reparatie achterruitverwarming

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jul 2013, 21:18
Provincie: Utrecht

reparatie achterruitverwarming

Bericht door Leeuwenhart »

Bij mijn 6G doen 6 van de 13 verwarmingsdraden op de achterruit het niet.
Ik weet inmiddels hoe ik het zou kunnen repareren met Loctite 3863.
Heeft iemand nog tips of wellicht andere oplossingen?
Thanks (en fijne kerstdagen!)
ex: staalblauwe 1800 GLi hatchback uit 1992
2de ex: donkergrijze GTi 2.0 V6 hatchback uit 1995
nu: grijze 2.0 GLSi hatchback uit 1990
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 675
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door Yeti »

Zorgen dat het spul goed kontakt maakt met de onderbroken lijnen van de vewarming.
Afplakken waar je het spul niet hebben wilt
Meerdere dunne lagen en goed laten drogen tussen de lagen.

En dan nog is het geen beste oplossing. Heb het zelfde geprobeerd met de achterruit van mijn Focus maar één lijntje kunnen repareren van de 6

Beste oplossing is een nieuwe achterruit (maar die zal wel lastig te verkrijgen zijn)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door foks »

Zou je geen plakkers kunnen kopen met een koolbaan er in of zo?
Tja, dat moet dan wel weer blijven plakken natuurlijk. .... :bump:

En je moet het bestaande baantje lichtjes schuren met zoiets als staalwol, anders maakt het zowiezo geen contact.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jul 2013, 21:18
Provincie: Utrecht

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door Leeuwenhart »

Bedankt voor de reacties.
Ja, ik had begrepen dat het een tricky klusje was. En geen garantie op succes.
Een nieuwe ruit is een optie, maar inderdaad: waar vandaan?
Of weet iemand nog een gebruikte met werkende verwarming?
ex: staalblauwe 1800 GLi hatchback uit 1992
2de ex: donkergrijze GTi 2.0 V6 hatchback uit 1995
nu: grijze 2.0 GLSi hatchback uit 1990
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jul 2013, 21:18
Provincie: Utrecht

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door Leeuwenhart »

ALS JE GEEN ZIN HEBT OM DIT HELE VERHAAL TE LEZEN (hoewel het natuurlijk heel interessant is :D ), LEES DAN IN ELK GEVAL MIJN VRAAG AAN HET EIND! thanks.

Ik vervolg dit verhaal maar in de categorie Algemeen/Techniek (en niet 6G/Techniek) omdat het voor alle modellen interessant kan zijn.
Maar het gaat hier dus om de achterruitverwarming van een 6G hatchback.

Na lang wikken en wegen toch maar besloten een compleet nieuwe achterruitverwarming uit Amerika te bestellen.
Jawel, dat kan. Vroeger waren die plaksets ook in Europa wel leverbaar. Ik heb er nog een gezien uit Engeland, maar die zag er wat 'suffer' uit dan de Amerikaanse.
De firma heet Frost Fighter en levert allerlei spullen om weer 'clear view' door je achterruit te krijgen.
Ik heb gekozen voor een kit zonder schakelaar en bedrading, want ik sluit hem op de bestaande voeding aan.
Gelet op de maat van de achterruit (hatchback) en het aantal draden, ben ik uitgekomen op type 1212-3450-L-STK ([External Link Removed for Guests]) van 52,20 dollar.

De verzending (en de kosten daarvan) was nog even een dingetje, want de normale verzendwijze met USPS (de Amerikaanse post.nl, zeg maar) kampt met maanden vertraging, vanwege niet vliegende passagiersvliegtuigen. Mij werd aangeraden voor FedEx te kiezen, omdat die eigen vliegtuigen hebben. Dat zou dan wel ongeveer 150 dollar kosten (alleen voor het vervoer!!) en dat vond ik iets te gek.
Na wat googelen stuitte ik op BONVU.COM, een firma die uit heel Amerika pakketten consolideert en ze dan over de hele wereld verstuurt. Daardoor hebben ze zeer gunstige tarieven bij o.a. FedEx.
Nu kwamen de kosten op 50 dollar (20 naar Bonvu en 30 van Bonvu naar mijn voordeur). Dat vond ik acceptabel.

BONVU IS TROUWENS EEN AANRADER VOOR IEDEREEN DIE IETS UIT AMERIKA WIL HEBBEN, VOORAL ALS DE VERKOPER NIET AAN KLANTEN BUITEN DE VS VERKOOPT!!

Misschien zeg je: honderd dollar voor een achterruitverwarming? Maar geloof me, als dat ding het niet doet, rij je een stuk minder fijn.

De set is nu onderweg uit Amerika (verwachte bezorgdatum 18 januari) en daarna begint het montageklusje. Is niet moeilijk, maar wel een kwestie van netjes werken. Hier een link van iemand die een set in een pick-up monteert: [External Link Removed for Guests].
Ik houd jullie op de hoogte.

VRAAG: HEEFT IEMAND ERVARING MET HET DEMONTEREN VAN DE ACHTERKLEP? ZIT ER ERGENS EEN STEKKER OM DE BEDRADING LOS TE KOPPELEN?
Bijlagen
defroster kit (1).jpg
defroster kit (1).jpg (10.86 KiB) 2227 keer bekeken
defroster kit (2).jpg
defroster kit (3).jpg
defroster kit (3).jpg (5.62 KiB) 2227 keer bekeken
defroster kit (4).jpg
defroster kit (4).jpg (5.27 KiB) 2227 keer bekeken
defroster kit (5).jpg
defroster kit (5).jpg (9.58 KiB) 2227 keer bekeken
defroster kit (6).jpg
defroster kit (6).jpg (8.12 KiB) 2227 keer bekeken
defroster kit (7).gif
defroster kit (7).gif (7.42 KiB) 2227 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Leeuwenhart op 18 jan 2021, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 675
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door Yeti »

Leeuwenhart schreef: 13 jan 2021, 08:15
VRAAG: HEEFT IEMAND ERVARING MET HET DEMONTEREN VAN DE ACHTERKLEP? ZIT ER ERGENS EEN STEKKER OM DE BEDRADING LOS TE KOPPELEN?
Bij de Sedan zit een stekker F11 Bij het linker scharnier, Misschien ligt een dergelijke stekker bij de hatch ergens onder de hemel in de buurt van het schanier. (in het werkplaatshandboek wat ik heb wordt alleen de sedan besproken) Als ik in ASA kijk dan ligt er een SUB HARNESS TAILGATE welke volgens tekening rechts begint. Het demonteren van de achterklep van een hatch lijkt mij een klusje voor 2 man gezien de grootte en het gewicht van dat ding.

Btw, Goed gevonden van dit achterverwarmingssysteem. Hoe ga je de oude verwijderen?

Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door foks »

Leeuwenhart schreef: 13 jan 2021, 08:15 VRAAG: HEEFT IEMAND ERVARING MET HET DEMONTEREN VAN DE ACHTERKLEP? ZIT ER ERGENS EEN STEKKER OM DE BEDRADING LOS TE KOPPELEN?
Ja, en ja, maar dat laatste helaas niet op een handige plek. Die stekker zit in mijn herinnering bij de rechter-achter-speaker in de buurt.
Om die ertussenuit te krijgen moet dat speakerpaneel los, en om dat te doen moet je het volledige interieur van de achterbak eruit halen. Dat kostte mij meer tijd dan het wisselen van de achterklep incl slot-wissel. Als ik het nog eens zou doen, zou ik overwegen om alle draden doormidden te knippen ergens bij de C-stijl en ze weer met 'n soldeer/krimp/kroonsteen/nieuwe stekker-contrastekker/whatever weer aan elkaar te zetten.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jul 2013, 21:18
Provincie: Utrecht

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door Leeuwenhart »

Vandaag de nieuwe achterruitverwarming (plakset) uit Amerika ontvangen.
Zie foto's. Wordt vervolgd.
Bijlagen
achterruitverwarming ontvangen (1).jpg
achterruitverwarming ontvangen (2).jpg
achterruitverwarming ontvangen (3).jpg
ex: staalblauwe 1800 GLi hatchback uit 1992
2de ex: donkergrijze GTi 2.0 V6 hatchback uit 1995
nu: grijze 2.0 GLSi hatchback uit 1990
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door marksanne »

spannend! ben benieuwd hoe (goed) het werkt!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jul 2013, 21:18
Provincie: Utrecht

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door Leeuwenhart »

Eindelijk had ik gelegenheid mijn nieuwe achterruitverwarming te monteren. Het is gelukt! :cheer:
Hier een verslag van het proces.
Ik had van tevoren met een scheermesje de oude elementen eraf gekrabt. Dat gaat heel makkelijk, maar een deel blijft in het glas achter. Jammer dat je dat blijft zien, maar het is geen bezwaar voor het functioneren.

Foto 1 Eerst de achterklep eruit. Ik had geen zin om op mijn rug liggend te werken.
De stekker van de achterklepbedrading bleek ergens boven de rechter wielkast te zitten, dus eerst moesten alle panelen rechts achterin weg. Met drie man de klep verwijderd.

Foto 2 In tegenstelling tot de instructies heb ik de elementen allemaal losgeknipt. Normaal zitten ze op stroken van 4 banen. Die kun je wel enigszins 'inknippen' om ze aan de zijkant een kant op te buigen, maar ik wilde ze perfect parallel aan de oude banen plakken. Hier zijn er drie klaar.

Foto 3 Ik heb een gereedschapje gemaakt om de banen exact op de juiste afstand van elkaar te kunnen plakken. Verder was het een kwestie van netjes de oude banen volgen.

Foto 4 Na verwijdering van het papier ziet het er zo uit. De nieuwe elementen zijn dikker dan de oude. Er moet ook een andere zekering in (20A i.p.v. 10A). De tussenruimte van de nieuwe banen moet 1,25 inch zijn. Dat is net iets minder dan bij de oude. Anders hadden ze mooi over de oude geplakt kunnen worden.

Foto 5 Hier zie je de messing contactstrips die op een foamstrip zijn geplakt (alles zelfklevend). Plus en min zitten aan dezelfde kant, want de stroom gaat door drie draden heen - terug - heen - en weer terug. In totaal 12 elementen dus (origineel was 13).

Foto 6 De elementen worden over de messing strips gevouwen en voorlopig met een stukje plakband op hun plaats gehouden.

Foto 7 Als laatste komt er een plastic afdekstrip op, die zorgt dat de elementen goed contact maken met de messing strip. Overtollige stukjes element worden afgesneden.

Foto 8 en 9 Het eindresultaat. Als de ruit een keer beslagen of opgevroren is, zal ik een foto van het werkende systeem toevoegen.

Het was een hele klus, maar leuk om te doen (vond ik) en met een bevredigend resultaat.
Als iemand dit ook van plan is en vragen heeft, hoor ik het wel.
Bijlagen
1. achterklep eruit
1. achterklep eruit
2. drie elementen geplakt
2. drie elementen geplakt
3. zelfgemaakte 'spacer'
3. zelfgemaakte 'spacer'
4. alle banen geplakt
4. alle banen geplakt
5. messing strips, stekkerzijde
5. messing strips, stekkerzijde
6. elementen omgevouwen
6. elementen omgevouwen
7. afdekstrips gemonteerd, overtollige elementen afgesneden
7. afdekstrips gemonteerd, overtollige elementen afgesneden
8. klaar, buitenkant
8. klaar, buitenkant
9. klaar, binnenkant
9. klaar, binnenkant
ex: staalblauwe 1800 GLi hatchback uit 1992
2de ex: donkergrijze GTi 2.0 V6 hatchback uit 1995
nu: grijze 2.0 GLSi hatchback uit 1990
Uray25
Berichten: 974
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door Uray25 »

Netjes Hoor
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door menno3x8g »

Ziet er perfect uit!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door foks »

Zo, wat een werk zeg. Ik wist niet eens dat zulke sets bestonden.
Je gebruikt het niet zo vaak, maar het is wel echt handig als je het werkt als je het nodig hebt.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jul 2013, 21:18
Provincie: Utrecht

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door Leeuwenhart »

Hier nog een reactie van de firma waar ik de set vandaan heb:

Hi Richard,
Wow, is what I have to say! You did an amazing job and it all looks perfectly done. Thank you for sharing your post, I will share it with some of our people in the company as they will be interested in seeing what you have done.
Please take care. Thank you again for being a customer of ours, and sharing your results, we appreciate it very much.
Warmest regards,
MaryAnn and Team
[External Link Removed for Guests]

Al met al een leuk avontuur.
En ik kan inmiddels zeggen dat de ruitverwarming perfect werkt.
Een paar dagen 's morgens moeten krabben, behalve de achterruit!
ex: staalblauwe 1800 GLi hatchback uit 1992
2de ex: donkergrijze GTi 2.0 V6 hatchback uit 1995
nu: grijze 2.0 GLSi hatchback uit 1990
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door menno3x8g »

Nou, dan wordt het tijd om ook de voorruit te behandelen ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Leeuwenhart
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jul 2013, 21:18
Provincie: Utrecht

Re: reparatie achterruitverwarming

Bericht door Leeuwenhart »

Goed plan! En daarna de zijruiten. :wha:
ex: staalblauwe 1800 GLi hatchback uit 1992
2de ex: donkergrijze GTi 2.0 V6 hatchback uit 1995
nu: grijze 2.0 GLSi hatchback uit 1990
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”