4G63T In 8G Waar aan denken.

Plaats hier je turbo project. Van 6G tot 8G, VR4, VR2 en 4 cylinder turbo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 212
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48

4G63T In 8G Waar aan denken.

Bericht door Yeti » 22 nov 2019, 11:10

Hallo Allemaal,

Nu ik mijn 8G (2.0L) weer aan het opbouwen ben, begint het toch weer te kriebellen om misschien er toch een EVO (VI) blok er in te lepellen.
Heel even aan een electrische Turbo gedacht (nee niet die crappy ones) maar die komt ook al snel op €2500,- voor max 4 minuten power voordat de 48V batterij is uitgeput.

Op het oude Forum was veel info te vinden doordat Mark Deen de TME versie van de 8G had gemaakt, echter is daar weinig meer van terug te vinden.

Zelf weet ik dat, als ik mijn huidige bak wil blijven gebruiken, de starter in de weg zit en er dus een ander belhousing op moet komen maar welk? (als je de huidige aandrijfassen wil blijven gebruiken).

Welke dingen zouden er nog meer veranderd moeten worden als je een evo blok inclusief bekabeling en ECU koopt om het allemaal werkend te maken.

Wat kunnen jullie nog herinneren

Bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3287
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Bericht door marksanne » 23 nov 2019, 01:30

Je hebt een V6 bak nodig (de behuizing) daar zit het gat voor de starter bovenop.

De motorsteunen waren een mix van 2L en V6 dacht ik.

Mark heeft een hoop aftermarket upgrades toegepast die het hele process ook niet meteen simpeler maakte. Intercooler en radiator, turbo dacht ik ook...

Hoe meer je herbruikt van een evo hoe 'makkelijker' het waarschijnlijk zal zijn.

Zou wel weer gaaf zijn om een EVO Galant gebouwd te zien worden!
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 212
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Bericht door Yeti » 23 nov 2019, 15:11

Hi Mark,

Als ik de clutch housing gebruik van een V6 dan moet ik waarschijnlijk ook de V6 aandrijf assen gebruiken. Of ik moet het differentieel overzetten maar past het Diff van een 2.0l in een V6 Clutch Housing.

Turbo en Exhaust Manifold heb ik al, want het was ooit de bedoeling om het geheel op de standaard 2.0L te zetten. In de USA zijn er die een 2.4L N/A om hebben gebouwd dus dacht ik dat het ook wel op een 2.0L zou kunnen. Maar die verd... Starter zat in de weg als je een standaard exhaust manifold gebruikt.

Kijk vaak worden complete engine clips (incl bekabeling en ECU) aangeboden op internet. Dan hoef je ook niets meer zelf uit te zoeken qua koeling, smering en vooral ECU programmering.

Het is op dit moment nog een inventarisatie van wat er allemaal benodigd is. Daarnaast moet ik eens ten rade gaan bij de lokale tuning scene omdat de verzekeringspremies voor gemodificeerde auto's hier in Ierland toren hoog schijnen te zijn.

VR4 Remmerij enz. om het onder controle te houden liggen al klaar om geïnstalleerd te worden, dus dat gaat niet mee met de berekening.

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3287
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Bericht door marksanne » 23 nov 2019, 17:41

Ik zal ASA 'ns opstarten om te zien of al die delen gelijk zijn tussen de V6 en 4cyl versnellingsbakken. Ik heb er heel wat opengehad voor revisie door de jaren heen en ze leken/lijken vreselijk veel op elkaar van binnen. Ik ga het checken.
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3287
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Bericht door marksanne » 25 nov 2019, 18:33

Ik heb ASA erop nageslagen. Ik ben vrijwel zeker dat alles fysiek past in de V6 behuizing.
De meeste onderdelen zijn exact gelijk als ik de V6 bak interne delen vergelijk met die van de 2L bak.

Voor het differentieel heb ik wat hoofdverdachten naast elkaar gezet.
Niets wat (fysiek) niet in de andere behuizing zou passen als ik het zo bekijk.
mitsu-manual-gearbox-diff.jpg
2L:
MD746397 grote tandwiel diff
MD748538 diff 4-gears centre locking gears
MD770937 diff as-behuizing
MD747924 idler gear

V6:
MD746397 grote tandwiel diff
MD748541 diff 4-gears centre locking gears
MD746800 diff as-behuizing
MD747924 idler gear
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2118
Lid geworden op: 07 mar 2012, 21:21
Locatie: Groningen Ommeland

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Bericht door menno3x8g » 25 nov 2019, 21:42

Yeti schreef:
23 nov 2019, 15:11
... de clutch housing gebruik van een V6 dan moet ik waarschijnlijk ook de V6 aandrijf assen gebruiken ...
Ook 2.0 assen passen, mits ze van het meest gebruikte 'dikke' type zijn.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.` (http://www.woorden.org/woord/galant)

Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
GF Team Member
Berichten: 3287
Lid geworden op: 05 mar 2012, 14:11
Locatie: Gouda

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Bericht door marksanne » 25 nov 2019, 21:54

Precies. Die dunne zijn een zeldzaamheid. Ik heb trouwens van de V6 en 2L beide een Galant van 1999 geselecteerd.
driving the first VR2 in NL since 2006 (project VR2)

---co-founder of GalantFans---

Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 212
Lid geworden op: 24 nov 2012, 12:48

Re: 4G63T In 8G Waar aan denken.

Bericht door Yeti » 26 nov 2019, 14:39

Nu de Hamvraag in deze (v.w.b de assen)

Heb ik dunne of dikke aandrijf assen (volgens ASA is mijn 8G van 01-12-1997) Dikte is 29,25mm
volgens ASA nummers:

Links MR446077 (vervangings nummer MN156275) met ABS
Rechts MR39934 (vervangingsnummer MN156276) met ABS

Daarnaast vraag ik me af, als ik de V6 bak gebruik, of de starter daar wel geplaatst kan worden in combinatie met een 2 liter. Zit de waterkoelingsbuis en de ondersteuning van de inlaat niet in de weg om de starter daar te plaatsen? Evo heeft de startmotor lager zitten dan de N/A 4G63 en zal waarschijnlijk ook een andere center front suspension member bar hebben. Afdekplaten van de motor aan de koppelingskant is totaal anders van een V6.

Jammer dat er hier in Ierland weinig demontage bedrijven zitten om dit eens uit te kunnen zoeken.

Plaats reactie

Terug naar “(TURBO) Projecten”