En dan zit je een paar maanden terug een beetje the youtuben en stuit op een kanaal van ene Chris van "B is for Build" (https://www.youtube.com/watch?v=HsP_hDbeYck" onclick="window.open(this.href);return false;). Ik zag 'm een beetje sleutelen aan een Toyota GT86/Subaru BRZ en toen hij een schade BRZ kocht en daaraan begon dacht ik: leuk! En toen dacht ik... hij is niet onhandig, maar ik denk dat ik het beter zou kunnen

En toen gebeurde het. Ik struinde op internet naar schadeauto's en vond eigenlijk niet direct een geweldige site, behalve schadeautos.nl, maar echt een fijne site om lekker te bladeren is dat ook niet. Toen bedacht ik me opeens dat de zwager van mijn buurman, die ik al jaren 'ken' van de verjaardagen daar, een schadeauto-bedrijf heeft. Samen met m'n buurman op een ochtend een maand of 2 terug even gaan kijken, want ik zag op hun site (auto-didact.nl) een leuke Swift in de kleur die ik wilde: zwart (wit is de andere kleur die ik ook goed vind voor deze auto). Het werd een beetje een teleurstelling want er zat echt flink werk aan. Voor de aardigheid ging ik maar 'ns in het ding zitten om te zien of ik uberhaupt een beetje lekker pas in zo'n wagentje. Wow! Verbazigingwekkend ruim!
Even starten mocht niet, er waren zoveel leidingen los of stuk dat het geen goed plan zou zijn. Op dat moment besloten de auto mooi te laten staan.
En toch kriebelde het teveel. Ik heb een detailbegroting gemaakt en kwam uit op alles bij elkaar even over de 4000 euro. Daar heb je zo'n dingetje niet voor, zou natuurlijk wel heel wat tijd in gaan zitten, maar ach, da's de hobby en het experiment natuurlijk

Dus een week later toch maar de gok gewaagd en een paar dagen later werd 'ie gebracht en duwden we 'm de garage in.
Meteen de boel pellen natuurlijk, kijken wat er echt allemaal mis zou zijn zonder de drift-style gefixte bumper.
Hmm... serieus klusje.
Een rondje auto leverde het volgende lijstje op:
- motorsteun links
- motorsteun achter
- draagarm links
- motorkap
- zijscherm links
- radiator-frame
- 2x impact beugels voorzijde
- voorbumper (meteen maar de stoerdere GT-versie gekozen)
- mistlampen
- koplampen
- 1x koplamp hoogte-verstel-motortje
- radiator + ventilator
- airco radiator
- impact/ophangbalk
- luchtinlaatmondstuk
- hydraulische koppelings-leiding (een plastic (!) variant)
- olie (MPM 5W-30 ESP volsynth), oliefilter, koelvloeistof, hydraulische (rem) vloeistof, versnellingsbakolie
- modderkuip links
- voorruit
- airbag stuur + passagier dashboard + gordelspanners + SRS ECU
- hoedenplank (die miste)
- instaplijst linksachter (lomp iemand die dat gebroken moet hebben ooit)
- luchtfilter + interieurfilter
- flat blade ruitenwissers voorzijde + specifiek achterruitenwissertje
En dan wat mooimakerij:
- GT achterspoiler
- op maat automatten velours
- deuren/zijkant custom sticker wit 'SWIFT'
- achterbumper RVS bescherm/sierplaat 'SWIFT'
- instaplijsten RVS bescherm/sierplaten 'SWIFT'
- spatlappen op maat voor dit type (geeft net iets meer body)
- bluetooth FM transmitter (de ingebouwde radio en speakers zijn verrassend goed, alleen geen AUX ingang, dus dit is het proberen waard)
- spuitwerk (voorwerk zelf gedaan, eindlak & blanke lak door prof spuiterij)
Ik heb een stukje van het project met een gopro opgenomen: https://youtu.be/weA-Z8wKY8c" onclick="window.open(this.href);return false;
Al met al: een flinke berg werk. En kosten. Achteraf had ik de auto OF voor flink minder moeten hebben kopen, of niets van de mooimakerij moeten doen, OF een combi van beiden, want intussen schiet het al net over 5000 euro heen en er zit eigenlijk nog wat uitdeuken-zonder-spuiten werk aan en eigenlijk voor het mooie nog gewoon spuitwerk ook. Ik zal of moeten doorbijten of het niet 'perfect' moeten willen hebben. Ik zie wel.
Voorlopig heb ik vandaag de eerste echter kilometertjes gemaakt en het is een lekker bakkie om in te rijden! De voordeur links moet nog wat afgesteld worden want boven de 80 hoor ik een windgeruis dat ik me niet kan voorstellen dat het zo hoort. En de voorruit moet nog vervangen worden (heeft een giga-ster), er moet nog uitgelijnd worden en de airco moet nog afgevuld worden. Ik denk eind deze week dat die dingen klaar zijn.
Als het uitdeuken zonder spuiten gebeurd is ga ik de deuren beplakken met de custom stickerset.
Huidige KM stand: 154500
Weetje: velg steekmaat 4x100, ET waarde 40, naafdiameter 54,1mm, 195/50/16
Misschien leuk voor later, deze velgenset:
https://www.velgenshop.nl/tomason/tn1-h ... 00-511118/" onclick="window.open(this.href);return false;
49-GSK-8
JSAEZC11S00481569
Zou ik dit nog eens doen? Waarschijnlijk wel. Maar dan zou ik nog veeeeel nauwkeuriger de auto inspecteren en een nog betere begroting maken voor ik eraan begin, want het loopt snel op en het punt dat je dan net zo goed een tweedehands auto kunt kopen en die eventueel naar eigen smaak aanpast is snel bereikt.
Weer meeeeeer dan genoeg geschreven, hier komen de plaatjes!