Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Post hier je fun, ga volledig off-topic of klets erop los tot je een ons weegt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3183
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne » 26 jul 2018, 14:44

Toen zus (ja, die met dat onverwoestbare Coltje met intussen 388.000 km op de teller) vorig jaar haar huis verkocht en plannen maakte voor 'iets nieuws' kwam uiteindelijk haar beslissing op een 'tiny house'. On wheels. Een grote bus met dus flinke laadruimte zou omgebouwd moeten worden tot een all-inclusive camper. Maar...

- binnen een toch wel enigzins beperkt budget
- voorzien van eigenlijk alle gemakken en (limited) off-grid voor meerdere dagen
- compleet 'stealth' van de buitenkant, maw: het zou niet moeten opvallen dat het een camper is

Ohja, en alles zelf doen (zie puntje budget).

Na ontzettend veel uitzoekwerk, schetsen, tekeningen, google sketch-up, diverse bezoekjes aan camperbouwers, camping/caravanboeren en heeeeel veel uren youtube van andere 'Van Conversions' begon het avontuur echt toen een geschikte auto gevonden was: een Iveco Daily 4L2H (4x lengte, 2x hoogte). Ofwel: achter de bestuurdersruimte is er een laadruimte van grofweg 4.4m x 2m x 2m.

De auto ziet er nog best netjes uit, hier en daar een dingetje, maar vooral het plastic is zoals zo vaak verweerd, de voorbumper had een kraak en de motorkap zat onder de steenslag. Ook zaten er een paar lelijke en roestige beugeltjes gemonteerd bij de deuren... Werk aan de winkel! Randy (PandaParts) maakte een goeie prijs om de plastic delen en motorkap te spuiten in een antraciet kleur grijs. Zegmaar 'fabriekskleur-maar-dan-gespoten-dus-blijft-mooi'. Ook een aantal afsluitrubbers, deurvergrendelingen en ander klein materiaal hebben we vervangen zodat alles mooi sluit en afdicht.

De fabrieksradio is een lachtertje en via AliExpress hebben we erg gave 2DIN android radio ingebouwd met alle denkbare geintjes, maar vooral ook een functie voor de achteruitrijcamera. Ook een 2DIN Iveco inbouw/afwerkbezel kwam via de post voor een paar tientjes uit China. De achteruitrijcamera is gemonteerd, samen met een vaste camera in de behuizing van het 3e remlicht. Iveco heeft daar zelf ook accessoire voor en voor het prijsverschil kun je leuke andere dingen doen!

Rondom de bus zitten nog 2 'vaste' cameras waarmee op ieder gewenst moment alles rondom de auto zichtbaar wordt op een tablet-achter scherm met 4 inputs. Meters en meters aan bekabeling voor alleen al dit spul dus. En dan doorzetten: meteen een functie om binnen (in de 'cabine') en buiten zowel felle strobe lichten + sirenes aan te kunnen zetten, mocht er ongewenst bezoek zijn. De herrie is zo oorverdovend dat ik haast bang ben om de boel aan te zetten!

Een vreemde feature die op de Iveco vanaf fabriek zat is de centrale ontgrendeling vanuit het middenconsole. Met een knopje kun je de deuren OPEN doen. Niet dicht. En er is geen afstandsbediendinkje. Handig Iveco! Okay, dit heeft bij elkaar ongeveer 2 volle dagen geduurd, maar we hebben het werkend gekregen. Een eenvoudig extern centrale portiervergrendelingsmodule stuurt nu via de (geknipte) originele bedrading de vergrendingsmotoren rondom aan. Open & dicht. En op afstand! De draadkleuren en codes van Iveco zijn vrijwel ondoorgrondelijk. Je denkt "ik volg zover het kan de groene draad met nummer 8201 vanaf de portierslot-motor en dan vind ik 'm terug in de kabelboom die achter het dashboard tevoorschijn komt. Klopt! Alleen werkt het dan niet. Nummers komen niet overeen, wat plus is is soms min (en andersom) en soms... doet een kabel het gewoon nooit (1 motor hebben we rechtstreeks vrijwel opnieuw bedraad). Onze 'mooiste' test was toen we overtuigd waren de deurslot-motors van de achterdeur en de schuifdeur te hebben aangesloten. 'Klik'... eh... dit zijn de voordeuren die ineens nu open- en dichtgaan op de externe bediening!!? Uren hebben we gepuzzeld en minstens 15 10A zekeringetjes waarmee ik de externe module apart heb gezekerd vlogen eruit. Ook een memorabele: we gebruikten een externe accu tijdens onze eerste dag en na heel veel uren hadden we dus een paar deuren werkend. Die accu was handig, want ik had nog geen extra draad/groep aangelegd vanaf de echte accu. Toen ik die draad wel had gelegd en het systeem aansloot klapte continu de zekering eruit! WHAT?! Dit werkte perfect op de externe accu!?

We zijn eruitgekomen, het is een ondoorgrondelijke setup van Iveco, maar soit, het werkt!

Next!

De planning van indeling zorgde voor planning omtrent materialen en 'features':
- waar komt de keuken
- waar komt het waterreservoir
- waar komt de koelkast
- waar komen de 12V/USB outlets
- waar komen de 'huishoud' accu's
- waar komt de het dakluik met ventilator
- waar komt de douche/wc
- hoeveel zonnepanelen zijn er nodig
- enz enz

Nadat je je daar een beetje in begint te verdiepen is de tijd voor details rijp.
Elk punt heeft zoveel opties/keuzes!
- in ruimtegebruik
- in (electra) verbruik
- merken
- looks
- types
- gewicht
- prijs
- enz

We hebben onszelf in die maanden expert gemaakt op zo ongeveer ieder vlak. Welke isolatie (schapenwol en kurk), welke plaatmaterialen (licht en toch stevig/mooi/licht/buigzaam dus populieren multiplex), zonnepanelen (2 enorme flexibele panelen zitten nu onzichtbaar op het dak gemonteerd, goed voor 600W opbrengst). Waterleidingen met terugslagklepjes, waterpompen/filters, waterreservoirs, blindklinkmoeren, dikte van electrakabels, enz enz. Elk detail is uiteindelijk belangrijk. En natuurlijk kun je achteraf nog dingen wijzigen en aanpassen, maar... dat wil je waarschijnlijk niet of zo min mogelijk!

Een andere kunst is het toch modulair/demonteerbaar maken van eh... ja... eigenlijk het liefste alles!

So far... so good. De plafondpanelen zijn verwijderbaar (blindklinkmoeren), de wanden ook (zelftappers op stragische plekken (weinig van te zien, wel bereikbaar), electraleidingen (extra kabels + lege buizen) en nu op de vloer worden het 4 grote panelen die ook weer precies op 'handige' plekken per stuk los te halen zijn mocht het ooit nodig zijn (hopelijk allemaal niet natuurlijk).

Cabine
De cabine van de auto had een enkele, zeer eenvoudige bestuurderstoel en een even eenvoudig bankje voor 1+1 persoon ernaast voor bijrijders. Niet erg comfy. Joyce vond een stel werkelijk heerlijk zittende captains chairs die elk 2 armleuningen hebben en plat inklapbaar zijn zodat je een tafeltje met bekerhouders hebt.

Die stoelen passen uiteraard niet op de Iveco stoelframes, maar dat was toch al niet het plan. De bijrijdersstoel (enkel, dus geen 1+1 meer) staat nu op een zelfgebouwde stalen 'box' welke exact groot genoeg is om 2 enorme AGM accu's van elk 72kg (!) in op te bergen. En een speaker. Je moet altijd meer speakers hebben tenslotte! Deze box is gemaakt van 3mm dik metaal, dat ik heb laten plasmasnijden en buigen bij een maat van me die in de metaal zit (Gerben van GV Constructions). Het uitdenken en lassen en de verdere framebevestiging + toegangsklep heb ik allemaal zelf gedaan. Ontzettend mooi gelukt! De bestuurderstoel staat op een vergelijkbare, maar wat kleinere metalen box, maar die heeft de klep aan de voorkant van de stoel en ook weer een speaker ingebouwd. Een opbergbox voor... 'iets' dus.

Plasmasnijder in actie bij GV constructions:
https://youtu.be/vugvPwS_6gw

Buiger in actie bij GV constructions:
https://youtu.be/vgK-Z8TiXWo
Ook weer zo'n dingetje: de speakerbedrading heb ik voorzien van mooie connectors zodat, mocht het ooit nodig zijn, je ze makkelijk kunt demonteren.

De framerails ONDER de beide metalen 'boxen' was misschien nog wel het meeste werk. De originele bevestigingspunten van Iveco wilde ik graag herbruiken omdat die gemaakt zijn voor dergelijke contructies, dus sterk. De 3cm hoge kokerbuis heb ik voorzien van een groot gat aan de bovenzijde zodat een ring+bout en een dopsleutel er makkelijk inpassen en aan de onderzijde een zo klein mogelijk gat zodat de sterkte van het metaal maximaal blijft. Elke stoel zit met 7 of 9 bouten vast en het staat niet alleen mooi, maar ook als een huis. En je zit als een koning(-in)!

Op dit punt is gedaan:
- mooi- en goedmakerij (spuitwerk + opknapwerk + nieuwe distributie)
- radio, speakers, achteruitrijcamera
- nieuwe luxe stoelen
- beveiligingscamera's en sirenes/strobes
- alle bedrading voor licht en apparaten + accu's
- isolatie
- wandpanelen
- plafond
- dakraam/fan
- zonnepanelen
- vloerrachelwerk

Nog te doen:
- vloerisolatie (kurk) & afwerkplaten + vinyl
- keuken maken (op maat)
- bed maken (standaardmaat)
- watertank (metalen frame onder de auto waar een waterzak in komt)
- afvalwatertank (vergelijkbaar)
- opbergkasten & meubels (op maat maken)
- douche (op maat maken)
- zijraam bij de keuken (laten plaatsen) (herstel: toch zelf doen, lees: gedaan)

Klinkt als een beperkt lijstje, maar ik weet zeker een paar maanden zal duren. We moeten het ook hebben van een uurtje hier en daar en weekenden, dus hard gaat het niet.

Meer updates hieronder in de komende maanden en voor nog meer leespret, de blog van zus zelf: http://myvantures.com/

.
Bijlagen
010-iveco-daily-van-camper-conversion.jpg
012-iveco-daily-van-camper-conversion-pre.jpg
014-iveco-daily-van-camper-conversion-electrical.jpg
015-iveco-daily-van-camper-conversion-electra.jpg
profi! (uiteraard alleen voor de test, nu is alles gesoldeerd en in krimpkousjes)
016-iveco-daily-van-camper-conversion-electra.jpg
hier komen alle leidingen bij elkaar op de plek waar de meterkast komt
017-iveco-daily-van-camper-conversion-electra.jpg
018-iveco-daily-van-camper-conversion-electra.jpg
waterleidinkjes
020-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
de schetsjes met maten voor de stoelfix-opbergvakken-boxen-met-speakers-erin-ook
021-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
de plek waar de boel op gemonteerd moet worden
022-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
en nu zit het framepje vast aan de onderplaat
023-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
even de accu's gepast. past perfect.
024-iveco-daily-van-camper-conversion-speaker.jpg
speaker gemonteerd (mooie Hertz HSK165)
025-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
026-iveco-daily-van-camper-conversion-chair.jpg
027-iveco-daily-van-camper-conversion-radio.jpg
2DIN android radio
028-iveco-daily-van-camper-conversion-camera.jpg
achteruitrijcamera + beveiligingscamera in het 3e remlicht gebouwd
029-iveco-daily-van-camper-conversion-airmax.jpg
MaxxFan dakluik (met AB en regensensor en meer moois)
030-iveco-daily-van-camper-conversion-solar-panel.jpg
031-iveco-daily-van-camper-conversion-solar-panel.jpg
op een paar plekken wat gewicht erop om de zachte curve op te vangen en de lijm zn werk te laten doen
040-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
3D sketchup van hoe het eruit moet gaan zien
041-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
042-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
leidingen, geluidsisolatie en warmte-isolatie gereed voor wanden en plafond
044-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
plafond zit erin (later nog een revisie voor mooie vlakke gedaan)
048-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
overal afmetingen en maten genoteerd en foto's van gemaakt (mocht er later ergens iets geschroefd of geboord moeten worden)
050-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
deels wanden en deuren afgewerkt met populierenmultiplex
051-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
nog niet afgewerkte wielkast
053-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
afgewerkte wielkasten (makkelijker om iets vierkants te hebben + mooi te isoleren zo)
054-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
rachelwerk voor de vloer op maat gezaagd. kunst is om daar waar gewicht op komt en waar kasten of meubels komen ook de ribben te hebben. exact uitdenken dus
055-iveco-daily-van-camper-conversion-interior.jpg
zo staat ie er momenteel bij. klaar voor de nieuwe vloer (12mm populierenmultiplex waar vinyl overheen gelegd gaat worden)
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1334
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:08
Locatie: capcity

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door foks » 26 jul 2018, 19:23

:yes:
6G's never die, they just get older...
1991 Galant GLSI HB 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
wie is foks?

Uray25
Berichten: 779
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:16

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door Uray25 » 27 jul 2018, 07:56

Eindelijk !!! Weer eens wat interessant leesvoer van Mark. :thx:

Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 978
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:04
Locatie: Westervoort

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door cvw » 27 jul 2018, 13:59

Holy moses, je bent (weer) aan een klusje begonnen. Geweldig hoor! :yes: Ik ga het je niet nadoen, dat weet ik wel. Maar goed, als je denkt dat ik iets weet dat jullie kan helpen....... ;)

Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1044
Lid geworden op: 06 mar 2012, 23:06
Locatie: Uelsen (Dld)
Contacteer:

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door Xenon » 27 jul 2018, 14:20

Owkeee...dat verklaart dat 50 Shades even in de shadow staat. Beste klus Mark, maar je pakt het wel weer solide aan. Chapeau!

Vanwaar de wens dat ie stealth moet zijn? Want zo moet je wel elk raampje in de leefruimte ontberen. Geen must, ok, maar soms toch wel fijn. Al was het maar als je zus haar kookkunsten gaat loslaten, of gewoon het interieur wilt kunnen doorluchten als het klimaat even tegenzit om een complete deur te openen. Ik roep maar even wat hardop...

Ik ga dit topic volgen. :agree:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|IS250 '07 |Lexxy \\
// 2017->>>|GS300 '08|Lexxy XL \\

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3183
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door marksanne » 29 jul 2018, 23:28

@xenon: het is een meervoudig antwoord
1. looks (ze vindt echte campers lelijk)
2. je kunt ergens parkeren zelfs als het misschien niet helemaal precies legaal is om daar met een camper te staan
3. er komt 1 raam aan de zijkant bij de keuken, die wordt meteen getint
4. doorluchten: er zit een dakluik in met krachtige ventilator die kan wegblazen of aanzuigen, AB controlled, the whole shebang :) of het genoeg is... tijd zal het leren.

Dit weekend veel tijd besteed aan de laatste 'voorbereiding' voor de electra installatie.
Twee extra pijpjes vanuit de (toekomstige) meterkast naar de andere kant van de bus gelegd. Eenje met 220V en een buis met alvast wat basis 12V bekabeling, ondanks dat er geen direct plan voor is. Ook is die buis ruim bemeten dus er kan een hele rits extra bedrading bij mocht het nodig zijn ooit.

Ook de 70mm2 dikke voedingskabels van/naar de de huishuidaccu's en de meterkast zijn nu aangelegd. Met een hydraulische tang de bevestingsogen op de kabel gekrompen. Ik weet niet precies waarom, maar ik vind dat prachtig! Verder loopt er een bijna lege buis waar nu alleen een setje signaalkabels doorheen lopen die informatie vaan geven aan de unit waarop batterijgegevens uit te lezen zijn. De meest rechtse kabel op de foto die naar de accu's loopt is een 35mm2 snoer vanaf de motorruimte, waar een speciaal relais gaat zorgen dat de dymano altijd eerst de motor/auto-accu gaat opladen, maar als die vol is, dan schakelt 'ie om naar voeding van de huishuidaccu's. En supercool, als dit relais merkt dat de motor-accu zwak is, dan kan 'ie ook andersom stroom leveren, zodat je eigenlijk nooit een lege auto-accu zou moeten hebben. Zolang je de auto maar kunt starten is er tenslotte veel gewonnen :)

Daarna heeft Joyce heel veel uur hennepvezels in de 'dalen' van de vloerribben gelegd zodat die centimeter hoogte opgevuld is en de kurkplaten mooi vlak liggen en er maximaal isolatieeffect is. Sommige kurkplaten heb ik voorzien van uitgefreesde sleuven waar de kabels mooi inpassen. De 12mm multiplex vloerdelen komen zo mooi vlak en stevig te liggen op het rachelwerk en de kurkplaten.

De vloerplaten is het volgende waaraan we gaan werken.
Bijlagen
060-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
061-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
062-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
063-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
064-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
065-iveco-daily-van-conversion-floor-electrics.jpg
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1044
Lid geworden op: 06 mar 2012, 23:06
Locatie: Uelsen (Dld)
Contacteer:

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door Xenon » 30 jul 2018, 14:48

Tsonge, dit wordt toch echt wel weer een huzarenstuk hoor. Goed over nagedacht. Mooie materialen. Mooi om te volgen!
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|IS250 '07 |Lexxy \\
// 2017->>>|GS300 '08|Lexxy XL \\

Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1334
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:08
Locatie: capcity

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door foks » 01 aug 2018, 10:02

Jezus wat een werk :shock:
maar wat een project 8-)

ik lees mee, heel inspirerend.
6G's never die, they just get older...
1991 Galant GLSI HB 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
wie is foks?

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3183
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door marksanne » 30 sep 2018, 19:48

We zijn weer een paar stukjes verder. Het gaat allemaal niet zo snel, maar de kernwoorden zijn: malletjes maken en beperkte vrije uurtjes.

Maar toch! Het eerste dat we na de vloer leggen (zie foto's verderop) gedaan hebben is de overhead luggage compartment. Oftewel, dat gapende gat boven de cabine waar je een enorme berg troep zou kunnen stouwen.

Eerst moesten we de boel recht(er)maken, want niets is recht tenslotte. Balkjes, isolatie, afwerkpanelen, electra voor verlichting, en een klep met stevige scharnieren en caravan-slot zodat de klep goed te sluiten is en niet zomaar kan openklappen. Zo'n geintje kost meerdere avonden / dagen meten, zagen, schroeven, lijmen, weer lostrekken (oeps, de electrakabel zit er nog achter!) en weer opnieuw.
vanconversie-overhead01.jpg
vanconversie-overhead02.jpg
vanconversie-overhead03.jpg
vanconversie-overhead04.jpg
Daarna is het eindelijk zover... het langverwachtte raam gaat erin. Maar... uiteraaaaaaard gaat dat niet zomaar. Het raam komt uit de UK, waar het bedrijf niet buiten de UK wilde versturen. Via een collega van Joyce is het raam meegekomen naar NL, top! Eindelijk een mooi strak raam, op maat voor deze Iveco en... met een schuifdeel erin. Heeeeel chique en toch strak, niet zo'n lelijk plastic bol uitstekend caravan ding dus.

Er moest uiteraard wel IETS aan gecustomized worden, anders zou het wel wat makkelijk zijn. Het raam was namelijk gewoon vrijwel helder, en zus wil privacy en minder zon binnen. Dus dat werd een folie. Nu heb ik dat ooit wel ns zelf geprobeerd met Galant ramen, maar wat een kloteklus is dat en ik kreeg het eigenlijk niet echt mooi strak en altijd net even wat teveel luchtbelletjes. Het voordeel in dit geval was dat het vlak maar naar 1 kant een holling heeft. En hagelnieuw dus brandschoon. Na een paar uur geworstel is het schuifraampje uit de behuizing gehaald. Twee bergjes ruitenkit moesten eerst voorzichtig losgepeuterd worden. Andere uitdagingen: een rond knopje in het glas dat het schuifdeel opent/vergrendelt. Afijn: het is allemaal zeer netjes gelukt en eindelijk kan dan die zaag in het metaal.

Hoe bedoel je spannend?!
vanconversie-window01.jpg
vanconversie-window02.jpg
vanconversie-window03.jpg
vanconversie-window04.jpg
vanconversie-window05.jpg
vanconversie-window06.jpg
De volledige tube bij het raam meegeleverde ramenkit ging tot de laatste klodder op. Wat een timing! En wat kleeft dat meteen gigantisch goed zeg. Wauw! Toch met een paar stukken tape gezekerd en de volgende dag hing 'ie nog, dus YES! Succes!

Een paar dagen later ging het ongekend regenen en ook daarbij: glansrijk door de watertest :)

NEXT! Het 'kozijntje' aan de binnenzijde van het nieuwe raam.
Eigenlijk heb ik er niet eens foto's van, maar dat heeft een partij tijd gekost zeg... Passen, meten, zagen, malletje, nog een malletje, ronde hoekjes, strakke aanluitlijntjes, tsjong jonge wat een gedoe om zo iets ogenschijnlijk simpels.

Nu dat ook gereed is (je ziet het een beetje op de foto's hieronder, de afwerklijsten die er nog overheen komen liggen ook al klaar, maar eerst wachten op de keuken/keukenblad, zodat het maximaal strak aansluit allemaal.

Dus op naar het scheidingswandje tussen het woon/leefdeel en de cabine. Dit wandje moet ook weer zo strak en vlak mogelijk blijven, geen zichtbare scharnieren of grepen. Het kost ontzettend veel tijd om uit te vogelen welke scharnieren passen, het gewicht kunnen dragen en hoe ze te monteren. Dat betekent opnieuw heel veel uren testen op oefenmateriaal voordat je het kunstje doorhebt.

Hetzelfde met de sluiting: de keuze is gevallen op niet zichtbare neodynium (erg sterke!) mageneten die in de deur verwerkt zitten. Sluit perfect nu, maar opnieuw een hele toer voor alles geoefend is en je weet wat wel en niet werkt.

De wand is perfect vlak aan beide kanten, aan de cabinezijde wordt het bekleedt met Xtrem (een schuimrubber-achtig isolatiemateriaal van 1 of 2cm dik). Dat spul is precies in de grijstint van de plastic delen in de Iveco, dus dat gaat eruitzien alsof het zo hoort. Verder voordeel: het isoleert lekker, ook qua geluid, wat zowel tijdens het rijden helpt met het dempen van geluiden uit de woonruimte en tegelijkertijd met de weergave van muziek als ook tijdens het wonen voor geluiden van buitenaf.
vanconversie-wand01.jpg
vanconversie-wand02.jpg
vanconversie-wand03.jpg
vanconversie-wand04.jpg
vanconversie-wand05.jpg
Ook intussen gedaan: de hele batterij-hookup. Ze staan gekoppeld, aangesloten op de centrale verdeeldozen en intussen zijn een paar accesoires al aangesloten (het overhead opbergvak heeft een setje hoekverzichtingstrips (gaat automatisch aan als de klep opengaat), de MaxxFan op dak staat aangesloten en meer aansluiten is al mogelijk via een quick-&-dirty aangesloten 12V sigaretten-aansluitpunt + dubbele hi-Amp USB laadpoorten. De accu's staan op een accu/druppelladertje dus we kunnen vooruit voor vele, vele dagen/weken met zo weinig verbruikers :)
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2012
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:21
Locatie: Groningen Ommeland

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door menno3x8g » 30 sep 2018, 20:40

Jeej, wat een werk!
En wat ziet dat er perfect uit.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.` (http://www.woorden.org/woord/galant)

Uray25
Berichten: 779
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:16

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door Uray25 » 01 okt 2018, 01:40

:thx:

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3183
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: Iveco Van naar Camper conversie

Bericht door marksanne » 07 okt 2018, 15:00

Voor de huishoudaccu-bak, die tevens dienstdoet als bijrijders-stoelframe en speakerbehuizing, heb ik al die maanden terug al een afsluitklep gemaakt. Paste prima! Totdat de accu's werkelijk gemonteerd stonden en vooral de (mega dikke) kabels langs de accu liepen... Ai... Daar had ik geen rekening mee gehouden. Geen ramp, ik verbouw die klep wel zodat ie wel netjes gaat passen.

En zo geschiedde het. Een strip ijzer op maat slijpen, vormen naar de 45 graden hoeken met een grote hamer en de bankschroef en lassen maar!

De originele bevestiging van de vlakke plaat was met magneten. Die doen best wel hun best, maar zo'n grote klep als het nu is... ik wilde meer mechanische sterkte. Dus dat werden 3 pinnen aan de onderzijde van de klep lassen en een vlak plaatje aan de bovenzijde + metalen plaatjes die op de reeds bestaande magneten zouden vastklikken.

Het kost een avondje knutselen maar dan heb je ook wat! Meteen in de hammerite gezet, dus de volgende dag kon 'ie echt geplaatst worden zodat dit deel ook echt af is.
vanconversie-accuklep1.jpg
vanconversie-accuklep2.jpg
vanconversie-accuklep3.jpg
vanconversie-accuklep4.jpg
vanconversie-accuklep5.jpg
vanconversie-accuklep6.jpg
Gisteren en vandaag heb ik de 220V camper/caravan/campingstekker-aansluitpunt op de bus gemonteerd. Zoals steeds: niets mag in het zicht, dus deze aansluiting zit onder de bus, als je weet waar je moet kijken, zie je net een randje zitten. Een zijde van de behuizing kon ik eenvoudig met zelftappers in het plastic+metalen randje van de bus vastzetten, maar aan de andere kant zit helaas niets in de buurt waar ik de behuizing op kan vastzetten. Een stuk kokerbuis dat ik ergens had liggen verzaagd en gelast zodat 'ie mooi stevig op een dwarsbalk aansluit van de metalen ronde side-bars. Dat beugeltje kostte zeker een uur, maar dan past het ook mooi en zit het gewoon stevig. De avond ervoor had ik in de vloer al een reeds bestaand gat in de bodemplaat groter gemaakt zodat er een 25mm doorvoerrubber in zou passen. Het blote metaal even met hammerite ingespoten en vandaag de dikke 220V kabel + een 12V kabel (voor de buiten-sirene & alarm LEDbar) door een flexibele doorvoerbuis getrokken. Ook heb ik een tijdelijke gewone 220V stekker aan de buitenkant gehangen zodat ik makkelijk een bestaand verlengsnoer kan gebruiken om de bus te voorzien van 220V. Ook heb ik niet zo'n rare campingstekker dus dat is een zorg voor zus om zo'n kabel / stekkers te kopen een keer.
vanconversie-220V-01.jpg
vanconversie-220V-02.jpg
vanconversie-220V-03.jpg
Tenslotte heb ik de centrale deurvergrendeling van de schuifdeur (juist degene die het meest gebruikt wordt) gefixed. Bij 1 van de 2 connectorpinnen was de bedrading afgebroken. Een beetje tricky systeem, want de aansluitpinnen zijn geveerd omdat ze moeten aansluiten op twee contactvlakjes in de portieropening. Maw: zodra de deur dicht zit drukken twee geveerde pinnen tegen contactvlakjes en zo wordt stroom geleverd aan het contactslot. Prima idee, alleen bij 100.000 keer open/dicht waarbij die contactpinnen die een paar cm heen en weer bewegen snap ik wel dat een stukje koperdraad uiteindelijk breekt. Ik heb nu een rond schuifcontacthulsje gebruikt in de hoop dat dit iets meer opvangt. Aan de andere kant: als het weer 100.000x meegaat vind ik het prima goed!
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1334
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:08
Locatie: capcity

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door foks » 13 okt 2018, 22:19

Wow. Waar haal je het geduld vandaan.
Die bus krijgt een grotere huiskamer dan bij mij thuis.
En dan al die leidingen en kabels nog . Wat een werk.
6G's never die, they just get older...
1991 Galant GLSI HB 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
wie is foks?

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3183
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door marksanne » 05 dec 2018, 15:08

Er zijn weer wat weken voorbijgevlogen maar hoewel het misschien niet eens erg opvalt is er weer voortgang geboekt!

Zus heeft de scheidingswand-met-deur aan de cabinezijde beplakt met een mooi grijs dik (isolerend) materiaal (X-trem) dat nu zo strak alles heeft afgewerkt dat niet meer zichtbaar is dat er eigenlijk een achterafgebouwd wandje staat, en totaal de deur verhult!
vanconversie.wand-cabine-deur-open.jpg
vanconversie-wand-cabine-deur-dicht.jpg

Op de achterdeuren hebben we van 2mm aluminium een framewerk gemaakt waarin aan de ene zijde een kleding/droogrek-kast komt (de deur voor deze -zeer- ondiepe 'kast' maken we nog). De andere deur heeft zo'nzelfde frame wat een uitvouw-douchesysteem moet worden, ook weer met een deur ervoor die deze kast afsluit.
vanconversie-deur-kast.jpg

Daarnaast is de vloer voorzien van een fietsrail zodat deze makkelijk in en uit de ''garage" gehaald kan worden. Doordat deze rail perfect 5cm 'diep' ligt in de opbouwvloer kan de hoogte van het bedframe zo laag mogelijk blijven. Dit hele project is een groot feest van zoeken naar iedere beschikbare centimeter :)

Ook hebben we afgelopen weekend het vinyl gelegd wat ineens een enorme transformatie oplevert, wauw!
Zus heeft eerst een complete mal gemaakt want zo'n lap vinyl in 1 keer neerleggen, uitrollen en al die hoekjes en curves goed te snijden zagen we niet zitten. Perfect gelukt nu!
vanconversie-floor-bed02.jpg
vanconversie-floor-bed03.jpg
vanconversie-floor-bed04.jpg
(links van het midden zie je het aluminium gootje nog net, het vinyl gaan we (proberen) in deze v-groef om te vouwen en vast plakken. Zou ideaal zijn in afwerking en schoonhouden)

Ook hebben we het complete bed/kastframe gemaakt. Hier zie je wat tussendoor-shots. Intussen zijn alle delen perfect passend en zwartgespoten. Het zit met een hele set stevige bouten aan elkaar, dus modulair en is stevig als een huis. Ook rusten de liggers aan de zijkanten op een stel palen die mooi in de curve van de wanden meelopen.
vanconversie-bedframe-tekening.jpg
vanconversie-floor-bed12.jpg
vanconversie-floor-bed13.jpg
(mijn laswerk wordt steeds beter! dime-stacking!)
vanconversie-floor-bed14.jpg
vanconversie-floor-bed15.jpg
Het frame monteren we ergens deze week. Dan een paar nieuwe pics!
Vervolgens zullen we de vloerverwarming (puur als comformt/bijverwarming) in het zit/loopdeel van de bus plaatsen om eindelijk aan het echte meubelmaken en afwerken te beginnen!
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2012
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:21
Locatie: Groningen Ommeland

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door menno3x8g » 05 dec 2018, 18:40

Tsss, en heb je ook nog 'gewoon' werk? Ik bedoel om de kost te verdienen ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.` (http://www.woorden.org/woord/galant)

Galant-gti-2.0
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34

Re: Iveco Van (bestelbus) naar Camper conversie

Bericht door Galant-gti-2.0 » 05 dec 2018, 21:39

Goed bezig, ongelooflijk!! Die bus moet en zal ik een keer in het echt zien, wat een werk en afwerking!!!


En chapeau voor het laswerk. Dat begint ECHT goed te worden!
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T

Plaats reactie

Terug naar “Kletsen / off-topic / fun / flauwekul”