Project Sophia

Plaats hier je turbo project. Van 6G tot 8G, VR4, VR2 en 4 cylinder turbo's
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

NC500

Bericht door menno3x8g »

Nee, tegen een rots kon ze niet op. Toen een Hollander passeerde raakte ik tijdens het groeten links van de weg af. Haar voorwiel knalde er zo hard op dat ik vreesde dat de schokdemper door de motorkap zou schieten. Dat was niet het geval. Op lagere snelheid reed ik terug naar de eerste locatie waar ik mijn schoenen vergeten had en inspecteerde de band. Alles leek in orde. Aangekomen op de tweede locatie echter bleek de wang een forse ‘bump’ te bezitten :x: . Met nog honderden kilometers voor de boeg, waaronder snelweg en op een zaterdagmiddag was er nog maar één manier om de deadline te halen: zo snel mogelijk voor nieuwe banden zorgen. Maar waar en zouden ze de juiste bandenmaat hebben? Een ‘local’ informeerde voor me. De enige garage die me kon helpen bleek meer dan 90 kilometer verderop te zitten en sloot om 17h. Een race tegen de tijd met een band die op springen stond! Ik bevond me dan ook in één van de dunst bevolkte gebieden van Europa.

Het was het enige incident op de reis van 3530 kilometer, waarvan ze 2x500 kilometer niet hoefde te rijden. Een reis langs kraakheldere bergbeekjes, onaangeroerde witte zandstranden, straalblauwe en gitzwarte hemels, langs rotsen van soms 3 miljard jaar oud (de aarde is 4,5 miljard jaar) en door dorpjes met onuitspreekbare namen. Één overnachting konden we niet bereiken. Daarvoor moest ze ¾h over ‘dirt road’ rijden. Al binnen een paar minuten zat de propshaft zich te schurken aan het midden van het pad en besloten we een alternatieve overnachting te zoeken. Enig idee waar we zaten? De blauwe vlag met het Sint Andreas Kruis? Scotland! Picten, Kelten, Vikingen, Jacobieten, en tenslotte de Engelsen hebben zich vergaapt aan de schoonheid en ruwheid van dit land.

Wij besloten op een goede dag de North Coast 500 (NC500) te rijden, en wel spoedig vanwege de aanstaande brexit. De route bestaat sinds 2015 officieel en trekt nu al veel enthousiastelingen. Wij trokken er 2 weken voor uit. Dat is op zich ruim voldoende, maar veel te weinig voor extra uitstapjes naar de talloze hoeken, gaten en andere hoogtepunten van de Highlands. Nu wil ik niet alles verklappen voor degene die dit ook eens wil doen, dus vind je hier geen uitgebreid verslag en dit is tenslotte een autoforum. Youtube heeft genoeg video’s die een indruk van de trip geven. Ik heb hier wat tips en foto’s.

Er zijn een paar NC500 gidsen te koop. Ik kocht van tevoren via internet een klein gidsje ‘The Rough Guide to the North Coast 500’. Kost ongeveer 10 pond en aan verzendkosten hetzelfde. Kan ik aanbevelen vanwege de compactheid en algemene en specifieke informatie. Hier staan ook interessante uitstapjes in. Dan is er het dikkere ‘North Coast 500 guide book’ te koop welke alle verrassingen opsomt en beschrijft met foto’s. Voor de thuisblijver kan ik deze gids aanbevelen. Hierin wordt de route met de klok mee beschreven. Maar ik vind de route tegen de klok in (zoals in de eerste gids) beter en spannender om te rijden.

De accommodatie op de route is beperkt. In het hoogseizoen is het meeste volgeboekt. We zaten een keer in een pub te eten, en 4 Hollanders probeerden een overnachting te regelen. Ze zijn de hele avond in de weer geweest en of het gelukt is weet ik niet. Buiten het hoogseizoen is niet alles open. Er hangt ook een kostenplaatje aan accommodatie. De bakermat van de B&B’s heeft de prijzen namelijk aardig opgedreven. Maar in Scotland mag je wild kamperen! En zeker in een Galant (zonder sleurhut want die mag een deel van de route niet nemen) past prima een tentje met voorzieningen en extra scheerlijnen tegen de straffe wind. En voor een lekkere douche ga je een nachtje op een officiële camping staan.

Eten? Zelf koken (op tijd inkopen doen) of naar de pub. De meeste pubs hebben een prima kwaliteit-prijs verhouding. Vergeet niet de locale biersoorten te proeven: veel beter dan dat waterige uit ons kikkerlandje. De whiskey liefhebber zal zeker aan zijn trekken komen. Het typisch Schotse eten: porridge, black pudding, haggis, cranachan, met ander GB-eten als beans, sausages, fish and chips, eggs in verschillende vormen zorgde dat ik soms extra mijn tanden poetste. Gelukkig wordt ook overal ‘continental’ geserveerd.

Van Scotland wordt altijd gezegd dat het weer zo slecht is. Twee dingen hierover. 1- ‘There is no such thing as bad weather, only inadequate clothing’ (Ted Hughes). 2- Als het regent, regent het niet de hele dag zoals bij ons in Nederland gebruikelijk is. Wij hadden 1 dag met een paar buien en 2 dagen met mist afgewisseld met zon. Dus een setje regenkleding van een paar euro is wel handig, ook tegen afkoeling door de harde wind. En als het regent of mist: wacht een half uurtje in de auto om daarna de frisse wandeling te maken. Maarrr, je komt natuurlijk om te rijden!

Er is een road etiquette voor de single-track roads. Zorg dat je die kent en uitvoert. Als je dan iemand passeert of laat passeren bij een passing place, groet dan en hou tegelijk je stuur recht! Scheelt een paar voorbanden. Deze single-track roads in het noordwesten en westen van de Highlands zijn erg leuk en kosten veel tijd om te reizen. Haast is een slechte raadgever. Ik liet daarom vaak een snelle Brit me inhalen, om daarna de achtervolging in te zetten. Dat was met de VR-4 geen probleem. Zo had ik een paar ogen (en stormram) vooruitgestuurd en leerde de weggetjes beter rijden. Opvallend is dat in de NC500 een stuk prachtige route niet is opgenomen. Het stuk tussen Lochinver en Drumrunie wordt beschreven via de inlandse route A837 en A835. Wij kozen voor de route dichter langs de kust via Inverkirkaig (inver betekent monding van een rivier). Omdat ik de officiële route ook moest nemen om mijn schoenen op te halen, weet ik dat beide routes de moeite waard zijn.

‘Psssjt’ zei Sophia toen ik afremde voor de volgende bocht 8-) . Inmiddels lag de hond in de bak achter al een tijdje te schuddebuiken van het heen-en-weer gesmijt door de scherpe bochten, blind summits en gaten in het wegdek. Af en toe ging ze rechtop zitten, vooral na het passeren van een cattle grid op hoge snelheid, en aanschouwde meewarig de pogingen van de achtervolgers om de Legnum bij te houden. Legnum? Volgens de één was het een Audi en weer een ander hield het op BMW. Tot de bezitter van een snelle Vauxhall Vectra GTS opmerkte: ‘I appreciate your car!’. En de mechanic van de bandenwinkel in Inverness opmerkte dat het een zeldzame verschijning was, en dat hij nog maar één keer eerder zo’n exemplaar had gezien. Op de route waren het met name de Subaru’s die de Legnum herkenden (Legacy BH5 met two-step turbo’s, en Impreza WRX STi). Daarnaast spotte ik clubs van MR2, Triumph, Mini (de oudjes!), zag heeel veel VW busjes, Aston Martin (route sponsor van NC500), Skyline GTR R35 en veel Mitsen. Maar geen Galants of ander bijzonder spul.

Nu staat ze weer voor de deur. Met modderstrepen, vies, vet, smerig en een grote zandbak achterin :yes: . Ik weet zeker dat ze genoten heeft en het liefst zou ze meteen weer de veerboot IJmuiden-Newcastle upon Tyne nemen om daarna alle remmen los te gooien. Wie weet …
Bijlagen
P7260877-min.JPG
P7310991A-min.jpg
P8011036A-min.jpg
P8021068-min.JPG
P8021071-min.JPG
P8021086-min.JPG
P8031093A-min.jpg
P8031099A-min.jpg
P8031141-min.JPG
P8031143-min.JPG
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

NC500

Bericht door menno3x8g »

Nog wat foto's ...
Bijlagen
P8061197-min.JPG
P8061200-min.JPG
P8061208A-min.jpg
P8061213-min.JPG
P8061218-min.JPG
P8061224-min.JPG
P8071234-min.JPG
P8071249A-min.jpg
P8071256A-min.jpg
P8071259-min.JPG
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Integra »

Prachtig verhaal zo! :)
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Project Sophia

Bericht door Yeti »

Geweldig verhaal weer Menno.
Mooi gebied maar wegen onderhoud kunnen die schotten niet. Heb er 2 jaartjes met mijn Galant mogen rond rijden.

Keep up the good stories.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Prachtig! In alle opzichten! Ik wil al langere tijd schotland bewonderen, en dit lijkt me een prachtige route!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Project Sophia

Bericht door cvw »

Geweldig Menno. Mooie reis in een prachtig land. 8-)
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Sinds Sophia wat verlaagd werd op een BC-racing schroefset ging er een acceleratietrilling door het chassis. Iets met de aandrijflijn? Het was echter niet goed mogelijk om de trilling te localiseren. Dus dachten we eerst aan vervanging van de 'prop-shaft' (aandrijfas naar achteren). Die werd op een goed moment vervangen. Helaas gaf dat geen verbetering.

Toen kwam de rit in Schotland. En de terugreis. Aangezien de wegen in Schotland, zoals vermeld, aan enige revisies toe zijn, viel de trilling niet zo op. Maar toen we het plaveisel in NL weer betraden was het duidelijk: de trilling was toegenomen en ook bij cruisen was het nu waarneembaar. Het kwam van rechtsvoor. Deze as werd vervangen door een reserve. Sindsdien is deze trilling verdwenen :) . Een beetje algemene trilling heeft ze nog wel, wat vermoedelijk van de PU-motorsteunen komt. Het beetje onbalans dat de motor heeft wordt zo direct doorgegeven aan het chassis.

Welke kineet het is, bak- of wielzijde, heb ik nog niet uitgezocht. Volgens correspondentie met CVR4 vermoedelijk de bak-kineet. Dat zou jammer zijn, omdat daar geen vervanging meer voor te krijgen is.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Uray25 »

In de toekomst als het echt niet meer gaat, kun je ze altijd op maat laten maken...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Heb je al de binnenste cv (bakzijde dus) omgewisseld van L <> R Menno? De slijtage is altijd naar 1 kant in de CV en als je ze swapt heb je die slijtage grotendeels teniet gedaan omdat de kracht dan tegen 'vers' metaal druk ipv uitgesleten metaal.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Goeie tip Mark.
En mocht die bak-kineet idd slijtage hebben, dan bewaar ik die voor het L<>R omwisselproject als links hetzelfde probleem krijgt.
En anders op maat laten maken ..., uche, kosten Ray?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Uray25 »

Kosten kunnen mee en tegenvallen...

Maarre, zijn de Assen van de 3000GT niet hetzelfde, vergelijkbaar ?
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Uray25 schreef: 10 nov 2018, 12:28 Maarre, zijn de Assen van de 3000GT niet hetzelfde, vergelijkbaar ?
Zou kunnen, ze delen wel onderdelen. Ik heb echter geen vergelijk of onderdelennummers.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Uray25 »

Als ik weer eens wat tijd overheb duik ik er wel even in, het zou me namelijk niet verbazen als het zo is...
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Helaas...

vr4 automaat legnum
RH: complete aandrijfas: MR246170
alleen de binnenste CV/homokineet (joint kit noemen ze het): MR336597 30x41x26 FEBEST 0411N94RH > omnummering MR336596

LH: MR246173 joint kit: MR336596

3000GT/GTO:
RH: MR165640 joint kit: MB937062
LH: MR165639 joint kit: MB937063

Ik heb ook andersom gezocht (dus geen automodel ingevoerd maar alleen het partnummer om te zien of het ergens anders gebruikt wordt), maar nee, alleen in VR4's.

Maar... ga je zoeken, en verder zoeken, dan wordt MR336597 ineens 30x41x26 FEBEST 0411N94RH en dat wordt weer omgenummed naar MR336596 met een modellijst:

Mitsubishi Aspire, EC5A
Mitsubishi Chariot Grandis, N94W, N96W
Mitsubishi Chariot, N94W
Mitsubishi Endeavor, D81W
Mitsubishi Galant, EC5A
Mitsubishi Legnum, EC5W
Mitsubishi RVR, N74WG

Dus... Het lijkt misschien een beetje een gok, maar er lijkt toch wel wat mogelijk te zijn!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Uray25 »

Thx Mark, blijkt maar weer dat jij meer tijd overhebt dan ik... ;)
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Tijd 'over'? Tijd 'gemaakt'! ;)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Hoe doe je dat: tijd maken?
Wil ik ook kunne ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Uray25 »

Ik Ook !!!
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

On the road again

Bericht door menno3x8g »

Ze was blind. Woest. Blinde woede dat ze niet de weg op mocht. Als een furie sloeg ze om zich heen. Waarvoor was ze dan op aarde? Vier Pirelli’s met ruim voldoende aangedreven vermogen lieten het erbij zitten want het zou een doelloos dolen worden zonder het inzicht: waarheen? Een barst in de ruit zou voor afkeur zorgen en belette bovendien een verzekerde gang bij ongelukken. Oorzaak was de ellendige aandoening die ons aller Galanten teistert: roest :x: . Stiekem onder de ruitenkit en bovenste strip van de voorruit gekropen zoals ook teken in ons ondergoed plegen te doen. Bijten met hun snuit in de huid tot een kleine opening meegeeft en dan gaat het los. Je geeft ze een boutje en ze nemen je hele carrosserie. Ze zwellen op, volgevreten met ijzer en dan barst de ruit onder de spanning in zijn sponning. Klaar is Kees :evil: (heet ie zo?). Op naar de ruitenspecialist want ik heb het mezelf nog niet aangeleerd ondanks de vele filmpjes op YT.

‘Nou meneer, kijk, hier zit het gat.’
Ik kijk en zie geen gat. Wel een soort van dalletje nadat ze met schroevendraaiers de sponning hebben zitten uitkrabben.
‘Daar gaat het over een paar jaar weer mis.’
Ja, maar als ik nu Sophia afsta voor die reparatie ben ik haar een tijdje kwijt, en daarna tonnen lichter. Ik vervloek Kees. Sta in dubio. Ik heb nu wel gezien hoe eenvoudig het vervangen van een ruit is. En bij de volgende keer kan ik zelf de carrosserie reparatie uitvoeren :) .

Het deed me denken aan een voorval een tijd geleden. We stonden op de parkeerplaats van een supermarkt. Komt er een mannetje naar ons toe. Die wilde wel even ‘gratis’ kijken of onze voorruit belangrijke schade had. En jawel, er bleek een minuscuul sterretje te zitten welke ongetwijfeld bij vorst zou gaan ontploffen in een zwart gat. Kon gerepareerd worden terwijl we boodschappen deden. Toch maar gedaan. Teruggekomen zochten we het tentje met de reparateurs om te betalen. Op een formuliertje wilden ze aangeven waar op de ruit de reparatie gedaan was. Ze konden het niet vinden. Oftewel: er was gewoon geen sterretje geweest, laat staan een reparatie. Om ervan af te zijn toch maar betaald.

De resterende roest werkten ze weg met zwarte primer. De daklijsten verborgen een oerwoud aan takjes, blaadjes, zaadjes en modder. Ik liet ze niet terugplaatsen om ze eerst schoon te maken. Ze plakten een nieuwe ruit met blauwe band. Met groene band, zoals het origineel, was niet te krijgen. Hun tip bij het terugplaatsen van de daklijsten: waar clips met dubbelzijdig tape nodig waren, plaats de tape eerst op de clips en bevestig daarna de lijst correct op de auto. Of dat de goede tip was viel nog te bezien ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Menno is weer 'ns in de pen geklommen! Wat zal Sofia blij zijn. En anders ik wel, dat we onze oude liefdes niet laten barsten, maar koesteren en weer op de rit helpen.

Ik heb vanavond wat voorbereidend werk gedaan om mijn Mazda APK klaar te kunnen krijgen, wat ik ergens volgende week wil laten gebeuren.

Dan kan ik daarna eindelijk mijn echte liefde weer geven wat waar we allebij al zo lang naar smachten!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

marksanne schreef: 26 jun 2019, 21:49 Menno is weer 'ns in de pen geklommen! Wat zal Sofia blij zijn. En anders ik wel, dat we onze oude liefdes niet laten barsten, maar koesteren en weer op de rit helpen.

Ik heb vanavond wat voorbereidend werk gedaan om mijn Mazda APK klaar te kunnen krijgen, wat ik ergens volgende week wil laten gebeuren.

Dan kan ik daarna eindelijk mijn echte liefde weer geven wat waar we allebij al zo lang naar smachten!
Oude liefde roest niet ;) !
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Uray25 »

De liefde niet maar het geliefde meestal wel...
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Daklijsten

Bericht door menno3x8g »

Ik had de zwarte primer van de ruitenzetters weggewerkt op de A-stijl met een beperkte anti-roest behandeling en wit gespoten. Van een afstandje zag dat er best wel stoer uit. Dat bracht me op het idee om de zwarte daklijsten in W09 te spuiten. In de verfwinkel zagen ze dat niet zitten. De daklijst was veulste flexibel zodat er barsten in de lak zouden komen. Uiteindelijk hebben ze een bus geleverd waarbij 20% van de vulling van een flexibel makende stof was. En met 10-10 garantie: 10 seconden of 10 meter lopen na betaling van de verf (dus net genoeg om de winkel uit te komen).

Thuis gekomen de lijsten ontvet, geprimerd en gespoten en meerdere lagen. Nu was ik vergeten dat de bus met slechts 80% van de gebruikelijke hoeveelheid verf gevuld was, dus helaas net niet genoeg om het op alle plekken dekkend te krijgen. Ook was het best lastig om de vulling goed gemixed te krijgen. In het begin spoot de bus de verf erg onregelmatig. Blijven schudden! Dag na het spuiten de lijsten voorzichtig geschuurd met P2000 en niet gepolijst. Het was nl matte verf.

En toen moesten de lijsten weer terug op de auto zonder een van beide te beschadigen. Daar heb ik wel een tijdje op gepuzzeld om te snappen hoe dat moet ondanks dat ik het al eens eerder gedaan had (http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=10&t=790). Het probleem zit hem bij de voorruit. Daar horen per kant 3 vlakjes geplakt te zijn (op 14, 44 en 76,5 cm afstand van de onderste ruithoek) waar de lijst met de buitenrand overheen valt. Maar hoe diep die vlakjes geplaatst moeten worden is lastig te bepalen. Bovendien lukte het me niet om de lijst erin te klikken. Waar het wel lukte was de spanning op de vlakjes te groot zodat ze weer loslieten van de A-stijl. Die vlakjes heb ik weer verwijderd. Dan zijn er per kant ook 3 clips. Linkerkant vanaf de punt van de lijst: blauw, geel, zwart op respectievelijk 9, 24 en 58 cm afstand en op de rechterkant idem maar dan in de kleuren rood, geel, zwart. Deze clips klikken eerst in de lijst, en bij gecontroleerd aandrukken haken ze met 2 tandjes achter de voorruit. Daarvoor moest ik hier en daar stukjes ruitenkit verwijderen. Een tapijtmes kon goed achter de ruit komen. En dan zorgen dat de clips precies op de goede plek in de lijst komen te zitten waarna de lijst in de goot geklikt kon worden.

De constructie zag er goed uit maar bleek vrij gammel. De lijst wipte je zo weer uit de goot. Daarom plakte ik de strip met dbz klevende tape aan de onder- en bovenkant van de ruit. Daarmee ziet het er minder strak uit, maar vandaag onder de zon en met een temp van boven de 30° zit de strip nog steeds degelijk op de auto. Ook de verf houdt zich goed.
Weer een klusje geklaard! :agree:
1 daklijst.jpg
2 daklijst.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Wat een origineel idee! Ziet er supergoed uit. Krijgt een wat modernere look ook nog zo. Denk dat ik het schaamteloos ga kopieren bij de VR2!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Klusjes

Bericht door menno3x8g »

In de handbediende leren bestuurdersstoel (rechts dus) zat een opvallend gat van ruim 2 euro in de buitenste wang. Het is een bekende schuurplek bij het in- en uitstappen en zorgt ook voor de ‘striae’ op de buitenste wang van de zitting. Daar had ik dan weer geen last van. Nu stond ik voor de keuze: laten repareren of elektrisch bedienbare stoelen monteren waarvan ik een paar setjes heb staan. Dat laatste zou wel supersjeik zijn. Echter lagen er geen kabelbomen voor een plug-and-play en ik zag op tegen de aanleg van een eenvoudig + en – kabeltje met zekering. Bovendien sprak de originaliteit van de stoelen me wel aan. En hoe vaak verstel je nu de stoel? En hoe vaak gebruik je de stoelverwarming, laat staan de zij-airbags? Van de achterbank van een sloop-Galant haalde ik een mooie lap van hetzelfde type leer. Een autostoelbekleder heeft de zaak verder netjes in orde gemaakt.

In de tussentijd heb ik het versleten leer van het Nardi stuur een beurt gegeven. Twee lagen zwarte leerverf erop en vervolgens een paar lagen finish. Een volgende keer zou ik geen matte verf en finish gebruiken maar de gladde variant zoals op het origineel. Het ziet er weer als nieuw uit. Hetzelfde heb ik weleens gedaan met de leren sturen uit onze Galanten (ook al is het geen leer maar kunststof). Gebruik dan weer de matte varianten. En als je dan ook de airbag module zo behandelt, dan ziet het geheel er weer top uit.
:agree:
stoel.jpg
stuur.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Netjes zeg! Incl. cruise control!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

marksanne schreef: 30 jun 2019, 21:12 Netjes zeg! Incl. cruise control!
:lol: Je bedoelt een voorbereid stuur ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

De Legnum spoiler

Bericht door menno3x8g »

Is het opvallendste kenmerk van een PFL Legnum niet de achterspoiler? Nergens anders heb ik dit type gezien. En nergens anders lijkt het alsof het net niet past op de achterklep! Alsof ie met te heet water is gewassen. Met name die zijarmen zijn te krap. Het zij zo. Vanaf het begin stoorde de achterspoiler van Sophia me :x: . De conditie van de verf was namelijk erg slecht, hier en daar was de verf helemaal verdwenen en een aantal afdekkapjes voor de schroeven en moeren waren niet aanwezig. De stoute schoenen maar eens aangetrokken.

Eerst moest de spoiler van de achterklep af. Maar hoe? De afdekkapjes die er nog waren zouden zonder beschadigingen niet verwijderd kunnen worden. Dan maar de spoiler als geheel. Zo was ie er waarschijnlijk ook opgekomen. Per zijarm twee moeren losgedraaid en 1 schroef. De spoiler zat daarna nog steeds zo vast als een huis. Hij zat toch niet gelijmd? Dat was ie wel, maar gelukkig was de kit zo goed als vergaan. De zijarmen bleken uiteindelijk met nog 3 clips per kant op de klep vast te zitten. Voordat ik daar achter was en hoe die zonder beschadigingen los te krijgen heeft zeker een uurtje geduurd. Blijkbaar had eerdere ervaring met dit type spoiler me niet geholpen: http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... =10&t=1908.

Nu is het helaas zo dat als de primer op bepaalde plekken verdwenen is, en je de nieuwe lak er weer optimaal op wilt zetten, het beste is om alles kaal te schuren om kleurverschillen te vermijden. Ik begon met de hand P180, maar dat schoot niet op. Uiteindelijk heb ik een luchtaangedreven eccentrische schuurmachine gekocht (Zionair met 6’’ schijf). Mijn compressor van meer dan 40 jaar oud trok dat maar net. Het schuurkarwei was hiermee appeltje eitje. Wat is goed gereedschap toch een genot om mee te werken :) (en een deuk in je portemonnee)!

Dan de verfklus zelf. De spoiler heeft een voor-, achter-, boven-, onder- en 2 zijkanten (met een binnen- en buitenzijde). Ja logisch zou je zeggen, maar het probleem is dat aan alle kanten een zichtgedeelte. Hoe kan je dat in 1 verfbeurt goed krijgen? Wel: door de spoiler halverwege elke spuitgang ondersteboven en achterstevoren te houden zonder de reeds geverfde delen aan te raken. Zwevend zou het mooiste zijn, maar daar vond ik geen oplossing voor. Het zwaartepunt van de spoiler lag erg ongunstig. Enige beschadiging was dus toch nodig. De spoiler liet ik op een tafeltje steunen. Met de kartonnen verpakking van een grote koelkast maakte ik een spuithok. Na het primeren gebruikte ik bijna 2 verfbussen om de spoiler in diverse lagen in de verf te zetten.

Na het drogen volgde de afwerking. Ik had nieuwe afdekkapjes gemaakt en plakte die met (witte) montagekit op de schroef- en moergaten. Er volgde een uitgebreide schuurbeurt met P1000, gevolgd door P2000. Ook de beschadigingen van de spuitpartij kon ik zo prima wegwerken. Vervolgens de DAP900 erop met Monello Mezzo Polish en de laatste gang met Finale (zie de foto’s van de verschillende stappen). Tijdens die laatste stap had ik een moment van onoplettendheid en flikkerde de spoiler van het tafeltje en uit mijn handen … :cry:

Diverse schade aan de nieuwe lak, maar ook breuk aan een bevestigingspunt van een zijarm en een scheur in een hoekstuk. Die scheur zou alleen te repareren zijn als ik de spoiler helemaal uit elkaar zou halen. Dat heb ik niet meer gedaan, andere klussen lagen te wachten. Ik heb de spoiler op de achterklep gemonteerd. Met een kwastje (bij de Action hebben ze een mooie set fijne penselen te koop) de lakschade enigszins hersteld, geschuurd en opnieuw gepolijst.

De verf op de spoiler ziet er verrassend goed uit. De glans benadert die van een professioneel gespoten paneel. Op foto 4 is helemaal bovenaan een klein verschil in glans te zien waar de bladerpartij van de bomen overgaat in lucht. De onderkant van de foto is onscherp en daarom lijkt daar een groot verschil te zijn. Als ik had geplamuurd en meer geduld had gehad bij het polijsten was er vast een superstrak resultaat uit gekomen. Hoewel de scheur balen is, ben ik verder dik tevreden.

Als laatste heb ik de lak in de Collinite 476S gezet. Dat is een behoorlijk stugge wax met een relatief lange standtijd (vandaar mijn keuze). Met de hoge temperaturen van de laatste tijd was de verwerking vrij gemakkelijk :D .
1- na spuiten met bus
1- na spuiten met bus
2- geschuurd met P1000
2- geschuurd met P1000
3- geschuurd met P2000
3- geschuurd met P2000
4-polijstbeurt gehad
4-polijstbeurt gehad
5- afdekkapjes en scheur
5- afdekkapjes en scheur
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Jeetje wat strak Menno! Jammer van die scheur. Valt niet erg op, moest even goed kijken voor ik het zag.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Give it a go!

Bericht door menno3x8g »

Het temperament van Sophia blijft me verbazen. Wat vind je van het volgende. Midden op de M25 (de rondweg om Londen) hield ze er gewoon mee op van het ene op het andere moment. Just like that! Ternauwernood wist ik nog de vluchtstrook van 9 inch (225mm) breedte aan de linkerkant te vinden. En daar stonden we in de blakende zon. Aangezien het de heetste dag was liep de temperatuur in de broeikas ras op net als de file achter ons :oops: . Starten? Ho maar, motor sloeg niet aan.

We waren op de terugweg naar de veerboot in Harwich. Vanaf Pembroke hadden we 250 mijl gereden zonder problemen en op max snelheid. Ook de heenweg ging voorbeeldig. Op een enkel moment na. We stonden in een parkeergarage in Cambridge met draaiende motor te wachten op een parkeerplek en toen stopte ze ook abrupt. Met een paar minuten wachten kreeg ik haar weer aan de praat en konden we inschuiven. Op een ander moment in de reis merkte ik dat de start met een warme motor moeizamer ging en een onregelmatig stationnair draaien opleverde (dus eigenlijk niet stationnair) in een veel te laag toerental. In beide gevallen was het een hete dag.

Maar wat nu op de M25? Paar minuten wachten, starten en weer snel op weg. Het probleem kwam echter steeds sneller terug en we waren nog niet halverwege deze rondweg toen het voor de zoveelste keer gebeurde en ik besloot de dichtstbijzijnde Mitsubishi dealer op te zoeken. In Nederland was mijn ervaring met een noodconsult bij een Mitsubishi dealer in Santpoort erg goed: er kwam meteen een monteur kijken wat er mis was en hij verving direct de bout van de achterste motorsteun waarna het probleem was opgelost. De dealer bleek slechts 15 mijl terug te zitten in Hempstead.

Op een terrein vol Outlanders parkeerde ik noodgedwongen in de zon en zocht de receptie. De dame was resoluut: pas over 2 weken hadden ze ruimte en nu was er geen monteur vrij. Sorry sir. Ze deden gewoon niet aan emergency repair, ook niet als de veerboot de volgende dag vertrekt. Na heel veel aandringen belde ze nog een onafhankelijke garage met de vraag of die plek voor een ‘old car’ had, maar ook daar nul op request. Zo weinig respect voor een VR4? Ik kreeg het er dubbel zo heet van :evil: .

Terug op de M25 ging het snel weer mis. Het was rond 15.00h al behoorlijk druk met filevorming. De eerstvolgende uitrit naar een stadje (Potters Bar) konden we net bereiken. We besloten tot een break. We parkeerden Sophia voor een Grieks restaurant en bestelden een glaasje water :vr4: ondertussen genietend van de verkeerschaos. Via de ANWB kwam na een paar uur een AA-dienstverlener (die van de auto’s, niet van de alco’s). Sophia deed alles keurig, liep na een tijdje nog steeds mooi stationnair en wilde niet afslaan. De monteur vond foutcodes 34 en 35 en kon de laatste resetten. Al wist hij niet wat 35 betekende. ‘Give it a go’, was zijn advies. En zo hervatten we onze reis op lage snelheid en zonder problemen.

Terug in Nederland ging het na 80 kilometer toch weer mis. Op een dieet van een half uur rijden en 10 minuten pauze met de motorkap open bereikten we diep in de nacht het thuishonk. Sindsdien geen probleem meer gehad met ritten van een uur :) . Maar ja, de hete dagen liggen voorlopig achter ons. En nu uitzoeken wat er aan de hand is/was. Een sensor die het aan het opgeven is?

P7141710.JPG
P7141713.JPG
P7151727.JPG
P7151730.JPG
P7171763 (2).JPG
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Hitte en oudere VR4 motoren lijkt een beetje issue te zijn. Mijn VR4 blok had en waarschijnlijk heeft ook kuren als de temperaturen buiten hoog oplopen. De temperatuurmeter begint een voorzichtige klimtocht bij stationairloop, hoewel bij mij de toeren juist omhooggaan.

De banaan met het 2L motortje had ook last bij hoge temperaturen: daar ging, net als bij jou, de stationairloop onrechtmatig en te laag lopen. Gelukkig viel 'ie nooit uit, ik heb er verder niets mee gedaan/uitgezocht, de auto had geen echte kans meer op een verder leven door flinke roestvorming op spannende en of lastige delen, dus gesloopt.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

marksanne schreef: 05 aug 2019, 03:38 Hitte en oudere VR4 motoren lijkt een beetje issue te zijn. Mijn VR4 blok had en waarschijnlijk heeft ook kuren als de temperaturen buiten hoog oplopen. De temperatuurmeter begint een voorzichtige klimtocht bij stationairloop, hoewel bij mij de toeren juist omhooggaan.
Sinds de waterpomp vervangen is staat de temperatuurmeter strak horizontaal bij hete motor en omstandigheden.
Vandaag een rit van 4 uur gehad, met af en toe wachten voor een brug of stoplicht en een buitentemp van 24°C.
Ze gedroeg zich keurig :yes: .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Ran-DiZzle
Berichten: 789
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:54
Provincie: Flevoland

Re: Project Sophia

Bericht door Ran-DiZzle »

Brandstofrelais? Heb dit wel eens bij oudere hondas gezien. Wanneer het relais te warm werd. Stopte de auto er mee. Relais uit elkaar, alle soldeerpunten ff opnieuw aantippen. En dan was het euvel verholpen. Wil niet zeggen dat dit bij soof ook t geval is.

Fijn, zown naald.... 🙄
//// ////GALANT AUTO SOCIETY CHAPTER NETHERLANDS//// ////
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Dank voor je tip Randy, dat ga ik eens uitzoeken.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Project Sophia

Bericht door Integra »

Ik heb zoiets gehad met een Acura.... Daar was het een condensator bij de verdeler.... Die werd heet en dan hield de motor er mee op... Zodra het afgekoeld was, was er niets meer aan de hand.
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door foks »

Tjonge! Je hebt wat spannende momenten gehad zie ik wel. Hopelijk is het probleem te vinden.
Mooie foto's ook. Zo uitgedost wil ik ook wel in een stationwagen rijden :yes:
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Remmen achter!

Bericht door menno3x8g »

Sophia heeft een tijdje in de kast gestaan door andere prioriteiten.
Nu weer bezig haar te reanimeren met een proef APK keuring.
Heeft ze niet gehaald.
Wat zijn de punten:
a- scheurtje in een reparatielas van een velg
b- lek in flexibel deel uitlaat en een pakking
c- een puncture in een ashoes (gelukkig wielzijde)
d- een enorm remverschil achter.
Punten a, b c gaan zonder al te veel problemen wel opgelost worden.

Nu punt d: meer dan 60% verschil in de remmen achter.
Eerdere jaren lukte het nog om dit verschil terug te brengen tot net onder de 30% door sneller aan te rijden maar nu lukt dit dus niet meer, het verschil is wel groter geworden. Let op: de achterremmen zelf zijn compleet gereviseerd en gecontroleerd een paar jaar geleden en toen was er dus al het remverschil van bijna 30%. Rara hoe kan dit :? .

Voorzover ik weet zitten er tussen de hoofdremcilinder en de achterremmen behalve de leidingen nog 2 elementen: het ABS-blok en verderop nog een verdeelblokje waarvan de functie me niet duidelijk is. Dat verdeelblokje lijkt een simpel dingetje te zijn waar alleen leidingen op aangesloten zijn. Het ABS-blok is een stuk complexer. Het idee is nu om dat ABS-blok te gaan vervangen door een sloopexemplaar van een Galant die prima remde (maar door de roestduivel het loodje moest leggen). Mogelijk dat een uitgang oid niet goed functioneert, ook al brandt in het dashboard geen ABS-lampje na starten.

Maar voordat ik de sleutel ter hand neem: heeft iemand soortgelijke ervaringen of nog een andere suggestie wat er aan de hand kan zijn?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Project Sophia

Bericht door marksanne »

Hmmm... Naar Menno! Ik meen me te herinneren dat die ABS verdeelblokken verschillen tussen de Japanse en europese galants. Mocht dat zo zijn en je hebt een japanse nodig: laat me maar weten, volgens mij heb ik de oude bewaard uit de Legnum.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Project Sophia

Bericht door Qualconu »

Voor zover ik weet wordt er bij de APK-keuring op de achteras 'n remkrachtmeting uitgevoerd op de voetrem en op de handrem.
De primaire vraag is dan: treedt het remverschil op bij de voetrem of bij de handrem.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Project Sophia

Bericht door menno3x8g »

Qualconu schreef: 01 okt 2021, 11:28 De primaire vraag is dan: treedt het remverschil op bij de voetrem of bij de handrem.
De meting wordt met de voetrem gedaan.
De handrem wordt volgens mij alleen getest op gangbaarheid van de handel en niet op de remmenbank.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Projecten”