Racepaard - Galant VR4 - cold spec - injectoren

Plaats hier je turbo project. Van 6G tot 8G, VR4, VR2 en 4 cylinder turbo's
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Racepaard - Galant VR4 - cold spec - injectoren

Bericht door marksanne »

Oplettende forumbezoekers hadden de hint misschien al ergens gezien in een ander topic, maar bij deze en sinds vandaag is het een feit: Racepaard van Jos (Toneburst) staat gestald in Gouda en zijn nieuwe verzorger is ondergetekende!

Jos heeft de auto bijna 10 jaar lang vertroeteld en veel mooi werk verzet, een enorm scala aan onderhoudspunten en verbeteringen hebben Racepaard tot een volbloed laten wederkeren. Maar met iets teveel hobbies en te weinig tijd om Racepaard werkelijk af te maken besloot hij met merkbaar pijn in het hart afscheid te gaan nemen.

En wat begon met een interessepeilingsberichtje van Jos, mondde uit in een maandenlang gevecht. In mijn hoofd welteverstaan. Toch weer NOG een auto erbij?! Ik heb al een VR2 die al ruim 2.5 jaar stilstaat... moet ik echt naast de daily Mazda 6 toch weer een echte VR4 hebben? Ja. Natuurlijk. Zeker een zoals deze!

Racepaard is een 1996 Cold-Spec VR-4 met een sub 100K tellerstand, uitgebreide historie bekend, nog belangrijker: laatste eigenaar bekend! Vrijwel alles is origineel, danwel ververst origineel. De add-ons zijn:
- een olie catch-can
- TOAD alarmsysteem (inmiddels verwijderd door yours truly)
- handmatige boost controller (inmiddels verwijderd door yours truly)
- high-flow benzinepomp
- 17"lichtmetalen AEZ wielen (inmiddels gewisseld voor een andere set door yours truly)
- downpipe (inmiddels vernieuwd met nieuwe flex stukken door yours truly)
- Apexi S-AFCII
- gemodificeerd centre console met oliedruk, AFR en turbodruk-meters (inmiddels vervangen door origineel door yours truly)
- speakers en subje

Deze cold-spec VR4 is verder af-fabriek uitgerust met:
- schuif-kanteldak
- achterruit met ingebouwde FM/AM antenne
- achterruitenwisser
- voorruit met zonneband
- voorruit heeft wisser-ontdooistrips
- electrisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels
- hogere capaciteit dynamo
- hi-vis tellerunit (JDM versie, dus met aanduiding tot 180km/u)
- nardi lederen stuur
- TCL
- AYC

Zelfs de originele VR4 vloermatten zijn aanwezig en nog in behoorlijk nette staat! (nu vind ik die zelf niet mooi, ik ga ze vervangen, maar deze originele vloermatten gooi ik zeker niet weg!). (inmiddels vervangen door yours truly)

Al met al een ongelofelijk complete auto!

Is er niets op aan te merken? Tuurlijk wel.

Cosmetische schoonheidsfoutjes:
- eigenlijk zou het hele koppie een keer overgespoten moeten worden, vooral de bumper, die heeft wat strijdwondjes en een bevestigingsbreukje
- de wind deflectors (kom niet op de nederlandse naam) zijn gescheurd danwel overgespoten, wat ik niet mooi vind, die gaan eraf tot ik een goed setje vind (inmiddels verwijderd door yours truly, origiele vervangende wachten op montage)
- wat kleine winkelwagen-deukjes: een keer door een uitdeuken-zonder-spuiten expert laten doen

Technische issues:
- het TCL foutmeldingslampje ziet zichzelf graag, maar niet consequent (intussen gefixed)
- het AYC foutmeldingslampje is een andere aandachttrekker, die wil echt aandacht! (Jos heeft echter een EVO AYC pomp bijgeleverd welke met wat modificatie te gebruiken moet zijn ipv de vermoeide originele AYC unit)
- bij het sturen, vooral bij heel langzaam rijden of stilstaand sturen kraakt het wat (misschien uitgedroogde rubbers) (opgelost)
- lichte roest in de motorruimte bij de veerpoten

Plannen (best veel):
- andere wielen (opnieuw 17") monteren Lenso Mono Block Mesh (done)
- rvs JDM deurdorpels (done)
- zwart lederen EU interieur (electrisch verstelbare stoelen) (done)
- JDM 1-piece koplampen (done)
- ontlijnen van de facelift achterlichten (done)
- sound-deadening aanbrengen in de deuren (done)
- sound-deadening aanbrengen in de wielkasten
- set TEIN coilover schokdempers monteren (done)
- deurstijlen overspuiten
- deurrubbers vervangen (verser materiaal opnieuw al meegeleverd door Jos!) (done)
- aftermarket custom velours vloermatten (enige onderdeel dat ik niet al klaar heb liggen) (done)

Genoeg geluld. Tijd voor een (dit keer digitaal) zeer hartelijk dankbetoon aan Jos voor alle jaren goede zorg, alle informatie, spare parts, hulp, tijd en moeite!

En voor het gemak een link naar het topic waarmee het begon:

http://www.galant-fans.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=727
EC5A-0001972

En dan tenslotte... PLAATJES!
Bijlagen
15877522455550.jpg
15877522455881.jpg
15877522456082.jpg
15877556140310.jpg
15877556140731.jpg
15877556140882.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Racepaard - nieuwe stal en verzorger

Bericht door menno3x8g »

Jaaah!
Die ziet er weer geweldig uit.
En wat een opties.
Vraag: grille is FL? (evenals achterlichten)
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - nieuwe stal en verzorger

Bericht door marksanne »

Klopt beide Menno!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Racepaard - nieuwe stal en verzorger

Bericht door Yeti »

Blij te zien dat het racepaard in goed handen terecht is gekomen. Heb er ook ernstig over nagedacht om hem/haar naar Ierland te halen maar de jaarlijkse belasting voor een 2.5L is toch echt niet mis. Daarom ging de Mazda 6 ook de deur uit.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - nieuwe stal en verzorger

Bericht door marksanne »

De eerste klussen zitten erop!

Het stoffen interieur is vervangen door een zwart lederen (euro) interieur, dus met de electrisch verstelbare stoelen en de in delen neerklapbare achterbank.

Dat laatste bleek een veel grotere klus te zijn dan ik had verwacht, aangezien de boutgaten om de leuningdelen te bevestigen er blijkbaar niet vooraf ingemaakt zijn... Gek genoeg zijn de moeren voor de rugleuning-beugels (waarmee de leuningen vastklikken) weer wel aanwezig. Afijn. Ik heb gelukkig een hydraulische blindklinkmoertang dus na eerst alles 'los' plaatsen zodat de exacte plekken konden worden afgetekend, was het daarna een kwestie van gaten boren en de moeren erinpersen.

De achterdeuren hebben meteen wat geluidsisolatie gekregen, de voordeuren krijgen dat later zodra ik het missende voordeurpaneel gevonden of gemaakt heb.

Ook heb ik meteen de minst spannende mod ever gedaan nu de bestuurdersdeur uit elkaar lag: ipv slechts 1 bedieningsknop met ledverlichting heb ik er nu 2.
vr4-galant-dual-windows-led.jpg
Misschien is de meeste tijd wel gaan zitten in alles stofzuigen en schoonmaken. Oh en de extra bedrading aanleggen voor de electrische bediening van de voorstoelen. Gelukkig had ik op mijn zoldertje nog een setje contrastekkers voor die connector! Al was het wel een half uurtje zoeken door alle spullen :)

Ook de chique rvs JDM instaplijsten zijn geplaatst zoals op de foto is te zien.

De wielen wilde ik gisteren al wisselen, maar ik kreeg de banden niet goed van de AEZ wielen af, even hulp nodig van de expert, komt van de week wel. Momenteel staat de auto op 4 assteunen. Lekker hoge instap :)

Aan de achterzijde heb ik meteen de TEIN schroefset geplaatst, toen het interieur aan de achterkant er toch uit lag en ik lekker makkelijk bij de schokbreker moeren kon komen.

Van de week vast weer verder!
Bijlagen
15879132661830.jpg
15879132662461.jpg
15879132662652.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Racepaard - nieuwe stal en verzorger

Bericht door Uray25 »

Goed Bezig...
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Racepaard - nieuwe stal en verzorger

Bericht door Yeti »

Hi Mark,

Heb jij misschien foto's gemaakt van die schanierpunten van de achtebank. Ik heb iemand op Facebook die het zelfde wil met zijn VR-4.

Kan jij bevestigen dat bij de VR-4 bracket nr 62 mist en dat de onderste zijbevestigingen ook missen.

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - nieuwe stal en verzorger

Bericht door marksanne »

Die nr 62 herken ik niet inderdaad. Ik zal van de week even vergelijken met mijn VR2 (echt euro tenslotte) achterbank, daar kan ik natuurlijk perfect vergelijken. Geen foto's gemaakt, maar dat kan alsnog.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Racepaard - nieuwe stal en verzorger

Bericht door Yeti »

Hi Mark,

Zelf even in ASA zitten neuzen.

Volgens ASA mist de EC5A de volgende brackets in vergelijk met de EA2A;

MR273280 Bracket, RR Seat side (RH)
MR273279 Bracket, RR Seat side (LH)
MR273278 Bracket, RR Seat (middelste) Deze heeft een vervangings nummer gekregen MR476257

Ze komen ook nog in de diverse prijslijsten op het internet voor dus naar alle waarschijnlijkheid nog gewoon te verkrijgen.

Deze brackets worden, naar mijn weten, gepuntlast.

Foto's van hoe je het nu gedaan hebt worden op prijs gesteld (dan kan ik linken naar het forum)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
mitsu-galant
Berichten: 1000
Lid geworden op: 09 jul 2012, 13:12
Provincie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Racepaard - nieuwe stal en verzorger

Bericht door mitsu-galant »

Geweldig mooi! Lijkt wel op het zusje van de mijne :lol:
Huidige Galantpark

Keilder green 7G V6 GTi V6 '96 #weekend
Bordeaux red 7G Galant 1.8 GLi #track
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Racepaard - nieuwe stal en verzorger

Bericht door Xenon »

Gaaf Mark (ja, ik kom ook weer eens aan..een maand later :uhu:). De VR4 staat er een héééél stuk knapper bij dan toen ik hem voor het laatst IRL gezien heb. Dat was nog voordat ie bij Jos terechtkwam...

Ochjee... Als 50 Shades hier lucht van krijgt, is ie vast zwaar beledigd :lol: :wha: ). Het plaatsen van een lederen interieur en het omklapbaar maken van de achterbank herken ik: destijds ook met Meany gedaan. Ik ben benieuwd hoe jij de ruitbediening in de bijrijdersdeur hebt opgelost? Ik heb daar toen een afdekplaat voor moeten maken, omdat het een LHD-paneel betrof met het veel grotere schakelpaneel dat aan bestuurderszijde zat. Maar ik zie al aan de mods dat het helemaal goed gaat komen (ook geen seconde aan getwijfeld) met deze 'nieuwe' aanwinst. Ik ben benieuwd naar het verdere verloop.

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst. Enne...vergeet vooral 50 Shades niet. Da's ook One of a Kind :thx:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - nieuwe stal en verzorger

Bericht door marksanne »

Het bijrijderspaneel is work in progress Vincent :)
Ik hoop van Ceriel een geschikt deel te kunnen krijgen zodat ik een mooie mix and match kan maken.

En 50 shades staat nog altijd trouw te wachten. Ik ben de liefde niet kwijt ;)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Racepaard - nieuwe stal en verzorger

Bericht door Yeti »

Mark,

Ik heb hier nog een links zwart paneel staan (van een RHD) wel met stof. Met maar een klein gleufje voor de raambediening.
En die andere kant heb ik ook maar dan met een GLEUF voor de raambedieningen. Als je de oude originele niet wilt verknippen.

Yeti
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - foutcodes

Bericht door marksanne »

Vanavond weer wat gedaan aan de VR4. Ik wilde een vacuumtest doen, just to be sure. Altijd goed om de basis goed te hebben tenslotte. Dus mijn intussen 10 jaar oude self-made vacuum-plug op de intercooler-slang aangesloten en wat luchtdruk gegeven. Ohjee... sissen! Uit het midden, nabij het gasklephuis maar dan iets meer naar voren. Hmm... Eerst de motor-afwerkkap eraf. Jeetje twee niet-originele boutjes!? Okee, die heb ik vast wel in de bak boutjes (jazeker had ik die :)).

Eenmaal iets meer zicht op wat daaronder zat was het snel duidelijk: de handmatige turbo-boost controller lekte flink. En die is er nu uit. Die hoort er origineel niet in te zitten en de boost opschroeven kan ook via de computer. Veel netter en veiliger. Maar dat is voor later. Origineel slangetje teruggezet en de fraaie, maar niet originele slangenklemmetjes weer vervangen door origineel.

Na 'm even gestart te hebben kreeg ik na een paar minuten twee foutcodes:

- engine 72 (ventilation control solenoid valve (TCL)
- TCL code 77 (vacuum solenoid valve)

Dat klopt precies met wat Jos al had verteld en fijn dat beide onderdelen nieuw in originele doosjes klaarliggen. Die ga ik er morgen even vervangen :)

Daarna de AYC pomp vervangen voor een versere (hopelijk) en misschien ook maar een revisiekit kopen voor de originele, wie weet hoe lang de vervangende AYC pomp het nog blijft doen tenslotte.

Als die klusjes geklaard zijn ga ik 'm door de APK gooien, volgens mij zijn beide storing niet eens een APK showstopper, maar ach, wel fijn om het gewoon goed te hebben.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Racepaard - Galant VR4 - foutcodes

Bericht door Uray25 »

Goed Bezig Mark...

Zal de Legnum dit jaar er ook maar weer eens voor gooien...
Maar eerst de T-Bird klaarmaken, Hopelijk APK vrij vanaf de Zomer...
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Racepaard - Galant VR4 - foutcodes

Bericht door menno3x8g »

Valt mee!

Sophia had altijd moeite om door de keuring te komen met de gasmetingen.
Door voor een goed hete motor te zorgen gaat het allemaal net.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Racepaard - Galant VR4 - foutcodes

Bericht door Xenon »

marksanne schreef: 27 mei 2020, 23:16

Na 'm even gestart te hebben kreeg ik na een paar minuten twee foutcodes:

- engine 72 (ventilation control solenoid valve (TCL)
- TCL code 77 (vacuum solenoid valve)

Dat klopt precies met wat Jos al had verteld en fijn dat beide onderdelen nieuw in originele doosjes klaarliggen. Die ga ik er morgen even vervangen :)

Dat zijn bekende fouten. Meany had ze ook. Die van Buzz ook. Mooi dat je nieuwe solenoids hebt, maar waarschijnlijk zijn ze niet eens echt kaputt, maar zijn de connectoren wat lam. Zowel bij Buzz als Meany bestond de oplossing uit het iets samenknijpen van de connectorbekjes en het lichtjes twisten van het contra-connectorlipje. Dot vaseline erin om het vocht buiten te houden en whoppa. Ik roep het maar voor het geval dat straks ook de codes weer mochten opdoemen met de nieuwe solenoids.
menno3x8g schreef: 28 mei 2020, 10:04 Valt mee!

Sophia had altijd moeite om door de keuring te komen met de gasmetingen.
Door voor een goed hete motor te zorgen gaat het allemaal net.
Meany idem. Die moest in de fantastische decembermaand altijd aan het infuus en dan liep de benzine bij een te koude motor zowat de uitlaat uit... De jongens die de meting verrichtten wisten wel raad en propten de uitlaat dicht met doeken. Kennelijk warmt de boel dan zodanig snel op dat de meting binnen specs uitvalt. Het werkte in ieder geval. Misschien een hint?
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - foutcodes

Bericht door marksanne »

Ik heb ze beide vervangen en de codes zijn (vooralsnog) weg. Ik heb inderdaad wat vaseline gebruikt. Fingers crossed!

Interessant genoeg ging ook het AYC foutlampje niet meer branden... Of die wat met elkaar te maken hebben weet ik niet, maar ik pak graag de winst.

Ook het klokje in het dashboard ge-hersoldeerd, geeft nu ook zonder een klap de tijd weer.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Racepaard - Galant VR4 - foutcodes

Bericht door Xenon »

marksanne schreef: 28 mei 2020, 21:19 Ik heb ze beide vervangen en de codes zijn (vooralsnog) weg. Ik heb inderdaad wat vaseline gebruikt. Fingers crossed!

Interessant genoeg ging ook het AYC foutlampje niet meer branden... Of die wat met elkaar te maken hebben weet ik niet, maar ik pak graag de winst.

Ook het klokje in het dashboard ge-hersoldeerd, geeft nu ook zonder een klap de tijd weer.
Mijn AYC lampje stak na aanschaf van Meany eerst sporadisch de kop op, Het viel me op dat het bij warmere weersomstandigheden eerder ging branden als bij koudere weersomstandigheden. Bij zomerse temperaturen, of kort na een eerdere 'warme rit', werd ik meteen vanaf de start al op dat AYC-lampje getrakteerd. Kennelijk speelde de viscositeit of materiaaluitzetting een (te grote) rol bij de drukopbouw van de pomp. Nieuwe AMSOIL ATF mocht eveneens niet baten. Bleef hetzelfde. Ik heb toen de pomp vervangen door een andere gebruikte. Die heeft de daaropvolgende zes jaren / 60k bij mij nooit meer een spoortje van zwakheid laten zien.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - bits 'n bobs

Bericht door marksanne »

Na een gezellig avondje bijmletsen met Ceriel (metaripley) ook verwend met wat goodies uit zijn voorraad!

Een verse binnenspiegel (de originele had wat spiegelrot aan de onderkant van het spiegelglas, rotgezicht).

Ik had nog geen plastic afwerkplaten voor achter de achterbank als deze neergeklapt is. Nu wel!

En last but very much not least: het laatste deurpaneel voor de linkervoordeur in mooie staat in zwart leer heb ik nu ook!

Vandaag de volgende dingetjes afgevinkt:
  • Lampje c stijl vervangen (plastic clipje was afgebroken)
    Vloermatten mallen gemaakt en opgestuurd naar automatten.nl
    Binnenspiegel vervangen
    Kapje stuur vervangen (de plastic schroefgaten waren scheefgedrukt wat aan de bovenkant twee lelijke pukkels in het plastic had veroorzaakt)
    Rode lamp-kapjes in de voordeuren (leuk! Ik had eerder de gewone rood met witte variant)
    Deuren geluidsisolatie/ontdreuning geplakt
    Passagierdeur zwart leren paneel geplaatst
    Bestuurdersdeur zwart leren (mooier) paneel vervangen
Nog maar een paar dingetjes nu :lol:
  • Tein voorzijde plaatsen
    Speakers achter fixen
    Kofferbakklepbekleding plaatsen
    Beugels achterbank verlengen
    Reserve middenconsole zwartspuiten
    2Din kenwood radio plaatsen
    Nieuwer type ecu plaatsen
    Deurrubbers vervangen
    Windvangers erafslopen
    Deurlijsten zwartspuiten
    Nieuwe originele windvangers plaatsen
    Deukje achterklep uitdeuken zonder spuiten
    Voorbumper ophangpunt fixen en overspuiten
    Naafdoppen met verhoging zoeken
    Plafond/hemeltje ophangpunten fixen
    Alarm verwijderen
    Claxon vervangen voor mazda6 claxon
    Koplampen jdm met bi-xenon maken en plaatsen
    Zijschermen s-max
    Ayc pomp vervangen/reviseren (indien nodig)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - bits 'n bobs

Bericht door marksanne »

Nog een paar dingetjes afgekruisd:
  • Deurrubbers vervangen (wat een puist werk is dat stiekem nog zeg... Zeker als je na demonteren de boel netjes eerst gaat schoonmaken, kapotte of missende clipjes vervangen, enz. Maar ach, stuk frissere deurrubbers nu!)
  • Kentekenplaten gemonteerd (een van de voorste clips had een afgebroken bout, net voor ik begon uit te boren bedacht ik me dat een verse clip een stuk minder werk zou zijn. Gelukkig!)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - bits 'n bobs

Bericht door foks »

Ooooh, er is toch wat gebeurd. Wat een afgrijselijk fraai exemplaar heb je gekocht. :yum:
Eerst maanden niets en ineens barst het weer los.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - Tein coilovers en foto's

Bericht door marksanne »

Deze ochtend een klusje gedaan dat ik al zo ontzettend vaak heb gedaan, blind zou het me nog lukken!

Als tenminste de stabilisatorstangetjes L en R een beetje meewerken (lees: laat ze in hemelsnaam ooit vervangen zijn door aftermarket zodat je grip hebt op zowel de moer als het kogeltje). En ja. Jos had deze ooit al vervangen. De topper. Dus het was een fluitje van een cent.

Op de gok de hoogteinstelling van de TEIN schokbrekers / coilovers vastgezet. En zo te zien mag het nog net ietsje lager. Even afwachten tot het spulletje een nachtje ingezakt is.

Maar dit lijkt er al wel veel meer op vind ik. Erg blij!

Eindelijk weer 'ns wat foto's ook, ookal is 'ie eigenlijk ontzettend vies en is glans een ding waar ik en de auto weer naar verlangen. Wellicht als de schaduw daar is dat ik 'm was en clay en wax. Maar dat kan ook zomaar nog een week of langer duren. Hét grote voordeel van grijs/zilver is dat vies niet zo erg opvalt 😄
Bijlagen
15910083344102.jpg
15910083344293.jpg
15910083343480.jpg
15910083343861.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Racepaard - Galant VR4 - Tein coilovers en foto's

Bericht door menno3x8g »

Mooiii Mark.
Enne, rustig aan he, anders heb je straks niks meer te doen ;) .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Racepaard - Galant VR4 - Tein coilovers en foto's

Bericht door Yeti »

Dat is toch een prima hoogte Mark?

In Drempel Nederland wil je toch niet zo laag gaan. Scheelt een hoop voorbumpers.

Die deurrubbers, had je die nog liggen of zijn ze nog ergens nieuw te koop. Heb voor de voordeuren nog een paar goeie nodig Heb je die deurrubbers nog opgevuld ter voorkoming van wind geruis?

Heerlijk lekker klussen met dat mooie weer en een vrij pinksterweekend. Ik heb ook het nodige gedaan maar die update komt later. Klus is nog niet af. Meer vrije dagen en lekker weer dan komt het wel goed maar er heerst hier in Ierland een tekort aan beide al valt het met dat weer dan de laatste tijd wel weer mee.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - Tein coilovers en foto's

Bericht door marksanne »

Klopt, vind het denk ik wel prima zo deze hoogte. Nu een dag later lijken voor en achterkant nog meer gelijk te zijn gekomen.

Het waren gebruikte maar in veeeeeel betere staat. En zodra ik opvulslangetjes heb ga ik de deurrubbers inderdaad vullen voor een mooiere sluiting :)

Hopelijk houden we een beetje lekker klusweer!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - Tein coilovers en foto's

Bericht door foks »

oeehhh mooie foto's. Staat qua hoogte prima toch.
Ik vind het wel elegant als er overal evenveel ruimte is in de wielkassen.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: Racepaard - Galant VR4 - Tein coilovers en foto's

Bericht door Buzz Fuzz »

Mark, wat een beauty (maar met wat werk)!

Hopen dat de lampjes niet meer aangaan.

Zijn vervelende codes die 72 en 77.

Later ging bij mij ook de ABS branden in combinatie met de TCL en toen vond ik het tijd om de auto weg te doen.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - ditjes en datjes

Bericht door marksanne »

Een paar dingetjes gedaan/geregeld:

- de kromme, gespoten en helaas met kit gemonteerde windvangers losgehaald (losgesneden) van de deurframes. de eerdere eigenaar (pre-Jos) zal geen idee heben gehad waarvoor die ijzeren clipjes dienden, want ze zaten zinloos op plekken waar ze de windvangers niet vastknelden. maar wel fijn dat ze er zaten, want de nieuwe set originele windvangers had geen clipjes!
- de kitranden op de deurframes deels verwijderd met een karamelschijf (nog 1 zijde te gaan...)
- de voorstoelen nogmaals gecleaned met APC, daarna met leer-cleaner en daarna met leervoeding met wat zwartpigment een opfrisser gegeven
- de zwart leren middenarmsteun gemonteerd (ipv het standaard rubberding)
- claxon mazda6 ontvangen via onderdelenlijn.nl (dat suffe originele toetertje van de Galant kan me echt niet bekoren)
- mallen gemaakt van alle vloermatten en opgestuurd naar automatten.nl
- naafdoppen met verhoging in de juiste maat gevonden en besteld
- kofferbak-klep-bekleding van de euro galant sedan's geplaatst (zit schijnbaar nergens in de wereld erin, behalve in europa)
- raamgelijderrubbers rondom van een sloop galant zijn onderweg (deze zaten onder zwarte kit...)
- wielkastkuipen/modderkuipen voorzijde van een sloop galant zijn onderweg (missen deels momenteel)
- wielkastkuipen met bekleding van een mazda6 heb ik binnen, welke ik wil vastmaken aan de galant modderkuipen met het idee om zo bandengeluid tegen te gaan
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - let's get loud

Bericht door marksanne »

De afgelopen dagen heb ik de dikke kitlaag beetje bij beetje weggehaald van de deurframes. De kitlaag die de meegespoten wind visors op hun plek hield. De kitlaag die onnodig breed over de deurrubbers was uitgesmeerd. De kitlaag die nergens voor nodig was, maar wel mijn uitdaging werd...

Afijn, die troep was er eindelijk en ik dacht: auto in de garage zetten, deurframes schuren, auto afplakken en spuiten maar!

Dus ik draai de sleutel om en binnen een seconde liep het motortje alsof het een uur terug was geweest, terwijl het in werkelijk alweer weken waren!

Even een stukje vooruit, een beetje spelen, een beetje achteruit, ohja, het schuine hobbeltje van de garage en daarna dat extra hobbeltje van dat opstaande ijzeren randje en... VRRROOOOM GROM BRULLLLLLLL!

Oh oh, ik gok dat de hoek waarin ik naar binnenreed te stijl was voor het flexstuk... Wat een bak herrie zeg, wow! Dus ik stap uit, kijk onder de auto en ja hoor: compleet kapotgerukt flexstuk.

Online meteen een vers 76mm 150mm lang flexibel uitlaatdeel besteld, dan kan ik weer wat laswerk doen. En mijn wederom verzakte oprit ophogen, anders heb ik bij het uitrijden weer zo'n probleem natuurlijk. Lekker wonen op die veengrond 😉
Bijlagen
IMG_20200622_201712.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Uray25
Berichten: 972
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Racepaard - Galant VR4 - let's get loud

Bericht door Uray25 »

Goed Bezig Mark...
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Racepaard - Galant VR4 - let's get loud

Bericht door menno3x8g »

Ik heb altijd al gevonden dat de Galant en VR4 veel te beschaafd klonken ;-) .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - let's get loud

Bericht door foks »

ah, lekker dan. Met een beetje geluk was die toch al half weggerot.
Toevallig had ik vorige week APK en toen is er ook 'n nieuwe opgegaan. Wat een stilte 8-)
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - sound of silence

Bericht door marksanne »

Vanavond heb ik me maar kwaadgemaakt op een klusje waarvan je weet dat het gaat lukken, het is een kwestie van een aantal uren overbruggen. Uren gevuld met plezier met de haakse slijper, het lasapparaat en meermaals monteren-en-weer-loshalen van de downpipe om alles perfect uitgelijnd te krijgen.

Want naast het grote flexibele deel heb ik ook het kleine flexstuk vervangen, die had ook al een klein scheurtje en was zonder twijfel even oud. Nu is het weer vers is klaar voor montage.

Helaas had ik niet gedacht aan verse uitlaatpakkingen, de enige die ik nog vers had was voor de 3" maat (MB687004), mooi. Maar voor de twee naar de motor (MB687002) heb ik niets, dus even wachten tot die binnen zijn, dan kan 'ie gemonteerd worden en geeft de VR4 weer een beschaafd uitlaatgeluid.
Bijlagen
15936318631500.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Racepaard - Galant VR4 - sound of silence

Bericht door Yeti »

Knap stukje vakmanschap weer Mark.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - sound of silence

Bericht door marksanne »

Thanks! Sinds gisterenavond zit 'ie erop, verse pakkingen en mooi stil!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - sound of silence

Bericht door foks »

sjiek zeg. Dat je dat zelf kan. Uitlaten zijn best wel moeilijk volgens mij.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - sound of silence

Bericht door marksanne »

Het luistert inderdaad nauw. Zeker omdat deze drie ipv 2 punten heeft welke toch echt mooi moeten kloppen om de boel netjes sluitend te krijgen. Het is niet moeilijk, alleen je moet er wat geduld voor hebben.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - alarmfase 0

Bericht door marksanne »

Voor je het weet ben je maanden verder en is er maar weinig gebeurd. Met de VR4 dan. Behalve een vrijwel wekelijks mini ritje de garage uit, rondje in de wijk, even bij de buren parkeren, klusje aan een andere auto doen en dan de VR4 weer veilig en droog terug op stal. Eigenlijk kan ik 'm gewoon nu door de APK laten lopen, enige foutje is de AYC pomp. Die wil de eerste 15 minuten niet genoeg druk opbouwen, daarna blijkbaar wel en dan gaat het lampje ook weer uit. Geen APK punt maar wil ik wel fixen door een vervangende pomp te plaatsen.

Wat me echter mateloos irriteert is het alarmsysteem. Niet dat 'ie staat te loeien (de stekker is uit de hoorn) maar hoe onduidelijk en onhandig het systeem werkt. Je weet nooit in welke stand het systeem staat. Dan denk je: nu is het uit, starten maar! Mooi niet. Moet je toch weer op knopjes drukken en zodra je de motor start gaan na een aantal seconden alle deuren op slot. Vreselijk. Als je toevallig ergens de motor laat lopen en je doet de deur dicht dan heb je een flinke uitdaging!

Dus vanavond eindelijk zin gemaakt en het hele systeem netjes weggehaald en de originele bedrading weer hersteld. Flink wat uren werk, maar een erg voldaan gevoel nu!

Ook de middenconsole vervangen door een originele met het 2DIN gat om een 2DIN radio terug te plaatsen ipv de 1DIN met de 3 metertjes. Twee van de metertjes ga ik een eenvoudig plekje geven in het dashboardkastje. (AFR + boost meters). Nog wel de middenconsole zwart spuiten, dan oogt het weer netjes, strak en af-fabriek.

Daarna de deurstijlen verven en de originele windvangers monteren.

Daarna een grondige poetsbeurt en misschien wat uitdeuken zonder spuiten.

En daarna die AYC pomp.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Racepaard - Galant VR4 - alarmfase 0

Bericht door foks »

:lol: Dat is herkenbaar. De grijze Galant die ik heb, had ook een half gaar alarmsysteem wat deuren bedient, etc.
Dat ging er bij mij als eerste uit. Wel meer rijden hè daar zijn ze voor :hypo:
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Projecten”