Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie - DONE

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie - DONE

Bericht door marksanne »

---- for english, use google translate, it's 90% "perfect" and whatever isn't, you'll probably still understand ----

Vorig jaar besloot mijn zus (ja, die met de onverwoestbare Colt met intussen 388.000 km op de teller) haar huis te verkopen. Ze maakte plannen voor 'iets nieuws' en kwam uiteindelijk uit op een 'tiny house'. On wheels. Een grote bus met dus flinke laadruimte zou omgebouwd moeten worden tot een all-inclusive camper. Maar...

- binnen een toch wel enigzins beperkt budget
- voorzien van eigenlijk alle gemakken en (limited) off-grid voor meerdere dagen
- compleet 'stealth' van de buitenkant, maw: het zou niet moeten opvallen dat het een camper is

Oh, en alles zelf doen (zie punt "budget").

Na ontzettend veel uitzoekwerk, schetsen, tekeningen, google sketch-up, diverse bezoekjes aan camperbouwers, camping/caravanbedrijven en heel veel uren youtube van andere 'Van Conversions' begon het avontuur echt toen een geschikte auto gevonden was: een Iveco Daily 4L2H (4x lengte, 2x hoogte). Ofwel: achter de bestuurdersruimte is er een laadruimte van grofweg 4.4m x 2m x 2m.

De auto ziet er nog best netjes uit, hier en daar een dingetje, maar vooral het plastic is zoals zo vaak verweerd, de voorbumper had een kraak en de motorkap zat onder de steenslag. Ook zaten er een paar lelijke en roestige beugeltjes gemonteerd bij de deuren... Aan het werk! Randy (PandaParts) maakte een goeie prijs om de plastic delen en motorkap te spuiten in een antraciet kleur grijs. Zegmaar 'fabriekskleur-maar-dan-gespoten-dus-blijft-mooi'. Ook een aantal afsluitrubbers, deurvergrendelingen en ander klein materiaal hebben we vervangen zodat alles mooi sluit en afdicht.

De fabrieksradio is niets meer waard en via AliExpress hebben we erg gave 2DIN android radio ingebouwd met alle denkbare opties, maar vooral ook een input voor de achteruitrijcamera. Ook een 2DIN Iveco inbouw/afwerkbezel kwam via de post voor een paar tientjes uit China. De achteruitrijcamera is gemonteerd, samen met een vaste camera in de behuizing van het 3e remlicht. Iveco zelf heeft daar ook een accessoire voor, maar voor het prijsverschil kun je leuke andere dingen doen!

Rondom de bus zitten nog 2 'vaste' cameras waarmee op ieder gewenst moment alles rondom de auto zichtbaar wordt op een tablet-achter scherm met 4 inputs. Meters en meters aan bekabeling voor alleen al dit spul dus. En dan doorzetten: meteen een functie om binnen (in de 'cabine') en buiten zowel felle strobe lichten + sirenes aan te kunnen zetten, mocht er ongewenst bezoek zijn. De herrie is zo oorverdovend dat ik haast bang ben om de boel aan te zetten!

Een vreemde feature die op de Iveco vanaf fabriek zat is de centrale ontgrendeling vanuit het middenconsole. Met een knopje kun je de deuren OPEN doen. Niet dicht. En er is geen afstandsbediendinkje. Handig Iveco! Okay, dit heeft bij elkaar ongeveer 2 volle dagen geduurd, maar we hebben het werkend gekregen. Een eenvoudig extern centrale portiervergrendelingsmodule stuurt nu via de (geknipte) originele bedrading de vergrendingsmotoren rondom aan. Open & dicht. En op afstand! De draadkleuren en codes van Iveco zijn vrijwel ondoorgrondelijk. Je denkt "ik volg zover het kan de groene draad met nummer 8201 vanaf de portierslot-motor en dan vind ik 'm terug in de kabelboom die achter het dashboard tevoorschijn komt. Klopt! Alleen werkt het dan niet. Nummers komen niet overeen, wat plus is is soms min (en andersom) en soms... doet een kabel het gewoon nooit (1 motor hebben we rechtstreeks vrijwel opnieuw bedraad). Onze 'mooiste' test was toen we overtuigd waren de deurslot-motors van de achterdeur en de schuifdeur te hebben aangesloten. 'Klik'... eh... dit zijn de voordeuren die ineens nu open- en dichtgaan op de externe bediening!!? Uren hebben we gepuzzeld en minstens 15 10A zekeringetjes waarmee ik de externe module apart heb gezekerd vlogen eruit. Ook een memorabele: we gebruikten een externe accu tijdens onze eerste dag en na heel veel uren hadden we dus een paar deuren werkend. Die accu was handig, want ik had nog geen extra draad/groep aangelegd vanaf de echte accu. Toen ik die draad wel had gelegd en het systeem aansloot klapte continu de zekering eruit! WHAT?! Dit werkte perfect op de externe accu!?

Uiteindelijk is het gelukt. Een ondoorgrondelijke setup van Iveco, maar soit, het werkt!

Next!

De planning van indeling zorgde voor planning omtrent materialen en 'features':
- waar komt de keuken
- waar komt het waterreservoir
- waar komt de koelkast
- waar komen de 12V/USB outlets
- waar komen de 'huishoud' accu's
- waar komt het dakluik met ventilator
- waar komt de douche/wc
- hoeveel zonnepanelen zijn er nodig
- enz enz

Nadat je je daar een beetje in begint te verdiepen is de tijd voor details rijp.
Elk punt heeft zoveel opties/keuzes!
- in ruimtegebruik
- in (electra) verbruik
- merken
- looks
- types
- gewicht
- prijs
- enz

We hebben onszelf in die maanden expert gemaakt op zo ongeveer ieder vlak. Welke isolatie (schapenwol en kurk), welke plaatmaterialen (licht en toch stevig/mooi/licht/buigzaam dus populieren multiplex), zonnepanelen (2 enorme flexibele panelen zitten nu onzichtbaar op het dak gemonteerd, goed voor 600W opbrengst). Waterleidingen met terugslagklepjes, waterpompen/filters, waterreservoirs, blindklinkmoeren, dikte van electrakabels, enz enz. Elk detail is uiteindelijk belangrijk. En natuurlijk kun je achteraf nog dingen wijzigen en aanpassen, maar... dat wil je waarschijnlijk niet of zo min mogelijk!

Een andere kunst is het toch modulair/demonteerbaar maken van eh... ja... eigenlijk het liefste alles!

So far... so good. De plafondpanelen zijn verwijderbaar (blindklinkmoeren), de wanden ook (zelftappers op stragische plekken (weinig van te zien, wel bereikbaar), electraleidingen (extra kabels + lege buizen) en nu op de vloer worden het 4 grote panelen die ook weer precies op 'handige' plekken per stuk los te halen zijn mocht het ooit nodig zijn (hopelijk allemaal niet natuurlijk).

Cabine
De cabine van de auto had een enkele, zeer eenvoudige bestuurderstoel en een even eenvoudig bankje voor 1+1 persoon ernaast voor bijrijders. Niet erg comfy. Joyce vond een stel werkelijk heerlijk zittende captains chairs die elk 2 armleuningen hebben en plat inklapbaar zijn zodat je een tafeltje met bekerhouders hebt.

Die stoelen passen uiteraard niet op de Iveco stoelframes, maar dat was toch al niet het plan. De bijrijdersstoel (enkel, dus geen 1+1 meer) staat nu op een zelfgebouwde stalen 'box' welke exact groot genoeg is om 2 enorme AGM accu's van elk 72kg (!) in op te bergen. En een speaker. Je moet altijd meer speakers hebben tenslotte! Deze box is gemaakt van 3mm dik metaal, dat ik heb laten plasmasnijden en buigen bij een maat van me die in de metaal zit (Gerben van GV Constructions). Het uitdenken en lassen en de verdere framebevestiging + toegangsklep heb ik allemaal zelf gedaan. Ontzettend mooi gelukt! De bestuurderstoel staat op een vergelijkbare, maar wat kleinere metalen box, maar die heeft de klep aan de voorkant van de stoel en ook weer een speaker ingebouwd. Een opbergbox voor... 'iets' dus.

Plasmasnijder in actie bij GV constructions:
[External Link Removed for Guests]

Buiger in actie bij GV constructions:
[External Link Removed for Guests]
Ook weer zo'n dingetje: de speakerbedrading heb ik voorzien van mooie connectors zodat, mocht het ooit nodig zijn, je ze makkelijk kunt demonteren.

De framerails ONDER de beide metalen 'boxen' was misschien nog wel het meeste werk. De originele bevestigingspunten van Iveco wilde ik graag herbruiken omdat die gemaakt zijn voor dergelijke contructies, dus sterk. De 3cm hoge kokerbuis heb ik voorzien van een groot gat aan de bovenzijde zodat een ring+bout en een dopsleutel er makkelijk inpassen en aan de onderzijde een zo klein mogelijk gat zodat de sterkte van het metaal maximaal blijft. Elke stoel zit met 7 of 9 bouten vast en het staat niet alleen mooi, maar ook als een huis. En je zit als een koning(-in)!

Op dit punt is gedaan:
- mooi- en goedmakerij (spuitwerk + opknapwerk + nieuwe distributie)
- radio, speakers, achteruitrijcamera
- nieuwe luxe stoelen
- beveiligingscamera's en sirenes/strobes
- alle bedrading voor licht en apparaten + accu's
- isolatie
- wandpanelen
- plafond
- dakraam/fan
- zonnepanelen
- vloerrachelwerk

Nog te doen:
- vloerisolatie (kurk) & afwerkplaten + vinyl
- keuken maken (op maat)
- bed maken (standaardmaat)
- watertank (metalen frame onder de auto waar een waterzak in komt)
- afvalwatertank (vergelijkbaar)
- opbergkasten & meubels (op maat maken)
- douche (op maat maken)
- zijraam bij de keuken (laten plaatsen) (herstel: toch zelf doen, lees: gedaan)

Klinkt als een beperkt lijstje, maar ik weet zeker een paar maanden zal duren. We moeten het ook hebben van een uurtje hier en daar en weekenden, dus hard gaat het niet.

Meer updates hieronder in de komende maanden en voor nog meer leespret, de blog van zus zelf: [External Link Removed for Guests]

Keywords in english:
conversion
camper
convert
cargo van
Bijlagen
010-iveco-daily-van-camper-conversion.jpg
012-iveco-daily-van-camper-conversion-pre.jpg
014-iveco-daily-van-camper-conversion-electrical.jpg
profi! (uiteraard alleen voor de test, nu is alles gesoldeerd en in krimpkousjes)
profi! (uiteraard alleen voor de test, nu is alles gesoldeerd en in krimpkousjes)
hier komen alle leidingen bij elkaar op de plek waar de meterkast komt
hier komen alle leidingen bij elkaar op de plek waar de meterkast komt
017-iveco-daily-van-camper-conversion-electra.jpg
waterleidinkjes
waterleidinkjes
de schetsjes met maten voor de stoelfix-opbergvakken-boxen-met-speakers-erin-ook
de schetsjes met maten voor de stoelfix-opbergvakken-boxen-met-speakers-erin-ook
de plek waar de boel op gemonteerd moet worden
de plek waar de boel op gemonteerd moet worden
en nu zit het framepje vast aan de onderplaat
en nu zit het framepje vast aan de onderplaat
even de accu's gepast. past perfect.
even de accu's gepast. past perfect.
speaker gemonteerd (mooie Hertz HSK165)
speaker gemonteerd (mooie Hertz HSK165)
025-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
026-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
2DIN android radio
2DIN android radio
achteruitrijcamera + beveiligingscamera in het 3e remlicht gebouwd
achteruitrijcamera + beveiligingscamera in het 3e remlicht gebouwd
MaxxFan dakluik (met AB en regensensor en meer moois)
MaxxFan dakluik (met AB en regensensor en meer moois)
030-iveco-daily-van-camper-conversion-solar-panel.jpg
op een paar plekken wat gewicht erop om de zachte curve op te vangen en de lijm zn werk te laten doen
op een paar plekken wat gewicht erop om de zachte curve op te vangen en de lijm zn werk te laten doen
3D sketchup van hoe het eruit moet gaan zien
3D sketchup van hoe het eruit moet gaan zien
041-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
leidingen, geluidsisolatie en warmte-isolatie gereed voor wanden en plafond
leidingen, geluidsisolatie en warmte-isolatie gereed voor wanden en plafond
plafond zit erin (later nog een revisie voor mooie vlakke gedaan)
plafond zit erin (later nog een revisie voor mooie vlakke gedaan)
overal afmetingen en maten genoteerd en foto's van gemaakt (mocht er later ergens iets geschroefd of geboord moeten worden)
overal afmetingen en maten genoteerd en foto's van gemaakt (mocht er later ergens iets geschroefd of geboord moeten worden)
deels wanden en deuren afgewerkt met populierenmultiplex
deels wanden en deuren afgewerkt met populierenmultiplex
nog niet afgewerkte wielkast
nog niet afgewerkte wielkast
afgewerkte wielkasten (makkelijker om iets vierkants te hebben + mooi te isoleren zo)
afgewerkte wielkasten (makkelijker om iets vierkants te hebben + mooi te isoleren zo)
raggelwerk voor de vloer op maat gezaagd. kunst is om daar waar gewicht op komt en waar kasten of meubels komen ook de ribben te hebben. exact uitdenken dus
raggelwerk voor de vloer op maat gezaagd. kunst is om daar waar gewicht op komt en waar kasten of meubels komen ook de ribben te hebben. exact uitdenken dus
zo staat ie er momenteel bij. klaar voor de nieuwe vloer (12mm populierenmultiplex waar vinyl overheen gelegd gaat worden)
zo staat ie er momenteel bij. klaar voor de nieuwe vloer (12mm populierenmultiplex waar vinyl overheen gelegd gaat worden)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door foks »

:yes:
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door Uray25 »

Eindelijk !!! Weer eens wat interessant leesvoer van Mark. :thx:
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door cvw »

Holy moses, je bent (weer) aan een klusje begonnen. Geweldig hoor! :yes: Ik ga het je niet nadoen, dat weet ik wel. Maar goed, als je denkt dat ik iets weet dat jullie kan helpen....... ;)
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door Xenon »

Owkeee...dat verklaart dat 50 Shades even in de shadow staat. Beste klus Mark, maar je pakt het wel weer solide aan. Chapeau!

Vanwaar de wens dat ie stealth moet zijn? Want zo moet je wel elk raampje in de leefruimte ontberen. Geen must, ok, maar soms toch wel fijn. Al was het maar als je zus haar kookkunsten gaat loslaten, of gewoon het interieur wilt kunnen doorluchten als het klimaat even tegenzit om een complete deur te openen. Ik roep maar even wat hardop...

Ik ga dit topic volgen. :agree:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

@xenon: het is een meervoudig antwoord
1. looks (ze vindt echte campers lelijk)
2. je kunt ergens parkeren zelfs als het misschien niet helemaal precies legaal is om daar met een camper te staan
3. er komt 1 raam aan de zijkant bij de keuken, die wordt meteen getint
4. doorluchten: er zit een dakluik in met krachtige ventilator die kan wegblazen of aanzuigen, AB controlled, the whole shebang :) of het genoeg is... tijd zal het leren.

Dit weekend veel tijd besteed aan de laatste 'voorbereiding' voor de electra installatie.
Twee extra pijpjes vanuit de (toekomstige) meterkast naar de andere kant van de bus gelegd. Eenje met 220V en een buis met alvast wat basis 12V bekabeling, ondanks dat er geen direct plan voor is. Ook is die buis ruim bemeten dus er kan een hele rits extra bedrading bij mocht het nodig zijn ooit.

Ook de 70mm2 dikke voedingskabels van/naar de de huishuidaccu's en de meterkast zijn nu aangelegd. Met een hydraulische tang de bevestingsogen op de kabel gekrompen. Ik weet niet precies waarom, maar ik vind dat prachtig! Verder loopt er een bijna lege buis waar nu alleen een setje signaalkabels doorheen lopen die informatie vaan geven aan de unit waarop batterijgegevens uit te lezen zijn. De meest rechtse kabel op de foto die naar de accu's loopt is een 35mm2 snoer vanaf de motorruimte, waar een speciaal relais gaat zorgen dat de dymano altijd eerst de motor/auto-accu gaat opladen, maar als die vol is, dan schakelt 'ie om naar voeding aan de huishuidaccu's. En, supercool, als dit relais merkt dat de motor-accu zwak is, dan kan 'ie ook andersom stroom leveren, zodat je eigenlijk nooit een lege auto-accu zou moeten hebben. Zolang je de auto maar kunt starten is er tenslotte veel gewonnen :)

Daarna heeft Joyce heel veel uur hennepvezels in de 'dalen' van de vloerribben gelegd zodat die centimeter hoogte opgevuld is en de kurkplaten mooi vlak liggen en er maximaal isolatieeffect is. Sommige kurkplaten heb ik voorzien van uitgefreesde sleuven waar de kabels mooi inpassen. De 12mm multiplex vloerdelen komen zo mooi vlak en stevig te liggen op het raggelwerk en de kurkplaten.

De vloerplaten is het volgende waaraan we gaan werken.
Bijlagen
060-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
061-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
062-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
063-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
064-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
065-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door Xenon »

Tsonge, dit wordt toch echt wel weer een huzarenstuk hoor. Goed over nagedacht. Mooie materialen. Mooi om te volgen!
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door foks »

Jezus wat een werk :shock:
maar wat een project 8-)

ik lees mee, heel inspirerend.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

We zijn weer een paar stukjes verder. Het gaat allemaal niet zo snel, maar de kernwoorden zijn: malletjes maken en beperkte vrije uurtjes.

Maar toch! Het eerste dat we na de vloer leggen (zie foto's verderop) gedaan hebben is de overhead luggage compartment. Oftewel, dat gapende gat boven de cabine waar je een enorme berg troep zou kunnen stouwen.

Eerst moesten we de boel recht(er)maken, want niets is recht tenslotte. Balkjes, isolatie, afwerkpanelen, electra voor verlichting, en een klep met stevige scharnieren en caravan-slot zodat de klep goed te sluiten is en niet zomaar kan openklappen. Zo'n geintje kost meerdere avonden / dagen meten, zagen, schroeven, lijmen, weer lostrekken (oeps, de electrakabel zit er nog achter!) en weer opnieuw.
vanconversie-overhead01.jpg
vanconversie-overhead02.jpg
vanconversie-overhead03.jpg
vanconversie-overhead04.jpg
Daarna is het eindelijk zover... het langverwachtte raam gaat erin. Maar... uiteraaaaaaard gaat dat niet zomaar. Het raam komt uit de UK, waar het bedrijf niet buiten de UK wilde versturen. Via een collega van Joyce is het raam meegekomen naar NL, top! Eindelijk een mooi strak raam, op maat voor deze Iveco en... met een schuifdeel erin. Heeeeel chique en toch strak, niet zo'n lelijk plastic bol uitstekend caravan ding dus.

Er moest uiteraard wel IETS aan gecustomized worden, anders zou het wel wat makkelijk zijn. Het raam was namelijk gewoon vrijwel helder, en zus wil privacy en minder zon binnen. Dus dat werd een folie. Nu heb ik dat ooit wel ns zelf geprobeerd met Galant ramen, maar wat een kloteklus is dat en ik kreeg het eigenlijk niet echt mooi strak en altijd net even wat teveel luchtbelletjes. Het voordeel in dit geval was dat het vlak maar naar 1 kant een holling heeft. En hagelnieuw dus brandschoon. Na een paar uur geworstel is het schuifraampje uit de behuizing gehaald. Twee bergjes ruitenkit moesten eerst voorzichtig losgepeuterd worden. Andere uitdagingen: een rond knopje in het glas dat het schuifdeel opent/vergrendelt. Afijn: het is allemaal zeer netjes gelukt en eindelijk kan dan die zaag in het metaal.

Hoe bedoel je spannend?!
vanconversie-window01.jpg
vanconversie-window02.jpg
vanconversie-window03.jpg
vanconversie-window04.jpg
vanconversie-window05.jpg
vanconversie-window06.jpg
De volledige tube bij het raam meegeleverde ramenkit ging tot de laatste klodder op. Wat een timing! En wat kleeft dat meteen gigantisch goed zeg. Wauw! Toch met een paar stukken tape gezekerd en de volgende dag hing 'ie nog, dus YES! Succes!

Een paar dagen later ging het ongekend regenen en ook daarbij: glansrijk door de watertest :)

NEXT! Het 'kozijntje' aan de binnenzijde van het nieuwe raam.
Eigenlijk heb ik er niet eens foto's van, maar dat heeft een partij tijd gekost zeg... Passen, meten, zagen, malletje, nog een malletje, ronde hoekjes, strakke aanluitlijntjes, tsjong jonge wat een gedoe om zo iets ogenschijnlijk simpels.

Nu dat ook gereed is (je ziet het een beetje op de foto's hieronder, de afwerklijsten die er nog overheen komen liggen ook al klaar, maar eerst wachten op de keuken/keukenblad, zodat het maximaal strak aansluit allemaal.

Dus op naar het scheidingswandje tussen het woon/leefdeel en de cabine. Dit wandje moet ook weer zo strak en vlak mogelijk blijven, geen zichtbare scharnieren of grepen. Het kost ontzettend veel tijd om uit te vogelen welke scharnieren passen, het gewicht kunnen dragen en hoe ze te monteren. Dat betekent opnieuw heel veel uren testen op oefenmateriaal voordat je het kunstje doorhebt.

Hetzelfde met de sluiting: de keuze is gevallen op niet zichtbare neodynium (erg sterke!) mageneten die in de deur verwerkt zitten. Sluit perfect nu, maar opnieuw een hele toer voor alles geoefend is en je weet wat wel en niet werkt.

De wand is perfect vlak aan beide kanten, aan de cabinezijde wordt het bekleedt met Xtrem (een schuimrubber-achtig isolatiemateriaal van 1 of 2cm dik). Dat spul is precies in de grijstint van de plastic delen in de Iveco, dus dat gaat eruitzien alsof het zo hoort. Verder voordeel: het isoleert lekker, ook qua geluid, wat zowel tijdens het rijden helpt met het dempen van geluiden uit de woonruimte en tegelijkertijd met de weergave van muziek als ook tijdens het wonen voor geluiden van buitenaf.
vanconversie-wand01.jpg
vanconversie-wand02.jpg
vanconversie-wand03.jpg
vanconversie-wand04.jpg
vanconversie-wand05.jpg
Ook intussen gedaan: de hele batterij-hookup. Ze staan gekoppeld, aangesloten op de centrale verdeeldozen en intussen zijn een paar accesoires al aangesloten (het overhead opbergvak heeft een setje hoekverzichtingstrips (gaat automatisch aan als de klep opengaat), de MaxxFan op dak staat aangesloten en meer aansluiten is al mogelijk via een quick-&-dirty aangesloten 12V sigaretten-aansluitpunt + dubbele hi-Amp USB laadpoorten. De accu's staan op een accu/druppelladertje dus we kunnen vooruit voor vele, vele dagen/weken met zo weinig verbruikers :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door menno3x8g »

Jeej, wat een werk!
En wat ziet dat er perfect uit.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door Uray25 »

:thx:
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

Voor de huishoudaccu-bak, die tevens dienstdoet als bijrijders-stoelframe en speakerbehuizing, heb ik maanden terug al een afsluitklep gemaakt. Paste prima! Totdat de accu's werkelijk gemonteerd stonden en vooral de (mega dikke) kabels langs de accu liepen... Ai... Daar had ik geen rekening mee gehouden. Geen ramp, ik verbouw die klep wel zodat 'ie wel netjes gaat passen.

En zo geschiedde het. Een strip ijzer op maat slijpen, vormen naar de 45 graden hoeken met een grote hamer en de bankschroef en lassen maar!

De originele bevestiging van de vlakke plaat was met magneten. Die doen best wel hun best, maar zo'n grote klep als het nu is... ik wilde meer mechanische sterkte. Dus dat werden 3 pinnen aan de onderzijde van de klep lassen en een vlak plaatje aan de bovenzijde + metalen plaatjes die op de reeds bestaande magneten zouden vastklikken.

Het kost een avondje knutselen maar dan heb je ook wat! Meteen in de hammerite gezet, dus de volgende dag kon 'ie echt geplaatst worden zodat dit deel ook echt af is.
vanconversie-accuklep1.jpg
vanconversie-accuklep2.jpg
vanconversie-accuklep3.jpg
vanconversie-accuklep4.jpg
vanconversie-accuklep5.jpg
vanconversie-accuklep6.jpg
Gisteren en vandaag heb ik de 220V camper/caravan/campingstekker-aansluitpunt op de bus gemonteerd. Zoals steeds: niets mag in het zicht, dus deze aansluiting zit onder de bus, als je weet waar je moet kijken, zie je net een randje zitten. Een zijde van de behuizing kon ik eenvoudig met zelftappers in het plastic+metalen randje van de bus vastzetten, maar aan de andere kant zit helaas niets in de buurt waar ik de behuizing op kan vastzetten. Een stuk kokerbuis dat ik ergens had liggen verzaagd en gelast zodat 'ie mooi stevig op een dwarsbalk aansluit van de metalen ronde side-bars. Dat beugeltje kostte zeker een uur, maar dan past het ook mooi en zit het gewoon stevig. De avond ervoor had ik in de vloer al een reeds bestaand gat in de bodemplaat groter gemaakt zodat er een 25mm doorvoerrubber in zou passen. Het blote metaal even met hammerite ingespoten en vandaag de dikke 220V kabel + een 12V kabel (voor de buiten-sirene & alarm LEDbar) door een flexibele doorvoerbuis getrokken. Ook heb ik een tijdelijke gewone 220V stekker aan de buitenkant gehangen zodat ik makkelijk een bestaand verlengsnoer kan gebruiken om de bus te voorzien van 220V. Ook heb ik niet zo'n rare campingstekker dus dat is een zorg voor zus om zo'n kabel / stekkers te kopen een keer.
vanconversie-220V-01.jpg
vanconversie-220V-02.jpg
vanconversie-220V-03.jpg
Tenslotte heb ik de centrale deurvergrendeling van de schuifdeur (juist degene die het meest gebruikt wordt) gefixed. Bij 1 van de 2 connectorpinnen was de bedrading afgebroken. Een beetje tricky systeem, want de aansluitpinnen zijn geveerd omdat ze moeten aansluiten op twee contactvlakjes in de portieropening. Maw: zodra de deur dicht zit drukken twee geveerde pinnen tegen contactvlakjes en zo wordt stroom geleverd aan het contactslot. Prima idee, alleen bij 100.000 keer open/dicht waarbij die contactpinnen die een paar cm heen en weer bewegen snap ik wel dat een stukje koperdraad uiteindelijk breekt. Ik heb nu een rond schuifcontacthulsje gebruikt in de hoop dat dit iets meer opvangt. Aan de andere kant: als het weer 100.000x meegaat vind ik het prima goed!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door foks »

Wow. Waar haal je het geduld vandaan.
Die bus krijgt een grotere huiskamer dan bij mij thuis.
En dan al die leidingen en kabels nog . Wat een werk.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

Er zijn weer wat weken voorbijgevlogen maar hoewel het misschien niet eens erg opvalt is er weer voortgang geboekt!

Zus heeft de scheidingswand-met-deur aan de cabinezijde beplakt met een mooi grijs dik (isolerend) materiaal (X-trem) dat nu zo strak alles heeft afgewerkt dat niet meer zichtbaar is dat er eigenlijk een achterafgebouwd wandje staat, en totaal de deur verhult!
vanconversie.wand-cabine-deur-open.jpg
vanconversie-wand-cabine-deur-dicht.jpg

Op de achterdeuren hebben we van 2mm aluminium een framewerk gemaakt waarin aan de ene zijde een kleding/droogrek-kast komt (de deur voor deze -zeer- ondiepe 'kast' maken we nog). De andere deur heeft zo'nzelfde frame wat een uitvouw-douchesysteem moet worden, ook weer met een deur ervoor die deze kast afsluit.
vanconversie-deur-kast.jpg

Daarnaast is de vloer voorzien van een fietsrail zodat deze makkelijk in en uit de ''garage" gehaald kan worden. Doordat deze rail perfect 5cm 'diep' ligt in de opbouwvloer kan de hoogte van het bedframe zo laag mogelijk blijven. Dit hele project is een groot feest van zoeken naar iedere beschikbare centimeter :)

Ook hebben we afgelopen weekend het vinyl gelegd wat ineens een enorme transformatie oplevert, wauw!
Zus heeft eerst een complete mal gemaakt want zo'n lap vinyl in 1 keer neerleggen, uitrollen en al die hoekjes en curves goed te snijden zagen we niet zitten. Perfect gelukt nu!
vanconversie-floor-bed02.jpg
vanconversie-floor-bed03.jpg
vanconversie-floor-bed04.jpg
(links van het midden zie je het aluminium gootje nog net, het vinyl gaan we (proberen) in deze v-groef om te vouwen en vast plakken. Zou ideaal zijn in afwerking en schoonhouden)

Ook hebben we het complete bed/kastframe gemaakt. Hier zie je wat tussendoor-shots. Intussen zijn alle delen perfect passend en zwartgespoten. Het zit met een hele set stevige bouten aan elkaar, dus modulair en is stevig als een huis. Ook rusten de liggers aan de zijkanten op een stel palen die mooi in de curve van de wanden meelopen.
vanconversie-bedframe-tekening.jpg
vanconversie-floor-bed12.jpg
vanconversie-floor-bed13.jpg
(mijn laswerk wordt steeds beter! dime-stacking!)
vanconversie-floor-bed14.jpg
vanconversie-floor-bed15.jpg
Het frame monteren we ergens deze week. Dan een paar nieuwe pics!
Vervolgens zullen we de vloerverwarming (puur als comformt/bijverwarming) in het zit/loopdeel van de bus plaatsen om eindelijk aan het echte meubelmaken en afwerken te beginnen!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door menno3x8g »

Tsss, en heb je ook nog 'gewoon' werk? Ik bedoel om de kost te verdienen ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Goed bezig, ongelooflijk!! Die bus moet en zal ik een keer in het echt zien, wat een werk en afwerking!!!


En chapeau voor het laswerk. Dat begint ECHT goed te worden!
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

Het bed/kastframe staat intussen. Een vergeten L-profiel aan de kastzijde is ook gemonteerd (nog niet op de foto's hier te zien). Net als grote delen van het hout voor de kast en tegen het bed aan.
Bijlagen
15452014053160.jpg
15452015278250.jpg
15452015278179.jpg
15452015278128.jpg
15452015277997.jpg
15452015277866.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door cvw »

Knap werk Mark, ziet er mooi en goed uit.
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door Uray25 »

:thx:
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

Een mijlpaal! Het bedframe en de bed-kasten zijn af!
Naast de stalen constructie die aan de wanden met blindklinkmoeren vastzit, leunt het frame ook op een setje houten palen. Als er al twijfel zou zijn of het sterk genoeg zou zijn, dan nemen die palen dat zeker weg.

De 3 compartimenten van de bed-kasten hebben grote kleppen die helemaal recht omhoog open kunnen. Hier zal voornamelijk kleding in bewaard worden met van die hang/uittrek-kleding-rekjes. Ik heb er geen correct woord voor, een foto die later komt zal het vast duidelijker maken. In ieder geval ruimte zat.
vanconversie-bedkast02.jpg
vanconversie-bedkast01.jpg
Een groot houten schot tegen het stalen frame met afgeronde hoeken zorgt voor de basis waartegen later de 2 zitjes L en R plus de inklaptafel gemonteerd gaan worden.

Eerst gaan we nu aan de slag met de keuken. Opnieuw als basis populieren multiplex, nu in 18mm dikte. De keuken krijgt 3 kastjes van elk 50cm. Helaas zijn er in die maat geen kastdeurtjes kant-en-klaar te krijgen, dus ook die maken we zelf. Het blad wordt een 28mm 'normaal' gelamineerd keukenblad. Dankzij de curves in de bus zal het blad helaas aan 2 kanten handmatig gezaagd moeten worden. Daarom eerst een mal van een reststuk zodat daarmee straks het definitieve blad in 1x op maat gezaagd kan worden.
vanconversie-keuken-01.jpg
Overigens is van vrijwel ieder onderdeel eerst een mal gemaakt (doorgaans is dat 2-3x voordat het malletje perfect is, daarna pas 'echt' zagen). Als het al niet duidelijk was dat het een berg werk is, dan snap je nu helemaal goed waarom het zo langzaam gaat. Toch voelt deze vooruitgang als een lekkere stap vooruit! Eindelijk zien we meubels en daarmee de bus meer en meer afkomen.

Nu eerst wachten tot de twee 12V vloerverwarmingsmatten binnen zijn, zodat we die onder het vinyl kunnen plaatsen, om daarna de keuken definitief vast te schroeven en afmonteren.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door foks »

tjongejonge, petje af.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

We gaan natuurlijk gestaag door.
Een flinke mijlpaal is bereikt: de keuken is klaar!

Voor ik dat laat zien, snel een foto van de fietsgoot / fietsrail. Erg goed gelukt!
fietsrail.jpg
En voordat de keuken gemaakt en geplaatst kon worden, moest er onder het vinyl tapijt een flinterdunne 12V vloerverwarmingsmat komen.
Handig op 12V, dus geen omvormers nodig. Op maat laten maken bij 2heat.nl De installatie is eenvoudig: wikkel het rondom in flinterdunne plastic afdekfolie (ja echt!) en vervolgens op een paar plekken met wat tape vastplakken. Klaar. Ja... okee, de 12V bedrading even wegwerken richting de electra meterkast.
vloerverwarming01.jpg
vloerverwarming02.jpg
Wordt het echt warm? We hebben het even getest en stikheet wordt het niet. Sterker nog, het eindigt richting de 20 graden zonder de vinyl vloerbedekking erover, dus waarschijnlijk nog een aantal graden hoger dan dat. En dat is prima. Het moet namelijk puur een comfortverwarming zijn, geen hoofdverwarming. Lekker warm aan de voeten in de winter.

Een laatste highlight wat gedaan is pre-keuken is een enorme hoeveelheid schilder- en behangwerk. Allemaal door Joyce zelf. Ik heb een hekel aan schilderen en behangen en ze kan het goed. Hier een paar redelijk waardeloze foto's, sorry daarvoor.
behang01.jpg
behang02.jpg
Okee, eindelijk die langbeloofde keuken dan.
We beginnen met de unboxing van de Wallas XC duo.
wallas-xc-duo-unbox.jpg
Voor een ruime 1600 euro krijg je dit complete pretpakket. Wat het is? Een keramische kookplaat met 2 kookzones die tevens dienstdoet als hoofdverwarming. En het bijzondere? Het werkt op diesel! gewoon uit de tank van de bus zelf. Superzuinig en volgens alle reviews en youtube filmpjes van gebruikers comfortabel en goed. Wallas is een specialist in dit soort oplossingen, vooral voor boten/schepen. De XC duo is het enige model dat ze sinds een paar jaar in het assortiment hebben speciaal voor campers. Het apparaat is ontzettend stevig, degelijk en fraai afgewerkt. Een controlepaneel, inlaat/uitlaatcombinatie, klemmen, brackets, enz, alles zit in deze kit. Het kost een berg, maar het is ook echt compleet.

De Wallas komt rechts in de keuken, voor het raam en onder de Maxxfan dakventilator.

Het fraaie bamboe keukenblad is eigenlijk een werkbank blad voor garage of schuur. Het voldoet aan alle wensen: mooi, dik, stevig, duurzaam en het is vol-materiaal (geen snipperhout kern). Dat is nodig, want de spoelbak wordt onder het blad gemonteerd ipv erboven. Dus je ziet de binnenkant van het hout en dat moet naast fraai ook beschermd kunnen worden tegen water. En bij dit blad kan dat: eenvoudigweg de zaagsnede behandelen met blanke lak en de boel is beschermd. Ik kan me voorstellen dat je denkt: waarom die spoelbak onder het werkblad monteren? Nou... een camperkeukenblad is vaak niet al te groot. En een spoelbak neemt veel ruimte in beslag. Het plan was dus om het stuk hout dat wegezaagd is voor de spoelbak weer terug te kunnen plaatsen op de vezonken spoelbak zodat er een groot vlak aanrecht ontstaat!

Zo heb je lekker de ruimte om te kokkerellen en... onder die afdekplank kun je mooi een flinke vracht afwas kwijt zonder dat je dat direct moet afwassen om het geen rommeltje te laten lijken.
keuken01.jpg
keuken02.jpg
De Wallas hangt. De luchtaanvoer en luchtafvoerbuizen lopen via gaten in de vloer naar buiten naar een speciale inlaat/uitlaatunit. Er zitten allerlei voorschriften aan de montage en plaatsing die we keurig hebben opgevolgd natuurlijk. Op de foto zijn twee witte dubbele beugels te zien die de buizen mooi op hun plaats houden. Die heb ik zelf gemaakt van een reststuk Iveco metaal wat van de Maxxfan installatie was overgebleven.
keuken03.jpg
keuken04.jpg
keuken05.jpg
keuken06.jpg
keuken07.jpg
keuken08.jpg
keuken09.jpg
keuken10.jpg
keuken11.jpg
keuken13.jpg
De keuken heeft wateraanvoer en afvoer. Er lopen waterleidingen vanuit het keukenblok naar de achterkant van de bus waar een douche komt. De waterdruk is met de 7L/min automatisch startende pomp van Fiamma prima in orde! Dat zelfstartende is prachtig: net als thuis zet je je kraan (of douchekraan) open, de waterpomp merkt een drukverschil en gaat meteen pompen. Een tank onder de bus moet rond de 80-100 liter water gaan leveren.

De bovenste delen midden en rechts zijn lades. De rechterlade is slechts 22cm diep, maar de middenste lade is dik 50cm diep en 45cm breed, dus daar kan een hoop bestek en kookgerei in worden opgeborgen!

De rest van de kastjes zijn voorzien van draadmanden op kogelgelagerde rails. Aangezien het onhandig is om plankjes te hebben in een camper (alles schuift dan vooral heen en weer) is deze oplossing met manden een mooi alternatief.

Alle lades en kastdeurtjes hebben van die typische caravan/camper drukknoppen welke de lades en deurtjes vergrendelen. Ook weer hard nodig tijdens het rijden natuurlijk!
zitje-links01.jpg
Vandaag zijn we begonnen met het eerste van de 2 zitbankjes. Het houten framewerk moet flink stevig zijn, het wordt straks niet alleen gebruikt om op te zitten, maar ook als opstap naar het verhoogde bed.

In dit zitje is nu nog alleen de Fiamma waterpomp opgeborgen. Wellicht komt er een warmwater apparaat bij, maar dat is van iets latere zorg. In ieder geval blijft er nog behoorlijk wat ruimte over om spullen in op te bergen. De zitting wordt scharnierend dus eenvoudig om bij de spullen te komen. Een voordeel van de waterpomp op deze ingesloten plek is dat het geluid (hoewel toch al gering) nog verder wordt gedempt.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door Uray25 »

:thx:

Als ik ooit een BUs wil "laten" ombouwen naar Camper weet ik waar ik moet zijn... ;)
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door KNOEI 8G »

Wat een project mark, erg gaaf om te lezen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door Twain »

Ik wist wel dat ik hier foto's kon zien!

ziet er weer top uit, die scharnieren kunnen idd echt een ramp zijn..
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

Het eerste zitje (bijna 80cm breed) is gereed.
Het heeft een grote klep zodat er spullen in opgeborgen kunnen worden. De kussens worden op maat gemaakt.
van-conversion-seat1.jpg
Even een klein afwerkdingetje gedaan: de rand in de 'garage' is nu afgewerkt met een aluminium afwerkstrip en met rvs schroeven vastgezet.

Before and after:
van-conversion-garage-strip1.jpg
van-conversion-garage-strip2.jpg
Nu zijn we intussen alweer even bezig met het laatste grote meubel: de staande hoge kast die een kleine 25-30cm van de zijschuifdeuropening gaat verkleinen. Hierin komt een uitschuifbaar toilet (klaar), daarboven een compartiment voor de koelkast en daarboven een grote opbergkast met grote klep die naar boven toe openscharniert. Dit blijkt een behoorlijke klus te zijn... De niet rechte wanden, het schuifdeur railsysteem, alles heeft rare, moeilijke vormen dus dit blijkt een meerdaags-meubel te zijn.

Wordt zeer binnenkort vervolgd!


PS: we hebben intussen met 2 Eberspacher D5Wx standkachelheaters een werkende combi weten te maken voor een testopstelling om daarmee instant warm water te maken. Lekker makkelijk, ook weer op diesel. Aangezien ik dit nergens ooit eerder heb gezien voor dit doel betekent het maar 2 dingen:
1. het werkt niet
2. niemand heeft het geprobeerd

De resultaten zijn intussen bekend: het werkt een beetje. Als je 15 C water hebt, dan verwarmt 'ie het water bij 7liter per minuut doorstroming een goede 15 graden en kom je dus op 30 graden water. Leuk, maar net wat te lauw. Als je de flow terugschroeft is het niet moeilijk om tot aan kokend water te krijgen, maarja... dan is het een pisstraaltje. Ik heb nu een idee om via re-circulatie van het de warme wateruitgang en een temperatuurgestuurde klep met sensor toch dat water op een hogere temperatuur te krijgen door het als het ware in een lusje te laten lopen tot de juiste (gewenste) temperatuur bereikt is zodat een klep opengaat die het 'echt' warme water naar de keukenkraan of douchekraan laat lopen. Dit is slechts een idee, ik twijfel flink aan de haalbaarheid, maar ik wil het eerst proberen voor ik het opgeef met deze Eberspacher standkachelunits.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Ran-DiZzle
Berichten: 789
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:54
Provincie: Flevoland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door Ran-DiZzle »

En een klein boilertje? Wel of niet op 220v.
//// ////GALANT AUTO SOCIETY CHAPTER NETHERLANDS//// ////
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

Klein boilertje kan, maar dat vreet stroom... En het is langzaam. Tenzij je 'm altijd aan laat staan, maar dan is het nog meer stroomverbruik. Beetje lastig dus :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

De grote kast. Het volgende meubelstuk dat de bus verder gaat vullen.
Een enorme klus opnieuw, met een voorzijde die perfect recht moet zijn om de grote klep goed te laten werken, de koelkast te laten passen en onderin een eenvoudig uitschuiftoilet.

De koelkast staat vast aan de plank waarop 'ie staat met schroeven die door de rubber voetjes gaan. Die plank zit op zijn beurt weer vast aan het balkenframe waarop het rust. Superstevig. Het temperatuur instelknopje hebben we losgehaald van de koelkast. Anders zou er 6cm hoogte verloren gaan aan een regelknopje van nog geen 10cm breed en 5cm diep. Beetje onzin. Dus die staat nu op de plank boven de koelkast, waar Joyce een houten afwerkframepje omheen heeft gebouwd.

Ook hebben we in deze kast de energiemeter die afleest via een 'shunt' hoeveel stroom er over de huishuidaccu's loopt, het voltage en nog zo wat nuttige gegevens om de staat van de accu's af te kunnen lezen. Ook zit er een Victron metertje in die de gegevens zal tonen van de zonnepanelen. En om het af te maken, het eerste 12V high-Amp 2x USB lader + 12V sigarettenaansteker-AUX plug voor allerhande apparatuur met zo'n stekker. Om deze 3 units zit ook weer een houten framepje zodat het afgewerkt is en er geen kans is op loskomen van bedrading.

De koelkast en deze 3 electronische units zijn op 2 aparte stroomgroepen aangesloten, en voor het gemak zit er ook nog een LED lamp in de kast welke vanzelf aangaat als de grote klep geopend wordt.

De kast is bijna klaar. Alleen een grote zijklep moet nog met een pianoscharnier worden opgehangen zodat de toiletopening afgesloten wordt en... bij gebruik van het toilet er dankzij de geopende grote deur toch voor soort afgeschermd hokje ontstaat.

Intussen hebben we ook het framewerk van het tweede, bredere zitje klaar. De achterzijde heeft een soort dubbele wand gekregen waartegen we de MPPT zonnepanelen-controller, de twee verdeelblokken voor plus en massa en de zekeringendoos tegenaan gaan schroeven. Het enige component waar geen plaats meer voor is op dit achterwandje, is de 220V>12V omvormer. Die krijgt een mooi plekje onder de MPPT controller waarmee er nog behoorlijk veel overblijft voor opbergruimte.

Dit zitje krijgt dus naast de meterkast-functie ook een uitschuifdeel zodat je met de benen gestrekt kunt bankhangen.
Bijlagen
vanconversion-closet10.jpg
vanconversion-closet20.jpg
vanconversion-closet30.jpg
vanconversion-closet40.jpg
vanconversion-closet50.jpg
vanconversion-closet60.jpg
vanconversion-closet70.jpg
vanconversion-closet80.jpg
vanconversion-closet90.jpg
vanconversion-closet94.jpg
vanconversion-closet96.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

De 'meterkast' is klaar. EN het zitje waarin deze gevestigd is heeft wat additionele functies die het compleet en meteen wat extra gecompliceerd maakt. Nothing unsual so far :)

De meterkast bestaat uit:

- een Victron MPPT controller die de opbrengst van de zonnepanelen (in parallel geschakeld) omzet naar 12V zodat de huishuidaccu's "gratis" opgeladen worden
- een wat oversized 220V>12V omvormer, waarmee de huishuidaccu's opgeladen worden als er 220V van externe bron wordt aangesloten op de bus
- een Victron 'camperrelais' welke de huishuidaccu's laad als de motor van de bus draait (EN indien de motor-accu voldoende is opgeladen). Een leuke extra functie is de optionele schakeling die zorgt dat de auto ook kan starten op de huishuidaccu's als de motor-accu leeg blijkt te zijn.
- een 12-weg zekeringenkast voor alle bekabeling/apparaten
- een 7-weg 12V+ verdeelblok (waar alle hoofd-pluskabels worden aangesloten)
- een 3-weg massa verdeelblok (waar alle massakabels op zijn aangesloten)
- een 3-weg 220V stopcontact (directe verbinding vanuit de buitenconnector (CCE campingstekker-contactdoos))
- een switch off schakelaar die alle 12V+ van de huishuidaccu's uitschakelt

Er is geen 12V>220V omvormer gepland, aangezien er geen 220V apparaten zijn en niet nodig lijken te zijn.
Als dit alsnog nodig blijkt is het eenvoudig toe te voegen natuurlijk.

Op een paar snoerklemmen na is dit deel klaar.
Alles is getest en werkt!

Wat nog aangelegd moet worden:

- het display voor de 3 camera's is kwestie van bepalen waar die unit moet komen en dan de reeds aanwezige connectors voor video en 12V verlengen/omleggen.
- een schakelaar voor de alarmlichten + sirenes
- een schakelaar voor de vloerverwarming

Het zitje zelf is vergelijkbaar met het andere zitje, maar met een paar twists:

- de scharnierende klep is voorzien van twee gaten waarmee links de noodschakelaar kan worden bereikt en rechts de 220V stopcontacten met ruimte om het snoer door te voeren zonder dat de klep open hoeft
- onder de scharnierende klep zit een uitschuifdeel wat zorgt voor een verlengd voeteneind zodat je languit kunt bankhangen. aan de onderzijde van dit uitschuifdeel zitten een stel houten 5cm lange deuvels die op hun zij liggend voor de helft ingefreesd en verlijmd zijn. precies contra zitten in de achterste en voorste balken uitsparingen gefreesd waar die deuvels invallen en de boel vastklikken. Handig met het uitschuiven want je voelt direct wanneer het eindpunt er is en de boel blijft mooi op z'n plek. En ook in ingeschoven toestand zorgt deze simpele constructie ervoor dat het uitschuifdeel tijdens het rijden opgesloten blijft en dus niet zomaar kan uitschuiven.
Bijlagen
het zitje gesloten, met een 220V snoer door het doorvoerluikje
het zitje gesloten, met een 220V snoer door het doorvoerluikje
vanconversion-electrics20.jpg
uitschuifdeel voor languit bankhangen
uitschuifdeel voor languit bankhangen
meterkast in volle glorie. een aantal snoerklemmen zal nog meer strakke en nette layout geven
meterkast in volle glorie. een aantal snoerklemmen zal nog meer strakke en nette layout geven
close up
close up
ook leuk: al 112W zonnepaneel opbrengst vanmorgen vroeg in het lentezonnetje
ook leuk: al 112W zonnepaneel opbrengst vanmorgen vroeg in het lentezonnetje
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door Xenon »

Petje af Mark. Dat ziet er super netjes afgewerkt uit. Victron maakt mooi spul. In de caravan heb ik een Li-Ion accu van Victron zitten voor de mover. Het ding heeft een capaciteit van maar liefst 88Ah, weegt luttele 1.8Kg en zit met 4 zelftappertjes aan de caravanwand (!) geschroefd. Onvoorstelbaar knap product. Maar wat ik nog wel ter overweging in jouw keurig verzorgde installatie zou willen noemen, is een circuit breaker + aardlek in het 230v circuit. En een simpel rookmeldertje in de vrij dichte kast voor een snelle(re) detectie van eventueel de geest gevende omvormers/controllers. Dat lijkt onwaarschijnlijk, maar het spul zit in een vrij kleine, afgesloten en niet geventileerde ruimte en 's zomers kan het interieur makkelijk tot 50+ gr opwarmen... Vandaar.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

Thanks Vincent!
De 220V aardlek + breaker stond al in de planning, die knutselen we er later nog tussen. Een rookmelder IN die ruimte is een goed idee, er komt er ook een in de woonruimte zelf, maar eentje erbij in dat kastje: goed idee! Ik heb ook wat temperatuurmetertjes her en der in de bus om te zien hoe warm het allemaal wordt.

Ik heb net opnieuw even gekeken op het Victron zonnepanelen metertje: 325W leveren ze intussen op. De hellingshoek is natuurlijk nooit perfect en de opbrengst die genoemd wordt is het theoretische maximum, dus ik gok dat het in de praktijk nooit boven de 400W zal uitkomen.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door foks »

:thx: :yes: 8-)
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

De grote kast is nu echt helemaal klaar.
Een enorme 'opzet'-deur aan de zijkant heeft een tweeledige functie:
1. het zorgt dat het onderste toilet-vak afgedekt is
2. als het toilet gebruikt wordt zorgt het voor een pseudo-kamertje
vanconversion-closet99.jpg
vanconversion-closet98.jpg
vanconversion-closet97.jpg
De kast is nu electronisch gezien helemaal af. De 3 security-camera's rondom de bus komen samen in een monitor waar je de camera's stuk voor stuk of in 1x in een 4-split schermpje kunt bekijken. Naast de monitor is de aan/uitschakelaar voor de camera's. Een van de camera's heeft namelijk actieve verlichting en da's een beetje opvallend op momenten dat je gewoon ergens staat en er altijd een fel camera-lichtje brandt.
vanconversion-electronics70.jpg
vanconversion-electronics80.jpg
(hier de achterkant, nu even zonder het afdek/afwerkklepje)

Verder is in de meterkast een dubbel USB slot en een 12V sigaretten-aansteker-ingang toegevoegd. Vooral een USB poort was nodig voor de TP-link sim-card-naar-WIFI router die naast zijn eigen backup accu toch ook regelmatig een beetje stroom wil. Dit kastje heeft een sim kaartje met alleen data-abonnement en geeft de apparaten zoals een smartphone of laptop wifi toegang. Precies zoals thuis.
vanconversion-electronics90.jpg
vanconversion-electrics91.jpg
De meterkast is verder opgeruimd en heeft nu ook een inzetplank die alle apparaten genoeg ruimte en lucht geeft, maar toch een afscherming geeft zodat het vrije deel als opslagruimte gebruikt kan worden. De hoofd aan/uit knop om het hele huishuidsysteem uit/aan te kunnen schakelen via de vierkante bovenaf-luikjes. Ook het 220V stekkerblok blijft met het inzetstuk nog steeds van boven/buitenaf direct bereikbaar.
vanconversion-electrics92.jpg
De volgende stap is de alarmschakelaar en opnieuw een USB/12V sig.aanst.connector-blok aan de andere kant bij het smallere zitje te plaatsen. De kabels zijn getrokken, gezekerd alleen nog even doorverbinden (en wachten op zwarte (massa) draad, die was intussen op).

De laatste kleine handigheidjes zijn de automatisch schakelende led-hoeklamp-strips die in elk van de zitjes komen. Zodra zo'n klep opengaat gaat er meteen een 50cm brede lamp aan zodat er direct zicht is in deze opbergruimtes. Dezelfde strips hebben we gebruikt voor de 'overhead'-kast boven de cabine en de bovenste klep van de grote kast. Prachtig warm licht en eenvoudig te monteren.

Ook de vloerverwarming is intussen aangesloten en heeft een eigen schakelaar met lampje gekregen (ook nog geen foto van gemaakt). Alle schakelaars zijn van hetzelfde type. Een duidelijk klikkende plastic wip-wap schakelaar met rood mini-led lampje. Andere kleuren led-lampjes in die schakelaars was mogelijk geweest, maar wit, blauw of groen zijn van die felle kleuren. Rood geeft rust en is duidelijk genoeg als signaal dat er iets ingeschakeld is. Het zijn dat soort overdenkingen die zo'n heel proces van gedachte tot realisatie compleet maken.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

Na weer een weekje met vooral nog meer meters kabels, solderen, krimpen en dingen uit-en-weer-in-elkaar-zetten is er toch zeker weer progressie geboekt!

Het zitje naast de keuken heeft nu ook eigen 12V/USB poort aansluitpunten. En bovenop de schuine kast zit mooi centraal een switch om het alarm te activeren zodat de sirenes + strobe lichten zowel binnen als buiten geactiveerd worden.
van-conversion-usb-ports.jpg
Ook zit er nu verlichting in de ruimtes onder beide zitjes. De verlichting in het zitje naast de keuken gaat vanzelf aan als je de klep opendoet. In het geval van de andere (bredere) zitplek is het een handmatige schakelaar die een zelfde 50cm brede led-hoeklamp aanzet (eventueel ook heel eenvoudig van bovenaf via het luikje in de klep/zitting). Helaas is hier geen automatische schakelaar mogelijk, aangezien het uitschuifdeel daarbij in de weg zit.
vanconversion-electronics91.jpg
vanconversion-electronics92.jpg
De achterdeuren waar we al zo lang terug een aluminium frame op hebben gebouwd + een plastic achterwandje (nog altijd grotendeels voorzien van de groene beschermfolie) heeft nu ook eindelijk de aluminium deuren gemonteerd gekregen. Hoe aardig dit er ook zo uitziet, ze worden voorzien van een laagje van hetzelfde 6mm mulitplex populierenhout als afwerking. Het gaat slechts om iets dat stevig, strak en corrosievrij is.
vanconversion-rear-door-01.jpg
vanconversion-rear-door-02.jpg
Ook is de bovenste afwerklijst aan de binnenzijde bij de achterdeuren gemonteerd die het metalen deel van de bus prachtig wegwerkt.
vanconversion-rear-door-03.jpg
Vandaag zijn de kussens voor het zitje besteld, die zullen over 2 weken arriveren!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door KNOEI 8G »

Weer een mooie stap gemaakt Mark, volgens mij begint het eind in zicht te komen of niet?
Afbeelding
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

Getting close Nico, klopt!

Gisteren een paar uur en vandaag echt flink wat uren gemaakt. Het alarmsysteem is nu compleet. Het deel in de cabine was al (lang) klaar, maar nu is ook het 'buitendeel' gereed: een enorme LED-bar achterop, onder de bus, die als een stroboscoop tekeer gaat, plus een oorverdovende sirene. Een paar seconden en je wordt helemaal gek!

Verder is de instap bij de schuifdeur afgewerkt met twee-laags aluminium afwerklijsten die met de nodige hoekjes en rondingen netjes de vormen volgen van de instap.
vanconversion-instaplijst1.jpg
vanconversion-instaplijst2.jpg
De eerste van de twee achterdeuren die we recent hebben voorzien van aluminium deuren is nu voorzien van een mooie houten afwerking. De afgewerkte deur bleek een paar mm te breed te zijn voor het slot. Een kleine 'notch' loste dat probleem snel op.
vanconversion-door1.jpg
vanconversion-door2.jpg
Een tweede issue was de deuropener van de tweede deur. Die stak 15mm te ver uit waardoor 'ie tegen de andere deur-kast aan kwam.
De plastic hendel (met metalen binnenas) bleek gemakkelijk aan te passen door 'm op de bandschuurmachine aan de bevestigingskant 15mm af te schuren. Daarna de ijzeren as van de deur zelf met de haakse slijper inkorten et voila. Alles past alsof het nooit anders heeft gezeten en exact de ruimte geeft die nodig was!
vanconversion-door3.jpg
Van de week in de avonduren de andere kast ook bekleden met de houtafwerking, op beide deuren een camper-slot monteren zodat de deuren niet meer ongewenst kunnen openen.

In de vandaag gemaakte kast komt een kleding droogrek met uitklapbare delen waar vooral haar wetsuits kunnen uithangen en worden opgeborgen.
vanconversion-droogrek.jpg
De andere kast wordt een uitvouwdouche. Die constructie heb ik half in mijn hoofd, maar dat wordt nog wel een uitdaging!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

Achterop-kast nr1 is klaar!
vanconversion-door4.jpg
vanconversion-door5.jpg
vanconversion-door6.jpg
Nu door naar achterop-kast nr2. Het douche-uitklap systeem zit nu goed in het hoofd, de materialen zijn binnen. Nu tot een succes zien te maken :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

Een lang weekend betekent wat meer tijd voor de bus. Na een paar dagen dat ik even de hort op was en een dag tenniscompetitie was daar de zondag. En die is van vroeg tot laat benut. Joyce had de dag ervoor al het tafelblad holgefreesd: het was een massief 4cm dik stuk en daardoor loeizwaar. Nu zijn alleen de de randen nog origineel 4cm dik, maar de rest van het hele tafelblad is 2cm dik. De boel (zeker ook de randen) in de blanke beschermlak en toen kon het blad gemonteerd worden op de 3-weg beweegbare steun. Die zit met 2 originele bouten aan het houten wandje en 2 extra lange bouten (van een Mitsubishi Galant aircopomp!) dwars door en aan het metalen bedframe. Loeistevig, die komt niet zomaar los!
van-conversion-table1.jpg
van-conversion-table2.jpg
Ook de tweede aluminium deur (waar de douche in komt) is nu bekleed met hout en er zit ook weer een push-lock sluiting op.
vanconversion-rear-door-04.jpg
vanconversion-rear-door-05.jpg
Het laatste ding is een ogenschijnlijk eenvoudig automatisch lampje dat aangaat als de schuifdeur opengaat. Toch een paar uur werk om de kabels te leggen, de originele Iveco kabels om te leggen zodat er geen storing op het dashboard komt en daarna de schakelaar zelf fixen want het zit weer op z'n italiaans in elkaar (lees: fragiel en dus stukgegaan en nu weer gerepareerd). Het maakt het instappen in het schermer/donker meteen een stuk plezieriger!
instap-lampje-1.jpg
instap-lampje-2.jpg
Gisteren een complete dag aan de laatste benodigdheden besteed, begonnen bij de Wit in Schijndel waar we de watertanks en nog wat spullen hebben gekocht. Ook langs wat beddenzaken geweest om een nieuw matras, kussens, hoezen, enz voor het nieuwe bed te halen.

Nog een paar weken klussen en deze bus is af!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne »

We zullen doorgaan! De tafel heeft een lampje (vergeten nog een foto van te maken), waar ik het aan/uit knopje nagenoeg onzichtbaar van heb weggewerkt in de behuizing. Het is verdraaid handig dat er tegenwoordig E27 (normale 220V peertjes-gloeilampen zegmaar) maar dan op 12V en LED zijn! Dat maakt de keuze in lampen groter en het bouwmarkt (Gamma) lampje staat perfect!

Ook in de keuken zijn er nu lampjes. Twee mooie LED spots in kantelbare aluminium behuizing. Perfecte maat voor in een camper ook, niet zo 'lomp' als typische spots die je normaliter tegenkomt. De verdeling van het licht is echt super gelukt. Een aan/uit knopje zit rechts bovenin in het wandje.
vanconversion-kitchen-lights1.jpg
In de garage is intussen de 84L vers watertank geplaatst. Een speciaal daarvoor bedoelde beugel/strip heb ik aan de ene kant aan het metalen frame en anderszijds met een enorme bout aan de achterzijde van het wandje (waar een steunpaal voor het zitje staat, alsof het zo bedacht was) waarmee de strip ramvast om de tank geklemd zit. De breukbelasting is 600KG van die strip. Weinig kans dat er ooit een versnelling plaatsvindt die zulke krachten opwekt :)
vanconversion-watertank01.jpg
vanconversion-watertank02.jpg
Vers water aanvoer (grijze plug)
Water naar de kranen via de pomp (rode plug)
Overdrukventiel (middelste plug met witte 1-weg klep)
vanconversion-watertank03.jpg
Close up van de slangen naar de pomp en onder de bus. De slang onder de bus zit in een isolatiehoes van schuim.
vanconversion-watertank04.jpg
Een op maat gemaakte metalen beugel houdt aan de ene kant de 220V CCE stekkerdoos stevig op zijn plek en aan de andere kant de watertoevoerconnector met gardena-like connector.
vanconversion-watertank05.jpg
De boel is hier op de foto nog niet aangesloten, maar wat al te zien is: een dopje op de watervulpunt-klep. Deze customization was nodig omdat de gardena-stijl-vulplugconnector uitstak en het klepje dus niet dichtkon. Superonhandig, want zo kan er vuil of beestjes inkomen. Met een beetje creativiteit is het snel opgelost. Alles is nu netjes aangesloten en werkt. Ook het losse tijdelijke 220V snoer met standaard 220V stekker dat op de grond bungelde is intussen verwijderd.
vanconversion-watertank06.jpg
Hier een foto van de aansluitpunten compleet aangesloten van onderaf gezien.

De watertoevoer naar de douche is ook compleet. Alleen nog een (betere) doucheslang en douchekophouder halen bij de bouwmarkt.

Ik heb ook een paar extra snoeren gelegd ter voorbereiding:
- in de garage voor de LED strips in de 'fiets'-ruimte en
- aan de andere kant van het (toekomstige) wandje de 'lege' garageruimte
- rechts bovenin (boven het bed) een 12V gestabiliseerd punt waar de TV met chromecast achtige speler komt te hangen aan de wand

Verder heeft Joyce zich aardig stukgebeten op de schuine afwerkranden links en rechts bij de overgang van plafond naar de muren. Elk plankje is een nieuw projectje zo ongeveer en het is steeds zoeken naar een manier om de plankjes te stutten zolang de lijm droogt.

Zodra dat af is, is het een wereld van verschil en voelt het aan alsof het eigenlijk echt af is.

Nog 'maar' 17 items op de to-do lijst!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”