedrijf.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Yeti »

Correct me if I am wrong maar volgens mij heeft een VR-4 naaf 27 splines. Als je de assen toch hebt liggen kan je dan voor de zekerheid het aantal splines tellen dan hebben we zekerheid.

Thanks
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door menno3x8g »

Aantal splines vooras aan wielzijde is 25 van zowel VR-4 als V6.
NB: De constructie van de assen aan bakzijde is verschillend: ze zijn niet zonder meer uitwisselbaar.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Yeti »

Mooi Menno, dat schept duidelijkheid.

Ik wist dat de assen verschillend waren maar wist niet meer waarom.

In dat geval zou een direct fit op de voorkant mogelijk zijn met MR369519 met als vervangend nummer MR334386
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Sir_Galant
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:53

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Sir_Galant »

Ik heb gisteren middag met allerlei bedrijven gebeld voor die SKF wiellagersets inclusief hubs en niemand heeft ze. Wel hebben een paar bedrijven de SKF wiellagers los van de eclipse. Daar kan ik dus wel aan komen.

De hubs zijn nogal lastig te vinden, althans van SKF. Ik heb ook met SKF europa gebeld maar zij konden mij er niet mee helpen.. enig idee waar ik terecht kan voor de hubs?
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Yeti »

Voor De eclipse Hubs heb je de beste kans in de USA. Moeilijke hier in is een leverancier te vinden die naar NL verscheept.

Ik Bestel meestal bij deze gasten [External Link Removed for Guests] Houd wel rekening met invoerrechten (4,5%) en BTW.

Wel vreemd dat SKF zelf niet weet wat ze wereldwijd in hun arsortiment hebben. Anders SKF Nort America een mailtje sturen?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Sir_Galant
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:53

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Sir_Galant »

Nogmaals bedankt Yeti, ik ga het bekijken.

Ja dat is ook een idee. Misschien kunnen hun aan de Europese nummers komen voor die hubs. Toen ik met SKF europa belde, werd ik doorverbonden met een Belgisch bedrijf die aan alle SKF onderdelen zou moeten kunnen komen. Die man had zijn best gedaan maar had alleen de lagers gevonden voor de Eclipse. Hij kon nergens hubs vinden van SKF.

Ik zal SKF USA mailen en laat hun reactie wel weten.
Sir_Galant
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:53

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Sir_Galant »

Hey daar was ik weer, tijdje weggeweest ivm werk.

SKF USA levert de hubs niet buiten america. Maar ze zeiden dat de hubs op ebay door andere bedrijven worden aangeboden en die heb ik ook gevonden met de correcte nummers erbij. Volgend voorjaar ga ik een begin maken aan de ophanging. Zal tegen die tijd een update plaatsen of het allemaal past en werkt.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door marksanne »

Interessant!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Uray25 »

Beste, zou je die correcte nummers ook met ons willen delen ?
Sir_Galant
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 aug 2018, 08:53

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Sir_Galant »

Hieronder de nummers waarmee de hubs te vinden zijn op ebay.

Vooras:
SKF BR930172

Achteras:
SKF BR930214
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Yeti »

Mijn hubs zijn inmiddels binnen. De achterste via Ebay vanuit de USA (anderhalve week verzendtijd)
De voorste gewoon via internet bij een Europeese automaterialen site.

Zowel voor als achter rond de €135,- P/Stuk (inclusief verzendkosten)

Afbeelding

Links: Standaard Galant 4 stud, Rechts: 2G Eclipse 5 Stud

Afbeelding

Voor-as 5 stud Galant
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Eclipse MK2 5-gaats wielnaven compatible met Galant?

Bericht door Yeti »

Sir_Galant schreef: 21 sep 2018, 11:33 Hieronder de nummers waarmee de hubs te vinden zijn op ebay.

Vooras:
SKF BR930172

Achteras:
SKF BR930214
Let op Sir Galant, je heb de nummers net omgedraaid. Nummer achteras is BR930172!!
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”