Radio

Voor info en vragen over alle elektronica interieur en exterieur
Plaats reactie
grasvreter
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jan 2020, 23:52
Provincie: Gelderland

Radio

Bericht door grasvreter »

Hai,

ik ben nieuw hier op het forum. Heb al heel wat rondgekeken, heel veel fijne info gevonden.

Ik heb 2 Galants, een witte sedan 7G uit 1993, de 1.8, en sinds kort, een 8G station 2.0 GLSI uit Oostenrijk. Ik wil eigenlijk nog een paar mooie plaatjes schieten en die dan als voorstellingspost oid doen.

Maar mijn probleem, hopelijk kan iemand mij helpen:

De 8G had nog een casetteradio. Ik die eruit gehaald, middenconsole dashboard eraf gehaald ook. Dit om de radioslot en het bakje om te wisselen, en de slang voor de climate control temperatuursensor vast te zetten met een slangklem. Ik alles weer op zijn plek gedrukt, nieuwe radio erin met bijgeleverde verloopstekker (2 stekkers uit de galant naar 1 in de radio). Nou de radio doet niets. Andere radio geprobeerd, weer niks. Verloopstekker er tussenuit, casetteradio er weer in, doet het. Het werd al donker, dus maar gestopt met iets proberen, had te weinig licht.

Nu zit de oude cassettespeler er dus weer in, maar... deze gaat niet meer automatisch aan als ik de auto start. Na het starten handmatig aanzetten, en bij het uitzetten van de auto moet ik de radio ook weer uitzetten (anders lege accu...)

En, ineens, doet mijn snelheidsmeter het niet meer. Dat hele klokje, dus die weergeeft hoe snel je rijdt, je kilometerstand, en de trip. Wel een manier om je KMstand laag te houden.

Ik heb nu hier en daar wat gelezen over rode en gele draad omwisselen, maar ik snap er niets van dat de casetteradio ineens niet meer met de auto aan en uit gaat, en dat mijn kilometerteller er mee gekapt is.

Oja:

Ik heb het idee dat er met de kabels gekloot is. Zit een kastje achter het dashboard (lastig te bereiken naast handschoenenkastje) waar allemaal kabels ingaan, een microfoon, en een zender op de voorruit, ik denk voor automatisch tolwegen betalen (auto uit oostenrijk eh).


Iemand enig idee? of kan ik beter mijn garage bellen, want ik heb zelf vrij basale kennis van al die 100.000 stroomdraadjes.

Alvast bedankt ja
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Radio

Bericht door kevin1990 »

Als ik het zo hoor heb je sowieso een zekering die er uit ligt. Misschien iets geraakt wat veroorzaakt dat je teller klok het niet meer doet. Dimt je climatr controle verlichting nog wel als je je verlichting aan zet?
Wat betreft je radio lijkt het alsof je geschakelde plus en je constante plus omgedraaid zitten. Je moet dus deze 2 draden omwisselen. Als je de verloop stekker van je radio bekijkt zal de rode draad overgaan na de stekker in geel en andersom. In het stukje verloop kabel zit ergens een klein stekker verbinding met een mannetje en vrouwtje waardoor je die 2 draden kunt draaien. Verder moet je kijken of je nieuwe radio niet een zwarte draad met vaak een oogje die je aan een bout of schroef moet vast maken die in verbinding staat met de carrosserie.

Gaat je antenne wel omhoog als de radio aan gaat?
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Radio

Bericht door kevin1990 »

Voor voeding heb je trouwens maar 3 kleuren nodig voor je radio die je moet volgen. Rood, geel en zwart.
Je kan met een soanningszoeker kijken waar je welke spanning op krijgt. Dus geel en rood. Dan weet je wat welke kleur is en vervolgens kijk je in je boekje welke kleur er hoort bij je radio.
Maak anders eens een paar foto's van je situatie en het boekje met het schema
grasvreter
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jan 2020, 23:52
Provincie: Gelderland

Re: Radio

Bericht door grasvreter »

Thanks voor de reacties. Ik ga die zekering en climatecontrol verlichting checken, het verloopstekkertje ook. Spullen liggen op het moment bij mijn pa, ga er deze week weer langs gaan we er mee verder.

Antenne zit gewoon vast achterop de stationwagen, is het de sedan waar die uitschuift? Bij mijn 2.0 gls station iig niet voor zover ik weet.

Voor de rest echt een prachtbak, 114k ook pas gelopen. Hier staan ze samen op 1 foto in de straat.
Bijlagen
P_20200103_160903.jpg
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: Radio

Bericht door Integra »

grasvreter schreef: 07 jan 2020, 20:48 Hai,

ik ben nieuw hier op het forum. Heb al heel wat rondgekeken, heel veel fijne info gevonden.

Ik heb 2 Galants, een witte sedan 7G uit 1993, de 1.8, en sinds kort, een 8G station 2.0 GLSI uit Oostenrijk. Ik wil eigenlijk nog een paar mooie plaatjes schieten en die dan als voorstellingspost oid doen.

Maar mijn probleem, hopelijk kan iemand mij helpen:

De 8G had nog een casetteradio. Ik die eruit gehaald, middenconsole dashboard eraf gehaald ook. Dit om de radioslot en het bakje om te wisselen, en de slang voor de climate control temperatuursensor vast te zetten met een slangklem. Ik alles weer op zijn plek gedrukt, nieuwe radio erin met bijgeleverde verloopstekker (2 stekkers uit de galant naar 1 in de radio). Nou de radio doet niets. Andere radio geprobeerd, weer niks. Verloopstekker er tussenuit, casetteradio er weer in, doet het. Het werd al donker, dus maar gestopt met iets proberen, had te weinig licht.

Nu zit de oude cassettespeler er dus weer in, maar... deze gaat niet meer automatisch aan als ik de auto start. Na het starten handmatig aanzetten, en bij het uitzetten van de auto moet ik de radio ook weer uitzetten (anders lege accu...)

En, ineens, doet mijn snelheidsmeter het niet meer. Dat hele klokje, dus die weergeeft hoe snel je rijdt, je kilometerstand, en de trip. Wel een manier om je KMstand laag te houden.

Ik heb nu hier en daar wat gelezen over rode en gele draad omwisselen, maar ik snap er niets van dat de casetteradio ineens niet meer met de auto aan en uit gaat, en dat mijn kilometerteller er mee gekapt is.

Oja:

Ik heb het idee dat er met de kabels gekloot is. Zit een kastje achter het dashboard (lastig te bereiken naast handschoenenkastje) waar allemaal kabels ingaan, een microfoon, en een zender op de voorruit, ik denk voor automatisch tolwegen betalen (auto uit oostenrijk eh).


Iemand enig idee? of kan ik beter mijn garage bellen, want ik heb zelf vrij basale kennis van al die 100.000 stroomdraadjes.

Alvast bedankt ja

Als je in de buurt van Gorredijk/Heerenveen woont (zal wel niet) of wil komen, wil ik gerust eens mee kijken wat er aan de hand is (en mogelijk oplossen)
grasvreter
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jan 2020, 23:52
Provincie: Gelderland

Re: Radio

Bericht door grasvreter »

Integra schreef: 08 jan 2020, 01:33
grasvreter schreef: 07 jan 2020, 20:48 Hai,

ik ben nieuw hier op het forum. Heb al heel wat rondgekeken, heel veel fijne info gevonden.

Ik heb 2 Galants, een witte sedan 7G uit 1993, de 1.8, en sinds kort, een 8G station 2.0 GLSI uit Oostenrijk. Ik wil eigenlijk nog een paar mooie plaatjes schieten en die dan als voorstellingspost oid doen.

Maar mijn probleem, hopelijk kan iemand mij helpen:

De 8G had nog een casetteradio. Ik die eruit gehaald, middenconsole dashboard eraf gehaald ook. Dit om de radioslot en het bakje om te wisselen, en de slang voor de climate control temperatuursensor vast te zetten met een slangklem. Ik alles weer op zijn plek gedrukt, nieuwe radio erin met bijgeleverde verloopstekker (2 stekkers uit de galant naar 1 in de radio). Nou de radio doet niets. Andere radio geprobeerd, weer niks. Verloopstekker er tussenuit, casetteradio er weer in, doet het. Het werd al donker, dus maar gestopt met iets proberen, had te weinig licht.

Nu zit de oude cassettespeler er dus weer in, maar... deze gaat niet meer automatisch aan als ik de auto start. Na het starten handmatig aanzetten, en bij het uitzetten van de auto moet ik de radio ook weer uitzetten (anders lege accu...)

En, ineens, doet mijn snelheidsmeter het niet meer. Dat hele klokje, dus die weergeeft hoe snel je rijdt, je kilometerstand, en de trip. Wel een manier om je KMstand laag te houden.

Ik heb nu hier en daar wat gelezen over rode en gele draad omwisselen, maar ik snap er niets van dat de casetteradio ineens niet meer met de auto aan en uit gaat, en dat mijn kilometerteller er mee gekapt is.

Oja:

Ik heb het idee dat er met de kabels gekloot is. Zit een kastje achter het dashboard (lastig te bereiken naast handschoenenkastje) waar allemaal kabels ingaan, een microfoon, en een zender op de voorruit, ik denk voor automatisch tolwegen betalen (auto uit oostenrijk eh).


Iemand enig idee? of kan ik beter mijn garage bellen, want ik heb zelf vrij basale kennis van al die 100.000 stroomdraadjes.

Alvast bedankt ja

Als je in de buurt van Gorredijk/Heerenveen woont (zal wel niet) of wil komen, wil ik gerust eens mee kijken wat er aan de hand is (en mogelijk oplossen)

Ben er wel geboren, maar woon in Gelderland. Thanks voor het aanbod in ieder geval, mocht ik er echt niet uit komen is het altijd een mogelijkheid om jou plus wat familie even te bezoeken.
grasvreter
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jan 2020, 23:52
Provincie: Gelderland

Re: Radio

Bericht door grasvreter »

kevin1990 schreef: 07 jan 2020, 21:25 Als ik het zo hoor heb je sowieso een zekering die er uit ligt. Misschien iets geraakt wat veroorzaakt dat je teller klok het niet meer doet. Dimt je climatr controle verlichting nog wel als je je verlichting aan zet?
Wat betreft je radio lijkt het alsof je geschakelde plus en je constante plus omgedraaid zitten. Je moet dus deze 2 draden omwisselen. Als je de verloop stekker van je radio bekijkt zal de rode draad overgaan na de stekker in geel en andersom. In het stukje verloop kabel zit ergens een klein stekker verbinding met een mannetje en vrouwtje waardoor je die 2 draden kunt draaien. Verder moet je kijken of je nieuwe radio niet een zwarte draad met vaak een oogje die je aan een bout of schroef moet vast maken die in verbinding staat met de carrosserie.

Gaat je antenne wel omhoog als de radio aan gaat?
Als ik de verlichting aan zet gaat de climatecontrolverlichting ook aan dat werkt nog zoals het hoort lijkt mij.
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Radio

Bericht door kevin1990 »

Gedeelte van station heb ik helemaal overheen gelezen. Ik wil ook wel mee kijken. Ik woon in Dordrecht. Iets dichterbij gok ik in plaats van het noorden haha.

De climatr control display hoort te dimmen met aangaan van de verlichting en de lampjes van de knoppen horen aan te gaan. Denk toch dat je het even moet zoeken bij je voeding. Als je het contact aan zet en je radio gaat niet automatisch aan kan het zomaar zijn dat je geschakelde plus er wel is maar misschien je massa mist. De radio gaat aan en uit door de geschakelde plus. De constante plus is er normaal alleen maar voor het onthouden van de zenders en bij sonmmige radio's het mogelijk te maken de radio aan te zetten wanneer 't contact uit staat. Duitse auto's hebben dit vaak in originele radio's.
Jappen niet en zeker geen galant. Tenzij 't niet origineel is.
Foto's plaatsen van je situatie met hoe de kabels zitten helpt met het schema van je radio bedrading van je nieuwe radio
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Radio

Bericht door Yeti »

Welk Bouwjaar is de 8G? Ja weet dat het een HC dash is maar deze kan later zijn geplaatst.

Doet de achterverlichting het wel? indien niet controleer de zekering van de achterverlichting.

En kijk uit met die gekleurde draden. Het is niet per definitie dat geel de geschakelde "plus" is. Zo is te zien in het wiring diagram van de 1999 Galant dat voor de Radio de geschakelde "plus" een blauwe kleur heeft. Totaal zitten er in het Radio circuit 4 (3 x 10A en 1 x 15A) zekeringen om het allemaal naar behoren te laten werken.

Het is dus van belang te weten van welk bouwjaar de Galant is.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
grasvreter
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jan 2020, 23:52
Provincie: Gelderland

Re: Radio

Bericht door grasvreter »

Yeti schreef: 11 jan 2020, 10:04 Welk Bouwjaar is de 8G? Ja weet dat het een HC dash is maar deze kan later zijn geplaatst.

Doet de achterverlichting het wel? indien niet controleer de zekering van de achterverlichting.

En kijk uit met die gekleurde draden. Het is niet per definitie dat geel de geschakelde "plus" is. Zo is te zien in het wiring diagram van de 1999 Galant dat voor de Radio de geschakelde "plus" een blauwe kleur heeft. Totaal zitten er in het Radio circuit 4 (3 x 10A en 1 x 15A) zekeringen om het allemaal naar behoren te laten werken.

Het is dus van belang te weten van welk bouwjaar de Galant is.
Het is er 1 uit 1998, maarrrr, het is gelukt het te fixen!

Er is een extra stuk bedrading geknutseld om zo'n receiver voor waarschijnlijk de tolwegantenne te laten werken. Dit stuk hebben we er nu tussenuit gehaald, toen deed de radio het nog steeds niet. Maar, geel en rood omgewisseld, en ineens werkt het zoals het moet. Ik snap echt niet dat geel en rood omwisselen effect heeft gehad, maar goed.

De kmteller:

We kwamen vorige week een groene draad tegen die los zat. Deze ging in de radiostekker. Wij dachten, die is natuurlijk losgeschoten toen wij aan de radio en het dashboard zaten te rukken. Wij die op de juiste plek (iig wat wij dachten dat de juiste plek was) teruggezet. Vanochtend, 1e wat we gedaan hebben is die groene kabel er weer uit, en ineens doet de kmteller het weer. Ik snap niet wat een draad bij de radio met je snelheidsmeter van doen heeft.

Alles werkt zoals het moet nu, dus ik ben blij. Morgen het klokje nog even solderen, en, als ik mij heel moedig voel, ooit een afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling inbouwen. En dan is de 8G eigenlijk af, en kan ie de rol als gezinswagen gaan vervullen.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Radio

Bericht door Yeti »

Goed te horen dat het weer werkt. Is de auto voor de rest standaard?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Radio

Bericht door marksanne »

Die snelheidmeter-kabel zou wel eens aan een 2DIN radio gekoppeld kunnen zijn. Mijn oude Pioneer AVIC HD1BT had (heeft!) zo'n input zodat de navigatie in tunnels of bij ander gebrek aan GPS signaal een aardig idee heeft waar je ongeveer kunt zijn.

Mooi dat het opgelost is in ieder geval!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
grasvreter
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jan 2020, 23:52
Provincie: Gelderland

Re: Radio

Bericht door grasvreter »

Yeti schreef: 11 jan 2020, 17:55 Goed te horen dat het weer werkt. Is de auto voor de rest standaard?

Yes, helemaal standaard. Op die tolwegtransmitter na dan. Die ga ik er nog een keer uithalen.
Voor zo ver ik weet (volgens de boekjes) heeft de auto 2 eigenaren gehad. Een man, en 2 jaar later een vrouw met dezelfde achternaam. Ik gok dat het een ouder echtpaar is geweest, de man is overleden, en de auto daarom op naam van zijn vrouw is komen te staan. Een matig gerepareerde parkeerschade (schaafwond zeg maar) past wel in dat beeld :P
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Radio

Bericht door Yeti »

Veel plezier ermee,

Hoe kom je erbij om er ééntje uit Oostenrijk te halen?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
grasvreter
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jan 2020, 23:52
Provincie: Gelderland

Re: Radio

Bericht door grasvreter »

Yeti schreef: 17 jan 2020, 11:07 Veel plezier ermee,

Hoe kom je erbij om er ééntje uit Oostenrijk te halen?
Een man die bij de garage werkt waar ik zit handelt ook in auto's, en hij had deze geïmporteerd. Stond al een maandje op marktplaats (autohuis spankeren), toen ik besloot dat een galant 8g ook gewoon tof is. Toffer dan bijvoorbeeld een outlander 1, wat ik eerst van plan was te kopen. En goedkoper in aanschaf, al is de outlander 1 wel verder uitontwikkeld. Dat zijn zo ongeveer de meest betrouwbare wagens die er zijn, zeker als je een laat model hebt, vanaf ongeveer 2007.
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Radio

Bericht door kevin1990 »

Nou wat. Bb betreft de outlander ben ik het niet met je eens hoor.
Ja het is een hele betrouwbare auto. En heeft zeker niet veel klachten maar.heeft.wel wat aandachtspunten. Maar zeker geen slechte auto
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: elektronica”